مراسم تشییع آیت الله طاهری شیرازی +زندگینامه

0

نوه آیت الله طاهری شیرازی با تسلیت ارتحال این عالم خدوم، گفت: عالم وارسته مرحوم آیت الله طاهری شیرازی از علمای بزرگ تهران و شاگردان آیت الله العظمی بروجردی(ره)، شب گذشته پس از عمری خدمت به دین و مردم، در بیمارستان نیکان تهران به لقاءالله پیوست.

بیوگرافی آیت الله طاهری شیرازی
مسئول دفتر آیت الله طاهری شیرازی با اشاره به جزئیات برنامه های تشییع و تدفین آن مرحوم، افزود: پیکر مطهر عالم متقی آیت الله طاهری شیرازی، صبح فردا، یک شنبه از مقابل مسجد حجت بن الحسن(علیه السلام) خیابان سهروردی تهران تشییع و پس از آن، جهت انتقال به مشهد مقدس، به فرودگاه مهرآباد منتقل می شود.

وی ادامه داد: پیکر پاک آن مرحوم، صبح روز دوشنبه با حضور اقشار مختلف مردم و شاگردان در مشهد مقدس، تشییع و پس از اقامه نماز میت توسط یکی از بزرگان، در صحن جمهوری حرم مطهر رضوی و در جوار حضرت ثامن الحجج علی بن موسی الرضا(علیه السلام) به خاک سپرده خواهد شد.

حجت الاسلام طاهری خاطرنشان کرد: مراسم بزرگداشت استاد اخلاق مرحوم آیت الله طاهری شیرازی، عصر روز سه شنبه، ۲۸ اردیبهشت ماه، در مسجد حجت بن الحسن(علیه السلام) خیابان سهروردی تهران برگزار می شود. همچنین مجلس مشابهی نیز عصر روز پنج شنبه در همین مسجد برگزار خواهد شد.

بیوگرافی آیت الله طاهری شیرازی

آیت‌الله سیدنورالدین طاهری‌ شیرازی از شاگردان برجسته آیت‌الله العظمی بروجردی(ره) که ظهر روز دوشنبه ۲۰ اردیبهشت‌ماه جاری دچار سکته مغزی شده بود، نیمه شب گذشته (بامداد شنبه) به دیار باقی شتافت.

آیت‌الله سیدنورالدین طاهری شیرازی که متولد ۱۳۰۲ هجری است، نود و سومین بهار زندگی خود را پشت می‌گذاشت و از اقوام نَسَبی آیت‌الله مکارم شیرازی بودو کلاس‌های اخلاقی وی، روزهای چهارشنبه در حوزه علمیه حجت‌بن الحسن(ع) برپا می‌شد. همچنین این استاد اخلاق هر روز پس از نماز ظهر و عصر برای مردم سخنرانی و راهنمایی برای عاشقان طریق الهی بود.

زندگینامه آیت الله طاهری شیرازی

برای آشنایی بیشتر با این عالم ربانی، گوشه‌ای از زندگی نامه ایشان تقدیم می‌شود. آیت‌الله طاهری شیرازی، فرزند مرحوم آیت‌الله سید محمدجعفر و نوه مرحوم آیت‌الله سید محمدطاهر مجاهد از بزرگان و علمای شیراز است.

بیوگرافی آیت الله طاهری شیرازی

از مهاجرت به نجف تا بازگشت به شیراز

سید نور‌الدین متولد ۱۷ تیرماه سال ۱۳۰۲ شمسی، در دو سالگی همراه پدر، مادر و برادرش به نجف اشرف رفت که در همان زمان مادر خود را از دست می‌دهد. از این رو پدرش او را به همراه برادرش به شیراز می‌فرستد و خود نیز به محض تمام شدن تحصیلاتش به شیراز می‌آید.

سید نورالدین هنوز به ۶ سالگی نرسیده بود که برای آموزش قرآن روانه مکتبخانه شد. همچنین برای تحصیل علم به دبستان نمازی شیراز رفت و از کلاس اول تا کلاس ششم را در آن مدرسه درس خواند و بعد برای فراگیری دوره دبیرستان به مدرسه‌ای به نام سلطانی رفت که در ابتدا خانه مشیر‌الملک از وزرای سابق و بعدها برای دانش‌آموزان وقف شد. کلاس هفتم و هشتم و نهم را به پایان رساند.

تحصیل دروس حوزوی همراه با آیت‌الله مکارم (پسرخاله)

در آن زمان غیر از دانشگاه، یک دانشسرای مقدماتی نیز وجود داشت که مدت تحصیل در آن، بیش از دو سال نبود. سید نورالدین در این دوره نیز شرکت کرد و حدودا ۱۶ سال داشت که درس طلبگی را در شیراز شروع می‌کند و همراه پسرخاله‌اش آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی، زیر نظر آیت‌الله محمدعلی موحد به گذراندن دروس حوزوی مشغول می‌شود.

سید نور‌الدین طاهری شیرازی در سال ۱۳۲۳ وارد حوزه علمیه قم شد و برای خواندن «کفایه‌ الاصول» درس آیت‌الله مرعشی نجفی را برگزید و همچنین درس رسائل را زیر نظر مرحوم استاد محقق داماد از اساتید طراز اول حوزه علمیه قم گذراند و در سال ۱۳۲۴ که آیت‌الله بروجردی از بروجرد به قم آمد در کلاس درس ایشان حضور یافت و  ۱۶ سال توفیق شاگردی بزرگترین مرجع تقلید وقت را به دست آورد.

بیوگرافی آیت الله طاهری شیرازی

اقامه نماز و تدریس در ۹۰ سالگی

آیت‌الله سید نورالدین طاهری شیرازی چندسالی است باوجود کسالت و کبر سن، اقامه نماز جماعت و تدریس در حوزه علمیه را ترک نکرد. یکی از اتفاقات ناراحت کننده ماجرای سرقت و سوءقصد به جان ایشان است. آیت الله در این باره می گوید:

«ساعت ۲ بعدازظهرِ چهارشنبه ۲۲ مرداد ۹۳ در حالی که در منزل به تنهایی مشغول صرف ناهار بودم، با سه فرد مسلح به سلاح سرد ( قمه و چاقو ) مواجه شدم. سارقین پس از تهدید به قتل، بنده را با عمامه به صندلی ای بستند و کلیه وجوهات مربوط به مدرسه علمیه حجت ابن الحسن(عج)، وجوهات دیگر، موجودی صندوق قرض الحسنه و اسناد مربوط به حساب‌های متفرقه را از بین یا به سرقت بردند. ضمنا بسیاری از لوازم منزل را از بین بردند».

شایان ذکر است با شناسایی متهم اصلی سرقت از منزل آیت‌الله، سه مرد و یک زن، شهریورماه ۹۳ دستگیر و به طراحی و ارتکاب این سرقت اعتراف کردند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ