بازدهی مثبت حدود ۹۰ درصدی “شنفت” طی ۲۱ روز معاملاتی

0
معاونت مالی و اقتصادی شرکت نفت پارس طی مکالمه کوتاه تلفنی با خبرنگار این سایت خبری یکی از علل اصلی اقبال سرمایه گذاران به سهم “شنفت” را بالا بودن ارزش ذاتی آن دانست. این در حالی است که به نظر می رسد عدم عرضه از سوی سهامداران عمده برخلاف وجود تقاضای کافی خریداران و حجم پایین معاملات روزانه آن در پیگیری روند صعودی قیمت سهم مذکور مؤثر واقع شده است. چراکه ارزش جایگزینی این شرکت متناسب با ارزش بازار آن به نظر می رسد.

براساس گزارش بورس نیوز، شرکت نفت پارس از جمله شرکت هایی است که طی روزهای اخیر با اقبال معامله گران مواجه شده و در زمره شرکت هایی به شمار می رود که بازدهی مناسبی را از ابتدای سال جاری تاکنون نصیب سهامداران خود کرده است. به گونه ای که طی بازه زمانی مذکور بازدهی مثبت ۴۱۲.۶۸ درصدی را برای سهامداران خود رقم زده است.

براساس این گزارش، از جمله نکاتی که می توان از روند معاملات این سهم به آن اشاره کرد، آغاز حرکت سهم “شنفت” در مدار مثبت از ۱۸ شهریور ماه سال جاری و کسب بازدهی مثبت ۸۰.۹۱ درصدی طی دوره مذکور است.

همچنین این روند صعودی در حالی از تاریخ عنوان شده آغاز شد که نماد معاملاتی “شنفت” حدود ۴۴ روز متوقف بوده و بازدهی مذکور تنها طی ۲۱ روز معاملاتی محقق شده، به گونه ای که حتی یک روز منفی در سابقه معاملاتی این سهم مشاهده نمی شود. حال آنکه شرکت های بورسی دیگری نیز وجود دارند که در همین مدت مشغول فعالیت بودند و شاید بتوان گفت حتی از وضعیت سودآوری مناسب تری نیز برخوردارند، اما موفق به تحقق بازدهی مثبت این چنینی طی دوره مذکور نشده اند.

افزون بر آن، این گروه که شامل چهار شرکت تولیدکننده روغن صنعتی می باشد توانسته بازدهی مثبت ۱۸۹.۰۲ درصدی از ابتدای سال تاکنون و نیز بازدهی مثبت ۴۴.۰۴ درصدی از ۱۸ شهریور ماه سال جاری تاکنون را رقم بزند.

اما نکته دیگری که در این بین می توان به آن اشاره کرد این است که بازدهی شرکت نفت پارس در هر دو بازه زمانی مذکور بیش از بازدهی گروه بوده که به نظر نمی رسد تنها بالا بودن ارزش جایگزینی عاملی مؤثر در این امر باشد.

در این بین با نیم نگاهی به میزان سرمایه این چهار شرکت تولیدکننده روغن صنعتی در می یابیم که شرکت نفت پارس با سرمایه ۲۵ میلیارد تومانی از کمترین میزان سرمایه برخوردار است. اذا عدم عرضه سهامدار عمده به دلیل از دست رفتن کرسی هیأت مدیره یکی از دلایل مهم این روند است بطوریکه سهامدار عمده طی این اداره به هیچ عنوان سهمی عرضه نکرده است.

در پایان بنظر می رسد افزایش سرمایه این شرکت متناسب با دیگر همگروهی ها و نیز متعادل تر شدن حجم معاملات سهام به تبع این اتفاق بتواند به شفاف تر شدن و واقعی تر شدن سهام این شرکت کمک شایانی نماید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ