مقایسه کیفیت زندگی در کانادا و آمریکا

5

درحالی که کانادا ۱۴۶ سالگی تولد خود را جشن می‌گیرد، دلائل بسیاری وجود دارد که نشان می دهد، این کشور در خیلی از موارد، از ورزش گرفته تا سیاست و سرگرمی، از کشور همسایه خود، یعنی آمریکا بهتر عمل کرده و پیشی گرفته است.

در این مقاله چند قسمتی، در زمینه فاکتورهای متنوعی این ۲ کشور را با یکدیگر مقایسه می کنیم.

طول عمر

کانادایی هایی که امروز متولد می شوند، به طور میانگین ۳ سال بیشتر از آمریکایی‌ها عمر می کنند. این در حالی است که این میزان در اواخر دهه ۷۰ میلادی، کمتر از یک سال بوده است.

لازم به ذکر بوده، میانگین طول عمر در هر ۲ کشور با گذشت هر دهه در حال افزایش است.

کیفیت زندگی

براساس اعلام Better Life Index که هر ساله توسط OECD، مقایسه‌ای بین‌المللی از کیفیت سطح زندگی در جهان‌ ارائه می کند، کانادایی‌ها نسبت به آمریکایی‌ها از سطح بالاتری از رضایتمندی نسبت به زندگی‌ خود برخوردارند که این میزان ۷٫۴ نفر در کانادا و ۷ نفر در آمریکا از هر ۱۰ نفر می‌باشد.

مدارس

افراد ۱۵ ساله در کانادا به طور معمول در خواندن متون، حل کردن مسائل ریاضی‌ و … در لیست ۱۰ کشور نخست از میان ۶۵ کشور شرکت کننده قرار می گیرند. آخرین بار در سال ۲۰۰۹، کانادا درست پس از کشور سنگاپور در مقام ششم و جلوتر از زلاندنو قرار گرفت و نوجوانان آمریکایی در مقام هفدهم!

آمار خودکشی‌

آمار خودکشی در کشور کانادا پایین تر از آمار خودکشی در آمریکا است. (۱۱٫۱ نفر در برابر ۱۲ نفر از هر ۱۰۰ هزار نفر)

آمار مرگ و میر نوزادان

آمار مرگ و میر نوزادان در کشور کانادا پایین تر از آمار مرگ و میر نوزادان در آمریکا است. (۵٫۱ نفر در برابر ۶٫۱ نفر از هر ۱۰۰۰ مورد)

هزینه مراقبت‌های بهداشتی

سرانه هزینه مراقبت‌های بهداشتی در کانادا بسیار کمتر است. (۴۴۴۵ دلار برای هر فرد در کانادا و ۸۲۳۳ دلار برای هر فرد در آمریکا سالیانه)

مرخصی پس از زایمان

افراد شاغلی که به تازه‌گی پدر و مادر شده اند، از وضعیت بهتری در کانادا برخوردارند. (مرخصی پس از زایمان در کانادا ۵۰ هفته و در آمریکا ۱۲ هفته و بدون حقوق می‌باشد)

پایداری خانواده

در آمریکا سالیانه از هر ۵۰۰ مورد ازدواج، ۳٫۶ مورد به طلاق منجر می شود؛ این در حالی است که این مقدار برای کانادا ۲٫۱ می باشد.

تحصیلات

در کانادا احتمال حضور جوانان مستمند در دانشگاه یا کالج بیشتر است. حدودا ۵۴ درصد جوانان کانادایی از خانواده‌های کم درآمد در سن ۱۹ تا ۲۱ سالگی، برای تحصیلات عالی‌ در دانشگاه ثبت نام می کنند؛ این میزان در آمریکا ۳۰ درصد است.

• کانادایی ها، از سطح تحصیلی بالاتری برخوردار می باشند. ۴۸ درصد از کانادایی‌ها، تحصیلات دانشگاهی دارند و در مقابل این میزان در آمریکا ۴۰ درصد است.

واقعیت زندگی در آمریکا مهاجرت به کانادا مهاجرت به آمریکا زندگی در کانادا اقامت در کانادا• مردمان کشور کانادا از اندام متناسب تری برخوردار هستند. ۳۵ درصد آمریکایی‌ها چاقی بیش از حد دارند و این رقم در بین کانادایی‌ها ۲۴ می‌باشد.

• میزان رابطه جنسی‌ در میان زوجین در کانادا بیشتر است. بر طبق تحقیقی که توسط condom-maker Durex به عمل آمده است، ۵۹ درصد کانادایی‌ها اظهار می کنند که به طور هفتگی از رابطه جنسی با همسر خود‌ برخوردار می باشند، حال آنکه این میزان در میان آمریکایی‌ها ۵۳ درصد است. این میزان، تحکم قوی تر خانواده را در کانادا نشان می دهد.

• در کشور کانادا، نوشیدنی های الکلی کمتر مصرف می شود. در مقایسه با آمریکا، با میزان مصرف مشروبات الکلی که ۹ لیتر در سال است، کانادایی ها سالیانه ۸ لیتر نوشیدنی های الکلی مصرف می کنند.

• مردمان کانادا ثروتمندتر هستند. ارزش خالص خانگی به طور متوسط در کانادا ۳۶۳ هزار دلار می‌باشد که این رقم بالاتر از ۳۲۰ هزار دلار در آمریکا است.

• تمایل به کمک های خیریه ای در کانادا بیشتر است. در حدود ۶۴ درصد از کانادایی‌ها به مراکز خیریه، پول پرداخت می کنند؛ همین رقم در آمریکا ۶۰ درصد می‌باشد.

• تعادل بین کار و زندگی‌ در کانادا بیشتر است. به طور متوسط بیشتر از ۱۱ درصد کارمندان آمریکایی در هفته ۵۰ ساعت کار می کنند و در کانادا ۴ درصد از کارمندان این وضعیت را دارند.

• آمار دریافتی توسط Angus Reid poll نشان می دهد، ۸۳ درصد از کانادایی‌ها معتقدند، داشتن روابط جنسی‌ میان زن و مردی که ازدواج نکرده اند قابل قبول است و این رقم در آمریکا ۵۹ درصد می‌باشد.

• کانادایی ها در خانه‌های بزرگتری زندگی‌ می کنند. برای هر نفر در کانادا ۲٫۶ اتاق وجود دارد، در حالی که در آمریکا همین رقم برای هر نفر ۲٫۲ است.

• کانادا آزادی اقتصادی بیشتری دارد.

براساس گزارش Heritage Foundation Index of Economic Freedom کانادا از نظر آزادی اقتصادی مقام ششم و آمریکا جایگاه دهم را کسب کرده است. دارائی ‌های عمومی در کانادا، ثابت تر و استوار تر است.

• اختلاف درآمد بین اقشار مختلف جامعه در کانادا کمتر است.

در حالی که اختلاف میان طبقه فقیر و غنی در ۲ کشور به چشم می‌‌آید، لیکن این اختلاف در آمریکا عمیق‌تر می‌باشد. بین سال ‌های ۱۹۶۶ تا ۲۰۱۱ متوسط درآمد ۹۰ درصد کارگران آمریکایی با در نظر گرفتن تورم، ۵۹ دلار افزایش نشان می دهد که رقم قابل توجهی‌ نیست. در عین حال درآمد ۱۰ درصد از کارگران تا ۱۱۶ دلار اوج گرفته است. آمریکا در میان ۳۴ کشور OECD از نظر اختلاف درآمد، مقام چهارم را پس از شیلی، مکزیک و ترکیه دارا است و کانادا در جایگاه دوازدهم قرار دارد.

• کارگران جوان در کانادا از وضعیت بهتری برخوردار می باشند.

نرخ بیکاری در کانادا پائین تر از آمریکا است. برای کارگران جوان کانادایی، احتمال یافتن کار بیشتر است. نرخ بیکاری جوانان کانادا ۱۳٫۵ درصد و همین رقم در ایالات متحده ۱۶٫۸ درصد است.

• بانک‌ های کانادایی بهتر عمل می کنند.

اوایل سال ۲۰۱۴، Bloomberg قوی ترین بانک ‌های جهان را رده‌ بندی کرد. ۴ بانک از ۱۰ بانک برتر دنیا، کانادایی بودند و همگی‌ نمرات بالاتری نسبت به بانک برتر آمریکا ،Citigroup، کسب کردند که در جایگاه نهم قرار گرفته بود.

• پویایی اجتماعی در میان کانادایی ها بیشتر است.

اگر می‌خواهید به سبک رویایی زندگی‌ کنید، به کانادا بیایید. با در نظر گرفتن تغییرات درآمد میان نسل پدران و پسران و مقایسه آن‌ با آمریکا، باید بگوییم که این میزان در کانادا ۲ برابر آمریکا است؛ به بیان دیگر احتمال اینکه پسر یک فرد فقیر آمریکایی در طول زندگی خود فقیر بماند، ۲ برابر است تا آنکه اگر این فرد در کانادا متولد می شد.

• پول کانادایی (لونی) امنیت بیشتری دارد.

زمانی‌ این طور شایع بود که جعل اسکناس های کانادایی کار آسانی است، اما اسکناس‌های پلیمری جدید که توسط کانادا معرفی‌ شدند، مشخصات ویژه‌ای دارند که جعل آنها را تقریبا غیر ممکن می‌سازد. از ۵۰۰ میلیون اسکناسی که در سال ۲۰۱۱ در کانادا در گردش بوده است تنها ۵۶ مورد تقلبی به دست آمد. در آمریکا از هر یک میلیون اسکناس در گردش به طور متوسط ۶٫۵ مورد از آنها تقلبی است.

•    طبق رده بندی Price Water House Coopers کانادا از میان ۱۸۵ کشور، از لحاظ ساختار مالیاتی برای شرکت‌ ها، از مالیات پائین تری برخوردار است و مقام هشتم را دارا می باشد؛ حال آن که آمریکا در رده ۶۹ قرار گرفته است!!!

•    کانادایی ها از وسائل نقلیه عمومی‌، استقبال بیشتری می کنند.

از ۱۰ شهری که در آمریکای شمالی، دارای آمار بالاترین جمعیت از نظر استفاده از وسائل نقلیه عمومی‌ می باشند، ۷ شهر به کشور کانادا متعلق دارد.

•    دستمزد در هنگام تعطیلات در کانادا بیشتر است.

آمریکا هیچ دستمزدی به هنگام تعطیلات یا مرخصی در دستور کار ندارد، بنابراین ۲۳ درصد از کارگران آمریکایی، هیچ دستمزدی در این مورد نمی گیرند؛ ولی‌ کارگران کانادایی حداقل برای ۲ هفته مرخصی و ۹ مناسبت از تعطیلات رسمی،‌ دستمزد دریافت می کنند.

•    زنان بیشتری در کانادا شاغل می باشند.

تا پیش از سال ۲۰۰۰ به مدت ۴۰ سال حضور زنان آمریکایی در بازار کار، پر رنگ تر از زنان کانادایی بود؛ اما پس از آن‌ این وضعیت تغییر کرد و در حال حاضر ۶۲ درصد از زنان کانادایی و ۵۷ درصد از زنان آمریکایی در بازار کار مشغول به فعالیت می باشند.

•    تعداد بیشتری از مهاجرین به کانادا ثروتمند می شوند.

در هر ۲ کشور آمریکا و کانادا افراد میلیونر خود ساخته وجود دارد، اما تعداد بیشتری از ثروتمندان در کانادا، مهاجر می باشند. بر طبق تحقیقی که توسط BMO انجام شده است، تقریبا نیمی از ثروتمندان کانادا، مهاجر یا از نسل دوم ساکن در کانادا محسوب می شوند. در آمریکا این میزان یک سوم است.

•    در هیچ یک از شهر‌های آمریکای شمالی، سالن اپرایی نیست که بتوان آن‌ را با Four Seasons Centre در تورنتو مقایسه کرد. Jack Diamond که این مکان را ساخت، بی‌ درنگ پس از اتمام این بنا، توسط Valery Gergiev انتخاب شد تا بنای تازه Mariinsky II را در سنت پطرزبورگ روسیه بسازد.

•    تلویزیون در کانادا برخلاف آمریکا، با افراد بزرگسال مانند کودکان رفتار نمی کند.

دلیل این امر شاید ناشی از حساسیت آمریکایی ‌ها می باشد. اما تلویزیون کانادا از قید و بند آنچه که در مرزهای جنوبی اش اتفاق می‌افتد آزاد است؛ مواردی مانند برهنگی، به کار بردن کلماتی‌ که به F-bombs معروفند و نکاتی‌ از این دست.

هنگامی که The Sopranos از شبکه CTV بدون سانسور پخش شد، David Chase، مدیر اجرائی، اظهار داشت که این کار هرگز در شبکه ‌های تلویزیونی آمریکا امکان پذیر نیست. او گفته بود:»این کار مطلقا امکان پذیر نیست زیرا ما قوانینی بر علیه آن‌ داریم.»

•    فستیوال ‌های هنری کانادا جهانی تر می باشند.

 TIFF مهمترین فستیوال فیلم آمریکای شمالی و همچنین دومین جشنواره بزرگ جهان پس از Cannes،‌Hot Docs بزرگترین فستیوال فیلم‌ های مستند در آمریکای شمالی‌، Contact بزرگترین فستیوال عکاسی این قاره و Just For Laughs بزرگترین جشنواره فیلم ‌های کمدی هستند، که همگی در کانادا برگزار می شوند.

فستیوال «جاز» مونترال، با بیشترین تعداد کنسرت‌ های مجانی‌، وسیع ‌ترین محل کنسرت در فضای آزاد بوده و سرانجام Caribana تورنتو، بزرگترین کارناوال کارائیبی این قاره محسوب می شود.

• سفر‌های خارجی‌ در میان کانادایی ها بیشتر است.

در سال ۲۰۱۳ نزدیک به ۱۰ میلیون کانادایی از کشور‌های دیگر دیدن کردند و آمریکایی ‌ها با داشتن جمعیتی تقریبا ۱۰ برابر کانادا، تنها ۳۰ میلیون مسافر خارج از کشور داشتند. این نکته زیاد هم تعجب برانگیز نیست؛ چرا که در مقابل ۶۵ درصد از کانادایی ‌ها که پاسپورت معتبر دارند، تنها ۳۵ درصد از آمریکایی ها از این مزیت برخوردارند.

• کانادایی ها بیشتر از اینترنت استفاده می کنند.

در کانادا از هر ۱۰۰ نفر ۸۳ نفر به گشت و گذار در وب می‌پردازند. این رقم در آمریکا ۷۷٫۹ است.

• کانادایی ها مبتکر ورزش ‌های بیشتری هستند.

کانادایی ‌ها «لکرس»، هاکی روی یخ و بولینگ پنج پین را ابداع کردند. آمریکایی‌ ها چه کردند؟ مبتکر بیس بال بودند!!! (همان ورزش راگبی که فقط اسمش را تغییر داده اند)

• کانادایی ها بیشتر به طبیعت پناه می برند.

تحقیقی که توسط Canadian Tourism Commission انجام شده است، نشان می دهد که ۳۰ درصد کانادایی ‌ها علاقه مند به ماجراجویی در طبیعت هستند. این رقم در میان آمریکایی‌ ها ۲۶ درصد است.

• کانادایی ها زمان کمتری را به نشستن اختصاص می دهند.

آمریکایی ‌ها در هفته ۳۴ ساعت را به تماشای تلویزیون می ‌پردازند که ۴ ساعت بیشتر از زمان اختصاص یافته توسط کانادایی‌ ها است.

• کانادا در مبارزه با تغییرات اقلیمی از شهرت زیادی برخوردار نیست؛ اما اگر بر این باور باشیم که جهان دستخوش دگرگونی فاجعه باری در آب و هوا شده است، آنگاه کانادا بهترین مکان برای ادامه زندگی است.

جغرافیا شناس دانشگاه UCLA،Laurence Smith ، اظهار داشته است که تا سال ۲۰۵۰ روند گرم شدن هوا، منابع عظیمی‌ را خواهد گشود و کانادا را به یک ابرقدرت اقتصادی تبدیل خواهد کرد.

• هر گاه آمریکایی ‌ها بخواهند گونه ‌ای از حیوانات را از خطر انقراض نجات دهند، کانادایی ‌ها را به کمک می‌ طلبند. در سال ۱۹۹۵، ۱۰‌ها گرگ خاکستری از آلبرتا به جنوب فرستاده شدند تا در Yellowstone National Park آزادانه به زندگی‌ خود ادامه دهند. آشیانه آخرین گرگ در این پارک ۷۲ سال قبل به خاطر یک طرح فدرالی برای نابودی این گرگ ‌ها ویران شد. آلاسکا سال آینده بار دیگر گاومیش کوهان دار آمریکایی، عظیم ‌ترین پستاندار موجود در این قاره را به طبیعت وحش هدیه خواهد کرد. منشا این گروه، یک گله از نوع کانادایی است.

• کانادا با جمعیتی کمتر از ۰٫۵ درصد کل جمعیت دنیا، ۷ درصد منابع تامین آب شیرین قابل تجدید دنیا را در اختیار دارد یعنی‌ بالاترین میزان برای هر فرد در میان کشور‌های توسعه یافته و این میزان برای هر آمریکایی ۱۱ درصد آن‌ چیزی است که در اختیار کانادایی ها است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

نظرات شما ( 5 )
  1. عيسى می گوید

    منبعتون کدوم سایته؟ راگبى و فوتبال امریکایى با بیس بال خیلى فرق داره.

  2. جميل می گوید

    اگر سخن شما درست باشد پس چرا کانادایی ها به امریکا مهاجرت میکنن ولی امریکایها کمتر به کانادا مهاجرت میکنن

  3. فریدون تقی زاد می گوید

    مهاجرت عوام دلیل بر درستی عقدیدشون نیست. شما باید بر اساس عقاید و خواست خودتون انتخاب کنید و اجازه ندید حرف دیگران بر شما اثر بگذاره. برای مثال ممکنه شما زندگی در یک شهر بزرگ مثل نیویورک رو پسند کنید اما شخص من دوست دارم در یکی از روستاهای آرام کوهپایه های آلپ در فرانسه روزگار بگذرونم. حالا ممکنه یکی بگه چرا نمیری مثلا شمال. خوب من دلایل خودم رو دارم. مهم اینه که لذت ببریم از زندگی و هدفمون زندگی خودمون باشه نه اینکه دیگران چه میکنن و چه میگن. به هر حال موفق باشید.

  4. نیما می گوید

    مقایسه دو کشور با توجه به جمعیتی که دارند کاملا بی ربطه.آمریکا این سطح زندگی رو برای ۳۳۰ میلیون ایجاد کرده و کانادایی ها برای ۱۶ میلیون.فکر نمیکنم از لحاظ اقتصادی دو کشور قابل مقایسه باشند مثل این میمونه که مثلا تهران رو با یه روستا مقایسه کنید که روستا مردم شادتر داره و رضایتمندی بیشتری دارند

    1. علی می گوید

      دقیقا درست میفرمایید
      احتمالا این مقاله توسط جوجه بسیجی ها یا ارتش سایبری برای کوبیدن آمریکا تهیه شده است