چرا چرت بعد از ناهار خطر ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهد؟

0
پژوهش جدید محققان دانشگاه علم و فناوری هواژونگ بر روی ۲۷ هزار مرد و زن چینی بالای ۴۵ سال که چرت پس از خوردن ناهار در میان آنها بسیار محبوبیت دارد، نشان داده که خوابیدن بیش از ۳۰ دقیقه در آن زمان می‌تواند احتمال ابتلا به دیابت نوع دو را افزایش دهد.
محققان دریافتند که مردان و زنانی که چرت‌های کوتاه مدت داشتند، نسبت به افرادی که تمام روز را بیدار بودند بیشتر از فشار خون و سطوح کلسترول بالا برخوردار بودند.
این پژوهش که در مجله Sleep Medicine منتشر شده، در تضاد با نتایج پژوهش‌های اخیر قرار داشته که نشان داده بودند خواب روزانه می‌تواند قدرت مغز را افزایش داده و خطر حملات قلبی و سکته را تا یک سوم کاهش دهد.
مدت زمان چرت زدن است که اهمیت دارد. افرادی که نیم ساعت یا بیشتر می‌خوابیدند بیشتر احتمال داشت که علائم زودهنگام دیابت را نسبت به افرادی که مدت زمان کمتری را در این چرتهای روزانه می‌گذراند، نشان دهند.
تعداد کمی از بیماران مبتلا به دیابت به نوع یک آن دچار هستند که با نقص در عملکرد سیستم ایمنی ایجاد می‌شود اما تقریبا ۹۰ درصد این بیماران به نوع دو مبتلا هستند که ارتباط نزدیکی با رژیم غذایی و شیوه زندگی غلط دارد.
در این بیماری بدن قابلیت خود برای استفاده از گلوکز را از دست می‌دهد. گلوکز نوعی قند است که در زمان خوردن غذا آزاد شده و به انرژی مورد استفاده عضلات تبدیل می‌شود.
با افزایش سطح گلوکز، گردش خون با مشکل مواجه شده و رگ‌های خونی در مناطقی مانند قلب، پاها و چشم‌ها ممکن است با آسیب غیرقابل جبرانی روبرو شوند.
خواب قیلوله یا خواب نیمروزی، خواب کوتاه نیم روزه است. از نظر پزشکی برای برای تجدید قوا و سلامتی ذهن و روان مفید است و موجب تقویت حافظه‌است. مدت این خواب بین بیست دقیقه تا نیم ساعت دانسته شده‌است. این خواب برای مناطق گرم ضروری تر بنظر می‌رسد.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ