رکورد تاسف آور در سیزده بدر!

0

همه ما در طول زندگی بارها از اسراف شنیده ایم ولی کماکان اغلبمان بدون توجه به آثار مخرّب دینی و دنیوی آن به راحتی مرتکب این عمل ناپسند می شویم. باید بپذیریم که همه کمابیش دچار این اشتباه می شویم و بعد از پذیرش بایستی به سراغ اصلاح و ترک آن قدم برداریم. هرچند با تاسف فراوان هرچه می گذرد با وجود گسترش اطلاعات عمومی و دانش بشر نه تنها از میزان اسراف اسرافکاران کم نشده بلکه هر سال به اشکال گوناگون و حتی به طرق جدید هم مرتکبین اسراف زیاد می شود و هم میزان آن! علت اصلی آن هم غرق مادیات شدن بشر است. البته تجمل گرایی را می توان بیماری عمومی قرن حاضر دانست که یکی از نتایج بی برو برگرد آن اسراف و تبذیر است.
روایتی در خصوص اسراف از امام صادق (ع) نقل شده که بسیار تکان دهنده است:
«روی انه نظر الصادق علیه السلام الی فاکهه قد رمیت من داره لم یستقص اکلها فغضب و قال: ما هذا ان کنتم شبعتم فان کثیرا من الناس لم یشبعوا فاطعموه من یحتاج الیه.
نقل شده است که امام صادق علیه السلام مشاهده کرد میوه ای را نیم خورده از خانه بیرون انداخته اند، خشمگین شد و فرمود:
اگر شما سیر هستید خیلی از مردم گرسنه اند خوب بود آنرا به نیازمندیش می دادید!» (دعائم الاسلام  ج ۲ ، ص ۱۱۵ ، ح ۳۸۱)
                                                                                                    ***
سه نکته:
* دام گسترده شیطان

اسراف را می توان دام عمومی شیطان برای همه مسلمانان هم نامید! دامی که گستردگی آن بسیار زیاد است. خداوند متعال نیز در قرآن مجید از اسرافکاران به عنوان «برادران شیطان» نامبرده و در سوره اسراء آیه های ۲۶ و ۲۷ در این مورد فرموده است :«حق خویشاوندان، بیچارگان،… در راه ماندگان را بپرداز و زیاده روی مکن که زیاده روی کنندگان، برادران شیطانند و شیطان نسبت به پروردگارش کفر ورزید».

** چرا اسرافکار برادر شیطان است؟
چرا اسرافکار برادر شیطان نامیدند؟ چون معمولاً برادر از برادر پشتیبانی می کند لذا این تعبیر بدان معناست که هرکه اسراف می کند، عملش شیطانی و همدستی با شیطان است یعنی کسی که اسراف می کند پشتیبان شیطان است و در اعمال او شریک می شود.

*** رکورد تاسف آور در سیزده بدر!
جالب است که ما در در ایام خاص گناهان خاص هم مرتکب می شویم! مثلا در روز طبیعت یا همان سیزدهم فروردین ماه حجم اسراف به قدری زیاد است که رکورد کل ایام سال را می شکند! اگر هر سبزه را ۲۰۰ گرم تصور کنیم و با فرض اینکه ۲۲ میلیون خانوار در کشور سبزه مصرف کنند عدد عجیب ۴۴۰۰۰۰۰ را بدست خواهیم آورد. که با این مقدار گندم می توان نان مصرفی یکسال برخی شهرها را تهیه کرد! این میزان اسراف فقط و فقط در یک روز! آیا این رکورد فوق العاده باعث تاسف نیست!؟

کاریکاتور سیزده بدر سیزده بدر اسراف احکام شرعی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ