بلای خانمان سوز دامداران کشور +عکس

0
تب برفکی هر ساله خسارت سنگینی به دامداران کشور وارد می‌کند. در سال‌های گذشته به دلیل تحریم‌های خارجی علیه ایران، دسترسی دامداران به داروهای خارجی قطع شد و داروهای داخلی نیز از کیفیت لازم برخوردار نبود، هرچند بیشتر دامدارن امکان دسترسی به داروی داخلی را نیز نداشتند و ندارند.
عکس تب برفکی درمان تب برفکی
تصاویر این گزارش مربوط به شیوع بیماری تب برفکی در شهرستان اهر و تلف شدن دام‌های سبک و سنگین روستائیان منطقه است.
عکس تب برفکی درمان تب برفکی

تب برفکی یا «بیماری دهان و پا» (به انگلیسی: Foot-and-Mouth Disease) یک بیماری عفونی و گاهی کشنده ویروسی است که که موجب بیمار شدن حیوانات زوج سم از جمله گاو اهلی و اعضای خانوادهٔ گاوسانان می‌شود. این ویروس عامل بیماری در ابتدا به مدت دو تا سه روز تب شدید ایجاد نموده و متعاقباً تاولهایی در داخل دهان و روی پا ظاهر می‌شود که ممکن است پاره شده و موجب لنگش حیوان شود. این بیماری بسیار واگیردار است و قطرات آیروسل دفع شده از حیوان آلوده، تماس با تجهیزات دامداری، غذا، وسایل نقلیه، البسه آلوده و حیوانات شکارچی اهلی و وحشی موجب گسترش بیماری می‌شوند. این بیماری بعنوان طاعون برای صنعت دامداری محسوب می‌شود. کنترل بیماری منوط به واکسیناسیون، مراقبت شدید نقل و انتقال حیوانات، قرنطینه نمودن حیوانات مبتلا، اعمال محدودیت در خرید و فروش حیوانات و گاهی معدوم نمودن میلیون‌ها راس دام است.

گاو، گاو میش، گوسفند، بز، خوک، گوزن و آهو به بیماری تب برفکی حسا س می‌باشند. فیل، جوجه تیغی و لاما نسبت به بیماری مقاومت بیشتری داشته و در صورت ابتلا علایم خفیف بروز داده و بیماری رابه حیوانات دیگر منتقل نمی‌کنند. موش، رت و مرغ خانگی تحت شرایط آزمایشگاهی به بیماری مبتلا شده‌اند ولی مواجهه آنها تحت شرایط طبیعی با ویروس عامل بیماری بعید به نظر میر سد. انسان به ندرت به این بیماری مبتلا می‌شود.

ویروس عامل بیماری نوعی پیکورنا ویروس و عضو شاخص جنس آفتوویروس است. عفونت زمانی اتفاق می‌افتد که ذرات ویروسی بداخل سلول میزبان راه پیدا کند. سپس ویروس سلول میزبان را مجبور به تولید هزاران کپی از خود می نمایدکه نهایتاً با انهدام سلول ذرات ویروسی در خون رها می‌شوند. این ویروس اشکال متغیری دارد و همین موضوع تاثیر واکسیناسیون را با اشکال روبرو می‌کند.

عکس تب برفکی درمان تب برفکی

دوره کمون بیماری بین ۳-۶ روز می‌باشد. علایم مشخصه بیماری در گاو عبارتند از: تب بالا، کاهش شدید تولید شیر بی اشتهایی و افسردگی شدید تشکیل وزیکولهای حاوی مایع سروزی و شفاف در مخاط دهان زبان و بالشتک دندانی و همچنین ناحیه تاج سم و فضای بین انگشتی می‌باشد. این وزیکولها براحتی پاره می‌شود و ناحیه زخمی بر جای می‌گذارد که اگر در ناحیه پا باشد منجر به لنگش شدید و اگر در ناحیه دهان باشد منجر به ریزش شدید بزاق و اشکال در تغذیه در نتیجه کاهش شدید وزن حیوان و کاهش شدید تولید شیر می‌گردد. این زخمها در مدت یک هفته رو به بهبودی می‌روند. در گوسفند و بز نیز علایم مشابه گاو است ولی شدت علایم خفیف تر بوده و فقط ضایعات شدید در ناحیه پا منجر به لنگش حیوان می‌شود. اگرچه میزان شیوع بیماری به ۱۰۰% نیز می‌رسد ولی میزان تلفات آن در دامهای بالغ تا ۲% و در دامهای جوان تا ۲۰% می‌باشد. علت عمده تلفات در گوساله‌ها و بر ه‌ها التهاب عضله قلب و بروز آریتمیهای قلبی می‌باشد.

از عوارضی که پس از ابتلای به تب برفکی بر جای می‌ماند می‌توان به:سقط جنین، ورم پستان، اختلال تنفسی همراه به له له زدن، رشد بی از حد پوشش بدن، کاهش تحمل به گرما و دیابت ملیتوس نام برد.

ویروس تب برفکی هم از نظر فنوتیپی و هم از نظر ژنتیکی متغیر می‌باشد. هفت سروتیپ از این ویروس به نامهای A،O،C،Asia1،SAT1،SAT2 و SAT3 وجود دارند و هر کدام تحت تیپها و واریانتهای مختلفی دارندو تعداد آنها آنقدر زیاد است که به سختی می‌توان آنها را طبقه بندی نمود. علت این تنوع ژنتیکی بروز خطا هنگام تکثیر ویروس و بروز جهش‌های ژنیتیکی می‌باشد و جهش ژنیتیکی تمام خصوصیات مهم ویروس از جمله تمایل به بافت هدف و همچنین طیف میزبانی آنرا تحت تاثیر قرار می‌دهد. با توجه به تعداد آنتی ژنهای محدود موجود در واکسن و تعداد بسیار زیاد ویروسهای در حال گردش در طبیعت، عملیات واکسیناسیون و پیشگیری از بیماری نیز با مشکل روبرو خواهد شد.

عکس تب برفکی درمان تب برفکی
عکس تب برفکی درمان تب برفکی
عکس تب برفکی درمان تب برفکی
عکس تب برفکی درمان تب برفکی
عکس تب برفکی درمان تب برفکی
عکس تب برفکی درمان تب برفکی
عکس تب برفکی درمان تب برفکی
عکس تب برفکی درمان تب برفکی
عکس تب برفکی درمان تب برفکی
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ