فرابورس ایران میزبان فولاد ارفع خواهد بود

0
سهام شرکت های سنگ آهنی در حالی طی معاملات روز گذشته بازار سرمایه با اقبال سهامداران مواجه شد که گفته می شد خبر مبنی بر توافق نهایی میان فولادی ها و سنگ آهنی ها برسر افزایش نرخ فروش محصولات سنگ آهنی عمده دلیل رخداد این امر باشد این در شرایطی است که مذاکرات در این خصوص هنوز ادامه دارد.

مدیر مالی شرکت توسعه معادن و فلزات در گفتگو با بورس نیوز ضمن اشاره به تداوم مذاکرات شرکت های سنگ آهنی گفت: بنابر اعتقاد شرکت های معدنی بودجه مصوب دولت در سال ۹۲ مبنی بر پرداخت عوارض دولتی و حق پروانه بهره برداری در صورتی برای شرکت های معدنی قابل انجام است که نرخ فروش تمامی محصولات سنگ آهنی آزاد سازی شود.

مرتضی علی اکبری ادامه داد: مفاد قانون پرداخت بهره پروانه بهره برداری به صورتی است که تنها مشمول شرکت های سنگ آهنی نمی شود و به نظر می رسد که شرکت های فولاد سازی باید تمام یا بخشی از آنرا پرداخت نماید در همین راستا شرکت های سنگ آهنی هنوز مبلغی را به این عنوان پرداخت نکرده اند.

وی ضمن اشاره به سهم شرکت های فولادی در پرداخت عوارض و حق پروانه بهره برداری توضیح داد: در حالی شرکت های فولاد سازی محصولات خود را به طور آزاد قیمت گذاری کرده و به فروش می رسانند که قیمت گذاری محصولات معدنی تحت نظارت و کنترل انجام می شود در همین راستا سازمان بورس نیز به عنوان حامی سهامداران جزء پرداخت حق پروانه بهره برداری توسط شرکت های سنگ آهنی را غیر قانونی می داند.

علی اکبری با اشاره به اینکه مذاکرات در خصوص آزادسازی قیمت محصولات سنگ آهنی از سه سال پیش آغاز شده گفت: پیش تر توافقاتی در خصوص آزاد سازی قیمت محصولات سنگ آهن از سه سال پیش انجام گرفته بود که اکنون یکسال از آن می گذرد و هنوز اتفاقی مبنی بر اعمال این امر صورت نگرفته این در حالی است که توافقنامه مذکور به علت عدم توافق طرفین بر روی یکی از بند ها به امضا نرسید.

وی از تداوم مذاکرات شرکت های سنگ آهنی با ایمیدرو خبر داد و افزود: مذاکرات شرکت های سنگ آهنی با ایمیدرو جهت آزاد سازی قیمت فروش محصولات سنگ آهنی هنوز در جریان است تا این لحظه توافقنامه ای مبنی بر موضوع ذکر شده به امضاء نرسیده است.

معاون مالی و اقتصادی “ومعادن” ادامه داد: البته ممکن است وزارت صنایع و معادن تصمیم به آزاد سازی قیمت سنگ آهن گرفته باشد که در خصوص آن نیز هنوز موردی به ما ابلاغ نگردیده.

وی عدم پرداخت عوارض دولتی را به نفع شرکت های سنگ آهنی دانست و گفت: پرداخت عوارض دولتی در بد بینانه ترین حالت توسط شرکت های سنگ آهنی، تأثیر منفی بر پیش بینی سودهای آنها نخواهد داشت این در شرایطی است که پرداخت کمتر و یا عدم پرداخت عوارض دولتی وضعیت مطلوبتری را برای این شرکت ها ایجاد می کند.

وی در پایان عمده دلیل اقبال روز گذشته بازار سرمایه به سهام شرکت های معدنی را ناشی از خبر مربوط به تداوم مذاکرات مربوط به آزاد سازی نرخ فروش سنگ آهن دانست و گفت: به نظر می رسد که خبر مربوط به آزاد سازی نرخ فروش سنگ آهن اقبال سرمایه گذاران به سهام شرکت های معدنی را سبب شده است.

علی اکبری در ادامه ضمن اشاره به افزایش ۱۲ درصدی سود هر سهم “ومعادن” در گزارش مالی اخیر این شرکت گفت: “ومعادن” در حالی تصمیم به افزایش سرمایه ۱۴۳ درصدی دارد که ۱۰۰ درصد آن از محل مطالبات سهامداران و ۴۳ درصد آن از محل سود انباشته به عنوان سهام جایزه انجام خواهد گرفت.

وی ادامه داد: گزارشات توجیهی افزایش سرمایه جهت اخذ مجوز به سازمان بورس ارسال شده است و به نظر می رسد که این افزایش سرمایه طی سه هفته آتی به وقوع بپیوندد.

معاون مالی و اقتصادی “ومعادن” در پایان از عرضه سهام شرکت فولاد ارفع طی ۴۵ روز آتی خبر داد و گفت: احتمالاً ۱۰ درصد از سهام شرکت فولاد ارفع توسط کلیه سهامداران طی ۴۵ روز آتی در بازار فرابورس عرضه گردد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ