جای خالی نهاد ناظر بازار در نماد “حکشتی”

0
این میزان بازدهی در حالی در سهم مذکور تحقق یافته که معاملات امروز آن نیز تا این لحظه با داد و ستد بیش از ۳۰ میلیون سهم همراه با پایداری تقاضای خریداران در سقف قیمت امروز در حال پیگیری است. در این شرایط اما، پایین بودن سهام شناور آزاد “حکشتی” مهمترین عاملی است که روند معاملات و قیمت آن را بسیار تحت تأثیر قرار داده، حال آنکه طبق قوانین بورس اوراق بهادار میزان سهام شناور آزاد یک شرکت بورسی با این میزان سرمایه، ۲۰ درصد تعیین شده است.
کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در پی فرآیند کشف قیمت با تحقق بازدهی ۲۱۹ درصدی طی روز گذشته در حالی پس از یک ماه توقف نماد معاملات خود را از سر گرفت که از ابتدای سال جاری تاکنون سهم مذکور بازدهی مثبت ۲۶۴ درصدی را برای سهامداران خود رقم زده است.

به گزارش بورس نیوز، این میزان بازدهی در حالی در سهم مذکور تحقق یافته که معاملات امروز آن نیز تا این لحظه با داد و ستد نزدیک به ۳۰ میلیون سهم همراه با پایداری تقاضای خریداران در سقف قیمت امروز در حال پیگیری است.

در این شرایط اما، پایین بودن سهام شناور آزاد “حکشتی” مهمترین عاملی است که روند معاملات و قیمت آن را بسیار تحت تأثیر قرار داده، حال آنکه طبق قوانین بورس اوراق بهادار میزان سهام شناور آزاد یک شرکت بورسی با این میزان سرمایه، ۲۰ درصد تعیین شده است. با این وجود و پس از عرضه دیروز سهم توسط سهامدار عمده در جریان کشف قیمت آن، این نسبت تنها به دو درصد افزایش یافته و همچنان ۱۸ درصد با میزان قانونی آن فاصله دارد.

بدین ترتیب، براساس ماده ۱۰ بند دو قانون و طبق سرمایه ۱۰ هزار میلیارد ریالی “حکشتی” بایستی دو میلیارد سهام آن به صورت آزاد در بازار موجود باشد که این تعداد در حال حاضر تنها ۲۰۰ میلیون سهم بوده و یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون سهم دیگر لازم است تا ماده مذکور در این مجموعه بورسی رعایت شود.

حال با فرض عرضه روزانه حدود ۳۰ میلیون سهم در نماد مذکور، ۶۰ روز طول می کشد تا نسبت ۲۰ درصدی در آن به واقعیت بپیوندد. اما کافی است سهام “حکشتی” تنها ۲۰ روز از این بازه زمانی تا سقف چهار درصدی رشد قیمت کند تا از هم اکنون و طی دو ماه آتی ۸۰ درصد بازدهی مثبت را برای سهامدارانش رقم زده و به قیمتی بیش از هزار تومان برسد.

براین اساس در صورت وقوع این اتفاق با احتساب سود شش تومانی برآوردی این شرکت بورسی برای سال مالی جاری نسبت P/E سهم “حکشتی” به ۱۷۵ واحد می رسد که با این حساب کلمه ریسک برای شرکتی با این وضعیت واژه ای کوچک است.

البته نباید فراموش کرد که دلیل اصلی اقبال بازار به سهام این شرکت موضوع افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی است ولی باید حواسمان باشد که در هیایوی این اتفاق سود پیش بینی شده و درصد تحقق آن را از یاد نبریم؛ اگرچه بحث افزایش سرمایه اتفاقی خوشایند و تاثیر گذار بر روند مالی شرکت خواهد بود اما این امر اولا در بلند مدت اثر خود را نمایان خواهد کرد و ثانیا به موضوع فعالیت شرکت و استفاده از سرمایه رشد یافته در اقدامات سودآور نیز بسیار وابسته است.

اما نکته ای که بایستی به آن توجه داشت این است که به چه قیمتی باید در راستای رعایت قانون، میزان سهام شناور آزاد در یک نماد را افزایش دهیم؛ آن هم در بازاری که برخی سرمایه گذاران ناآگاه با بروز رفتارهای هیجانی در صف های خرید سهم می نشینند، بی آنکه به سایر عوامل و نکات مهم اثرگذار بر سهم توجهی داشته باشند.

همچنین، این سوال مطرح است که با چه توجیهی سهمی که تنها شش تومان سود برای سال مالی جاری خود برآورد کرده و طی عملکرد سه ماهه ۱۲ ریال زیان محقق ساخته، قیمتی بیش از هزار تومان داشته باشد. در حالی که هم اکنون بسیاری از سهام هستند که سود معقولی را از خود به نمایش می گذارند. همانند پتروشیمی ها که نه تنها از ریسک کمتری برخوردار هستند، بلکه ارزآوری نیز داشته و بر روند معاملات بازار نیز آثار مثبت اعمال می کنند. حال آنکه نسبت P/E سهام آنها در محدوده چهار تا پنج واحدی قرار دارد.

البته این مقاله جای مقایسه دو صنعت متفاوت با یکدیگر نیست بلکه هدف مدیریت ریسک سرمایه و بررسی هزینه فرصت سرمایه گذاری در صنایع یا شرکت های مختلف است.

در پایان این گزارش، به نظر می رسد جای نهاد ناظر بازار در سهم مذکور خالی است تا با اندیشیدن تمهیداتی مؤثر برای آن چاره ای کند که کارگر باشد و به دنبال آن از آثار سوء بعدی چنین روندی که در نتیجه عدم توجه سهامدار عمده برای عرضه مناسب سهم در بازار و رعایت قانون ایجاد شده جلوگیری به عمل آورد.چراکه اقدام فعلی در افزایش میزان سهام شناور این سهم تنها برای سهامداران عمده شرکت به عنوان یک فرصت طلایی به جهت افزایش میزان داراییشان و کسب سود هنگفت محسوب می شود و قطعا سهامدار ناآگاه از آن منفعتی کسب نخواهد کرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ