فرهاد مشیری ،ثروتمند ایرانی سهام باشگاه اورتون را خرید

0
فرهاد مشیری با خرید ۴۹/۹ درصد از سهام باشگاه لیورپولی اورتون، سهامدار بخش عمده این باشگاه لیگ برتری شد.

فرهاد مشیری که شهروند بریتانیا و ایران است پس از اینکه سهام باشگاه آرسنال خود را فروخت اقدام به خرید سهام اورتون کرده است. مجله فوربس سرمایه این مرد ثروتمند ایرانی را یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون پوند برآورد کرده است.

فرهاد مشیری ۶۰ ساله همچنین در صنعت معدن و کارخانه فولاد روسیه هم سهام دارد. وی دوستی و همکاری نزدیکی با آلیشر عثمانف، سهامدار روسی آرسنال، دارد.

مشیری مدرک تحصیلی خود را در لندن به دست آورده و در شرکت تلفن همراه روسیه تحت عنوان «مگافون» هم سهام دارد.

 مالک باشگاه اورتون ثروت فرهاد مشیری بیوگرافی فرهاد مشیری بیوگرافی آلیشر عثمانف باشگاه اورتون اردوان فرهاد مشیری Farhad Moshiriگفته می‌شود آقای مشیری با قراردادی ۲۰۰ میلیون پوندی اختیار این باشگاه را در دست گرفته است.

سهام‌داران اصلی اورتون از جمله رئیس آن بیل کنرایت، با فروش سهام باشگاه موافقت کردند تا فرهاد مشیری تبدیل به مرد اصلی این باشگاه لیورپولی شود.

تا کنون تلاش شده بود تا هویت مالک جدید اورتون مخفی بماند، اما سرانجام باشگاه اورتون اعلام کرد که مشیری ۶۰ ساله تبدیل به سهام‌دار اصلی این باشگاه شده است.

او روز جمعه سهامش در آرسنال را به قیمت ۲۰۰ میلیون پوند به شریک تجاری‌اش آلیشر عثمانف فروخت؛ یعنی درست همان قیمتی که گفته می‌شود کنرایت پس از این که راضی به فروش اورتون شد، تقاضا کرده بود.

به نظر می‌رسد که کنرایت ۷۰ ساله کماکان به عنوان رئیس اورتون باقی بماند، هرچند که کنترل باشگاه به مالک جدید آن منتقل می‌شود. در ماه‌های اخیر گروهی از تجار آمریکایی برای خرید باشگاه با مالکان اورتون مذاکراتی داشتند که به توافق نرسیدند.

مشیری و عثمانوف از دهه ۱۹۹۰ شرکای تجاری یکدیگر هستند و معاملات مختلفی داشته‌اند. اما این دو نفر که ۳۰ درصد سهام آرسنال را در اختیار داشتند هرگز نتوانستند اکثریت سهام را از استن کروینکه بخرند.

کنرایت که باشگاه اورتون را در ۲۶ سپتامبر ۱۹۹۹ به قیمت ۲۰ میلیون پوند از پیتر جانسون خرید، در این رابطه گفت: “پس از جستجویی طولانی می‌توانم بگویم که شریکی بی‌نقص پیدا کرده‌ایم که می‌تواند باشگاه را جلو ببرد. من در ۱۸ ماه گذشته به خوبی فرهاد را شناخته‌ام. دانش فوتبالی، تجاری و روحیه‌اش من را قانع کرد که او فرد درستی برای هدف ما است.”

کنرایت که وضع جسمی مناسبی ندارد، این فصل خیلی کم برای بازی‌های اورتون به ورزشگاه گودیسون پارک آمده است. آقای مشیری نیز در این رابطه گفت: “بیل کنرایت به من یاد داد که طرفدار اورتون بودن یعنی چه. هرگز در لیگ برتر این قدر شرایط برابر نبوده است.”

اردوان فرهاد مشیری که ساکن موناکوی فرانسه است، مالک و سهام‌دار تعدادی از شرکت‌های آهن و انرژی در بریتانیا و روسیه است.

او فارغ‌التحصیل دانشگاه “یو‌سی‌ال” لندن است، متاهل است و دو فرزند دارد. مشیری نفر ۸۹۴ در فهرست میلیاردرهای مجله فوربز است و به نوشته این نشریه ۱.۷۹ میلیارد دلار ثروت دارد.

اردوان فرهاد مشیری Farhad Moshiri ، (متولد ۱۸ مه ۱۹۵۵ – ایران) تاجر و سرمایه‌دار ایرانی-انگلیسی است. مشیری سهام‌دار تعدادی شرکت فولاد و انرژی در بریتانیا و روسیه است.

فرهاد مشیری اگر چه جزو ۱۰ ثروتمند برتر انگلیس نیست اما او جزو میلیاردرهایی است که به تازگی به جمع ثروتمندان بزرگ انگلیس اضافه شده است.

مشیری به همراه شریکش، در سال ۲۰۰۷، ۱۴٫۶۵ درصد سهام باشگاه آرسنال را خریداری کردند و چند ماه بعد صاحب ۲۳ درصد سهام این باشگاه شدند. در همان روزها بود که مشیری اعلام کرد حداقل ۲۵ درصد سهام آرسنال را می‌خواهد و در سال ۲۰۱۲، نزدیک به ۳۰ درصد سهام آرسنال به مشیری و شریکش رسید.

در فوریه ۲۰۱۶، اردوان فرهاد مشیری پس از واگذار کردن سهامش به علیشر عثمانوف، ۴۹.۹ درصد سهام باشگاه اورتون را خریداری کرد.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ