چرا برخی عالِم می شوند و بعضی جاهل و شرور!

0

آیات قرآن، مثل باران رحمت است، هنگامى که بر افراد آماده تلاوت شود، شناخت و عشق و ایمان و تلاش در پى دارد، ولى نااهلان را جز لجاجت و دشمنى نمى‏افزاید.

باران که در لطافت طبعش خلاف نیست‏
در باغ لاله روید و در شوره زار، خس
در همین ارتباط در آیه ۵۸ سوره اعراف می خوانیم:
«وَالْبَلَدُ الطَّیِّبُ یَخْرُجُ نَبَاتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِ وَالَّذِی خَبُثَ لاَ یَخْرُجُ إِلاَّ نَکِدًا کَذَلِکَ نُصَرِّفُ الآیَاتِ لِقَوْمٍ یَشْکُرُونَ.»
«و سرزمین خوب گیاه آن به فرمان پروردگارش می روید ، و زمین بد جز اندک ، گیاهی از آن پدید نمی آید برای مردمی که سپاس می گویند آیات خدا را اینچنین گونه گون بیان می کنیم.»
                                                                                  ***
سه نکته:
* تفاوت بزرگ انفاق کنندگان و مادی گرایان

کلمه‏ى «نَکد»، به معناى چیزى است که در آن خیرى نباشد، «نبات نَکد»، به معناى گیاه کم و بى‏فایده مى‏باشد.
زمین شوره سنبل بر نیارد
در او تخم و عمل ضایع مگردان
نعمت های خدا برای همه هست لکن نوع بهره مندی از آنها متفاوت است. برخی تنها به مادیات فکر می کنند و از نعمات خدا در این راه استفاده می کنند. برخی نیز از نعمت ها در راه کسب رضایت خدا بهره می برند و با صدقه، انفاق، قرض دادن و دستگیری از مستمندان هم شکر نعمت بجا می آورند و هم موجب ازدیاد مادی و معنوی آن می شوند.

** اهمیت خانواده پاک
اگر با دید وسیع به این آیه بنگریم، شاید بتوان یکى از مصادیق سرزمین پاک را که محصول پاک مى‏دهد، خانواده‏ى پاک بدانیم.
گوهر پاک بباید که شود قابل فیض‏
ورنه هر سنگ و گلى لؤلؤ و مرجان نشود
پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: «بپرهیزید از سبزه هایی که در مزبله می روید.» عرض شد: یا رسول الله! سبزه هایی که در مزبله می روید چیست؟ حضرت صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: «زن زیبایی که در خانواده ناشایست بوجود آمده باشد.» (من لا یحضره الفقیه، ج ۳، ص ۲۵۶)

*** چرا برخی عالِم می شوند و برخی جاهل و شرور!
پیامبر اکرم صلى الله علیه وآله فرمودند: «مبعوث شدن من با علم و هدایت بر مردم، همانند باریدن باران بسیار زیادى است که بعضى زمین‏ها آن را مى‏گیرند و بعضى نمى‏گیرند. چنانکه بعضى دستورات مرا مى‏گیرند و عالم و فقیه مى‏شوند و بعضى سربلند نکرده و هدایت را قبول نمى‏کنند!» پس قلب طیّب همانند سرزمین طیّب و قلب خبیث مانند سرزمین خبیث و غیر بارور است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ