گفتگو با داماد پشت کوهی و شاباش میلیاردی شب عروسی اش!

0

در روزهاى گذشته مبلغ «فَضل» یا شاباش در عروسی یک زوج در روستای پَشتَکوه از توابع جلابى بندرعباس اتفاقی نادر صورت گرفت و چشم همه را به خود خیره کرد، مبلغ یک‌میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان شاباش به داماد هدیه داده شد، مبلغی که بیشتر شبیه به جوایز بانک است شبی فراموش‌نشدنی را برای این خانواده رقم زد و فضاى مجازى را به عنوان خبر اول به خود اختصاص داد.

مجید قاسم پور شاباش میلیاردی شاباش روستای پشتکوه اخبار بندرعباس

اشباع فضای مجازی از این خبر و دست به دست شدن عکسی که نشان می‌داد فامیل داماد در حال شمارش این هدیه میلیاردی است، خبرنگار فارس در بندرعباس را بر ان داشت تا به سراغ مجید قاسم‌پور، داماد آن شب رویایی برود و واقعیت ماجرا را از وی جویا شود:

مجید قاسم‌پور امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در بندرعباس اظهار داشت: اقوام و بستگان داماد پول‌های «فَضل» عروسی را در دفتری یادداشت و جمع‌آوری می‌کنند که بعدها در مراسم عروسی آن‌ها این پول‌ها به‌صورت دوبرابر باز می‌گردد و این آیین و سنت در روستای پشتکوه و اکثر روستاهای مجاور آن از دیرباز برقرار است.

وی افزود: من به همراه سه برادر خود به شغل گالری اتومبیل، ساخت‌وساز در صنعت ساختمان و کشاورزی در منطقه مشغول هستم که در سال گذشته به‌عنوان کشاورز نمونه استان شناخته شدم.

مثلا یکی از دوستانم در مراسم عروسی‌ام مبلغ یک میلیون تومان هدیه داده بود که شب گذشته در عروسی آن‌ها من دو میلیون تومان به عنوان فضل به او هدیه دادم.

این داماد میلیاردی ادامه داد: برگزاری این مراسم عروسی حدود ۲۰۰ میلیون تومان هزینه در برداشت و ۶ هزار کارت دعوت عروسی بین اقوام، دوستان و آشنایان پخش شد و از آن‌ها دعوت به عمل آمد اما پذیرایی به تعداد ۸ هزار نفر تدارک دیده شد که جمعیت حاضر حاکی از حضور بیش از افراد دعوت شده بود.

وی افزود: برادرانم پیشنهاد داده‌اند که شاباش عروسی خود را در بانک سپرده‌گذاری نمایم تا در صورت بازگرداندن در مراسم عروسی دوستان و آشنایان با مشکل مواجه نشوم.

«فضل» در واقع مبلغى است که به صورت قرض به داماد داده مى‌شود و اقوام داماد مبالغ «فَضل» عروسی را یادداشت و جمع آوری می‌کنند و داماد نیز در مراسم عروسى فضل‌دهنده آن را به صورت دو برابر به خانواده شخص مورد نظر باز مى‌گرداند.

قاسم‌پور یادآور شد: مثلا یکی از دوستانم در مراسم عروسی‌ام مبلغ یک میلیون تومان هدیه داده بود که شب گذشته در عروسی آن‌ها من دو میلیون تومان به عنوان فضل به او هدیه دادم.

به گزارش فارس، «فضل» یا همان شاباش، سنتی است که براساس آن در اکثر روستاهاى استان هرمزگان از سوى اقوام و دوستان داماد، مبلغی تحت عنوان پول فضل به عنوان هدیه در مراسم عروسى به داماد داده مى‌شود.

این رسم دیرینه جهت تقویت مالى داماد در ابتداى شروع زندگى مشترک به عنوان هدیه به وى تعلق می‌گیرد.

«فضل» در واقع مبلغى است که به صورت قرض به داماد داده مى‌شود و اقوام داماد مبالغ «فَضل» عروسی را یادداشت و جمع آوری می‌کنند و داماد نیز در مراسم عروسى فضل‌دهنده آن را به صورت دو برابر به خانواده شخص مورد نظر باز مى‌گرداند.

این رسم از دیرباز در راستاى کمک به دامادها در روستاهاى هرمزگان انجام مى‌شود و ریشه قدیمى دارد و نوعروس و دامادها براى شروع زندگى مشترک خود در جهت تقویت زندگى از آن استفاده مى‌کنند.

هر چند که جاى این سوال باقى است که فرد چگونه بایستى مبلغ فضل‌هاى کلان را باز گرداند، اما تاکنون این مبالغ فارغ از هر عددى توسط داماد‌ها بازگردانده شده است.

منبع: فارس
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ