ارزان قیمت‌ترین تبلت‌های آندرویدی بازار

1
تا پیش از عرضه تبلت‌های ارزان قیمت به بازار، همگان تبلت را دستگاهی از قوم و خویش‌های همین گرانقیمت‌های خوشنام می‌شناختند و نگاه‌ها به محدوده دستگاه‌هایی که با قیمت ارزان به بازار عرضه شده بود تا حدود زیادی تردیدآمیز بود.

 اما طی یکسال اخیر در پی بروز اتفاقاتی جدید در بازار، شاهد هستیم که تبلت‌های ارزان قیمت نه تنها در بازار به شدت پرفروش شده‌اند، بلکه چهره کلی بازار تبلت بسیار متفاوت با حدود یک سال و نیم قبل (یعنی قبل از زمان عرضه نمونه‌های ارزان قیمت تبلت به بازار) شده است. رشد شدید عرضه نمونه‌های ارزان‌قیمت تبلت به بازار، افزایش چشمگیر تنوع در مورد برند، مدل، طرح و حتی ابعاد و قابلیت‌های فنی در کنار حمایت شرکت‌های صاحب نام از این برندهای ناآشنا تا حدود زیادی در رشد بازار این نوع تبلت‌ها موثر بوده است.

بر اساس اعلام فعالان بازار؛ رشد این تبلت‌ها در بازار در حدی بوده است که اکنون سهم فروش تبلت‌های ارزان قیمت در بازار به مراتب بالاتر از برندهای شناخته شده نظیر APPLE است.
شاید به دلیل همین توجه زیاد به سمت تبلت‌های ارزان قیمت با میانگین قیمت۱۹۰ تا ۶۰۰هزار تومان است که هر روز شاهد عرضه برندی جدید در این زمینه به بازار داخلی هستیم.

با توجه به این موضوع در این بخش ما ضمن بررسی این تبلت‌ها به معرفی برخی از ارزان قیمت‌های محبوب پرداخته‌ایم. پس اگر قصد خرید چنین تبلت‌هایی را دارید (تبلت‌هایی با میانگین قیمت ۱۹۰هزارتا ۶۰۰ هزار تومان) این گزارش را بخوانید:

زیر و بم تبلت‌های ارزان
این یک حقیقت است که هیچ ارزانی بی‌دلیل نیست. با کمی تحقیق و بررسی و البته مقایسه تبلت‌های فوق‌ارزان با برندهای نه چندان شناخته شده و برندهای مطرح به خوبی این موضوع برایتان روشن می‌شود.
حقیقت این است که تبلت‌های فوق ارزان به ویژه آن دسته‌ای که محصول کارخانه‌های آسیایی بوده و چندان شناخته شده نیستند از لحاظ کانفیگ (قابلیت‌های فنی) هرگز به پای تبلت‌های مطرح بازار نمی‌رسند. این تفاوت را می‌توان در طراحی و جنس بدنه، نوع ،کیفیت و وضوح تصویر صفحه نمایش ، قابلیت‌های فنی نظیر پردازنده و گرافیک نصب شده روی دستگاه و در نهایت سرعت پردازش دستگاه، پشتیبانی از برنامه‌های کاربردی گوناگون ،امکانات ارتباطی و… مشاهده کرد.

بررسی این موضوعات می‌تواند دلیل منطقی برای قیمت ارزان تبلت‌های بی‌نام و نشان در بازار باشد.
به گفته علی موذنی یکی از عرضه‌کنندگان تبلت در بازار موبایل ایران؛ تبلت‌های ارزان قیمت که معمولا موطن آنها شرکت‌های چینی و آسیای جنوب شرقی است، اگر چه قیمت ارزان‌تری نسبت به سایر نمونه‌هایی که تحت لیسانس شرکت‌های شناخته شده در چین یا هر کجای دیگری تولید می‌شوند، اما دارای برخی محدودیت‌ها و نقاط ضعف هستند.

به گفته وی؛ معمولا تبلت‌های ارزان قیمت از سرعت پردازش پایینی برخوردارند که این موضوع سبب می‌شود برخی از برنامه‌های کاربردی به راحتی روی این تبلت‌ها نصب و اجرا نشود. وی همچنین با اشاره به اهمیت صفحه نمایش تبلت‌ها گفت: تبلت‌های فوق ارزان معمولا دارای صفحات نمایشی با کیفیت و وضوح پایین هستند که با مد نظر قرار دادن این موضوع که صفحه نمایش مهم‌ترین بخش تبلت است به خوبی توجیه‌کننده قیمت پایین تبلت‌های اینچنینی است.

سالارمنش یکی دیگر از فعالان بازار هم در این باره  گفت: معمولا بسیاری از تبلت‌هایی که در آسیا به فروش می‌رسند، به ویژه آنهایی که از چین و جنوب شرق آسیا روانه بازار می‌شوند، فاقد طراحی مناسب هستند و از سوی دیگر مشکلاتی دارند که در اثر نبود نظارت کافی در کنترل کیفیت ایجاد شده‌اند. یکی دیگر از فعالان بازار هم در این‌باره گفت: به‌رغم ظاهر زیبا و فریبنده‌ای که تبلت‌های فوق ارزان دارند، اما از کیفیت مناسبی از نظر سخت‌افزار و بدنه برخوردار نیستند. به عنوان مثال سیستم عامل این نوع تبلت‌ها معمولا با سخت افزار تبلت ناهمخوانی دارد و این امر موجب بروز اشکالاتی چون هنگ کردن در زمان اجرای اپلیکیشن‌های سنگین، به روز رسانی ناموفق سیستم عامل و ناپایداری اتصال wifi می‌شود. همچنین عدم شارژ دهی مناسب، کیفیت بد دوربین و داغ کردن بیش از اندازه تبلت و در موارد معدود سوختن صفحه نمایش از دیگر مشکلاتی است که این دسته از تبلت‌ها دارند.

تبلت‌های ارزان مناسب چه افرادی است؟

در مقابل انتقادهایی که از تبلت‌های ارزان قیمت شده است، اما بی‌انصافی است اگر بگوییم که این تبلت‌ها هیچ نکته مثبتی ندارند. به گفته فعالان بازار قیمت ارزان مهم‌ترین ویژگی این تبلت‌ها است. همچنین به گفته نورمحمدی، یکی از عرضه‌کنندگان تبلت‌های ارزان‌قیمت، تبلت‌ها بدون قابلیت‌های ارتباطی تنها در حد سرگرمی باقی می‌مانند و کاربردهای حرفه‌ای خود را از دست می‌دهند. ارتباط با شبکه در این محصولات از طریق وایرلس برقرار می‌شود و تقریبا تمام مدل‌های موجود در بازار از وایرلس‌های سازگار با استاندارد ۸۰۲.۱۱n پشتیبانی می‌کنند. تبلت‌های ارزان قیمت هم از این ویژگی برخوردارند که این موضوع موجب محبوبیت آنها شده است.

علاوه بر اینها، تبلت‌های ارزان قیمت بازار معمولا به سیستم عامل محبوب آندروید، صفحه نمایش هفت اینچی لمسی، پورت‌ها و امکانات ارتباطی مورد نیاز کاربر مجهزند. به گفته این فعال بازار، این موضوع در کنار حمایت شرکت‌های مطرح از این محصولات بابت ارائه خدمات پس از فروش تا حدود زیادی موجب مقبولیت این تبلت‌ها در بازار شده است.

این فعال بازار همچنین گفت: این تصوری اشتباه است که تبلت‌هایی که با برندهای غیر مطرح به بازار عرضه شده‌اند ارزان هستند.بلکه این تبلت‌ها با قیمت واقعی به فروش نمی‌رسند و هزینه‌ای بابت برند به قیمت واقعی کالا افزوده نمی‌شود. به همین دلیل است این تبلت‌ها نه تنها در ایران، بلکه در سراسر جهان محبوب شده‌اند.

برندهای عرضه‌کننده
در کنار برندهایی نظیر A، A RCHOS ، Hyundai Huawei، ViewSonic، Jetway، Marshalو… که از برندهای شناخته شده در حوزه‌های تجهیزات کامپیوتری و… هستند برندهای دیگری نیز به تولید تبلت روی آورده‌اند. برندهایی که شاید تا کنون حتی نامی از آنها نشنیده باشید.

۳Q ،VIVA ، VELOXI ،AINOL،SMART TOUCH ،STC ، HIRO ،UNI PAD ، PIPO و… برندهایی هستند که این روزها در بازار تبلت به چشم می‌خورند. این تبلت‌ها معمولا قیمتی حدود ۲۵۰ تا ۶۰۰ هزار تومان دارند. برخی از این برندها نیز که بیشتر در رده بدون نام‌ها هستند با استفاده یا سوءاستفاده از برندهای مطرحی نظیر پیرکاردین محصولات خود را در بازار معرفی کرده‌ا‌ند.

علاوه بر این گروهی به عرضه تبلت‌هایی برای دانش‌آموزان پرداخته‌اند و اعلام می‌کنند وزارت آموزش و پرورش به آنها مجوز داده است. در حالی که وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران این موضوع را تکذیب و اعلام کرده است که هیچ مجوزی به شرکتی برای تولید یا عرضه تبلت دانش‌آموزی نداده است.

مشخصات تبلت قیمت تبلت برند های تبلت
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1 نظر
  1. تبلت هیوندای می گوید

    ممنون از سایت خوبتون