چطور فشار خون را در خانه اندازه گیری کنیم؟

0

شما برای پی بردن به میزان فشار خون تان همیشه نیاز به مراجعه به پزشک ندارید. بلکه می توانید در خانه هم روی این روند نظارت داشته باشد. اهمیت مهارت اندازه گیری فشار خون در خانه بخصوص برای کسانی که پر فشاری خون دارند و نیازمند پیگیری های مستمر هستند، دو چندان است.

عوامل خاصی وجود دارد که باعث افزایش میزان فشار خون به طور موقت می شود. به عنوان مثال سیگار کشیدن، هوای سرد، ورزش، کافئین و داروهای خاص. برای گرفتن فشار خون خود در خانه باید از این عوامل خطر اجتناب کنید. همچنین بسیار مهم است که فشار خون خود را در زمان های مشخص در هر روز چک کنید. پزشک تان ممکن است درخواست کند که فشار خون خود را چندین بار در روز اندازه بگیرید تا نوسانات آن مشخص شود.

درمان خانگی تنظیم فشار خون آموزش کمک های اولیه

قبل از چک کردن فشار خون:

دست کم ۳۰ دقیقه قبل از گرفتن فشار خون، از سیگارکشیدن، مصرف نوشیدنی‌ های کافئین‌ دار مانند قهوه و از ورزش اجتناب کنید.یک مکان آرام برای اندازه گیری فشار خون پیدا کنید چون باید بتوانید به ضربان قلب تان گوش دهید.مطمئن باشید که نیاز به تخلیه مثانه ندارید و در حالتی آرام و راحت به سر می برید.

قبل از اندازه گیری فشار خون لباس راحت و گشاد بپوشید چون باید آستین خود را به راحتی بالا ببرید.روی صندلی به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه استراحت کنید.در وضعیت مناسبی بنشینید، پشت ‌تان را راست و به جایی تکیه داده باشد، و پاهای ‌تان صاف روی زمین قرار داشته باشد. بخش پایینی بازوی ‌تان را روی سطح صافی قرار دهید، به طوری که بخش بالایی بازوی ‌تان در سطح قلب ‌تان قرار بگیرد.

دستورات در مورد چگونگی کاربرد و استفاده از بازوبند دستگاه فشار خون را بخوانید یا از پزشک تان بخواهید طرز استفاده از آن را به شما نشان دهد.در اندازه گیری فشار خون بین دست راست و چپ ممکن است اختلاف مختصری وجود داشته باشد؛ اما بهتر است فشار خون در وضعیت نشسته و از دست راست اندازه گیری شود.آستین دست راست را در قسمت بالای بازو جمع کنید؛ طوری که قسمت بالای بازو برهنه باشد.اگر فشار خون فرد را در حالت نشسته اندازه می گیرید، دست راست را بر روی میز قرار دهید.

دستگاه فشارسنج را نزدیک بازویی که می خواهید فشار خون را اندازه بگیرید قرار دهید. اگر هوایی درون کیسه لاستیکی بازوبند باشد بوسیله پیچ تنظیم هوای پمپ دستگاه، هوای کیسه را تخلیه کنید و سپس بازوبند فشارسنج را به دور بازوی راست ببندید. بازوبند نباید خیلی محکم یا خیلی شل به دور بازو بسته شود و یا روی آستین قرار گیرد.

نبض مچ دست را با انگشتان اشاره و میانه حس کنید. این نبض در بالای مفصل مچ درون شیاری در امتداد انگشت شست حس می شود.کاف را دور بازو ببندید و سمت دیگر آن را از طرف دیگر به آن سمت برسانید و روی چسب کاف محکم کنید. کاف باید حداقل ۲٫۵ سانت بالاتر از آرنج، کاملا محکم بسته شود.

درمان خانگی تنظیم فشار خون آموزش کمک های اولیه

سر گوشی را پایین کاف، به سمت پایین کاف قرار دهید و آن را دقیقا در ناحیه ضربان شریان بازویی که قبلا پیدا کردید، قرار دهید. گوشی ها را نیز در گوش قرار دهید.

درجه را در جایی قرار دهید که بتوانید آن را ببینید. اگر می خواهید فشارخون خود را بگیرید، آن را در دست چپ خود، محکم نگه دارید.

کاف را باد کنید. سریع و پشت سر هم، حباب پمپ را فشار دهید تا جایی که دیگر نتوانید صدای ضربان را از طریق گوشی، بشنوید. صبر کنید تا درجه عددی ۳۰ تا ۴۰ میلی متر جیوه بالاتر از فشار طبیعی شما را نشان دهد.

باد کاف را خالی کنید. شیر جریان هوا را باز کنید و بگذارید باد کاف خالی شود. درجه باید ۲ تا ۳ میلی متر در هر ثانیه، پایین بیاید.به درجه نگاه کنید و زمانی که دوباره توانستید ضربان خود را بشنوید، عدد روی آن را بخوانید. این عدد، فشارخون سیستولیک شماست.دقیقا زمانی که صدای ضربان قطع شد، همان عدد را دوباره بخوانید. این عدد، میزان فشارخون دیاستولیک شماست.

این کار را در روز چند بار انجام دهید البته قبل از تکرار اندازه گیری مجدد یک دقیقه حداقل صبر کنید.

تاریخ و زمان اندازه گیری فشار خون بعلاوه اعداد فشار خون سیستولیک و دیاستولیک را ثبت کنید و با پزشک تان در میان بگذارید. عواملی مانند ورزش های اخیر در روز، غذایی که خورده اید، یا رویدادهای استرس زا را نیز ثبت کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ