بازار داغ نفتا / پلی اتیلن و پلی پروپیلن در مدار صعود

0

سطح فعالیت در بازار پلی اتیلن و پلی پروپیلن این روزها بسیار پایین آمده و تولیدکنندگان و خریداران این محصولات منتظر هستند تا در هفته آینده با مشخص شدن قیمت اتیلن و پروپیلن برای ماه دسامبر ، جهت گیری قیمتی خود را انجام داده و فعالیت ها را از سر بگیرند.

در هفته های اخیر رشد قیمت نفتا در بسیاری از بازارهای جهانی باعث شده تا فشار زیادی در جهت رشد قیمت مونومرها وارد شود و همین امر افزایش ملموس قیمت ها برای ماه آینده میلادی را محتمل ساخته است. گفتنی است که بیشترین افزایش قیمت نفتا در بازارهای اروپایی رخ داده و قیمت این محصول با رشدی حدود ۲۰ دلاری در هر تن به ۹۴۷ دلار رسیده است.

در این میان برخی از فعالان بازار پلی اتیلن و پلی پروپیلن نیز اعتقاد دارند فشار بالادستی ایجاد شده احتمال دارد نتیجه معکوسی را بر تقاضای این محصولات گذاشته و رشد قیمت در اوایل ماه آینده ، سطح تقاضا را به میزان ملموسی کاهش دهد.

ذکر این نکته ضروری است که قیمت انواع مختلف پلی اتیلن به خصوص پلی اتیلن سبک در بسیاری از بازارهای نقدی رشد ملایمی را در ماه نوامبر تجربه کرده و انتظار می رود که این روند باز هم ادامه دار باشد. وضعیت مشابهی در معاملات نقدی پلی پروپین سبک خطی نیز حکم فرماست.

این وضعیت در حالی رخ می دهد که به احتمال زیاد در شروع سال جدید میلادی نیز باید شاهد رشد قیمت پلی اتیلن و پلی روپیلن باشیم چرا که در پنج سال گذشته همواره این روند در ماه ابتدایی هر سال رخ داده است.

در این میان بسیاری از تولید کنندگان بزرگ این محصولات برای کنترل بازار ، سطح تولید خود را به شدت کنترل می کنند که از جمله آنها می توان به شرکت عظیم آمریکایی داو کمیکال اشاره کرد. اعتقاد تولیدکنندگان بر این است که با وجود کاهش سطح تولید ، کماکان تقاضای کاملا سالمی در بازار وجود ندارد و افزایش تولید می تواند شرایط را شکننده سازد.

گفتنی است که در هفته پیش رو قیمت در قراردادهای ماهانه اتیلن و پروپیلن مشخص خواهد شد و پس از آن باید منتظر جهش قیمتی در بازار پلی اتیلن و پلی پروپیلن بود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ