جزییات فروش آب سنگین اراک به آمریکا +قیمت

0

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا از توافق فروش آب سنگین اراک به عنوان فرصتی برای رفع نیازهای داخلی آمریکا و در عین حال کمک به ایران برای اجرای تعهدات هسته ایش یاد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اکونومیک تایمز، همزمان با توافق تهران و واشنگتن برای فروش ۳۲ تن آب سنگین اراک به یک شرکت آمریکایی، «الیزابت ترودو» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد: این مقدار بخش قابل توجهی از نیاز داخلی آمریکا را برای مصارف صنعتی و تحقیقاتی سال جاری تامین می کند.

وی در ادامه گفت: محصول فروخته شده حاوی مواد رادیواکتیو نیست و در نتیجه خطرات امنیتی را در پی نخواهد داشت. در عین حال این معامله به ایران برای فروش مازاد آب سنگین خود مطابق با تعهدات قید شده در برجام کمک می کند.

وی افزود: انتظار داریم آب سنگین هفته آینده به آمریکا تحویل داده شود.

ترودو در نهایت اضافه کرد: برای آمریکا هیچ اجباری برای خرید آب سنگین از ایران وجود نداشته و در آینده هم وجود نخواهد داشت. اما توافق هسته ای ایران را ملزم می کند تا ذخایر آب سنگین خود را به کمتر از ۱۳۰ تن کاهش دهد.

ناگفته نماند که آمریکا در شمار کشورهای تولید کننده آب سنگین به شمار نمی رود و تا کنون آب سنگین مورد نیاز در مصارف صنعتی و تحقیقاتی را از کشورهای کانادا و هند خریداری می کرده است.

فارغ از حاشیه های مربوط به اصل فروش آب سنگین ایران به آمریکا، برخی رسانه های خارجی قیمت اعلام شده برای این معامله را بسیار ارزان دانسته اند.

از چند روز قبل، برخی رسانه های خارجی حتی رسانه های معاند فاری زبان نیز به ارزان فروخته شدن آب سنگین ایران به آمریکا اذعان کرده اند.

بی بی سی در گفت و گو با یکی از بهروز بیات یک کارشناسان فیزیک اتمی ساکن اروپا، اعلام کرد که قیمت آب سنگین در بازار جهانی بسته به میزان خلوص آن، از ۵۰۰، ۶۰۰ دلار در هر کیلو آغاز می شود و به چند هزار دلار در هر کیلو می رسد.

با این حال اخبار منتشرشده نشان می دهد که آب سنگین ایران به قیمتی حدود ۲۷۰ دلار در هر کیلو به شرکت آمریکایی فروخته شده است.

ایران قرار است ۳۲ تن آب سنگین تولیدی کارخانه اراک را ۸ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار بفروشد که با یک محاسبه ساده می توان رقم توافق شده را حدود ۲۶۹ دلار برآورد کرد.

این بدان معناست که فروش آب سنگین ایران، هم نیاز آمریکا را برطرف کرده هم عملا ارزش واقعی آن – هرچند اندک و ناچیز باشد – پرداخت نشده؛ هنوز معلوم نیست این رقم پایین به دلیل میزان خلوص آب سنگین بوده یا توافق در گفت و گوی های اخیر میان تیم ایرانی و آمریکایی انجام شده است.

آب سنگین آبی است که نسبت ایزوتوپ دوتریوم در آن از حد آب معمولی بیشتر است. در آب سنگین (با فرمول D۲O) بر خلاف آب معمولی (با فرمول H۲O) به جای هیدروژن ایزوتوپ هیدروژن دوتریم (بافرمول اتمی ۲H)با اکسیژن ترکیب شده‌است. از کاربردهای این آب می‌توان به استفاده از آن در رآکتورهای هسته‌ای با سوخت اورانیوم، به عنوان مهارگر (Moderator) به جای گرافیت و نیز عامل انتقال گرمی رآکتور نام برد.

آب سنگین واژه‌ای است که معمولاً به اکسید هیدروژن سنگین، D۲O یا ۲H۲O اطلاق می‌شود. هیدروژن سنگین یا دوتریوم (Deuterium)ایزوتوپی پایدار از هیدروژن است که به نسبت یک به ۶۴۰۰ از اتمهای هیدروژن در طبیعت وجود دارد. خواص فیزیکی و شیمیایی آن به نوعی مشابه با آب سبک H۲O است.

منبع : تابناک و صراط

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ