گناهی که گریبان همه را می گیرد!

0

یکی از پیامبرانی که سرنوشت قومش در قرآن کریم برای عبرت مردم بیان شده صالح نبی (ع) است. قوم ثمود صاحبان قدرت و ثروت بودند و لذا در مقام انکار رسالت الهی می گفتند: چگونه از شخصی پیروی کنیم که جزو طبقه پایین و زیردستان است و هیچ قبیله ای ندارد!؟ اگر از ایشان پیروی کنیم، ما را از پیروی بزرگان خود باز می دارد، و این کار سبب اختلال در زندگی مردم خواهد بود، در نتیجه تیره بخت خواهیم شد.
ثروتمندان و مرفّهین قوم ثمود به انکار صالح پیامبر همت گماشتند زیرا می دانستند برای مقابله با تفکر او تنها راه ضربه زدن و تضعیف قدرت معنوی رهبری او برآمدند.
در آیه ۷۷ سوره اعراف می خوانیم:
«فَعَقَرُواْ النَّاقَهَ وَعَتَوْاْ عَنْ أَمْرِ رَبِّهِمْ وَقَالُواْ یَا صَالِحُ ائْتِنَا بِمَا تَعِدُنَا إِن کُنتَ مِنَ الْمُرْسَلِینَ.»
«پس ماده شتر را پی کردند و از فرمان پروردگارشان سر باز زدند و گفتند: ای صالح، اگر پیامبر هستی آنچه را به ما وعده می دهی بیاور.»
                                                                              ***
سه نکته:
* گناهی که گریبان همه را می گیرد!

«عقر»، به معناى پى کردن است، یعنى قطع کردن عصب و رگ محکم و مخصوص پشت پاى اسب و شتر که عامل عمده‏ى حرکت آنهاست و با قطع آن، حیوان به زمین مى‏افتد و از راه رفتن باز مى ماند. در سوره قمر، کلمه‏ «عَقَر» به صورت مفرد آمده یعنی قاتل ناقه یک نفر بوده، اما در اینجا (و سوره هاى شمس و شعراء و هود) به صورت جمع آمده بدین معنا که نسبت پى کردن به تمام قوم داده شده است. این به خاطر سکوت و رضایت آنان بوده که شریک جرم محسوب شده اند.

** ناقه صالح را یک نفر کشت یا چندین نفر؟
حضرت على (ع) می فرمایند: «سرنوشت مردم در گرو رضایت و دشمنى آنان است، همان گونه که ناقه‏ صالح را یک نفر پى کرد، اما چون بقیه‏ مردم نیز به آن عمل راضى بودند، در گناه او شریک شدند و همگى عذاب دیدند.»

*** تضعیف مستضعفین توسط اشراف
ثروتمندان و اشراف قوم ثمود که دارای خصلت غرور و تکبر بودند، برای تضعیف جامعه مؤمنین، آنچه را پیروان صالح به آن ایمان آورده بودند، تکفیر کرده، تا بدین وسیله مستضعفین را به صفوف خود ملحق کنند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ