گدایان و متکدیان در مکه و مدینه چقدر درآمد دارند؟

0
هر چند مقامات سعودی از تشدید تدابیر برای از بین بردن پدیده تکدی گری در شهرهایی از جمله مدینه منوره و مکه مکرمه سخن گفته اند، با این حال این پدیده به ویژه در موسم‌های عمره و حج گسترش می‌یابد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، ۹۸ درصد گدایان سعودی نیستند و باندهایی مدیریت آنها را برعهده دارند و مبارزه با تکدی گری، از جرم سازمان یافته جلوگیری می‌کند.
کاریکاتور گدا کاریکاتور تکدی گری کاریکاتور برتر شغل تکدی گری سود متکدیان سود گدایان درآمد متکدیان درآمد گدایان درآمد تکدی گری ثروت متکدیان تکدی گری
برخی صحنه‌های تکدی گری در مقابل مساجد شهرهای عربستان نمایان است.
نکته جالب درآمد نسبتا بالای گدایان در عربستان است، آن طور که کمیته دائمی مبارزه با تجارت انسان در عربستان اعلام کرده است، هر گدا در ماه حدود ۶۰ هزار ریال سعودی درآمد دارکه حدود ۵۰ میلیون تومان برابر با معادل ۱۵ هزار دلار در ماه می‌شود.
سخنگوی رسمی وزارت امور اجتماعی عربستان در مکه مکرمه در گفتگو با الوطن از بغرنج شدن مشکل تکدی گری در عربستان و تبدیل آن از یک فعالیت بی هدف به یک فعالیت سازمان یافته خبر می‌دهد.
فهد بن محمد العیسی می‌گوید دستگاه‌های مبارزه با تکدی گری در استان جده از ابتدای سال هجری قمری (که از محرم الحرام آغاز می‌شود) تا رمضان گذشته، هفت هزار و ۷۴۰ گدای زن و مرد را با هماهنگی دستگاه‌های ذیربط مانند پلیس، اداره گذرنامه، راهنمایی و رانندگی، امر به معروف ونهی از منکر (پلیس مذهبی) و اداره کشف و جستجو دستگیر کرده اند.
آمار دستگاه مبارزه با تکدی گری جده به این اشاره می‌کند که ۹۸ درصد گدایان دستگیر شده، سعودی نیستند و دو درصد گدایان، سعودی هستند.
دفتر وزارت امور اجتماعی عربستان در منطقه مکه مکرمه اعلام کرده است تدابیر لازم در خصوص متکدیان سعودی اتخاذ شده است و از آنها تعهد گرفته شده است که دیگر دست به گدایی نزدند و در خصوص غیرسعودیها هم، تصمیمی که غالبا گرفته می‌شود، اخراج از عربستان و انتقال به کشورهایشان است.
اشکال دیگر که پژوهشگران در خصوص پدیده تکدی گری در عربستان با آن روبرو هستند، مساله آمار و ارقام نه در سطح استان‌ها بلکه در سطح کلی در عربستان است، در حالی که وزارت امور اجتماعی عربستان، اعلام کرده است که ۱۳ درصد گدایان دستگیر شده، سعودی هستند، پژوهشهای دیگر گدایان سعودی را بیش از ۲۰ درصد نشان می‌دهد
ابراهیم الشدی سخنگوی گروه حقوق بشر بر ضرورت شناسایی دلایل اصلی و ریشه ای که سبب شده است سعودیها به گدایی به عنوان یک حرفه پناه ببرند، تاکید کرده است.
الشدی در عین حال جامعه عربستان را مسئول اجتماعی گسترش پدیده تکدی گری معرفی می‌کند. ابراز همبستگی با گدایان به ویژه در مساجد و چهارراه‌ها و خیابانهای اصلی به این پدیده دامن زده است.
جرم سازمان یافته
بدر سالم باجابر دبیرکل کمیته مبارزه با تجارت انسان می‌گوید برخی مواردی که در خصوص گدایان پیگیری شده نشان می‌دهد که آنها بر اساس شاخصهای جرم سازمان یافته حرکت می‌کنند.
اما عبدالحفیظ الغامدی پژوهشگر اجتماعی در گفتگو با الوطن تاکید می‌کند تکدی گری در عربستان به مرحله جرم سازمان یافته رسیده است و این پدیده که قبلا تنها در موسم‌های عمره و حج گسترش می‌یافت، حتی خارج ازاین زمان‌ها هم گسترش یافته است.
وی تکدی گری درعربستان را یک روند سازمان یافته در طول سال که سود سرشار و سرسام آوری را نصیب گدایان می‌کند، دانسته است.
به گفته وی، برخی باندها به ویژه آفریقایی به اداره شبکه هایی از گدایان کودک در مناطق مختلف عربستان (از جمله مکه مکرمه و مدینه منوره) روی آورده اند.
اما نکته نگران کننده، افزایش تعداد گدایان سعودی از ۱۳ درصد به ۲۰ درصد در کشوری است که به دلیل داشتن منابع غنی نفت و گاز، مهمترین کشور صادر کننده نفت جهان به شمار می‌رود.
البته مقامات سعودی اقدامات و جرایمی را برای مقابله با تکدی گری در نظر گرفته اند با این حال پدیده تکدی گری که در مکه مکرمه و مدینه منوره، اسباب نارضایتی و آزار زائران حرمین شریفین به ویژه در موسم حج را فراهم می‌کند، به شهرهای دیگر عربستان هم کشیده شده است
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ