آنچه از زندگی پرویز مظلومی نمی دانید +خانواده و ازدواج

0

پرویز مظلومی تنگستانی (متولد ۲۶ شهریور ۱۳۳۶ در آبادان) بازیکن سابق و سرمربی فوتبال اهل ایران است. وی در حال حاضر سرمربی تیم استقلال تهران می‌باشد.

همسر پرویز مظلومی سرمربی استقلال تهران خانواده پرویز مظلومی بیوگرافی پرویز مظلومی

وی برادر کوچکتر غلامحسین مظلومی می‌باشد. وی به دلیل بردن رقیب سنتی استقلال در ۴ بازی پیاپی نزد هواداران محبوب است. به همین دلیل هواداران استقلال، به اون لقب پرویز سوبله – چوبله داده‌اند. البته وی در دربی ۸۲ با نتیجه ۴ بر دو مغلوب پرسپولیس شد.

مؤسس عدد ۴ در استقلال

به گزارش وب سایت استقلال جوان پرویز مظلومی که در استقلال است می‌توان خیال‌ها را راحت از بازی تماشایی کرد، می‌توان باور داشت دربی توأم می‌شود با بازی هجومی نه تدافعی، می‌توان باور داشت استقلال پر موقعیت است و مردی را روی نیمکت دارد که ترسو نیست، شجاع است. او پرویز مظلومی است، همان مربی که ۴ دربی متوالی را برد تا استقلالی‌ها ۴ را نماد خود کنند. تا مهر سکوتی بزنند بر دهان قرمزهای پایتخت. پرویز مظلومی امسال که دوباره به استقلال آمد پخته‌تر و با تجربه‌تر هم شد. او حالا به جوان‌ها میدان می‌دهد و می‌داند که از استقلال چه می‌خواهد؟  هواداران باید با او منتظر یک قهرمانی شیرین باشند… اما گزارش سیر تا پیاز مردی که محبوب هواداران است:

۲۶ شهریور ۱۳۳۳ در آبادان به دنیا آمد. او ۶ برادر به نام‌های غلامعباس، غلامحسین، علیرضا،  جمشید،  محمد و کامران و دو خواهر داشت که برادرش غلامحسین در ۲۸ آبان سال گذشته فوت کرد. پرویز فرزند پنجم خانواده مظلومی است. بزرگ شده آبادان است و فوتبال خود را از این شهر شروع کرد. پدرش راننده تریلی شرکت نفت آبادان بود و مادرش هم خانه‌دار.

 

*پدرش فوتبالیست بود

پدرش فوتبال بازی می‌کرد و به همین دلیل دوست داشت فرزندانش هم فوتبالیست شوند. کار و زندگی مانع از این شد که پدر فوتبال را به صورت حرفه‌ای‌تر دنبال کند، اما بچه‌ها را تشویق می‌کرد که دنبال فوتبال را بگیرند. مادر هم مشوق خوبی برای بچه‌ها بود. روزهایی که پرویز از مدرسه می‌خواست یکسره به زمین فوتبال برود. مادر از پشت بام خانه ساک ورزشی پرویز را برایش پرت می‌کرد تا پسر راهی تمرین شود، بازی کند و به دنبال درخشش باشد.

همسر پرویز مظلومی سرمربی استقلال تهران خانواده پرویز مظلومی بیوگرافی پرویز مظلومی

*برادران فوتبالیست مشوق پرویز

قبل از او غلامعباس و غلامحسین فوتبال بازی می‌کردند. غلامعباس که فرزند اول خانواده بود در تیم تاج آبادان بازی می‌کرد و حتی به تیم تاج تهران هم دعوت شد، اما ترجیح داد فوتبال را دنبال نکند. بعد از او غلامحسین بازیکن تاج آبادان و تهران شد تا همین داشتن برادران فوتبالیست بزرگترین انگیزه برای پرویز باشد تا فوتبالیست شدن را هدف اولیه خود قرار دهد.

*کتک‌های همسایه برادر

بچه شیطون و بازیگوشی بود. همیشه در کوچه و خیابان فوتبال بازی می‌کرد و تجربه شکاندن شیشه‌های همسایه‌ها را زیاد به دست آورد. به همین دلیل چند بار از همسایه برادرش کتک خورد. کتک‌هایی که هنوز هم در خاطر پرویز باقی مانده‌اند.

*مردودی کلاس هفتم

درسش نه خیلی خوب بود و نه خیلی بد. در حد متوسط بود و از زمانی که فوتبال را جدی‌تر دنبال کرد بیشتر فقط برای کسب نمره قبولی درس می‌خواند. او در کلاس هفتم هم تجربه مردود شدن را به دست آورد. با این حال پرویز هر طور بود درسش را ادامه داد و توانست به لیسانس تربیت‌بدنی دست پیدا کند.

*مربیان

اولین مربیانی که فوتبال او را کشف کردند سنجری، هدایت و مرحوم بوستانی در آبادان بودند. آن‌ها پرویز را تشویق می‌کردند که می‌تواند به یک فوتبالیست خوب و بزرگ در فوتبال ایران تبدیل شود.

*الگویی با عنوان برادر

غلامحسین به واسطه اینکه چند سال بزرگتر از او بو زودتر توانسته بود به فوتبال حرفه‌ای راه پیدا کند. غلامحسین مرد گلزن و اول فوتبال ایران بود و الگوی پرویز شده بود. پرویز همیشه آرزو می‌کرد که روزی بتواند به عنوان یک مهاجم مثل غلامحسین کار کند.

سال حضور در تراکتور

او فوتبال حرفه‌ای خود را از تاج آبادان آغاز کرد. درخشش پرویز در ابن تیم باعث شد تا راهی تراکتور‌سازی تبریز شود. او در سال‌های ۵۵ تا ۵۸ در این تیم تبریزی بازی می‌کرد. او در دومین سال حضورش در تراکتور برای این تیم ۹ گل زد و توانست به تیم‌ملی ایران دعوت شود.

*۱۱ سال بازیکن استقلال بود

سال ۵۸ و در زمان مربیگری رایکوف به تاج آمد. او از سال ۵۸ تا ۶۹ در استقلال بازی کرد تا به عنوان یکی از وفادارترین بازیکنان این تیم شناخته شود. پرویز در همه این سال‌ها یکی از بهترین مهاجمان ایران بود.

*استقلالی متعصب از بچگی

در خانواده آنها همه استقلالی بودند و تعصب ویژه‌ای به این تیم داشتند. به همین دلیل است که برادران مظلومی غلامعباس، غلامحسین و پرویز همه فوتبال خود را از تیم تاج آبادان آغاز کردند. نکته قابل توجه این بود که پدر و مادر آنها هم تعصب ویژه‌ای به تیم تاج داشتند تا در این خانواده همه آبی آبیِ باشند و بس.

*ازدواج با هم دانشکده‌ای

سال ۵۵ بود که پرویز با هم دانشکده‌ای‌اش ازدواج کرد. او در مدرسه عالی ورزش مشغول به تحصیل بود که از هم دانشکده‌ای‌اش خوشش آمد و از این رو برای خواستگاری پا پیش گذاشت تا در نهایت خانواده‌اش از آبادان برای خواستگاری راهی تهران شوند. او آن روزها بازیکن تاج تهران بود. در نهایت خانواده دو طرف راضی به این ازدواج بودند تا پرویز و همسرش زندگی متأهلی‌شان را آغاز کنند. مهریه همسرش صد هزار تومان بود. همسر او در حال حاضر استاد دانشگاه است.

*فرزندان پرویز

پرویز دو دختر دارد به نام‌های شقایق و شبنم. دخترش شقایق متولد ۵۶ و شبنم متولد ۶۱ است. شقایق مجرد است و در استرالیا تحصیل می‌کند. او به تازگی مدرک دکترای هنر خود را دریافت کرده است. دختر دیگرش شبنم متاهل است. داماد پرویز‌خان هم مهندس هوا پرواز است و از آن استقلالی‌های دو آتیشه که سرمربی استقلال ادعا می‌کند اگر دامادش استقلالی نبود به او دختر نمی‌داد.

*آشپز درجه یک

سرمربی استقلال آشپزی‌اش هم خیلی خوب است. همیشه خیلی خوب غذا درست می‌کند. زندگی مجردی قبل از ازدواج باعث شده تا او غذا درست کردن را خوب بلد باشد. او انواع غذا را به خوبی درست می‌کند، اما شنیده می‌شود از همه بهتر املت‌های او هستند. پرویز در خانه کار هم می‌کند. او ظرف می‌شوید، خانه تمیز می‌کند تا نشان دهد یک مرد خوب برای همسرش است.

*حساسیت به دروغ

به دروغ گفتن خیلی حساس است و به همین دلیل سعی می‌کند با آدم‌هایی که اهل دروغ هستند زیاد نشست و برخاست نکند. هر چند که دروغ گویی‌های متداول در فوتبال او را به شدت عصبانی می‌کند.

*رفاقت با هنرمندان

با هنرمندان استقلالی رفاقت خیلی خوبی دارد. حمید عسکری از جمله دوستان او به حساب می‌آید که همیشه در کنسرت‌هایش مظلومی را دعوت می‌کند. امیر غفارمنش، امیر جعفری و… از جمله دیگر دوستان هنری او هستند. پرویز همیشه احترام زیادی برای هنرمندان استقلالی قائل است.

همسر پرویز مظلومی سرمربی استقلال تهران خانواده پرویز مظلومی بیوگرافی پرویز مظلومی

*نویسنده مورد علاقه

کتاب زیاد می‌خواند و الان بیشتر به واسطه مربیگری‌اش دنبال کتاب‌هایی است که با علم روز مربیگری همراه باشد. با این حال به کتاب‌های صادق هدایت علاقه دارد و او را به عنوان نویسنده مورد علاقه‌اش معرفی می‌کند.

*نماز و روزه

اعتقادات مذهبی قوی‌ای دارد. نمازش را همیشه باید اول وقت بخواند و اهل روزه گرفتن هم است. پرویز اعتقاد دارد تنها کاری که ما آدم‌ها در برابر نعمت‌های خداوند می‌توانیم انجام دهیم به جا آوردن دستورات خداوند است.

*آدم منضبط

به نظم و انضباط اهمیت زیادی می‌دهد. به همین دلیل از بازیکنانش هم انتظار دارد همیشه نظم و انضباط را رعایت کنند. به همین دلیل است که اصولاً با بازیکنانی که نظم و انضباط را در تیمش رعایت نمی‌کنند به شدت برخورد می‌کند.

*زندگی در نزدیکی باشگاه

محل زندگی پرویز چند سالی است که در سعادت‌آباد تهران و چند کوچه بالاتر از باشگاه استقلال است. همین نزدیکی محل خانه تا باشگاه به پرویز کمک زیادی در رفت و آمدش به باشگاه استقلال می‌کند. اتومبیل او هم در حال حاضر هیوندای ورا کروز است.

*بهترین و بدترین خصلت سرمربی

بهترین خصوصیت پرویز مظلومی صداقتش است. اینکه همیشه حرف راست را می‌زند و بدترین خصلتش هم زود رنجی‌اش است. سرمربی استقلال آدم حساسی است و زود ناراحت می‌شود.

*اتفاقات خوب یک زندگی

بهترین اتفاق زندگی‌اش ازدواج و به دنیا آمدن دو دخترش است. بهترین گلی هم که به ثمر رساند گل به پرسپولیس در دربی سال ۶۲ بود که با تک گل مظلومی استقلال برنده این بازی شد آن هم با حضور ۱۲۰ هزار تماشاگر در آزادی. ۴ برد متوالی در دربی و قهرمانی با استقلال هم از جمله خاطرات خوب او به حساب می‌آیند.

*روزهای بد

بدترین خاطراتش به فوت پدر و برادرش غلامحسین بر می‌گردد. تمام باخت‌های استقلال هم خاطرات بد پرویز را رقم زده‌اند. او آرزو می‌کند اتفاقات خوب آدم‌ها بیشتر و اتفاقات بد آنها کم‌تر شود.

*پایان فوتبال در آقای گلی

او در ۳۵ سالگی کفش‌هایش را آویخت. پرویز مظلومی در حالی در ۳۵ سالگی فوتبال خود را کنار گذاشت که همان سال آقای گل استقلال هم شده بود. او به عنوان یک مهاجم آماده و گلزن استقلال فوتبالش را کنار گذاشت.

*رئالی شدید

پرویز مظلومی از جمله هواداران رئال‌مادرید به حساب می‌آید. او از بین تیم‌های خارجی طرفدار این تیم اسپانیایی است و همیشه دوست دارد رئال برنده بازی‌ها باشد. با این حال او اهل کُری خواندن با بارسایی‌ها نیست.

*رفاقت خوب با شاگردان

پرویز مظلومی از جمله مربیانی است که با بازیکنانش بیشتر دوستی برقرار می‌کند. او رفاقت خوبی با بازیکنان تیم خود برقرار می‌کند و نه اهل فحاشی و توهین به بازیکنانش است و نه اینکه خود را از آنها دور کند. او رفاقت خیلی خوبی با بازیکنان تیمش دارد مخصوصاً اینکه همیشه موقع تولد بازیکنان استقلال برای آنها تولد می‌گیرد و خیلی خوب و گرم با آنها برخورد می‌کند.

*خرج لباس با اولین قرار‌داد استقلال

زمانی که به استقلال آمد اولین قرار‌دادش پنج هزار تومان بود. بیشتر آن پول را خرج تیپ و لباسش کرد و بقیه را هم پس انداز. البته در مورد پرویز مظلومی شنیده می‌شود او آدم اقتصادی هم است و خوب بلد است پول‌هایش را چطور خرج کند.

*فروتن و مردمی

از جمله چهره‌های شناخته شده مردمی و فروتن است. پرویز مظلومی همیشه ارتباط خوبی با هواداران استقلال دارد. خاکی است و خود را جدا از آنها نمی‌بیند و نمی‌داند. او را به عنوان یک مربی خاکی که البته محبوب هواداران هم است می‌شناسند.

*همه آن‌هایی که به ایران خدمت می‌کنند

نمی‌تواند چهره محبوب خاصی را نام ببرد، اما برای پرویز مظلومی همه آن‌هایی که به ایران خدمت می‌کنند محبوب و دوست داشتنی هستند. چه در چهره ورزشی، سیاسی یا فرهنگی و هنری. هیچ فرقی نمی‌کند مهم خدمت به ایران است و بس.

*همه تیم‌های پرویز

پرویز مظلومی سابقه مربیگری در تیم‌های مختلف ایران را دارد. او در تیم‌های صبا باتری، ابومسلم، مس، تیم‌ملی ب ایران، آلومینیوم هرمزگان، صنعت نفت آبادان و استقلال تهران سابقه مربیگری دارد.

*مرد متفاوت

خیلی‌ها اعتقاد دارند این پرویز مظلومی به نسبت پرویز سال‌های قبلی که استقلال را هدایت می‌کرد متفاوت شده است. میدان دادن به جوانان و بازی‌های شجاعانه استقلال مظلومی را به نسبت سال‌های قبل متفاوت‌تر کرده است. او استقلال را دوست داشتنی‌تر کرده تا بتوان از تیم او روزهای بهتری را انتظار داشت.

بازی

مظلومی در جریان جام تخت جمشید ۱۳۵۶ برای تیم تراکتورسازی ۹ گل زد و به تیم ملی در آن سال دعوت شد و در جام تخت جمشید ۱۳۵۷ برای تیم تاج (استقلال کنونی) هفت گل زد. او در سال‌های حضور خود در استقلال مجموعاً ۷۲ گل برای این تیم به ثمر رساند. در پر تماشاچی‌ترین بازی استقلال و پرسپولیس در سال ۱۳۶۲ در ورزشگاه آزادی که حدود ۱۲۰ هزار نفر شاهد این دیدار بودند استقلال با تک گل پرویز مظلومی ۱–۰ به پیروزی رسید. مظلومی این گل را در نیمه دوم بازی و از روی سانتر رضا نعلچگر به ثمر رساند. او در سال ۱۳۶۶ پس از فرشاد پیوس با ۹ گل دومین گلزن فوتبال تهران شد.[۱]

مربیگری

پرویز مظلومی به مدت ۹ سال دستیار منصور پورحیدری در استقلال بود. در سال‌های بعد سرمربی تیم‌های صنعت نفت آبادان، مس کرمان، صبای قم (در آن زمان نام باشگاه صباباتری بوده‌است)، ابومسلم مشهد (در این سال عنوان بهترین تیم شهرستانی لیگ را کسب کرد) و استقلال اهواز بود. او در سال ۲۰۰۷ بازی‌های غرب آسیا، به عنوان سرمربی در کنار مارکار آقاجانیان به هدایت تیم ب ایران پرداخت و این تیم را که از بازیکنان کم‌تجربه‌ای چون خسرو حیدری بهره می‌برد، قهرمان جام غرب آسیا کرد. در لیگ هشتم (سال ۸۷–۸۸) به همراه تیم مس کرمان در رتبهٔ سوم لیگ برتر ایران ایستاد و این تیم را روانهٔ لیگ قهرمانان آسیا کرد. پس از چند هفته از شروع لیگ نهم از مس کرمان جدا شد و بعد از آن در مقطع کوتاهی نیز هدایت باشگاه ابومسلم مشهد را به‌عهده داشت.

استقلال تهران

فصل ۸۹–۹۰

وی توانست در اولین حضور خود با این تیم عنوان نایب قهرمانی دهمین دورهٔ لیگ برتر ایران را با یک امتیاز کمتر کسب کند. مظلومی در حالی تیم را تحویل گرفت که دو بازیکن اصلی تیم (خسرو حیدری و جان واریو) به سپاهان پیوسته بودند و استقلال هم از لحاظ مالی و هم از لحاظ بازیکنان در مضیقه بود. در زمان باقی‌مانده تا شروع فصل استقلال چند بازیکن شاخص مانند میلاد میداوودی، ایمان مبعلی، و اسماعیل شریفات را در اختیار گرفت تا آمادهٔ حضور در لیگ شود. در این فصل مظلومی در بازی رفت و برگشت تیم پرسپولیس را با نتایج مشابه ۱–۰ شکست داد و از سوی هوادارن لقب پرویز رفت و برگشت را دریافت کرد.

فصل ۹۰–۹۱

در تاریخ ۲۵ شهریور ۱۳۹۰ استقلال به سرمربیگری پرویز مظلومی موفق شد برای سومین بار متوالی پرسپولیس رقیب دیرینه‌اش را شکست دهد و مظلومی اوّلین مربی در تاریخ فوتبال ایران است که به چنین رکوردی دست یافته‌است. همچنین در تاریخ ۱۸ آذرماه سال ۱۳۹۰ برای بار چهارم نیز موفق به شکست پرسپولیس بانتیجه ۳–۰ در دربی هفتادوسوم شد.روند پیروزی‌های او در مقابل پرسپولیس سرانجام با شکست ۳–۲ در مقابل تیم پرسپولیس در بهمن ۱۳۹۰ متوقف شد.

او در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۹۰ با شکست دادن شاهین بوشهر در ضربات پنالتی توانست استقلال را قهرمان جام حذفی کند. او دراقدامی نمادین قهرمانی جام حذفی را به روح ناصر حجازی تقدیم کرد.[۳] دراین فصل استقلال با ۵۸ گل زده بهترین خط حمله لیگ را داشت و با اختلاف یک امتیاز نسبت به قهرمان و یک گل کمتر نسبت به تیم دوم، به مقام سومی در لیگ دست یافت.[۴]

فصل ۹۴–۹۵

پرویز مظلومی در اواسط فصل نقل و انتقالات هدایت استقلال تهران را دوباره برعهده گرفت و قراردادی سه ساله به ارزش ۷۰۰ میلیون تومان بست. او در سال اول وعده کسب سهمیه آسیا و در سال دوم کسب قهرمانی لیگ و در سال سوم وعده سه‌گانه داده است (قهرمانی در لیگ برتر ایران، جام حذفی ایران و لیگ قهرمانان آسیا). در صورت انجام ندادن یکی از این تعهدات باشگاه مجاز به فسخ با اوست.

استیل‌آذین زاگرس

مظلومی به دنبال جدایی تارتار از تیم استیل‌آذین زاگرس، در تاریخ ۱۸ مهر ۱۳۹۱ به عنوان سرمربی این تیم انتخاب شد.اما پس از گذشت کمتر از یک هفته و بدون نشستن روی نیمکت مربی‌گری تیم، به‌دلیل آنچه وی حل نشدن مسئله مالکیت جدید و مشکلات مالی تیم عنوان کرد، از این تیم جدا شد.

آلومینیوم هرمزگان

در تاریخ ۲۳ بهمن ۱۳۹۱، باشگاه فوتبال آلومینیوم هرمزگان ضمن برکناری اکبر میثاقیان، مظلومی را به عنوان سرمربی جدید این تیم معرفی کرد.

مس کرمان

در حالی که نیم فصل اوّل لیگ برتر فوتبال ایران در سال ۹۳–۱۳۹۲ به اوخر خود نزدیک می‌شد، باشگاه بحران‌زده مس کرمان که در انتهای جدول به سرمی‌برد، پس از عدم نتیجه‌گیری با محمود یاوری، در تاریخ ۲۷ شهریور ۱۳۹۲، پرویز مظلومی را سرمربی خود اعلام کرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ