از عاقبت متجاوزان فرودگاه جده عربستان چه خبر؟

0

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به آخرین وضعیت دو پلیس خطاکار سعودی اظهار کرد: قبل از قطع رابطه سیاسی کنسولگری ما در جده اعلام کرد که دادگاه حکم دو پلیس خطاکار سعودیرا صادر و به وزارت کشور عربستان اعلام کرده است اما هنوز هیچ اعلام رسمی به وزارت خارجه ما و یا سازمان حج و زیارت انجام نشده است.

وی در ادامه افزود: بر اساس مصوبه دولت قبل از پایان سال، سفر عمره تا اطلاع ثانوی یعنی تا زمان محاکمه دو مامور پلیس خاطی سعودی تعلیق است.

اوحدی تاکید کرد: به صورت قطعی در مذاکرات قبلی به عربستان اعلام کردیم هیچ دلیل منطقی برای تاخیر در محاکمه این دو پلیس سعودی وجود ندارد.

رئیس سازمان حج و زیارت یادآور شد: وقتی در کشور میزبان یک خطای بزرگ آنچنانی توسط دو فرد آن هم در لباس مسئولیت و پلیس که خود باید مرجع امنیت باشد، رخ می دهد هیچ توجیهی وجود ندارد که وزارت حج عربستان و مسئولین امنیتی این کشور بخواهند در مجازات این دو پلیس کوتاهی کنند لذا توقع ما هم این است که دولت عربستان زودتر بر روی این موضوع تصمیم گیری کندچرا که این موضوع در درجه اول به امنیت همه زائران کشورهای اسلامی مربوط می شود و این عمل دو پلیس سعودی توهین به تمام کشورها بود.

اوحدی همچنین به وضعیت دیه شهدای فاجعه منا اشاره و تصریح کرد: اگر چه این وظیفه توسط دولت به وزارت خارجه محول شده و معاونت کنسولی وزارت خارجه مسئولیت پیگیری حقوقی فاجعه منا را دارد اما از جمله مباحثی که قطعا درمذاکرات مربوط به تمتع در صورت تشکیل جلسه با مسولان سعودی مطرح خواهیم کرد قول مساعد پرداخت دیه شهدای فاجعه منا است که قبلا نیز این موضوع توسط عربستان مطرح شده بود.

رئیس سازمان حج و زیارت در پایان گفت: خود کشور عربستان نتوانسته است امنیت حجاج را تامین کند و مانند اتفاقاتی که سال های گذشته افتاده است، دیه تعلق گرفته، موضوع دیه شهدای منا نیز از جمله مطالباتی است که به صورت جدی مورد توجه ماست.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ