بیوگرافی عبدالله ویسی سرمربی‌استقلال‌خوزستان +عکس خانواده

0

عبدالله ویسی Abdollah Veisi (متولد ۲ فروردین ۱۳۵۰ اصالتا رامهرمزی) بازیکن سابق فوتبال و سرمربی کنونی فوتبال اهل ایران است. وی هم‌ اکنون سرمربی تیم فوتبال استقلال خوزستان می‌باشد.

ازدواج عبدالله ویسی

عبدالله ویسی در سال ۱۳۷۱ ازدواج نمود که حاصل این ازدواج دو پسر و یک دختر است.

همسر عبدالله ویسی سرمربی استقلال اهواز (خوزستان) بیوگرافی عبدالله ویسی Abdollah Veisi

عبدالله ویسی در روستای محروم رود زرد بین هفتگل و رامهرمز خوزستان فرزند خاک و رنج از کودکی با محرومیت آشنابود، خوب قدر لحظه ها را می دانست فرزند مرحوم رحیم ویسی که به علت رنج زمانه در سنین میانسالی درگذشت و روزهای سرافرازی فرزندش را ندید و مادری که برای عبدالله همچون گوهری گرانبهاست که آرزوی سلامتی و طول عمر برایش داریم.

همسر عبدالله ویسی سرمربی استقلال اهواز (خوزستان) بیوگرافی عبدالله ویسی Abdollah Veisi
عبدالله ویسی و جام قهرمانی با استقلال اهواز

از روز های سخت کودکی تا عضویت در تیم ملی

روزهای کودکی را با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کرد و فوتبال را از زمین های خاکی رامهرمز آغاز کرد و از همان ابتداء در جناح راست توپ میزد. باید از ناملایمات می گذشت و استعدادهای درخشان خود را به نمایش می گذاشت و در دریایی که بود چاره ای جز شنا کردن نداشت

در سال ۲۰۰۰ نیز به عضویت تیم ملی درآمد که با یک بازی در تیم ملی در اوج ناباوری از تیم ملی حذف شد عبدالله نا امید نشد و همچنان به سیر صعودی ادامه داد و پله های ترقی را یکی پس از دیگری طی نمود.

همسر عبدالله ویسی سرمربی استقلال اهواز (خوزستان) بیوگرافی عبدالله ویسی Abdollah Veisi
عبدالله ویسی و پسرش

تیم پدیده امسال لیگ برتر که هفته‌ها در صدر جدول قرار داشت، برای رسیدن به عنوان قهرمانی به پیروزی برابر ذوب آهن نیاز داشت. این بازی که در ورزشگاه غدیر اهواز و در حضور تعداد زیادی از هواداران استقلال برگزار می‌شد، در نیمه نخست با نتیجه تساوی بدون گل خاتمه یافت. در نمیه دوم این تیم استقلال خوزستان بود که ذوب آهن و هواداران پرسپولیس را شگفت زده کرد و توانست توسط رحیم زهیوی در دقایق ۵۶ و ۵۹ به گل برسد. در نهایت بازی با نتیجه ۲ بر صفر به سود استقلال خوزستان به اتمام رسید تا شاگردان عبدالله ویسی به عنوان قهرمانی لیگ برسند.

قد ۱۷۲ سانتی‌متر
اطلاعات باشگاهی
باشگاه کنونی استقلال خوزستان
پُست سرمربی (گذشته: دفاع راست)
باشگاه‌های حرفه‌ای
سال‌ها باشگاه‌ها بازی (گل)
۱۹۸۸–۱۹۹۱
۱۹۹۱–۱۹۹۲
۱۹۹۲–۱۹۹۴
۱۹۹۴–۱۹۹۸
۱۹۹۸–۱۹۹۹
۱۹۹۹–۲۰۰۲
۲۰۰۲–۲۰۰۴
شاهین اهواز
جنوب اهواز
استقلال اهواز
سپاهان اصفهان
فولاد خوزستان
سپاهان اصفهان
فولاد خوزستان
؟ (؟)
۹ (؟)
۲۷ (؟)
۶۴ (۶)
۲۳ (؟)
۳۹ (۶)
۲۰ (۱)
تیم ملی
۲۰۰۰ ایران ۱ (۰)
دوران مربیگری
۲۰۰۷-۲۰۰۶
۲۰۰۷
۲۰۰۹-۲۰۰۸
۲۰۱۰-۲۰۱۲
۲۰۱۲-٢٠١٣
٢٠١٣-
فولاد خوزستان (کمک مربی)
فولاد خوزستان (موقت)
صبای قم (کمک مربی)
صبای قم
پیکان
استقلال خوزستان

در آستانه بازی حساس استقلال خوزستان و ذوب آهن یکی از هواداران خوزستانی این تیم برای عبدالله ویسی متنی زیبا نوشته است، متنی که دست به دست در شبکه‌های اجتماعی می‌چرخد تا اینکه به دست ما هم رسید، این متن را با هم می‌خوانیم:

برای ویسی؛ برای خوزستان

جمعه به ورزشگاه غدیر اهواز می‌روم؛ اما نه مثل همیشه. این بار، ورزشگاه رفتن، برای من که از پنج سالگی پایم را به ورزشگاه رفتن باز کرده‌اند و تا حالا که در آستانه پشت‌سر گذاشتن چهارمین دهه زندگی هستم، این رفتن و آمدن با همیشه فرق می‌کند. برای من که یک فولادی دو آتشه هستم و از اصفهان تا تبریز و قم و تهران، برای تماشای بازی‌های تیم محبوبم (فولاد) رفته‌ام، این بار رفتن به غدیر حکایتی دیگر دارد.

همسر عبدالله ویسی سرمربی استقلال اهواز (خوزستان) بیوگرافی عبدالله ویسی Abdollah Veisi

عبدالله ویسی و دخترش

خوب یادم هست آن برنامه ۹۰ دی‌ماه سال ۷۸ را. شبی که اشک‌های جوان لاغر و ترکه‌ای خوزستانی، با موهای آشفته، حتی فردوسی‌پور تازه کار را هم منقلب کرد. آن روزها بختک رنگ‌های قرمز و آبی هنوز سایه شومش بر فوتبال ایران سنگینی می‌کرد و فوتبال مملکت حیاط خلوت دو تیم پایتخت نشین بود و مربیان محافظه کار و وامدار این دو رنگ هنوز سکان هدایت تیم ملی را در اختیار داشتند.

پس به رسم معهود، منصورخان پورحیدری (خدایش سلامتی بیفزاید)، که می‌خواست دل هر دو باشگاه سرخ‌وآبی را به‌دست آورد و اتهام جانب‌داری از استقلالی‌ها را از دامن پاک کند، صلاح کار را در خط زدن نام بی‌دفاع‌ترین و مظلوم‌ترین بازیکن حاضر در اردو در آخرین روز دید تا نکند تساوی بازیکنان قرمز و آبی تیم ملی به‌هم بخورد. اشک‌های عبدالله ویسی آن شب که با صدایی لرزان و چشمانی سرخ، خبر از جشن برپا شده در روستایش، رود زرد رامهرمز می‌داد، ماندگار شد.

همسر عبدالله ویسی سرمربی استقلال اهواز (خوزستان) بیوگرافی عبدالله ویسی Abdollah Veisi

زمان گذشت. ویسی جوان و سخت‌کوش با سپاهان در قامت بازیکن به قله فوتبال ایران رسید و بعد با فولاد، در کنار جوانان گمنام خوزستانی، در کسوت مربی، قهرمان ایران شد و سال‌ها بعد با تیم صبا سهمیه آسیا گرفت. از آن شب سرد دی‌ماه ۱۳۷۸ تا این هفته بیش از ۱۶ سال گذشت تا باز اشک‌های عبدالله، که این بار از آن موهای افشان شانزده سال پیشش خبری نبود، را در برنامه ۹۰ دیدم. ویسی اما حالا اشک شوق می‌ریخت، برای ثمر دادن نهالی که کاشته است.

یادم هست پس از باخت پیکان با ویسی مقابل پرسپولیس در سال ۹۱ نامه‌ای را که جلالی خطاب به او نوشت و بعد از نقل جمله “سعی نکنید موفق باشید، سعی کنید با ارزش باشید” از انیشتین خطاب به ویسی گفته بود:

“در نظر داشته باش که مقام را می‌شود در زمانی کوتاه و با خیلی روش‌ها به‌دست آورد، اما برای به‌دست آوردن منزلت، باید سال‌ها رنج و زحمت بکشی، خاک بخوری، بسازی و بسوزی، سالم زندگی و کار کنی، ناملایمت را صبورانه تحمل کنی، اما وقتی صاحب منزلت شدی، دیگر کسی نمی‌تواند تو را نادیده بگیرد.
عبدا… عزیز؛ در راهی که هستی ثابت قدم و پایدار باش. در کمال سلامت و صحت کار خود را پیش ببر و البته صبور باش.”

حالا ویسی جوان، آموخته است که ارزشمند باشد. از ابتدای این فصل که ویسی به جوانان خوزستان و فولادنوین اعتماد کرد و با تدارک تیمی مرکب از بازیکنان گمنام اما بومی، فصل تازه‌ای در کارنامه مربیگری‌اش آغاز کرد، شمیم روزهای خوش پیش رویش مذاق هر فوتبال‌دوست خوزستانی و ایرانی را نواخت.

خوب یادم هست تحلیل‌های سهل‌انگارانه‌ای که خاستگاه “دوقطبی زدگی قرمز-آبی” داشت و به اسم آینده‌نگری، آرزوی ماندگار نبودن روزهای خوش اول فصل را برای استقلال خوزستان داشت. تحلیل‌هایی از سوی به اصطلاح کارشناسان نخبه ورزشی سیما!

همسر عبدالله ویسی سرمربی استقلال اهواز (خوزستان) بیوگرافی عبدالله ویسی Abdollah Veisi

بگذریم. حالا ویسی هنوز صدر را رها نکرده و سربازان گمنام دیروز و سربلند امروزش هنوز جام لیگ را در دست خود دارند و خیال خالی کردن سنگرشان نیست.

جمعه به غدیر می‌روم، به احترام مدیرانی که به مربی بومی بی حاشیه نترس و مشتاق علم روز اعتماد کردند.
جمعه به غدیر می‌روم، به احترام عبدالله ویسی که به جوانان گمنام خوزستانی اعتماد کرد.
جمعه به غدیر می‌روم، به احترام جوانانی که پاداش اعتماد مربیان و مدیران را به زیباترین وجه دادند.
جمعه به غدیر می‌روم، به احترام تیمی که نشان داد فوتبال زیبا و رسیدن به قله تنها محتاج پول نیست و یادم نمی‌رود که کل هزینه‌های استقلال خوزستان در این فصل یک-سوم تیمی مثل پرسپولیس یا استقلال است.
جمعه به غدیر می‌روم، به احترام تیمی که یک فصل جزو بی‌حاشیه‌ترین و منظم‌ترین و مؤدب‌ترین تیم‌های لیگ بود.
جمعه به غدیر می‌روم و همانطور که تیم استقلال خوزستان، یک فصل بی‌حاشیه را سپری کرد، در کنار برادران بختیاری، عرب، لر، رامهرمزی، ترک، بهبهانی، دزفولی، شوشتری، آبادانی و کلیه اقوام غیور این استان، بی حاشیه تنها به تشویق عبدالله ویسی و شاگردانش خواهم پرداخت. فارغ از هر نتیجه‌ای.

به احترام راه روشن و رسم ماندگاری که سال‌ها پیش فولاد آغاز نمود و با تکیه بر نیروی بومی و جوانان جویای نام، قهرمانی را به استان‌مان هدیه داد و امروز ویسی و سربازانش این مسیر را احیا نموده‌اند، جمعه به غدیر خواهیم رفت.

به احترام خوزستان و برای شادی دل یک استان. فارغ از هر نتیجه‌ای، به احترام خوزستان قهرمان.

نویسنده: سید محمد سعید امام

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ