حسن خسروشاهی ثروتمندترین ایرانی در کانادا و بنیانگذار فیوچر شاپ +عکس

0

حسن خسروشاهی Hassan Khosrowshahi بنیانگذار فیوچر شاپ کارآفرین کانادایی ایرانی تبار متولد ۱۳۱۹ است. وی اصالتاً اهل شهر خسروشهر تابع استان آذربایجان شرقی تبریز است. او مدارک خود در دو رشتهٔ حقوق و اقتصاد از دانشگاه تهران دریافت کرد.

نزهت خسروشاهی صاحب شرکت مینو ثروت حسن خسروشاهی بیوگرافی حسن خسروشاهی بیوگرافی بهزاد خسروشاهی برادران قرمزیان Hassan Khosrowshahi Future Shop

او در سال ۱۳۶۰ به کشور کانادا رفت.
خانواده خسروشاهی که همان مالکان سابق شرکت های مینو و الوند در زمان شاه هستند؛ هم اکنون در ونکوور کانادا اقامت دارند. هر ایرانی در کانادا بدون شک با نام خسروشاهی و Future Shop آشناست. هر ایرانی تازه واردی یا بهتر بگویم هر مهاجر تازه واردی؛ در همان روزهای اول ورود بارها به اجبار گذارش به سوپر استورهای Future Shop برای خرید وسائل الکترونیکی و لوازم خانگی می افتد.

نزهت خسروشاهی صاحب شرکت مینو ثروت حسن خسروشاهی بیوگرافی حسن خسروشاهی بیوگرافی بهزاد خسروشاهی برادران قرمزیان Hassan Khosrowshahi Future Shop
ایرانی تازه وارد از قدیمی تر ها هم نام خسروشاهی را به همراه چند نام ایرانی شاخص دیگر با غرور می شنود. قدیمی ترها گویی به زبان بی زبانی می خواهند بگویند کانادا و ایرانی های کانادا فرق می کنند و این جا ایرانی قدرتمند و ثروتمند است.

ولی علیرغم این همه آوازه؛ اکثریت ایرانیان حتی نام کوچک خسروشاهی را نمی دانند و حتی بعضی به غلط افتخار تاسیس بزرگترین مرکز خرید کانادا؛ West Edmonton Mall را به وی نسبت می دهند(وست ادمونتون مال توسط براداران ایرانی قرمزیان تاسیس شده است). چرا که خسروشاهی ها با جراید میانه ای ندارند؛ حتی عکس مناسبی از آنان در دست نیست؛ با شهرت طلبی بیگانه اند؛ ولی در عین حال در سکوت به فعالیت های موفق اقتصادی خود ادامه می دهند.
در سال ۱۹۸۱ با مهاجرت به کانادا اولین ردپایشان در Vancouver, B.C پیدا و در آنجا مستقر می گردند و سپس در همان سال با تاسیس شرکت سرمایه گذاری Inwest investments Ltd قدم به حیطه فعالیت های اقتصادی می گذارند.
اولین فعالیت اقتصادی آقای حسن خسروشاهی در ۱۹۸۲ با تاسیس اولین شعبه Future Shop در ونکوور آغاز می گردد. این فروشگاه در قیاس با فروشگاه های فعلی بسیار کوچک است و فقط ۴۰۰۰ فوت مربع مساحت دارد و وسایل الکترونیکی آن زمان مانند کمودور را می فروشد و سپس در طی ایام؛ آرام آرام بر تعداد شعب افزوده و در استان های دیگر نیز شعباتی دایر می نماید.

در ۱۹۹۹ عملیات گسترش فروشگاه به بازار خرده فروشی آمریکا؛ با شکست مواجه گردیده و به اجبار ۳۰ شعبه آمریکائی تعطیل می گردد. در سال ۲۰۰۱ حاکم بلامنازع کاناداست. حدود ۹۰ شعبه, ۷۳۰۰ کارمند و فروش حدود ۲ میلیارد دلار کانادا. در همین سال شرکت Best Buy بزرگ ترین شرکت در زمینه الکترونیک مصرفی در آمریکا پیشنهاد خرید می دهد و در انتهای سال Future Shop با ۵۸۰ میلیون دلار کانادا به تملک شرکت Best Buy در می آید تا این شرکت با ۱۸۰۰ شعبه حرف اول را در بازار کانادا و آمریکا بزند. هنوز بعد از ۴ سال Future Shop درست به همان شکل سابق وجود دارد و گرچه هر دو نام تحت تملک Best Buy می باشد تفاوت محسوسی در ارائه خدمات وجود دارد. شعبات Future Shop خدمات بهتری را عرضه می دارند.

پس از فروش Future Shop؛ حسن خسروشاهی فعالیت های خود را در زمینه مستغلات؛ خانه سازی؛ ایجاد زمین گلف؛ به تملک درآوردن مراکز خرید ورشکسته و بازسازی آنان؛ خرید مجتمع های مسکونی جهت اجاره و امور درمانی گسترش می دهد.

در سال ۲۰۰۳ از طرف نخست وزیر بریتیش کلمبیا به عنوان سخاوتمندترین حامی یاد می گردد. در سال ۲۰۰۴ نشریه کانادائی Canadian Business در لیست ۱۰۰ نفر ثروتمند کانادا او را در رده ۶۴ با ثروتی معادل ۵۴۰ میلیون دلار کانادا قرار می دهد؛ در حالی که این ثروت بر اساس گزارش همین نشریه در سال ۲۰۰۰ معادل ۳۰۰ میلیون دلار کانادا و از لحاظ رتبه ۹۲ گزارش می گردد.

نزهت خسروشاهی صاحب شرکت مینو ثروت حسن خسروشاهی بیوگرافی حسن خسروشاهی بیوگرافی بهزاد خسروشاهی برادران قرمزیان Hassan Khosrowshahi Future Shop

خانم نزهت خسروشاهی در تمام این مدت در بریتیش کلمبیا؛ یک فعال اجتماعی؛ دست اندر کار امور خیریه و نیز هنری بوده و طبق آخرین اطلاع در سال ۲۰۰۵ به عضویت هیئت مدیره رادیو دولتی CBC در آمده اند.

نزهت خسروشاهی صاحب شرکت مینو ثروت حسن خسروشاهی بیوگرافی حسن خسروشاهی بیوگرافی بهزاد خسروشاهی برادران قرمزیان Hassan Khosrowshahi Future Shop

آقای بهزاد خسروشاهی, فرزند این خانواده در حال حاضر در تورنتو به عنوان رئیس شرکت داروئی Drug Royalty Corporation که به مبلغ ۱۳۳ میلیون دلار خریداری شده است؛ مشغول به فعالیت می باشند.

آقای حسن خسروشاهی و خانم نزهت خسروشاهی در حال حاضر در ونکوور در منزلی به مساحت ۱۸۰۰۰ فوت مربع که بر صخره ای مشرف بر English Bay بنا شده است در محله West Point Grey اقامت دارند. در این خانه کتابخانه باشکوهی وجود دارد که دلیلی بر علاقه به کتاب می باشد و نیز تمایل به تملک درآوردن Chapters بزرگ ترین کتابفروشی زنجیره ای کانادا. گرچه این معامله به سرانجامی نرسید. در حال حاضر مجموعه تحت کنترل این خانواده؛ دارای ۸۰۰۰ کارمند و درآمدی معادل ۲ میلیارد دلار می باشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ