۳ مثال جالب امیرالمؤمنین(ع) برای ناامید نشدن انسانها

0

در آیات ۱۰۰ به بعد سوره اعراف به داستان زیبای تقابل حضرت موسی (ع) با ساحران اشاره می شود. در این آیات گفتگو از درگیرى موسى (ع ) با ساحران و سرانجام کار او در این مبارزه به میان آمده است. ابتدا ساحران به دعوت فرعون به سراغ موسی (ع) شتافتند و نخستین چیزى که با او در میان گذاشتند این بود که آیا ما اجر و پاداش فراوانى در صورت غلبه بر دشمن خواهیم داشت؟ فرعون نیز بلافاصله هم وعده مال به آنها داد و هم وعده مقام بزرگ. سرانجام روز موعود فرا رسید. صحنه عجیبى بود، موسى (ع) تک و تنها (فقط برادرش با او بود) در برابر انبوه جمعیت ساحران و مردم زیادى که غالبا طرفدار و پشتیبان آنها بودند، قرار گرفت.
در آیه ۱۲۱ سوره اعراف می خوانیم:
«قَالُواْ آمَنَّا بِرِبِّ الْعَالَمِینَ.»
«[و ساحران] گفتند: «به پروردگار جهانیان ایمان آوردیم.»
                                                                                                                    ***
سه نکته:
** در ناامیدی بسی امید است

مولای متقیان علی (ع) فرمود: «کُن لما لا ترجو أرجى منک لما تَرجو؛ به آن چیز که امید ندارى، امیدوارتر باش تا به چیزى که امیدى در آن هست. چنانکه موسى (ع) حرکت کرد تا براى خانواده‏اش آتش بیاورد، اما با مقام رسالت برگشت، ملکه‏ سبأ براى دیدن حضرت سلیمان (ع) از شهر خارج شد، اما مؤمن برگشت، ساحران براى رسیدن به پست و مقام به دربار فرعون آمدند، امّا با ایمان و مؤمن بازگشتند.» (حکمت های نهج البلاغه)

** در این ایامرحمت خدا سرازیر می شود
رحمت خداوند در هر زمان و مکانی بر انسانها فرود می آید لکن برخی زمان ها و مکان ها را می توان فرودگاه های رحمت خدا دانست. یعنی در آن زمان و مکان ها رحمت بی حساب الهی بر فرد نازل می گردد. از جمله زمان های خاص رحمت خدا می توان به ایامی همچون روز عرفه، شب قدر و همچنین ماه‌‌های رجب و شعبان و رمضان اشاره کرد. درباره ماه رجب روایت شده که در این ماه، رحمت خداوند بسیار فرود می‌‌آید.

*** سعی و تلاش، فرودگاه رحمت خاص خدا
یکی از منازل و فرودگاه های رحمت الهی سعی و تلاش و کار است. کسی که روزی حلال می خواهد باید تلاش کند، با بازار برود، کسب و تجارت کند، عرق بریزد، درس بخواند و در یک کلام مقدمات جلب رحمت خدا را فراهم کند. پس اگر انسان برای روزی تلاش نکند و مشمول رحمت خاص خداوند نشود فقط باید خودش را سرزنش کند و بس.
مادر اسماعیل میان دره‌‌ای بود بی آب و علف که در آن، نه آبی یافت می ‌شد و نه انسانی. اما آنگاه که دید جان یگانه‌ فرزندش، اسماعیل در خطر است. برای یافتن آب کوشید و هفت بار فاصله میان دو کوه صفا و مروه را در نوردید. در این راه نه خستگی دید و نه سستی به خود راه داد. وقتی از سعی و کوشش نومید نشد، خداوند آب را روزی او گردانید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ