جدول نرخ بیمه شخص ثالث سال ۹۶

0

قیمت حق بیمه شخص ثالث خودروها در سال ۹۶

قوه قضائیه در اطلاعیه ای میزان دیه در سال ۹۵ را ۱۹۰ میلیون تومان برای ماههای غیرحرام اعلام کرد. بر این اساس، از ابتدای سال ۱۳۹۵ مبلغ ریالی دیه از ۱۶۵میلیون تومان به ۱۹۰ میلیون تومان برای ماههای غیرحرام و از۲۲۰ میلیون تومان به ۲۵۳.۳ میلیون تومان برای ماههای حرام افزایش می یابد. بر این اساس، بیمه گذاران باید برای تهیه الحاقیه مربوط به مابه التفاوت افزایش دیه اقدام و تعهدات بیمه نامه وسیله نقلیه خود را افزایش دهند.

شایان ذکر است ۲۱ فروردین ۱۳۹۵ مصادف با شروع اولین ماه حرام (رجب) خواهد بود و ضروری است بیمه گذاران تا آن زمان، الحاقیه بیمه نامه شخص ثالث خود را خریداری کنند.

با توجه به عدم افزایش حق بیمه در سال ۱۳۹۴ (علیرغم افزایش ۱۰ درصدی دیه) و عدم افزایش متناسب آن با دیه در سال های قبل، مبلغ حق بیمه شخص ثالث سال ۱۳۹۵ به تناسب مبلغ ریالی دیه، ۱۵ درصد افزایش یافته که در مقایسه با تعرفه مصوب سال ۱۳۸۹ هیات وزیران متضمن ۲۶ درصد تخفیف می باشد.

شایان ذکر است هیچگونه افزایشی در نرخ حق بیمه شخص ثالث صورت نگرفته و افزایش مبلغ حق بیمه صرفا ناشی از افزایش تعهدات بدنی

(از ۲۲۰ میلیون تومان به ۲۵۳.۳ میلیون تومان) و تعهدات مالی (از ۵.۵ میلیون تومان به ۶.۳میلیون تومان) است.

متن ابلاغیه رئیس کل بیمه مرکزی به مدیران عامل شرکت های بیمه :

با عنایت به ابلاغ مبلغ ریالی دیه کامل در سال ۱۳۹۵ از سوی ریاست محترم قوه قضائیه و در اجرای ماده ۲۵ مصوبه شماره ۳۴۶۰۸/ت۴۱۵۷۴ک مورخ ۱۳۹۰٫۲٫۱۹ هیئت محترم وزیران در مورد «تعرفه حق‌بیمه و نحوه تقسیط و تخفیف در حق‌بیمه» موضوع ماده ۸ قانون اصلاح قانون بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث مصوب۱۳۸۷، مراتب زیر جهت اجرا، ابلاغ می‌گردد:

نرخ دیه نرخ بیمه ماشین محاسبه بیمه شخص ثالث لیست قیمت بیمه شخص ثالث قیمت بیمه خودرو دیه سال 97 بیمه شخص ثالث چیست

۱- با توجه به مبلغ جدید دیه اعلام‌شده و در اجرای ماده ۴ قانون اصلاح قانون بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری و زمینی در مقابل شخص ثالث، کلیه شرکت‌های بیمه موظفند از تاریخ ۱۳۹۵٫۱٫۱ بیمه‌نامه‌های شخص ثالث را با تعهدات بدنی حداقل ۲.۵۳۳.۳ میلیون ریال (معادل دیه ماه‌های حرام) و تعهدات مالی حداقل ۶۳.۳ میلیون ریال صادر نمایند.

۲- حق‌ بیمه سالیانه بیمه‌نامه شخص ثالث انواع وسایل نقلیه موتوری زمینی متناسب با تعهدات مندرج در بند یک به شرح جدول پیوست جهت اجرا، ابلاغ می‌گردد. شرکت‌های بیمه موظفند این جدول را در معرض دید متقاضیان خرید بیمه‌نامه شخص ثالث قرار دهند.

۳- در اجرای بند «ب» ماده ۱۱۵ قانون برنامه پنجم توسعه و آیین‌نامه‌های شماره ۶۷ و ۶۷٫۲ مصوب شورای‌عالی بیمه شرکت‌های بیمه موظفند از ابتدای سال ۱۳۹۵، بیمه‌نامه حوادث راننده را با تعهدات بدنی حداقل ۲.۵۳۳.۳ میلیون ریال و با رعایت ضوابط مندرج در آیین‌نامه‌های مذکور برای کلیه وسایل نقلیه موتوری زمینی صادر نمایند.

۴- نظر به افزایش مبلغ دیه از ابتدای سال جدید، شرکت‌های بیمه موظفند از طرق مقتضی نسبت به اطلاع‌رسانی به بیمه‌گذاران خود جهت مراجعه برای افزایش سقف تعهدات بیمه‌نامه‌های شخص ثالث معتبر حداقل به میزان تعهدات مندرج در بند ۱ فوق و بیمه حوادث راننده حداقل به میزان تعهدات مندرج در بند ۳ فوق اقدام نمایند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، علی‌اکبر اولیا دبیر کل سندیکای بیمه‌گران در خصوص افزایش ۱۵ درصدی دیه در سال ۹۵ اظهار داشت: ما زیان انباشته ۲۶ درصدی را در این حوزه طی دو سال گذشته شاهد بوده‌ایم که این خسارت می‌بایست جبران می‌شد.

وی تصریح کرد: بیمه‌ها باید در شرایط عادی کسب و کار خدمت کنند و دولت توان پرداخت یارانه به آنها را ندارد و از سوی دیگر شاهد عوارض بیشتری در بیمه‌نامه‌ها هستیم.

اولیا اظهار داشت: خدمات بیمه‌ای مانند سایر کسب وکارها باید بتوانند حداقل در آمد را داشته باشند تا سرمایه‌ها از آن خارج نشود در غیر این صورت قطعا فرار سرمایه را خواهیم داشت و آینده این خدمت‌رسانی در ابهام قرار می‌گیرد.

دبیر کل سندیکای بیمه‌گران عنوان کرد: در ازای این افزایش باید خدمات خوبی به مردم ارائه شود و سود معقولی نیز داشته باشیم.

** وزارت بهداشت باید وظیفه خود را به درستی انجام دهد

رحیم مصدق معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی در ادامه یادآور شد: در سال‌های اخیر عوارض و مبالغی از حق بیمه شخص ثالث بنا بر مصوبات قانونی دریافت و در اختیار سازمان‌هایی همچون وزارت بهداشت و نیروی انتظامی قرار گرفت.

وی در خصوص وزارت بهداشت گفت: اگر وزارت بهداشت وظیفه قانونی خود را به درستی انجام دهد قطعا خسارت شرکت بیمه کاهش می‌یابد به طور مثال وزارت بهداشت موظف به درمان سریع مصدومین حوادث رانندگی است و اگر کسی در جامعه تصادف کرد مداوای آن باید به نزدیک‌ترین مراکز درمانی دولتی و خصوصی انجام شود که منجر به فوت مصدوم نشود اما متاسفانه این خدمات تنها در بیمارستان‌های دولتی ارائه می‌شود.

جدول نرخ بیمه شخص ثالث تا تاریخ ۲۵ اسفند ماه ۱۳۹۴

نوع خودرو حق بیمه ( تومان )
 تا یک تن ۸۴۶,۴۰۰
 بیش از یک تن تا سه تن ۱,۰۱۹,۱۰۰
 بیش از سه تن تا پنج تن ۱,۲۸۹,۷۰۰
 بیش از پنج تن تا ده تن ۱,۶۵۲,۵۰۰
 بیش از ده تن تا بیست تن ۱,۹۲۳,۱۰۰
 بیش از بیست تن ۲,۰۳۸,۲۰۰
 وسایل نقلیه کشاورزی . راهسازی . ساختمانی ۵۰۶,۷۰۰
 وسایل نقلیه حمل زباله و خیابان پاکن ها ۸۲۳,۴۰۰
نوع خودرو حق بیمه ( تومان )
 بار اول مالی ۱۰% – بدنی ۲۰%
 بار دوم مالی ۲۰% – بدنی ۴۰%
 بار سوم مالی ۴۰% – بدنی ۶۰%
 بار چهارم و بیشتر مالی ۸۰% – بدنی ۱۰۰%
نوع خودرو حق بیمه ( تومان )
 کمتر از چهار سیلندر ۶۹۱,۰۰۰
 چهار سیلندر : پیکان، پراید و سپند ۸۱۸,۰۰۰
 سایر چهار سیلندرها ۹۶۱,۶۰۰
 شش سیلندر و بالاتر ۱,۰۷۶,۷۰۰
نوع خودرو حق بیمه ( تومان )
 موتور گازی ۱۷۱,۶۰۰
 موتور دنده ای یک سیلندر ۲۰۹,۶۰۰
 موتور دنده ای دو سیلندر و به بالا ۲۳۰,۳۰۰
 دنده ای دارای سه چرخ یا ساید کار ۲۴۷,۶۰۰
نوع خودرو حق بیمه ( تومان )
 خودرو عمومی با ظرفیت ۷ نفر با راننده ۱,۹۸۰,۶۰۰
 خودرو عمومی با ظرفیت ۹ نفر با راننده ۲,۰۳۸,۲۰۰
 ون با ظرفیت ۱۰ نفر با راننده ۲,۰۶۱,۲۰۰
 مینی بوس با ظرفیت ۱۶ نفر با راننده ۲,۵۳۳,۳۰۰
 مینی بوس با ظرفیت ۲۱ نفر با راننده ۲,۶۳۱,۲۰۰
 اتوبوس با ظرفیت ۲۷ نفر با راننده و کمک ۳,۸۸۰,۶۰۰
 اتوبوس با ظرفیت ۴۰ نفر با راننده و کمک ۴,۸۸۲,۴۰۰
 اتوبوس با ظرفیت ۴۴ نفر با راننده و کمک ۵,۱۸۱,۸۰۰
نوع خودرو حق بیمه ( تومان )
 سال دوم ۱۰ %
 سال سوم ۱۵ %
 سال چهارم ۲۰ %
 سال پنجم ۳۰ %
 سال ششم ۴۰ %
 سال هفتم ۵۰ %
 سال هشتم ۶۰ %
 سال نهم و به بعد ۷۰ %
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ