شرایط اعطای کسرخدمت به سربازان

1

سردار سیدحمید صدرالسادات در گفت‌وگو با ایسنا، درباره هدف برگزاری همایش ملی خدمت سربازی که نخستین مرحله از آن در پایان بهمن‌ماه امسال برگزار می‌شود،‌ گفت: موضوع سربازی امری است که به نوعی می‌توان گفت تمام خانواده و به بیان بهتر جامعه با آن مواجه است اما متاسفانه روی ابعاد مختلف آن به شکل تئوری و عملی کاری انجام نشده است.

وی با بیان اینکه سربازی امری است که در کشور بیشتر جنبه‌های کارکردی، امنیتی و اجباری‌بودن ‌آن مورد توجه مردم قرار گرفته است،‌ گفت: مفهوم سربازی عمدتا در ذهن اکثریت افراد به عنوان امری اجباری شکل گرفته، در حالی که خدمت سربازی دارای ابعاد مختلف فردی و شخصی نیز است.

در بخش دستاوردهای شخصی سربازی کم‌کاری شده است

رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا با بیان اینکه در بخش دستاوردها و تاثیرات شخصی سربازی کم‌کاری شده است،‌ گفت: سربازی اولین دروازه ورود فرد به اجتماع است و از این دروازه است که افراد تجربه نحوه برخورد با مشکلات و … را کسب می‌کند.

به گفته صدرالسادات زمانی که یک جوان به سربازی می‌رود تحولی در وی ایجاد می‌شود که سبب رشد شخصیت و جایگاه اجتماعی وی می‌شود.

وی با بیان اینکه متاسفانه پاسخ مناسبی به اظهارات مطرح شده مبنی بر اینکه سربازی مانع تشکیل خانواده، ادامه تحصیل، جذب افراد در بازار کار و … می‌شود، داده نشده گفت: تمامی این موارد سبب ایجاد سوال و ابهام در ذهن افراد شده که از همین رو تصمیم گرفتیم با برگزاری این همایش ابعاد مختلف سربازی به ویژه ابعاد مغفول آن را بررسی و کنکاش کنیم که این امر نیازمند برخورداری از دیدگاه صاحب نظران بود.

جایگاه فعلی سربازی در شان جمهوری اسلامی نیست

رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر مقدس خواندن خدمت سربازی افزود: نقش و جایگاه سربازی در حال حاضر در شان و جایگاهی نیست که شایسته جمهوری اسلامی باشد و باید کاری کنیم تا به این جایگاه برسیم.

صدرالسادات با تاکید بر اینکه باید دلایل مقدس‌بودن سربازی و اهمیت آن تبیین شود،‌ گفت: بهترین راه برای بررسی و تبیین این امر بررسی آن با استفاده از استانداردهای علمی بود.

به دنبال تولید ادبیات در خدمت سربازی هستیم

وی یکی دیگر از اهداف برگزاری همایش ملی خدمت سربازی را تولید ادبیات در این حوزه دانست و گفت: متاسفانه در این حوزه چنین اقداماتی انجام نشده و تنها چندین مورد محدود وجود دارد.

رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا با تاکید بر اینکه اول همایش ملی خدمت سربازی فتح بابی برای ادامه این روند برای صاحب نظران خواهد بود، گفت: این همایش در سه محور کلی «مفهوم، مبانی، اصول و فلسفه خدمت سربازی»، «رویکردها و کارکردهای خدمت سربازی» و «چگونگی و فرآیندهای مطلوب خدمت سربازی» برگزار خواهد شد که البته این سه محور هر کدام دارای جزئیات و زیرمجموعه‌های مفصلی هستند.

صدرالسادات برگزاری چنین همایش‌هایی را با توجه به گستردگی موضوع سربازی آغاز یکسری مطالعات علمی مداوم در این حوزه دانست و گفت: نباید تصور ما این باشد که بعد از اتمام همایش باب ارسال مقالات و جمع‌آوری نظرات کارشناسان بسته شده بلکه باید پس از اتمام این همایش نیز نخبگان و صاحب‌نظران در جامعه مطالب و نظرات خود را به ما منتقل کنند.

وی درباره چگونگی ادامه همکاری میان نخبگان و صاحب‌نظران با سازمان وظیفه عمومی ناجا پس از اتمام همایش نیز گفت: دفتر مرکز تحقیقات ما محلی است که نخبگان و پژوهشگران می‌توانند با مراجعه به آن مقالات و دیدگاه‌های خود را در این زمینه ارائه کنند.

اعطای کسر خدمت به صاحبان مقالات برگزیده

رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا سربازی را یک فرصت برای جامعه و افراد دانست و گفت: برای شرکت‌کنندگان برگزیده در این همایش علاوه بر اینکه جوایز ارزنده‌ای اعطا خواهد شد، فرصت انتشار مقالات در نشریات تخصصی نیز فراهم می‌شود.

صدرالسادات از اعطای کسرخدمت تا سقف شش ماه به مشمولان و سربازانی که در این همایش شرکت کرده و مقالاتشان حائز رتبه‌های برتر شود خبر داد و گفت: با هماهنگی ستاد کل تا سقف شش ماه به این افراد کسرخدمت تعلق خواهد گرفت.

وی درباره امکان انتقال کسر خدمت‌ها به افراد دیگر یا فرزند و برادر افراد شرکت‌کننده در این همایش نیز گفت: در صورتی که افراد به سربازی رفته باشند و مقالاتشان حائز رتبه‌های برتر شده باشد، کسر خدمت به آنان تعلق نگرفته و طبیعی است که امکان انتقال آن نیز وجود نخواهد داشت.

به گفته رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا سربازان مشغول به خدمت در پادگان‌ها و یگان‌های انتظامی نیز می‌توانند در این همایش شرکت کرده و در صورت برگزیده‌شدن از کسرخدمت تعلق گرفته به خودشان استفاده کرده و مدت سربازی خود را کاهش دهند.

شرایط و نحوه شرکت در همایش ملی خدمت سربازی

وی درباره شرایط و نحوه شرکت افراد در نخستین همایش ملی خدمت سربازی نیز گفت: ساختار مقاله باید شامل عنوان،‌ چکیده فارسی، ‌واژگان،‌ مقدمه، ‌بحث اصلی، نتیجه‌گیری،‌ پیشنهادها و فهرست منابع باشد و ارائه آن نیز به شکل تایپ شده حداکثر در ۲۵ صفحه A4 و در محیط WORD2003 یا ۲۰۰۷ با قلم B LOTUS و با فاصله خطوط استاندارد تدوین شود.

صدرالسادات با بیان اینکه محدودیتی برای شرکت‌کنندگان به لحاظ سنی در این همایش وجود ندارد افزود: شرکت‌کنندگان می‌توانند فایل مقامات خود را از طریق پایگاه استنادی علوم جهان اسلام به آدرس WWW.ISCCONFERENCES.IR/465 ارسال کنند.

به گفته رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا مهلت ارسال چکیده مقامات که پیش از این تا ۱۵ آبان ماه امسال بود تا ۳۰ آبان‌ماه تمدید شده اما مهلت ارسال اصل مقالات همچنان تا ۳۰ آذرماه امسال است.

وی افزود: این همایش در ۲۸ بهمن‌ماه امسال برگزار می‌شود.

صدرالسادات درباره نحوه داوری مقامات و رتبه‌دهی به آنان نیز گفت: پس از ارسال چکیده مقالات گروهی از افراد نظامی و غیرنظامی آن را به لحاظ علمی بررسی کرده و داوری می‌کند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تعداد قطعی برای برگزیدگان در این همایش در نظر گرفته نشده،‌ افزود: فعلا تعداد برگزیدگان باز است و باید ببینیم تا سطح مقالات به چه شکل است.

صدرالسادات با اشاره به همکاری ۲۶ مرکز در این همایش افزود: صدا و سیما، دانشگاه‌های تهران،‌ امام‌حسین (ع)، آزاد اسلامی،‌ امام‌علی (ع)،‌ علمی کاربردی و ارتش، سپاه،‌ ناجا، ستاد کل و … در برگزاری این همایش با ما همکاری دارند.

بیان نظرات غیرعلمی و احساسی در همایش بی‌فایده است

صدرالسادات با تاکید بر اینکه باید با نخبگان و کارشناسان خدمت سربازی ارتباط داشت،‌ افزود: بیان نظرات غیرعلمی و احساسی چندان فایده‌ای برای ما ندارد و بهتر است محورهای اعلامی برای این همایش از دید علمی و منطقی بررسی شود.

وی در پاسخ به این پرسش که چگونه به این افراد کسرخدمت تعلق می‌گیرد در حالی که چنین امری در قانون پیش بینی نشده،‌ گفت: کسرخدمت تعلق گرفته به برگزیدگان در قالب کسرخدمت‌های تعریف شده برای نخبگان و استعدادهای برتر تعریف شده است.

صدرالسادات از نخبگان و کارشناسان خواست پس از اتمام همایش نیز ارتباط خود را با مرکز تحقیقات سازمان وظیفه عمومی حفظ کرده و نظرات خود را در این زمینه بیان کنند.

رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا درباره روند برگزاری این همایش در دوره‌های آتی نیز گفت: در حال حاضر منتظر برگزاری و اتمام دور اول همایش هستیم تا پس از آن با جمع‌آوری بازخوردها نسبت به برگزاری آن برای دوره‌های بعدی تصمیم بگیریم.

وی درباره نحوه استقبال از این همایش نیز گفت: استقبال خوبی از این همایش برقرار شده و علی‌رغم تبلیغات محدودی که در این زمینه انجام شد تاکنون ۴۰۸ چکیده مقاله به دست ما رسیده که با توجه به تمدید مهلت ارسال چکیده مقالات تا پایان آبان‌ماه امسال پیش‌بینی می‌شود، شمار مقالات افزایش داشته باشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1 نظر
  1. علی می گوید

    با عرض سلام
    هر جا رفتم کسی پیگیر کارم نبود
    معاون نیروی انسانی ناجا سردار عصار در ۱۴ اردیبهشت ۹۴ در جشنواره جوان سرباز (حضرت علی اصغر) در مورد کسر خدمت سربازان ساعی صحبت کردند و گفتند این سربازان ۱ ماه کسری دارند. من سرباز ساعی هستم و برای کسر خدمت به اکثر جاها رفتم مثل نیروی انسانی ستاد ناجای یزد. ولی کسی جوابم را نمیدهد. از شما میخواهم به مسئولان مربوطه در نظام وظیفه و نیروی انسانی ستاد ناجا بفرمائید درباره کسر خدمت سربازان ساعی اطلاع رسانی کنند تا ۳۰۰۰ سرباز از بلاتکلیفی در بیایند. با تشکر