رئیس جمهور کوبا ،باراک اوباما را ضایع کرد + عکس و فیلم

0
دیدار باراک اوباما و همسرش میشل بانوی اول ایالات متحده از کشور کوبا با یک خاطره ناخوشایند و خبرساز به پایان رسید!
زندگی در کوبا رائول کاسترو تحقیر باراک اوباما بیوگرافی باراک اوباما اخبار کوبا
در جریان کنفرانس مشترک خبری در هاوانا، پایتخت کوبا که با حضور رهبران آمریکا و کوبا برای گرامیداشت برقراری رابطه میان دو کشور بعد از یک قرن دشمنی برگزار شد، رائول کاسترو با بالا گرفتن دستهای اوباما اجازه نداد رئیس جمهور ایالات متحده دستهاش رو ، روی شانه‌های او بگذارد و به نوعی در مقابل دوربین خبرنگاران جهان نشان داد که برقراری روابط با آمریکا مشکلی نداره اما برادری و صمیمیت بیش از اندازه با آمریکای جهان خوار؟ عُمرن!

 

رسانه های روسی از جمله خبرگزاری روسیا سگودنیا امروز چهارشنبه در گزارش های خود خاطرنشان کردند که اوباما از بدو ورود به هاوانا با برخورد سرد سران حکومت کوبا مواجه شد.

این رسانه ها به عنوان مثال به حضور نیافتن «رائول کاسترو» رئیس جمهوری کوبا در فرودگاه هاوانا برای استقبال از اوباما اشاره کردند که بجای وی وزیر خارجه کوبا حضور یافته و این اقدام بر خلاف تشریفات معمول انجام گرفت. در حالی که رئیس جمهوری کوبا برای استقبال از پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک های جهان، شخصا در فرودگاه حاضر و از وی استقبال کرده بود.

نکته بسیار مهم دیگر که توجه بسیاری را در روسیه به خود جلب کرده و به ویژه در فضای مجازی بحث های داغی در مورد ان صورت می گیرد شرکت اوباما و رائول کاسترو در کنفرانس مطبوعاتی مشترک بود.

اوباما در پایان کنفرانس مطبوعاتی سعی کرد مطابق عادت آمریکایی اش دست خود را بر کتف کاسترو بگذارد اما رئیس جمهوری کوبا چنین اجازه ای را به وی نداد.

زندگی در کوبا رائول کاسترو تحقیر باراک اوباما بیوگرافی باراک اوباما اخبار کوبا

کاسترو دست اوباما را در هوا نگه داشت و این حرکت باعث شد رئیس جمهوری آمریکا که لبخندی بر چهره داشت دستپاچه شده و دست اوباما در هوا آویزان بماند.

رئیس جمهوری کوبا همچنین به همتای امریکایی خود اجازه نداد وی را بغل بگیرد و فاصله با وی را حفظ کرد.دوربین های خبرنگاران این موارد را ثبت کردند.

بر اثر خودداری رئیس جمهوری کوبا، وضعیتی به وجود آمد که اوباما طبق تشریفات نتوانست با وی دست بدهد یا کاسترو را بغل بگیرد و تلاش وی برای گذاشتن دست خود بر روی کتف کاسترو هم ناکام ماند.

در گزارش رسانه های روسی گفته شده است، سفر اوباما به هاوانا که رسانه های امریکایی آن را پایان دوره خصومت و جدایی میان آمریکا و کوبا قلمداد می کنند با موارد ناخوشایند و شرم آور به پایان رسید.

فعالان شبکه های اجتماعی روسیه در باره این موارد ناخوشایند سفر رئیس جمهوری آمریکا به کوبا بطور گسترده اظهار نظر کرده و اوباما را سزاوار چنین رفتار تحقیرآمیزی خواندند.

دانلود فیلم

شاید دلیل دوستی آمریکا با کوبا را در مطالب زیر پیدا کرد

زندگی در کوبا رائول کاسترو تحقیر باراک اوباما بیوگرافی باراک اوباما اخبار کوبا

کشور کوبا

کوبا جزیره‌ای است که در میان دریای کارائیب و اقیانوس آتلانتیک شمالی قرار گرفته‌است و دارای مساحتی برابر ۱۱۰٬۸۶۱ کیلومتر مربع می‌باشد.

مرز زمینی آن تنها با پایگاه دریائی ایالات متحده‌است که خلیج گوانتانامو نام دارد.

اقلیم کوبا معتدل و بادهای بسامان در این کشور در جریانند. موقعیت جغرافیایی آن ۰۰ ۸۰ غربی و ۳۰ ۲۱ شمالی است.

بهداشت

بر مبنای آمارهای سازمان بهداشت جهانی:

  • امید زندگی در کوبا برای مردان ۷۶٫۰ و برای زنان ۸۰٫۰ است. (میانگین جهانی ۶۸ سال)
  • میزان مرگ و میر کودکان در کوبا ۸٫۷ در هر ۱۰۰۰ نفر است.
  • میزان مرگ و میر بزرگسالان در کوبا ۱۳۱٫۸۵ در هر ۱۰۰۰ نفر
  • مجموع هزینه‌های بهداشت به ازای هر نفر در کوبا ۳۶۳ دلار است. (۲۰۰۶)
  • نسبت مجموع هزینه‌های بهداشت به تولید ناخالص داخلی در کوبا ۷٫۱٪ است. (۲۰۰۶)
  • احتمال مرگ کودک قبل از ۵ سالگی: ۶ در هر ۱۰۰۰ نفر (میانگین جهانی ۶۵ نفر در هر هزار نفر)
  • میزان شیوع ایدز: ۱ نفر در هر هزار نفر (میانگین جهانی ۸ نفر در هر هزار نفر)
  • درصدی از جمعیت که در مناطق شهری زندگی می‌کنند: ۷۶٪ (میانگین جهانی ۵۰٪)
  • میزان شیوع سل: ۲ نفر در هر هزار نفر (میانگین جهانی ۱۷۰ نفر در هر هزار نفر)
  • میزان افراد چاق در جمعیت مذکر ۸٪ و در مؤنث ۱۵٫۴٪ است.
  • ۹۵٫۲٪ جمعیت کوبا به آب آشامیدنی سالم دسترسی دارند.
  • ۹۴٪ جمعیت کوبا دارای دستگاه‌های بازیافت آب و استفادهٔ مجدد از آن هستند.

 

اقتصاد کوبا

منابع طبیعی آن شامل معادن کبالت، نیکل، آهن، مس، کروم و سیلیکون است. با وجود دولت متمرکز، دولت کوبا درصدد است تا قوانین اقتصادی این کشور را سهل کند. با هدف بهبود کارکرد موسسات تجاری، کاستن کمبود جدی خوراک، بهبود کالاهای مصرفی وخدمات، اصلاحاتی در دهه ۱۹۹۰ میلادی انجام شد. از اواخر سال ۲۰۰۰ کشور ونزوئلا قراردادی برای همکاری نفتی با این کشور به امضاء رساند و اکنون روزانه ۱۰۰٬۰۰۰ بشکه نفت به این کشور تحویل می‌دهد. کوبا بخشی از پرداخت خود را بابت نفت به صورت خدمات انجام می‌دهد. ۲۰٬۰۰۰ کوبائی متخصص پزشکی که در ونزوئلا کار می‌کنند جزو این برنامه هستند. افزایش قیمت فلزات در سال ۲۰۰۷ موجب بالا رفتن درآمدهای کوبا از تولید کبالت و نیکل شده است. هاوانا با هدف کاهش قطع برق که از سال ۲۰۰۴ موجب نارضایتی مردم را فراهم آورده، سرمایه‌گذاری در بخش انرژی را ادامه می‌دهد. تولید ناخالص داخلی این کشور ۵۱٫۱۱ میلیارد دلار است که ۴٫۶ درصد آن در بخش کشاورزی، ۲۶٫۱ درصد آن در بخش صنعت و ۶۹٫۳ درصد آن در بخش خدمات تولید می‌شود. ۴٬۸۵۳٬۰۰۰ نفر نیروی کار این کشور کار می‌کنند.

بیکاری و تورم

نرخ بیکاری در کوبا ۱٫۷ درصد و نرخ تورم ۱٫۵ درصد است.

صادرات و واردات

محصولات صادراتی این کشور شامل شکر، نیکل، تنباکو، ماهی، محصولات پزشکی، مرکبات و قهوه است که به کشورهای هلند (۲۱٫۸ درصد)، کانادا (۲۱٫۶ درصد)، چین (۱۸٫۷ درصد) و اسپانیا (۵٫۹ درصد) صادر می‌شود.

محصولات وارداتی این کشور شامل نفت، مواد غذایی، ماشین‌آلات و تجهیزات و مواد شیمیایی است که از کشورهای ونزوئلا (۲۶٫۶ درصد)، چین (۱۵٫۶ درصد)، اسپانیا (۹٫۶ درصد)، آلمان (۶٫۴ درصد)، کانادا (۵٫۶ درصد)، ایتالیا (۴٫۴ درصد)، آمریکا (۴٫۳ درصد) و برزیل (۴٫۲ درصد) وارد می‌شود.

منابع

مهمترین مادهٔ معدنی کوبا نیکل است که کوبا پس از روسیه دومین منبع بزرگ نیکل جهان محسوب می‌شود. شرکت بین‌المللی کانادایی شریت (Sherritt International) دارای تسهیلات بزرگی در معدن بزرگ نیکل در شهر موئا هستند. کوبا پنجمین تولیدکنندهٔ بزرگ کبالت تصفیه شده است که از مواد فرعی استخراج نیکل است. تحقیقات نفتی جدید نشان داده است که شمال کوبا قادر به تولید تقریباً ۴٫۶ میلیارد بشکه (۷۳۰ میلیون متر مکعب) تا ۹٫۳ میلیارد بشکه نفت (۱٫۴۸ در ۱۰ به توان ۹ مترمکعب) است. در سال ۲۰۰۶، کوبا آغاز به آزمایش این مناطق برای استخراج احتمالی در آینده نمود.

مردم کوبا

  • ۹۹٫۸٪ مردم کوبا باسواد هستند.
  • جمعیت کوبا ۱۱٬۳۹۴٬۰۴۳ نفر است و نرخ رشد جمعیت آن % ۰٫۲۷۳ می‌باشد.
  • در کوبا، میزان مرگ و میر نوزادان در واحد جمعیت، از برخی جوامع جهان اول و توسعه یافته نیز کمتر است.
  • میانگین امید به زندگی در کوبا ۷۷٫۶۴ سال است.
  • طبق آمار سال ۲۰۰۶، کوبا تنها کشور جهان است که دارای استانداردهای مورد قبول صندوق جهانی طبیعت در زمینه توسعهٔ پایدار است. به عبارت دقیق تر کوبا بر اساس معیار ردپای بوم‌شناختی (Ecological footprint) دارای امتیاز کمتر از ۱٫۸ هکتار در واحد مساحت است. همچنین امتیاز کوبا بر اساس شاخص توسعه انسانی(HDI) بالاتر از ۰٫۸ است.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ