مروارید قطر ، جزیره مصنوعی در خلیج فارس + عکس

1

مروارید قطر The Pearl-Qatar نام جزیره ای مصنوعی است در خلیج فارس واقع در نزدیکی شهر دوحه پایتخت کشور قطر.

مروارید قطر جزیره مصنوعی جزایر خلیج فارس توریستی قطر The Pearl Qatar

مساحت این جزیره ۴۰۰ هکتار است و پس از پایان این پروژه، ۳۲ کیلومتر ساحل تازه به کرانه‌های کشور قطر افزوده خواهد شد.

مروارید قطر در اصل از ۱۳ جزیره کوچک تشکیل شده که ۱۵ هزار واحد مسکونی را در خود جای خواهند داد. تاریخ پایان این پروژه سال ۲۰۱۰ اعلام شده است.

مروارید قطر جزیره مصنوعی جزایر خلیج فارس توریستی قطر The Pearl Qatar

فاصله این جزایر از فرودگاه بین‌المللی دوحه ۲۰ کیلومتر است.

پس از آنکه حکومت امارات متحدهء عربی شروع به ساختن جزایر زنجیره ای مصنوعی در خلیج فارس کرد، دیگر کشورهای عربی حوزهء خلیج فارس نیز این کار را نوعی تشخص و موجب کسب پرستیژ جهانی تلقی کردند و به فکر ساختن جزایر مصنوعی افتادند . جدیدترین جزایری که توسط این کشورها در خلیج فارس ساخته شده و چندی پیش بدون سر و صدا افتتاح گردید جزایر مروارید هستند .

جزایر مروارید با وسعتی بیش از چهل هکتار در بیست کیلومتری سواحل شمالی کشور قطر قرار دارند و از یک جزیرهء اصلی و بیش از ده جزیرهء کوچکتر تشکیل می گردند . این جزایر از جمله دارای ۱۸ هزار ویلای بسیار لوکس و سه هتل پنج ستاره و چندین مرکز خرید اشرافی است .

مروارید قطر جزیره مصنوعی جزایر خلیج فارس توریستی قطر The Pearl Qatar

همهء مناطق و محلات جزایر مروارید به سبک محلات و ویلاهای لوکس و اشراف نشین فرانسه و ایتالیا ساخته شده اند و اتباع خارجی نیز می توانند آنها را از دولت قطر خریداری کنند  . پیش بینی میشود پس از فروش همهء ویلاهای موجود در جزیرهء اصلی مروارید ، بیش از ۴۱ هزار نفر در آنها ساکن شوند.

ساخت جزایر مصنوعی در خلیج فارس و شیوهء بسیار نامیمون و نامبارکی که کشورهای عربی حوزهء خلیج فارس در این زمینه آغاز کرده اند ، تاکنون ضربات و لطماتی بسیار شدید و جبران ناپذیر به  محیط زیست دریایی و اکوسیستم و کل حیات دریایی خلیج فارس وارد کرده است و این روند همچنان نیز ادامه دارد .

مروارید قطر جزیره مصنوعی جزایر خلیج فارس توریستی قطر The Pearl Qatar

کشورهای عربی حوزهء خلیج  فارس –  بویژه امارات متحدهء عربی و قطر – با تکیه بر ثروت یامفت و انبوه ناشی از فروش نفت و گاز خلیج فارس ، سالهاست طرح ها و برنامه هایی را در پیش می گیرند  که هیچ دلیل عقلانی و حتی اقتصادی برای آنها متصور نیست و صرفا نشاندهندهء میل و عطش شدید آنها به کسب شهرت و معروفیت در مطبوعات و رسانه های بین المللی است .

در این میانه این محیط زیست درایی و ساحلی خلیج فارس بوده است که با نابودی بخشهای بزرگی از اکوسیستم خود بهای این شهرت طلبی ها و جزیره سازی ها را پرداخت کرده است . در طول بیست سالی که از روند ساخت جزایر مصنوعی در خلیج فارس می گذرد ، بخشهایی بزرگ و منحصر به فرد از مرجانهای خلیج فارس همراه با زیست گاههای مهمی از دلفین ها ، لاک پشت ها ، کوسه ها و صدها گونهء دیگر از ماهیان و جانوران دریایی خلیج فارس از میان رفتند .

مروارید قطر جزیره مصنوعی جزایر خلیج فارس توریستی قطر The Pearl Qatar

اینها جدای از ضربات و لطماتی بود که به زیست گاههای ساحلی پرندگان در سواحل جنوب خلیج فارس وارد شدند و میشوند . متاسفانه حفاظت از محیط زیست خلیج فارس هیچ متولی رسمی ، دلسوز و قدرتمندی ندارد و روز به روز ، بیشتر و بیشتر از بین می رود

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1 نظر
  1. ندا می گوید

    این ساخت و سازها چقدر به محیط زیست آبزیان آسیب می رسانند؟!