فروشگاه اینترنتی بامیلو (bamilo) ،بررسی نقاط ضعف و قوت
فروشگاه اینترنتی بامیلو bamilo دومین فروشگاه B2C پربازدید در ایران است. بامیلو تابستان سال ۹۳ بهعنوان یکی از ونچرهای روماک که خود زیرمجموعه راکت اینترنت است، راه اندازی شد.
موزاندو نیز پس از ناکامی در نیل به اهدافش، اخیراً با بامیلو ادغامشده است. بامیلو بازار هدفی شبیه به دیجیکالا دارد و حتی تنوع بالاتر رده محصولات آن دیجیکالا را به تحرک واداشت. هرچند درفروش محصولات دیجیتال به دیجیکالا نرسیده است امّا درفروش رده پوشاک که البته دیجیکالا وارد آن نشده، پیشتاز بازار است.
رتبه الکسای بامیلو در ایران ۵۱ و در دنیا ۲۵۹۳ است، که رتبه جهانی آن در سه ماه اخیر ۹۰ رتبه نزول را نشان میدهد. بانس ریت بامیلو بالاست و عدد ۴۰٫۶۰% را نشان می دهد که البته در سه ماه اخیر کاهش ۱۷ درصدی داشته است که نشان از بهبود نسبی وضعیت صفحه فرود بامیلو دارد و این بانسریت در رنج نرمال قرار دارد.
میانگین تعداد صفحات روزانه بازدید به ازای هر کاربر ۵٫۲۴ است که در سه ماه اخیر افزایش ۳۵٫۸۰% درصدی داشته است. میانگین زمان حضور هر کاربر در سایت ۵ دقیقه و ۲ ثانیه در روز است، که در سهماهه اخیر ۳۰٫۰۰% افزایش داشته است.
از تمام مراجعات به سایت بامیلو، ۵ درصد از موتورهای جستجوست که در سهماهه اخیر ۲۲% افزایش داشته است. برخلاف دیجیکالا درصد زیادی با جستجوی نام بامیلو در موتورهای جستجو وارد سایت بامیلو نشدهاند، بلکه ۵۲% با جستجوی عبارات کلی نظیر فروشگاه اینترنتی، خرید اینترنتی و فروشگاه اینترنتی لباس وارد سایت شده اند. هرچند این موضوع بیانگر موقعیت مناسب در موتورهای جستجو است، امّا از طرف دیگر بیانگر عدم شناخت کافی از این برند در سطح عمومی نسبت به دیجیکالاست.
تعداد سایتهایی که لینک به بامیلو در آنها موجود است ۳۵۷۱ سایت است و سرعت بارگذاری صفحه سایت در رده کند قرارگرفته و ۷۵% سایتها از آن سریعتر بارگذاری میشوند. زمان لازم برای بارگذاری سایت ۲٫۵۹ ثانیه است.
نمودار زیر روند جستجو کلمه “بامیلو” در گوگل را نمایش میدهد که بیانگر روند صعودی آن در درازمدت است، هرچند در مواقعی با کاهش نسبی مواجه شده است. نقطه اوج این نمودار، مصادف با نوامبر ۲۰۱۵ یعنی همزمان با تعریف کمپین “بلک فرایدی” بامیلو است.
در ادامه به بررسی مزیتها، ضعف، موقعیتها و تهدیدهای پیش روی بامیلو پرداختهایم.
مزایا و تواناییها:
• پشتوانه مالی و فنی راکت اینترنت.
• گروههای کالایی متنوع.
• تنوع بسیار بالا در رده مد و لباس؛ از برندهای لوکس مثل فراتلی روزتی تا برندهای متوسط مثل برشکا و برندهای سوپرمارکتی ارزان مثل Max و همینطور برندهای ایرانی.
• بخش پشتیبانی آنلاین (که البته خیلی هم قوی عمل نمیکند ولی روند رو به رشد خوبی دارد.)
• کمپینهای تخفیفی متنوع و همیشگی و اطلاعرسانی بهموقع آنها و ارسال کدهای تخفیفی بهصورت تصادفی و یا به مناسبتهای مختلف و همچنین اهدای کد تخفیف درازای عضویت در خبرنامه که باعث شده در عرض یک سال، بامیلو به دومین فروشگاه مطرح اینترنتی ایران و مهم ترین رقیب دیجیکالا تبدیل شود.
• طراحی متفاوت رابط کاربری نسبت به سایر سایتهای مشابه.
• بخش بلاگ بامیلو که مطالب متنوعی حتی با موضوع سرگرمی و کسبوکار در آن بارگذاری می شود. هرچند این بخش تنها ۲٫۶۳ بازدیدکنندگان بامیلو را به خود جذب میکند و از این لحاظ در مقایسه با “دیجیکالا مگ” ضعیف عمل کرده است.
• بامیلو از فرم یک فروشگاه خارج است و بیشتر یک بازار است، چراکه محصولات در انبار خود ذخیره نمیکند بلکه موجودی انبار تأمینکننده را بهعنوان موجودی خود اعلام میکند و پس از هر سفارش و یا ترکیب بار سفارشیها باهم، سفارش از تأمینکننده دریافت میشود و پس از تأیید سلامت کالا توسط کارشناسان بامیلو برای مشتری ارسال میشود، که مزیت آن عدم هزینه انبارداری و یا موجودی بیشازحد است ولی ایراداتی نیز دارد مثل کاهش سرعت پاسخدهی و افزایش هزینه حملونقل که چالش اصلی یافتن نقطه بهینه برای ترکیب استراتژی انبار متمرکز نزد خود خردهفروش و تأمینکننده است، که البته بامیلو در این موضوع عملکرد خیلی قابل قبولی نداشته است.
در شکل زیر از سایت بامیلو برداشتهشده است، نحوه عملکرد بامیلو بسیار ساده نمایش دادهشده است:
• وجود اپلیکیشن بامیلو برای دستگاههای اندرویدی و iOS.
• وجود نسخه سایت سازگار با موبایل.
• تبلیغات گسترده در فضای مجازی و کمپینهای تبلیغاتی بهموقع و مناسب (مثل «شانس در میزنه!» با همکاری ایرانسل) و همچنین استفاده گسترده از تبلیغات یاهو میل.
• استفاده از تکنیکهای retargeting برای تبلیغات آنلاین.
• استفاده از تکنیکهای دادهکاوی در تحلیل رفتار مشتریان و ارائه پیشنهادهای سنجیده و مناسب به آنها.
نقاط ضعف:
• ناقص بودن توضیحات و بررسی محصولات به نسبت دیجیکالا و عدم تمایل کاربران به نظر دادن و امتیاز دادن به کالاها در این سایت که عملاً نمیتواند مثل دیجیکالا به تصمیمگیری مشتری کمک کند.
• پاسخگویی ضعیف نسبت به دیجیکالا؛ (عدم وجود پاسخگویی ۲۴ ساعته در ۷ روز هفته) و همچنین به دلیل ظرفیت کم خطوط تماس تلفنی کاربر اکثر اوقات یا بوق اشغال مواجه میشود یا با صف انتظار. (البته پیشتر بامیلو از خطوط تلفن مجازی استفاده میکرد که اصلاً خیلی اوقات نمیشد با آنها تماس گرفت.)
• به علت عدم هماهنگی با تأمینکنندگان و نداشتن انبار متمرکز بازه زمانی ارسال گاهی طولانی میشود و حتی مشاهدهشده که پس از چند روز بامیلو سفارش را لغو کرده است، که البته این مشکل با هماهنگی بیشتر مثلاً از طریق اتحاد استراتژیک و یا سیستم اطلاعاتی مشترک برطرف میشود.
• بستهبندی نامناسب مرسولهها، استفاده از کیسههای سایز بزرگ برای سفارشها با سایز کوچک که تأثیر بد بر تجربه مشتری میگذارد.
• نداشتن لباس فرم برای پیکهای ارسال محصولات و عدم آموزش برخورد مناسب به آنها.
موقعیتها:
• بامیلو با بهبود پاسخگویی به مشتری میتواند وجهه برند خود را بسیار تقویت کند برای این مهم باید مرکز تماس بامیلو ۲۴ ساعته در ۷ روز هفته پاسخگوی تماس مشتریان باشد.
• بامیلو با توجه به اتخاذ استراتژی چابک سازی زنجیره تأمین جهت کاهش هزینههای موجودی باید به تکمیل چرخه این استراتژی بپردازد و آن ارتباطات مؤثرتر با تأمینکنندگان و یا داشتن حجم اندکی موجودی برای توانایی پاسخگویی مناسب به سفارشها است؛ چراکه عمده ضعف بامیلو در مقایسه با دیجیکالا همین مسئله است.
• با توجه به مزیت نسبی بامیلو درزمینه مد و لباس، بهتر است بامیلو به تقویت محصولاتی که در این رده کمتر مورد توجهش بوده نظیر عینکهای آفتابی بپردازد و با دو سایت تخصصی این حوزه یعنی دیدیار و نوریک اپتیک رقابت کند. و حتی از ایده این دو سایت برای انتخاب آسودهتر مشتریان برای تمام محصولات مد و لباسش برای تثبیت جایگاه خود بهره ببرد. ایده این است که مشتری میتواند چند مدل و یا چند سایز البته محدود از محصول را سفارش دهد و در محل تست کند و هر یک از محصولات را که پسندید انتخاب کند درواقع این کار بردن اتاق پرو به منزل مشتری است. البته راهکار دیگر ولی به نظر پرهزینهتر و غیرملموستر برای کاربر ایرانی تکنولوژی اتاق پرو مجازی است که کاربر چند سایز مهم اندام خود را به سایت اعلام میکند و سایت اعلام میکند و سایت نیز پیشنهادهای خود را بر تن مانکن مجازی هم سایز مشتری میپوشاند و مشتری میتواند با تغییر سایز لباسها، تناسب آنها را مشاهده کند و تصمیم نهایی را بگیرد.
• طراحی کمپین پایینترین قیمت و تبلیغ گسترده آنکه البته فعلاً علیرغم گذشت زمان زیادی از معرفی کمپین، عملیاتی نشده است میتواند علاوه برجذب مشتریان زیادی به سایت از این حیث که چون بامیلو ادعا کرده که اگر قیمت محصولی پایینتر بود، هم قیمت را کاهش میدهد و هم کد تخفیف ۲۰ هزارتومانی میدهد؛ پس واقعاً پایینترین قیمت را دارد، از طرف دیگر میتواند بدون صرف هزینه زیاد نیروی انسانی از شرکتکنندگان در این چالش بهعنوان رصد کنندگان تحرکات رقیب استفاده کندو با توجه به ارائه کد تخفیف ۲۰ هزارتومانی، از بدبین شدن این کاربران به سایت نیز جلوگیری کند. پس بهتر است بامیلو هر چه سریعتر و قویتر این کمپین را کلید بزند تا تحولی شگرف در بازار خود و رقبایش ایجاد کند.
تهدیدها:
• از دست دادن جایگاه فروش محصولات رده مد و لباس با توجه به ظهور رقبای جدید مثل بایکس و شیکسون در پوشاک و اکسسوری و baxar.ir در زمینه اکسسوری؛
که البته تنوع برندهای این سایتها بسیار کمتر از بامیلو است و گاهی تخفیفهای شدید آنها آنهم روی محصولات بعضاً ارزانقیمت و ناشناخته میتواند برای بامیلو که رویکردش تسخیر بازار با تخفیفات فوقالعاده است، تأثیر بگذارد. همچنین بامیلو رقیبی چون البسکو در این حوزه دارد که هم تنوع مناسب را دارد و هم کیفیت بالای برندها را و هرازگاهی تخفیفهای مناسب نیز در این دوره به کاربرانش میدهد، بنابراین به نظر میرسد بامیلو باید هوشیار باشد و مراقب مزیت در مهمترین رده محصولاتش یعنی مد و لباس باشد؛ چراکه اگر این رده را از دست بدهد احتمالاً به علت تمرکز بیشتر چند سایت دیگر در رده محصولات الکترونیک البته بدون در نظر گرفتن رهبر بازار یعنی دیجیکالا، سهم بازار این رده را نیز از دست بدهد.
سایتهایی از قبیل alldigitall.ir، zanbil.ir و boorsika.com که به علت قدیمیتر بودن و همچنین قویتر بودن بحث نقد و بررسی محصولات الکترونیک شانس بالایی برای تحدید سهم بازار بامیلو در این رده دارند.
• به نظر میرسد بامیلو مشکلات زیادی در ارتباط با تأمینکنندههای کالاهایش دارد چراکه سرعت پاسخگویی به سفارشهای مشتری یک فاکتور بحرانیاش پاسخگویی تأمینکنندهها به سفارش بامیلو است، بامیلو باید پیش از وارد شدن لطمه جدی به اعتبار برندش به علت تأخیرهای ناشی از این سبک تأمین کالا، یا زیرساختهای ارتباطیاش را با تأمینکنندگان ارتقاء دهد یا با اتخاذ راهکاری ترکیبی از انبارداری متمرکز و زنجیره تأمین چابک، سرعت پاسخگویی به سفارشهای مشتریان و بهتبع آن درجه رضایت مشتریان را ارتقاء دهد.
• رقابت سنگین رقبا و علاوه بر آن متأثر شدن جایگاه برند بامیلو از عدم موفقیت موزاندو دیگر ونچر راکت اینترنت در ایران.
متنفرم از بامیلو
به نظرم سایت بامیلو تقلیدی از فروشگاه های اینترنتی دیگه هستش و با داشتن پشتوانه افراد خارجی تلاش به جذب پرسنل می کند و با گذاشتن تخفیفات مختلف سعی به جذب مشتری می کند.ولی تمامی عوامل ثابت نمی کند این شرکت ، شرکت موفقی باشد.
می خوام تجربه خریدمو از این سایت به استراک بزارم و می دونم که کمک میکنه به سایر کسانی که می خوان از این سایت خرید کنند…
اونچه که الان می خوام اینجا مطرح کنم یک فاجعه است که توسط شرکت عجیب و غیرقابل توجیه بامیلو رخ داده من در خرید اولی که از این سایت داشتم مدلی از یک لباس رو تهیه کردم و نسبتا هم ازش راضی بودم و بعد از یک ماه دوباره همون لباس رو سفارش دادم کالایی که به دستم رسید از نظر ابعاد نصف کالای قبلی بود و مدل و طرحش هم کاملا متفاوت بود به پیکی که کالا رو اورده بود گفتم و گفت مشکلی نیست شرکت کالا را باز پس می گیره و وجه پرداختی رو بر می گردونه در کمال ناباوری بعد از چند ماه چونه زدن با کارمندان بامیلو این شرکت از باز پس گرفتن کالا امتناع کرد و توجیه شونم این بود که مشخصات کالا به نظر ما فرقی نداره و مسئله این بود که من ظاهرشم بیخیال شدم گفتم بابا این اصن تنم نمیره من کالای قبلی رو که اندازم بود هنوز دارم و استفاده می کنم اما … پول و گرفتیم و حالا دیگه به ما ربطی نداره به جونشون افتاده بود در طول صحبتها با کارمندای خدمات پس از فروششون و هر تلاشی کردم که با یک مسئول این بخش صحبت کنم ناموفق بودم و ظاهرا هیچکس بالا سر این کارمندان نبود! به هر حال این شرکت … به زودی زمین می خوره و نتیجه رفتار غیر حرفه ایشم خوهد دید.
#کمپین_ما_از_بامیلو_خرید_نمیکنیم_درش_را_ببندید
#شکایت_از_بامیلو
#نارضایتی_بامیلو
بارها پیش اومده باپیلو چیز متفاوتی از سفارش رو تحویل مشتری میده.تجربه خود من خرید یک عطر واسه هدیه بود که یه مدل دیگه شو بهم دادن فوق العاده بدبو هست ابروم رفت و الان دو ساعته دنبال یه نشونی از خدمات پس از فروششونم:(
با سلام. بنظر من بامیلو شرکت بسیار ضعیفی هستش که جنبه مشتری رو نداره! قیمت ها همیشه متغیر و نادرست هستش و فقط میشه کالای دیجیتال ازش خرید.ارزشی برای کاربراش قائل نیست و پشتیبانی و ارسال سریع خوبی هم نداره. خرید کالا از بامیلو بخصوص از بخش مد و لباس نوعی …!
من ۲ ساله مشتری دائم بامیلو بودم. همیشه این شرکت پشیمونتون میکنه و اون تخفیف اضافی که ازش گرفتین رو روزی از جای دیگه تلافی میکنه! و هیچ قانون ثابتی برای فروشندگان وتامین کنندگان مبنی بر منع تغییر قیمت نجومی کالا ها نزاشته! مثلا یه لپتاپ که همه جا قیمتش ۱۰۹۰۰۰۰تومن هستش رو یه روزه میبرن به ۱۲۰۰۰۰۰ و در اخر بدون تحقیق از هیچ جا خرید نکنید! کالایی رو ۱۰۰تومن افزایش میدن و شما با یه کد تخفیف ۵۰تومنی میخری و فک میکنی برنده شدی ولی این یه …!
موفق باشید اوقات بکام
آقا فیلم خارجی نیست که سانسور میکنین:)
سلام.
من یه تابلو فرش ماشینی دستباف گونه از بامیلو خریدم که وقتی به دستم رسید با تعجب فراوان دیدم که یه تابلو فرش چاپی برام ارسال شده که قابش در دو گوشه شکسته و رنگ تابلو با کوچکترین اشاره دست پاک میشد. به سرعت کالا رو برگردوندم. ولی بعد دو هفته پیگیری گفتن که کالا هیچ ایرادی نداره و براتون میفرستیم!!!!!! منم گفتم ازش فیلم میگیرم و تو رسانه ها پخش میکنم که تا امروز از ترس تهدید من نه کالا رو برگردوندن و نه پولم رو. تماس هم که گرفتم داشتم با احترام باهاشون حرف میزدم که تلفنو قطع کردن! …. دیگه هیچوقت ازشون خرید نمیکنم و تجربه ام رو به همممممه انتقال خواهم داد….
جالب اینه که تنها خط همیشه مشغول بامیلو، داخلی بازگرداندن کالاست!!!!
اشغال ترین فروشگاه اینترنتی دنیا یه کالا پس فرستادم ۴ ماهه میخواد پولمو بر گردونه حلا مبلغ چقدر بود؟۳۲هزار تومان پولم به درک ولی اونی که یه خرید دو سه میلیونی میکنه چی؟ هیچ وقت ازش خرید نکنید.
سلام منم تجربه مشابهی رو دارم. از بامیلو یک تلویزیون LED خریدم که تلویزیون بعد از ۱۰ روز دیگه تصویر نداشت. به بامیلو برش گردوندیم پس از چند روز از شرکت بازرگانی ایران باهامون تماس گرفتن(شرکت کارانتی کننده تلویزیون شرکت بازرگانی ایران بود) که بنظر ما تلویزیون شما اشکالش یه جور قطعی سیم یا فیش یا چیزی شبیه به اینه چون یا ضربه زدن به پشت تلویزیون تصویرش میادو میره و این اشکال در مونتاژ بوجود اومده (فایل صوتی مکالمات موجوده و در انتها اگه بشه آپلودش می کنم یا لینکشو براتون قرار میدم) و من گفتم خیلی با اطمینان گفتم بامیلو به من ضمانت بازگشت کالای معیوب را داده و من جنسو از یه سایت مثلا معتبر خریدم ولی غافل از اینکه بعد از ۲۰ روز که هر روز پیگیری کالارو انجلم دادن هر رزو همین سایت واقعا نا معتبر منو فقط سرمی دونودن و فقط می گفتم منتظر باشید و هیچ کاری انجام نمی دادن و واقعا هیچ کاری از دست من بر نمیومد. هیچ جواب درستی نمی دادن و فقط عذر خواهی می کردن و می گفتن کاری از دست ما بر نمیاد و باید صبر کنین. با اقای احمدی که فکر می کنم از واحد بازگشت کالای بامیلو بودن چندین بار صحبت کردم و ایشون بمن گفتن که شرکت تلویزینتون بگفته شرکت گارانتی کننده سالمه و نیازی به بازگشت نداشته و من بهشون گفتم تو تماسی که با اونا داشتم خودشون تصریح کردن که این تلویزیون بدمونتاژ شده و خرابی از مونتاژه ایشون از من مدرک خواستم و من همون فایل صوتیو براشون ایمیل کردم فرداش که مجدد با آقای احمدی تماس گرفتم ایشون گفتن این مکالمه ظبط شده رو شنیدن و دارن پیگیری می کنن و ۴۸ ساعت بهشون وقت بدیم بابت پیگیری ولی بعد از گذشتن بیش از ۶ روز بازم هنوز جواب ندادن و بازم سر میدونن و میگن داریم پیگیری می کنیم و صبر کنین . این کارا تو دنیا واقعا ۲-۳ روزه انجام میشه ولی این شرکتهای سودجو و غیر مشتری مدار ایرانی هیچ کاری حاضر نیستن بکنن. اصلا و قویا بهتون پیشنهاد نمی کنم از بامیلو خرید کنن مطمئن باشین مثل الان من پشیمون میشین اینم در اتها من ۲ تا مکالماتمون را هم آپلود می کنم تا همه گوش بدن و مطمئن بشن از حرفامhttp://s8.picofile.com/file/8316949726/bamilo.mp3.html اینم یکی دیگه http://s9.picofile.com/file/8316949742/led.mp3.html
خدا نکنه گذارتون به بامیلو بیفته و گرنه برا همیشه از هر چی فروشگاه اینترنتی هست حالتون بهم میخوره.جنسای بسیار بی کیفیت میفرسته و بعد که پس بدی تازه بدبختی شروع میشه باید ۱۰ برابر پول جنست تماس بگیری و ایمیل بزنی وماهها … بشنوی واز برگشت پولت هم خبری نیست۰ کاش یکی واقعا جلوی این رو بگیره من که حدود یه ماهه در گیرش هستم و همش … می شنوم.
بیشترین مشکلی که با این طور فروشگاه ها دارم اینه که مثل فروشگاه های زنجیره ای که می شناختیم از قبل احساس بدو فکر مردم رو نشونه میرن و و با تخفیف های درشت مردم رو ترغیب ب خرید می کنند
در صورتی که در همان تاریخ من سایت های دیگه رو هم چک کردم قیمت هایی که دیدم توی سایت های مدیسه و زنبیل به مراتب بایی تر بود
بامیلو ۱۰۰ سال دیگه هم به دیجی کالا نمیرسه بامیلو جنس دست دوم میفروشه و قبول هم نمیکنه که جنسش دست دوم هستش من مودم فورجی ودافون خریداری کردم ۳۹۰۰۰۰ هزار تومان بعد یک هفته بدستم رسید ولی وقتی جعبه را باز کردم دیدم اولا مودم پلمپ نبود و ثانیا استفاده شده بود و هر ادمی میدید پی به دست دوم بودنش می برد و روز بعدش بسته را پست کردم و زنگ زدم گفتن کارشناسامون نگا میکنن و ۵ روز کارشناسا بررسی کردن اخر سر هم گفتن ما جنس رو پس میفرستیم و این را قالب کردیم به شما منم به نشان الکترونیکی اینماد شکایت کردم و پرونده فعلا باز هستش اگر کسی این مشکل رو داشت به سایت enamad.ir بره و شکایتش رو ثبت کنه پیگیری میکنن اونجا . اگر سوالی خواستین ببپرسین ۰۹۱۴۴۲۶۹۸۸۶ شماره بنده هستش و هر چی خواستین بدونین از من بپرسین من از سال ۹۴ از دیجی کالا خرید کردم حتی یک بار هم به مشکل بر نخوردم ولی بامیلو ….. پس قبل از خرید حتما به این موضوع نظر داشته باشین و اگر جنس دست دوم دادند حتما به سایت اینماد برید و شکایت کنید . با تشکر