واردات ۲۹۰۰ تن ژلاتین خوکی به کشور در سال ۹۴ + جدول

0

این روزها اخبار زیادی در خصوص واردات ژلاتین غیر شرعی به کشور شنیده می‌شود. ژلاتینی که به نظر می رسد منشا خوکی دارد و در هر دو نوع دارویی و خوراکی در سطح کشور توزیع شده است. اما دولتمردان با وجود ارائه مستندات فراوان همچنان در خصوص واردات ژلاتین طفره می روند. سازمان غذا و دارو که در دولت روحانی خود را متولی بررسی حلال بودن واردات ژلاتین کرده است، به صورت تمام قد از وارد کنندگان ژلاتین حمایت کرده و اعلام می کند که همه ژلایتن های وارداتی با استناد به آزمایشات این سازمان منشا گاوی دارند و به هیچ وجه ژلاتین با منشا خوکی وارد کشور نشده است.

 با این وجود بررسی های بیشتر خبرنگار نسیم آنلاین نشان می دهد که آزمایشات سازمان غذا و دارو نمی‌تواند محک مناسبی برای واردات ژلاتین حلال به کشور باشد، زیرا آزمایش PCR که از سوی مسئولان سازمان غذا و دارو برای تشخیص حلیت ژلاتین‌های وارداتی در نظر گرفته شده است، از دید کارشناسان و صاحب نظران این عرصه به هیچ وجه مورد تایید نیست. همچنین یافته های خبرنگار نسیم، نشان می دهد که بسیاری مسئولان گمرک هم در مبادی ورودی کشور هم تمایلی به انجام آزمایش بر روی ژلاتینهای وارداتی ندارند.

نکته دیگری که حلیت ژلاتین های وارداتی را تحت تاثیر قرار می دهد، دور زدن قانون توسط سازمان غذا و دارو است. طبق قانون ذبح و صید، نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی متولی تعیین حلال بودن ژلاتینهای وارداتی است. این در حالی است که سازمان غذا و دارو با تشکیل مرکزی برای “تحقیقات غذای حلال” علنا با دور زدن قانون، نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی را از دور نظارت بر ژلاتین‌های وارداتی خارج کرده است. در این خصوص حجت الاسلام والمسلمین کلانتری مسئول نمایندگی ولی فقیه در سازمان دامپزشکی در گفتگو با «نسیم آنلاین» ضمن گلایه از بی توجهی دولت نسبت به هشدار آیت الله عالمی نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد که دولتمردان یازدهم اعطای برند حلال به کالاهای خوراکی وارداتی را به سمت تجاری سازی برده اند و توجهی به واردات شرعی در این خصوص نمی کنند.

وی افزود: هیچ کس از دولت نظر نمایندگی ولی فقیه را در خصوص واردات ژلاتین و دیگر کالاهای خوراکی جویا نمی شود، بنابراین بسیاری از واردات صورت گرفته دارای شبهه است و سازمان غذا و دارو باید صحت آنها را تعیین کند.

اما در کنار این مسئله واردات ژلاتین هم در دولت روحانی رشد فزاینده ای پیدا کرده است. همانطور که در جدول زیر ملاحظه می کنید، دولت یازدهم در سال ۹۴ مقادیر قابل توجهی ژلاتین را از نقاط مختلف جهان وارد کرده و برای واردات آنها با زیر پا گذشتن قانون، مجوزهای لازم را از نمایندگی ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی اخذ نکرده است. طبق آمار گمرک سال گذشته ۲۸۴۰ تن ژلاتین مشکوک وارد کشور  شده است.

سازمان غذا و دارو ژلاتین غیر شرعی ژلاتین خوکی ژلاتین آریا اخبار واردات کالا

 این حجم واردات باعث شده که یکی از دو تولید کننده ژلاتین در کشور تعطیل شود و تنها تولید کننده ژلاتین در کشور هم( که به بخش خصوص اختصاص دارد) با مشکلات زیادی رو به رو شود. با نگاهی به قیمت ژلاتین در بازارهای جهانی به راحتی می توان دریافت که ژلاتین با منشا گاوی رقمی بالاتر از ۸ دلار به ازای هر کیلو را دارا می باشد، در حالی که اغلب ژلاتینهای وارداتی به کشور در سال گذشته زیر ۸ دلار بوده و مشکوک به ژلاتین خوکی می باشند. نکته جالب تر اینجاست که دولت مجوز واردات ژلاتین از کشور امارات متحده را هم داده که اساسا کارخانه ای برای تولید ژلاتین در این کشور وجود ندارد و ژلاتین های اماراتی موجود در بازار هم بسیار مشکوک به نظر می رسند.

در این خصوص فرهاد فرهنگی مدیر تنها شرکت تولید کننده ژلاتین در کشور به خبرنگار «نسیم آنلاین» گفت: ژلاتین پوست خوک در سالهای اخیر به کشور وارد شده و در حال حاضر هم این روند ادامه دارد. راه اندازی صنعت تولید ژلاتین کار بسیار سختی است و هر کشوری چنین صنعتی را ندارد. دو کارخانه ژلاتین در کشور وجود داشت که یکی از آنها به دلیل واردات تعطیل شده است.

این تولید کننده ژلاتین افزود: کارخانه‌ای که تعطیل شد و در مشهد قرار داشت ژلاتین آریا نام دارد که مربوط به بخش دولتی بود. ما در بخش خصوصی هستیم و فعلا با چنگ و دندان خود را نگه داشته ایم. ژلاتینی که تولید می کنیم از استخوان گاو است که هم کیفیت بالاتری دارد و هم قیمت جهانی آن بسیار بالاتر از ژلاتین خوکی است. ما باید با ژلاتینهای بی کیفیت و یا ژلاتینهایی که منشا خوکی دارند و به کشور وارد می شوند رقابت کنیم.

باید دید دولتمردان به خصوص مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان غذا و دارو تا چه زمانی با حمایت از وارد کنندگان ژلاتین به تولید کنندگان داخلی فشار می آورند و ضمن دور زدن قانون پای ژلاتینهای مشکوک را به کشور باز می کنند.

منبع : نسیم

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ