رانندگان سریع و خشن در شب‌های تهران

0

خیابان‌های پایتخت شبها زیر چرخ رانندگان سریع و خشن به لرزه می افتد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان،هنوز نیم ساعتی به نیمه شب مانده، بزرگراه همت شرق به غرب در حرکت هستم.

کیلومتر شمار سرعت را کمی بیشتر از ۸۰ و کمتر از ۹۰ نشان می دهد. پایم را از پدال گاز بر می دارم که سرعت به زیر ۸۰ برسد که ناگهان خودرویی با ابعاد بزرگ و صدای وحشتناک از کنارم می‌گذرد.

با سرعت عبور او از کنارم و سرعتی که خودرو من در حرکت بود می شد حدس زد که حداقل ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت سرعت داشت. شاید با گفتن ابعاد بزرگ و سرعت خودرو تصور کنید که یکی از همین انواع تویوتا لندکروز یا خودروهای گذر موقت جنرال موتورز بوده که با آن سرعت با لایی کشیدن فاصله صیاد تا مدرس را به کسری از دقیقه پیموده، اما نه اشتباه نکنید این یک خودرو سدان یا اس.یو.وی نبود و یکی از همین کامیون های بنزی بود که شبها حتی قبل از آزاد شدن ساعت عبور و مرور خودروهای سنگین به خیابان های شهر می‌آیند و با سرعت سرسام آور سعی در جبران زمان غیبت خود در شهر دارند.

خیابان‌های تهران شبها فرقی نمی کند که چه ساعتی بعد از نیمه شب باشد، تا صبح در قُرُق کامیون ها است و کافی است تا لحظه ای در نیمه شب رانندگان خودروهای سواری غفلت کنند تا زیر چرخ‌های آنها مچاله شوند.

آنها آنچنان لایی می کشند که رانندگان خودروهای سواری هرگز از پس آن برنمی‌آیند و آنچنان مقابل خودروهای سواری پا روی ترمز می‌کوبند که هر آن ممکن است موجب مرگ سرنشینان خودروهای سواری شوند.

برخورد کامیون با ام وی ام و موتورسیکلت در اتوبان تهران – کرج (تردد کامیون ممنوه است در اتوبان کرج) و سقوط آن به زیرگذر عابر پیاده، واژگونی کامیون از دوربرگردان تقاطع جاده مخصوص – تهرانسر، ترکیدگی دو چرخ عقب کامیون حامل نخاله و مرگ راننده سمند در پی واژگونی کامیون، سقوط کامیونت از لاین شرق به غرب به زیرگذر مهرآباد در ابتدای جاده مخصوص تنها بخشی از حوادثی است که به علت سوء استفاده رانندگان خودروهای سنگین از خلوتی خیابانها رخ می‌دهد.

دادستان تهران چندی پیش دستور برخورد با ویراژ دهندگان در سطح خیابان های شهر را داد اما ای کاش تأکیدی هم بر لزوم برخورد جدی با رانندگان خودروهای سنگین می‌کرد.

جعفری دولت آبادی با خاطر نشان کردن آمارهای مربوط به حوادث رانندگی از این جهت که از علل عمده مرگ و میر در کشور است، همکاری و هماهنگی پلیس و دادستان‌ها را در مقابله با این حوادث ضروری دانست.

جعفری با اعلام اینکه دادستانی تهران طی مجوزی به پلیس اذن داده است که در سه مورد شامل رانندگی در حال مستی، کشف حجاب توسط بانوان در اتومبیل و رانندگی غیر متعارف مانند ویراژ دادن، خودرو را متوقف و اقدامات لازم را جهت انعکاس مراتب به مقام قضایی به عمل آورند، اعلام داشت: در این موارد پلیس مکلف است طبق دستور صادره اقدام نماید.

دادستان تهران در موضوع رانندگی حین مستی، با تأکید بر انتظار عموم بر عدم مشاهده چنین مواردی گفت شرب خمر از گناهان کبیره است و اخباری که از نواحی دادسرای ارشاد و راهور داریم، نشان می‌دهد که در این بخش باید کاربیش‌تری انجام شود که از دو جنبه‌ی آموزش مردمی و برخورد با جرم برخوردار باشد.

در مجموع علاوه بر سوء استفاده از خلوتی شهر، تعدادی از رانندگان خودروهای سنگین بسیار زودتر از زمان آغاز تردد خودروهای سنگین، «موتور خود را آتیش» می کنند تا به جبران زمان از دست رفته بپردازند.

این رانندگان حتی در حال حمل نخاله ‌های ساختمانی، شن و ماسه و آجر و سیمان نیز بر خلاف قانون چادر مخصوص را روی بار نمی‌کشند تا بر اثر سرعت زیاد و عبور از دست اندازهای متعدد سطح خیابان‌ها و شهر را پر کنند از تکه‌های آجر و نخاله!

در این شرایط که خیابان‌های شهر شبها در قُرُق خودروهای سنگین است، انتظار می‌رود تا پلیس راهنمایی و رانندگی نظارت بیشتری بر رانندگی رانندگان خودروهای سنگین داشته باشند تا خدایی نکرده با سهل انگاری این رانندگان حادثه خونینی رقم نخورد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ