تغییرات جدی در قانون خدمت وظیفه عمومی (سربازی)

1

روز گذشته نمایندگان مجلس برای معافیت سربازی و برخی قوانین مرتبط با خانواده‌های شهدا و ایثارگران به جمع بندی جدیدی نسبت به قانون قبل رسیدند.

به گزارش خبرآنلاین، دیروز نمایندگان مجلس در جریان بررسی مجدد موادی از لایحه تنظیم برخی احکام برنامه های توسعه کشور، به بررسی ماده الحاقی ۵ این لایحه پرداختند و با این ماده با ۱۴۸ رای موافقت کردند. این تعداد رای موافق از مجموع ۱۹۷ نماینده حاضر در جلسه اخذ شد و تنها ۱۲ نماینده به آن رای مخالف دادند و ۶ رای ممتنع ثبت شد.

یکی از مهمترین تغییرات اعمال شده مربوط به ماده ۴۵ قانون خدمت وظیفه عمومی بود که با تغییراتی روبرو شد و یک تبصره هم به آن اضافه شد. در این تغییرات آمده که برای معاف شدن یک نفر از فرزندان آزادگان، جانبازان و رزمندگان دیگر نیازی به سابقه ۲۴ ماه آزادگی نیست و این عدد به ۱۲ ماه تقلیل پیدا کرد. همچنین شرط ۲۵ درصد جانبازی به ده درصد و ۳۰ ماه حضور در جبهه به ۱۲ ماه حضور تغییر کرد. به این ترتیب شرایط معافیت برای فرزندان خانواده ایثارگران و جانبازان راحت تر از قبل شد.

همه تغییراتی که دیروز نمایندگان مجلس در قانون خدمت وظیفه عمومی و قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران اعمال کردند در جدول زیر قابل مشاهده است؛

قانون پیشین

مصوبه جدید

ماده ۴۵ قانون خدمت وظیفه عمومی، بند۳: به ازاء هر بیست و چهار ماه آزادگی، ۲۵ درصد جانبازی و سی ماه سابقه حضور در جبهه یک نفر از فرزندان آزادگان، جانبازان و رزمندگان معاف می شود. بیست و چهارماه آزادگی به دوازده ماه آزادگی، بیست و پنج‌درصد، جانبازی به ده‌درصد، جانبازی، سی‌ماه سابقه حضور در جبهه به دوازده‌ماه سابقه حضور در جبهه کاهش یافت. همچنین فرزند شهید مشابه جانباز پنجاه درصد محسوب می‌شود.
ماده ۲۶ قانون جامع خدمت رسانی به ایثارگران: دولت موظف است به منظور حمایت از سلامت جانبازان پنجاه درصد (۵۰%) و بالاتر و جانبازان اعصاب و روان و شیمیایی به تشخیص کمیسیون پزشکی بنیاد و براساس شدت و نوع ضایعات ناشی از مجروحیت و میزان ساعت کاری که از جانبازان مراقبت می‌شود، نسبت به برقراری و پرداخت حق پرستاری و حق همیاری بر مبنای حداقل دستمزد ماهانه کارگران اقدام و اعتبار مورد نیاز را در لوایح بودجه سنواتی منظور نماید. بعد از عبارت «جانبازان اعصاب و روان و شیمیایی» عبارت «جانبازان دارای محدویت جسمی، حرکتی» اضافه شد.

همچنین به این ماده تبصره ای به شرح زیر اضافه شد: والدین، همسران و فرزندان شهدا که دارای بیماری‌های خاص، صعب العلاج یا محدودیت جسمی حرکتی می‌باشند پس از تأیید کمیسیون پزشکی بنیاد شهید و امور ایثارگران مشمول این ماده می‌شوند.

ماده ۶۶ قانون جامع خدمت رسانی به ایثارگران: بنیاد موظف است نسبت به تأمین و پرداخت صد درصد (۱۰۰%) هزینه شهریه کلیه دانشجویان شاهد (همسر و فرزندان شهدا)، جانباران بیست و پنج درصد (۲۵%) و بالاتر و همسر و فرزندان آنها و آزادگان و همسر و فرزندان آنان را که در مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی غیردولتی، پیام نور، شبانه‌ دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی و هر مؤسسه و دانشگاه آموزش عالی شهریه‌بگیر مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مشغول تحصیل می‌باشند، اقدام نماید. جانبازان زیر ۲۵ درصد نیز می توانند از این تسهیلات استفاده کنند.
تبصره۱ ماده ۶۷ قانون جامع خدمت رسانی به ایثارگران: بنیاد موظف است نسبت به پرداخت کمک هزینه تحصیلی به دانش‌آموزان و دانشجویان شامل همسر و فرزندان شاهد، جانبازان بیست و پنج درصد و بالاتر، آزادگان و خانواده‌های آنان اقدام نماید. به این بند هم عبارت “جانبازان زیر ۲۵ درصد” اضافه شد.
ماده ۷۰ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران: وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و کلیه دانشگاههای دولتی و غیردولتی و دستگاههای اجرائی مشمول ماده ۲ این قانون موظفند در اعطای سهمیه‌های ورود به دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی، بورسهای تحصیلی داخل و خارج از کشور، فرصتهای مطالعاتی و دوره‌های دکترای تخصصی بیست درصد از سهمیه را به همسر و فرزندان شاهد، جانبازان، آزادگان و همسر و فرزندان آزادگان و همسر و فرزندان جانبازان بالای بیست و پنج درصد اختصاص دهند. از این ماده عبارت “بالای ۲۵ درصد” حذف شد؛ به این معنا که همسر و فرزندان کلیه جانبازان می توانند از سهمیه اختصاص یافته استفاده کنند.

علاوه بر این تغییرات، در ماده الحاقی ۵ لایحه تنظیم برخی از احکام برنامه های توسعه کشور آمده که روز گذشته موافقت نمایندگان را به دنبال داشت آمده است: دولت به منظور استمرار، توسعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، در جهت حفظ کرامت ایثارگران با اولویت عرضه منابع مالی، فرصتها، امکانات و تسهیلات و امتیازات به ایثارگران، پدر، مادر، همسر و فرزندان شهدا و همچنین جانبازان، آزادگان و افراد تحت تکفل آنان، اقدامات زیر را انجام می‎دهد؛

۱- همسران و فرزندان شهدا از کلیه امتیازات و مزایای مقرر در قوانین و مقررات مختلف برای شخـص جانباز پنجاه‌درصد (۵۰ درصد) و بالاتر به استثنای تسـهیلات خودرو و حق پرستاری و کاهش ساعت کاری و حالت اشتغال برخوردارند. امتیازات ناشی از این بند شامل وابستگان فرزند شهید نمی‎شود.

۲- به منظور ایجاد وحدت رویه در ارائه خدمات درمانی به ایثارگران با حفظ کرامت و عزت ایشان و با رعایت ماده(۴۹) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت(۲)، بیمه تکمیلی ایثارگران و هزینه‌های مازاد بر بیمه‌های پایه(بیمه سلامت)، تأمین کلیه داروها و تجهیزات و اقلام پزشکی موردنیاز و بیمه تکمیلی جانبازان و افراد تحت تکفل، آزادگان و افراد تحت تکفل، فرزندان شهدا و افراد تحت تکفل آنها و پدر و مادر و همسر شهید اعم از شاغل در دستگاههای اجرائی و بازنشسته و مشمولان قانون کار و تأمین اجتماعی و غیرشاغل به استثنای ایثارگران نیروهای مسلح برعهده بنیاد شهید و امور ایثارگران می‌باشد.

۳- کلیه دستگاه‌های اجرائی موظفند بیست‌درصد(۲۰ درصد) از اعتبارات فرهنگی خود را در چهارچوب موافقتنامه مبادله‌شده با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، صرف ترویج فرهنگ ایثار و شهادت کنند.

۴- به‌منظور کاهش هزینه‎های مهندسی ساخت مسکن برای خانواده‎های شهدا و ایثارگران، بنیاد شهید و امور ایثارگران مجاز است با رعایت قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب ۲۲ /۱۲/ ۱۳۷۴ و مقررات ملی ساختمان، صددرصد(۱۰۰ درصد) هزینه‎های خدمات مربوطه را برای یک‌بار و حداکثر برای یکصدمتر مربع تأمین نموده و هزینه آن را در بودجه سنواتی پیش‎بینی کند.

۵‍- بورس تحصیلی داخل و خارج کشور به جانبازان پنجاه‌درصد(۵۰ درصد) و بالاتر، آزادگان با حداقل پنج سال اسارت و فرزندان شهدا و در خصوص اعزام به خارج مشروط به شرایط علمی موضوع قانون اعزام دانشجو به خارج از کشور اعطاء می‎شود.

به این ترتیب طبق مصوبه جدید مجلس، نه تنها شرایط معافیت از خدمت سربازی که برخی موارد دیگر از جمله تحصیل و خدمات بهداشتی نیز برای ایثارگران و جانبازان و خانواده هایشان تسهیل شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1 نظر
  1. ناشناس می گوید

    واسه خانواده شهدا و ایثارگران بلدن چند ماه کم کنند یا از ۳۵درصد رو ب ۱۰درصد کاهش بلدن ولی واسه بقیه مردم روز ب روز سخت ترش میکنن و تلاش دارن مدتش رو زیاد کنن… انگار بقیه مردم جزو ادم حساب نمیشن