ماجرای فروش کبد ۴ میلیاردی در ایران

0

کشور ما در زمینه پیوند کبد در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا دوم است یعنی ترکیه نسبت به ما در پیوند کبد کمی آمارش بیشتر است، در ترکیه ۶۰۰ پیوند کبد در سال صورت می‌پذیرد و در ایران این آمار امسال به ۵۰۰ پیوند کبد در سال می‌رسد و به نوعی اختلاف ما در این زمینه بسیار اندک است.

وی افزود: از نظر کیفیت پیوند با کیفیت بیمارستانهای مطرح جهان برابری می‌کنیم و از نظر کیفیت در سال گذشته میزان بقاء یک ساله بیماران بعد از پیوند به ۹۵ درصد رسیده است و این آمار از بهترین آمارهای مراکز مطرح دنیا نیز بهتر است، البته عنوان نمی‌کنم که این آمار هر سال رخ می‌دهد ولی آمار سال گذشته به این صورت بود.

جعفریان به دو مرکز پیوند کبد کشور از جمله بیمارستان امام (ره) در تهران  و بیمارستان نمازی شیراز اشاره کرد و ادامه داد: از نظر کیفیت پیوند در بیمارستان نمازی شیراز نیز آمارهای بقاء بالای ۹۰ درصد است، بنابراین نتایج پیوند در حد آمارهای جهانی است و تعداد آن قابل توجه است، لذا اگر اهدای عضو بیشتر باشد تعداد بیشتری می‌توانیم پیوند بزنیم، البته در ایران میزان و رشد پیوند قابل توجه بوده است، فکر می‌کنم ما در آینده نزدیک کمی زیرساخت‌ها را فراهم کنیم و فرهنگ پیوند افزایش یابد حتی ارگان اضافی برای پیوند نیز پیدا خواهیم کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که مسئله پیوند کبد از فرد زنده چقدر امکانپذیر است که در برخی مواقع شاهد تبلیغات و کاغذهای فروش آن در خیابانها هستیم، عنوان کرد: پیوند کبد از فرد زنده تقریبا فقط در مواقعی انجام میشود که یا پیوند اورژانس وجود دارد یا فقط درباره بچه ها این پیوند صورت می پذیرد، مثلأ در مواقع اورژانسی کسی نارسایی حاد کبد دارد اگر در کمتر از ۲۴ ساعت پیوند بر روی وی صورت نپذیرد از بین می‌رود و یا پیوند کبد مرگ مغزی برای آن نیست که چنین مواردی بسیار نادر است ولی مورد شایع چنین مواردی مربوط به کودکان است که به کبد کوچک نیاز دارند که می‌توانند از بستگان درجه یک مانند والدین، گوشه‌ای از کبد آنان را دریافت کنند و این شایعات که کبد می‌خریم و می‌فروشیم در ایران اصلأ وجود ندارد و در دنیا نیز چنین مصداقی وجود ندارد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی تهران بیان کرد: البته در ایران فردی مدعی شده بود که کبد خودش را به مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان می‌فروشد، یعنی این فرد فقط مدعی فروش کبد خود شده بود و این به معنای آن نیست که چنین امکانی برای اینگونه پیوندها وجود دارد و چنین مسائلی اصلأ رخ نمی‌دهد و از نظر اخلاقی نیز به هیچ عنوان مورد قبول نیست.

پیوند کبد در خارج از کشور بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار دلار/ در ایران ۳۰تا ۵۰ میلیون تومان

وی درباره تفاوت و مقایسه هزینه‌های پیوند کبد در ایران و خارج از کشور عنوان کرد: پیوند کبد در خارج از کشور بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار دلار هزینه دارد و در ایران آن هزینه ای که دولت برای بیمار متقبل می‌شود حدود ۳۰ میلیون تومان است و به طور غیرمستقیم در حدود ۵۰ میلیون تومان هزینه دارد، البته اینگونه پیوند‌ها بیمه نیستند و دولت از طریق وزارت بهداشت و یک قسمت کوچکی از طریق هئیت امنا این هزینه را می‌پردازد.

جعفریان درباره اینکه آیا در مقوله گردشگر سلامت امکان دارد خارجی‌ها در ایران به عمل پیوند کبد اقدام کنند، بیان کرد: پیوند از دهنده زنده باید صورت پذیرد و از دهنده مرگ مغزی طبق قوانین امکان پذیر نیست یعنی ما عضو ایرانی را نمی توانیم به غیر ایرانی پیوند بزنیم.

وی در تشریح زمان پیوند کبد در مراکز درمانی دنیا خاطرنشان کرد: این زمان پیوند کبد در اغلب مراکز درمانی دنیا بین ۶ تا ۸ ساعت است برخی مواقع هم به ۱۰ ساعت می‌رسد، البته نوع پیوند نیز براساس بیمار متفاوت است، در مرکز پیوند کبد بیمارستان امام (ره) این زمان در حدود ۵ ساعت است، مراکز درمانی کشورهای دنیا را در پیوند کبد را رصد می‌کنیم و توانسته ایم با توجه به امکانات و تجهیزات موجود، زمان پیوند کبد را به کمترین زمان برسانیم.

هر چه زمان عمل جراحی پیوند کبد کوتاهتر شود عوارض بعد از عمل و مرگ و میر کمتر خواهد شد

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره مزایای کاهش زمان عمل جراحی پیوند کبد خاطرنشان کرد: مسلماً هر چه زمان عمل جراحی پیوند کبد کوتاهتر شود عوارض بعد از عمل و مرگ و میر کمتر خواهد شد.

وی درباره طول عمر افراد بعد از عمل پیوند کبد نیز بیان کرد: این طول عمر بعد از پیوند کبد زمان قابل توجه ای می‌تواند باشد بطوریکه نخستین پیوند کبد در مرکز ما مربوط به ۱۲ سال پیش بوده است و هنوز هم آن فرد در قید حیات است.

جعفریان در پاسخ به این پرسش که افراد چه کنند که دچار بیماری کبد علی الخصوص دچار عارضه کبد چرب نشوند، خاطرنشان کرد: آن چیری که در جامعه کنونی ما بسیار اهمیت دارد عارضه کبد چرب است، مردم ما به شدت به سمت مصرف فست فودها رفته اند و مصرف فست فود که به همراه بی‌حرکتی و ورزش نیز است باعث شیوع کبد چرب در کشور شده است که منجر به پیوند کبد می‌شود. درصد قابل توجه ای از بیماران پیوند کبد از جمله در مرد و زن، کسانی هستند که دچار عارضه کبد چرب هستند، بنابراین توصیه می‌کنیم مردم از غذای سالم استفاده کنند و تحرک کافی و ورزش نیز داشته باشند.

تسنیم

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ