ذوب آهن اصفهان تعدیل منفی داد

0
نماد معاملاتی “ذوب” در حالی در تاریخ ۹۲.۲.۳۰ به دلیل اعلام تعدیل با اهمیت سود هر سهم متوقف شد که گزارش های جدید ارایه شده آن حاکی از کاهش سود برآوردی هر سهم سال مالی ۹۱ این مجموعه است.

در همین ارتباط مدیر سرمایه گذاری های شرکت ذوب آهن اصفهان در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: گزارش های جدید عملکردی شرکت ذوب آهن اصفهان پس از نهایی شدن ، طی هفته جاری به اطلاع سهامداران رسید.

مجتبی فریدونی ادامه داد: در گزارش های مذکور میزان سود هر سهم ۱۳۸ ریالی “ذوب” در سال ۹۱ حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد کاهش یافته که عمده دلیل آن، بحث تسهیلات ارزی دریافتی این شرکت بوده است.

وی در خصوص جزییات تسهیلات مذکور گفت: طی سال گذشته تسهیلاتی از دو بانک توسعه اسلامی و بانک اکو دریافت شده که براساس برآوردهای قبلی این مبالغ با نرخ ارز مرجع ۱۲ هزار و ۲۶۰ ریالی در صورت های مالی شرکت تسعیر شده بود. حال آنکه در تاریخ ۹۱.۱۲.۳۰ براساس دستور رسمی بانک مرکزی، شرکت ذوب آهن اصفهان موظف به تسعیر درآمدهای مذکور با نرخ ارز آزاد می باشد. از همین رو هزینه های مالی شرکت در گزارش های جدید باحدود ۱۰۰ میلیارد تومان رشد نسبت به برآوردهای قبلی سال ۹۱ همراه است.

این مقام مسئول با اشاره به نرخ تسعیر ارز در نظر گرفته شده در بودجه شرکت عنوان کرد: نرخ تسعیر ارز در نظر گرفته شده در بودجه ۹۲ “ذوب” سه هزار و ۶۷۰ تومان است که کلیه درآمدهای صادراتی و همچنین هزینه های ارزی شرکت با این نرخ در حساب ها تسعیر می گردد.

فریدونی در بیان دلایل برآورد بالای نرخ ارز در پیش بینی های “ذوب” گفت: با توجه به شرایط فعلی در صورت تغییر و کاهش قیمت ارز، برآوردهای فعلی “ذوب” نیز دستخوش تحولاتی خواهد شد.

وی پیرامون طرح های توسعه ای شرکت نیز اظهار داشت: در حال حاضر طرح کوره بلند این شرکت مراحل نهایی خود را سپری کرده و در تیر ماه سال جاری به بهره برداری می رسد. با راه اندازی طرح مذکور ظرفیت تولید چدن خام “ذوب” تکمیل می گردد.

فریدونی ادامه داد: یکی دیگر از طرح های “ذوب”، پروژه کک سازی این شرکت بوده که طرح کک سازی شماره یک در شهریور ماه سال جاری و طرح شماره دو آن در شهریور ماه سال ۹۳ به بهره برداری خواهد رسید و با تکمیل شدن آنها توان تولید کک ذوب آهن اصفهان به ۲ میلیون تن افزایش می یابد؛ به عبارت بهتر از واردات این ماده به عنوان ماده مورد نیاز تولید، بی نیاز خواهیم شد.

این مقام مسئول در خاتمه با اشاره به احتمال افزایش سرمایه “ذوب” عنوان کرد: با توجه به اینکه شرکت ذوب آهن اصفهان در سال گذشته از محل تجدید ارزیابی دارایی های خود برنامه افزایش سرمایه ای را اجرا کرده و با عنایت به اینکه در قانون بودجه نیز اجازه اعمال افزایش دوباره سرمایه از این محل داده شده، احتمال اجرایی شدن مجدد برنامه افزایش سرمایه “ذوب” از محل تجدید ارزیابی دارایی ها وجود خواهد داشت که در صورت نهایی شدن، مراتب به اطلاع سرمایه گذاران خواهد رسید.

همچنین معاون فروش و بازاریابی “ذوب” نیز در بیان وضعیت قیمت های فروش محصولات “ذوب” عنوان کرد: در حال حاضر نرخ فروش برآوردی در بودجه سال ۹۲ مبلغ یک هزار و ۹۵۲ تومان بوده که این مبلغ در سه ماهه نخست سال جاری به طور میانگین دو هزار و ۷۳ تومان و در بازه یک ماهه اخیر مبلغ دو هزار و ۳۹۰ تومان محقق شده است. از همین رو به نظر می رسد قیمت فروش برآوردی این شرکت برای سال جاری، رقمی معقول و با در نظر گرفتن همه جوانب باشد.

منصور شریف در بیان آثار رشد واردات محصولات فولادی در پی کاهش فشار تحریم ها و افت نرخ ارز بر سودآوری “ذوب” گفت: به هر حال واقعیت امر این است که در صورت بهبود روابط بین المللی کشور و کاهش نرخ ارز، حجم واردات محصولات فولادی نیز با افزایش همراه خواهد شد و این به معنای لزوم رشد رقابت “ذوب” با دیگر کشورهاست. به گونه ای که شاید بتوان گفت بایستی برای عرضه و بازاریابی محصولات این شرکت تلاش بیشتری صورت گیرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ