کارمندان و معلمان کم فروش! / این نوع کم فروشی در جامعه ما رواج زیادی دارد!

0

قرآن کریم روی مسائل اقتصادی توجه ویژه ای داشته و علی الخصوص نسبت به مفاصد خُرد و کلان و گناهانی اقتصادی اثرگذرا بر جامعه هشدارهای جدی می دهد. یکی از گناهانی که در قرآن کریم به شدت مورد نکوهش قرار گرفته کم فروشی است. یکی از برنامه های اصلی انبیاء الهی نیز اصلاح جوامع و پاک کردن آنها از مفاسد اقتصادی بوده است. از جمله حضرت شعیب (ع) پس از دعوت قومش به توحید، به آنها نسبت به پیمانه و ترازو و کم فروشی هشدار می دهد.
در آیه ۸۵ سوره اعراف می خوانیم:
«وَإِلَى مَدْیَنَ أَخَاهُمْ شُعَیْبًا قَالَ یَا قَوْمِ اعْبُدُواْ اللّهَ مَا لَکُم مِّنْ إِلَـهٍ غَیْرُهُ قَدْ جَاءتْکُم بَیِّنَهٌ مِّن رَّبِّکُمْ فَأَوْفُواْ الْکَیْلَ وَالْمِیزَانَ…»
«و بر مردم مدین برادرشان شعیب را فرستادیم گفت: ای قوم من خدا را، بپرستید، شما را خدایی جز او نیست، از جانب پروردگارتان نشانه ای روشن آمده است در پیمانه و ترازو خیانت مکنید و به مردم کم مفروشید…»
                                                                                                ***
سه نکته:
* کارمندان و معلمان کم فروش!

باید توجه داشت که نباید کم فروشی را تنها در پیمانه و ترازو منحصر دانست و اشاره قرآن تنها از باب مصداق غالب است وگرنه کم فروشی در هر کار و شغلی ممکن است وجود داشته باشد. برای مثال:
– معلمی که در تدریس کوتاهی می کند یا بدون دلیل کلاس هایش را مرتبا تعطیل می نماید نیز کم فروش است!
– یا کارمندی که از اول و آخر کارش می زند و کار اداره را پشت گوش انداخته و در ساعات اداری به کار شخصی می پردازد.
–  همچنین کارگری که از کارش می دزدد و…
همه اینها و صدها مورد دیگر نیز می توانند از مصادیق کم فروشی محسوب شوند.

** این نوع کم فروشی در جامعه ما رواج زیادی دارد!
در توضیح بیشتر کم کاری در ادارات باید دانست هر فردی که با اداره یا مجموعه دولتی یا خصوصی یا حتی با شخص دیگری قرارداد می بندد در واقع نسبت به برخی وظایف متعهد شده است. به تعبیر دیگر آن فرد بخشی از ساعات روزانه اش را در قبال دریافت مبالغی به آن اداره یا شخص فروخته است. پس در نتیجه کم کاری در این مدت مصداق کم فروشی خواهد بود. و چه بسا این نمونه از کم فروشی در بین مردم جامعه ما بیش از سایر مصادیق این گناه رواج داشته باشد!

*** آثار زیان بار
کم فروشی غیر از آثار وضعی زیان باری که بر جامعه می گذارد تبعات دیگری نیز خواهد داشت. از جمله موجب قحطی و خشک سالی می شود. لذا نقل شده است که هرگاه مردم گرفتار گناه کم فروشى شوند، زمین روییدنى هاى خود را از مردم باز می دارد و مردم به قحطى تهدید می شوند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ