تیم فوتبال زنان آمریکا حق اعتصاب ندارد

0

دادگاهی در آمریکا طی حکمی به بازیکنان تیم ملی فوتبال زنان این کشور هشدار داده که مفاد قراردادشان با فدراسیون فوتبال این کشور، به آنها اجازه اعتصاب نمی‌دهد.

زنان فوتبالیست تیم ملی آمریکا خواهان دریافت دستمزد برابر با مردان ملی‌پوش این کشورند.

واقعیت زندگی در آمریکا قوانین آمریکا فوتبال زنان زنان فوتبالیست اخبار آمریکا

آنها که پیش از این هم اعتراض خود را به مجامع قضایی برده بودند، گفته‌اند اگر به خواسته‌هایشان توجه نشود ممکن است اعتصاب کنند.

فدراسیون فوتبال آمریکا نگران است که اعتصاب فوتبالیست‌های تیم ملی زنان در آستانه المپیک برزیل، موجب حذف این تیم شود.

ماه مارس گذشته، پنج نفر از بازیکنان تیم ملی فوتبال زنان آمریکا در اعتراض به “نابرابری و تبعیض شغلی” خود نسبت به تیم فوتبال مردان، به دادگاه شکایت کردند.

آنها مدعی شدند که فوتبالیست‌های زن تیم ملی با وجود این که عنوان قهرمانی جهان را یدک می‌کشند، در برخی قراردادها حقوق‌شان یک چهارم بازیکنان مرد تیم ملی فوتبال این کشور است که هنوز هیچ عنوان جهانی هم کسب نکرده‌اند.

اتحادیه صنفی بازیکنان فوتبال زن اعلام کرده هنوز تصمیمی برای اعتصاب نگرفته اما مشغول بررسی موضوع است.

حکم روز جمعه (سوم ژوئن – ۱۴ خرداد) دادگاه، در پی دادخواست فدراسیون فوتبال آمریکا صادر شد که از دادگاه خواسته بود در مورد وجاهت قانونی اعتصاب احتمالی بازیکنان تیم ملی فوتبال زنان نظر دهد.

دادگاه هم با استناد به مفاد قراردادی که ظاهرا در سال ۲۰۱۳ منعقد شده، گفته بندی در مورد اعتصاب در این قرار داد وجود ندارد و بنابراین فوتبالیست های زن نمی توانند از حمایت قانون برای شرکت در یک اعتصاب استفاده کنند.

با وجود این، اتحادیه بازیکنان فوتبال گفته وجود نداشتن بند مربوط به اعتصاب در قرارداد بازیکنان به معنای توافق بر سر حق اعتصاب نداشتن نیست.

با توجه به کسب عنوان قهرمانی تیم آمریکا در جام جهانی فوتبال زنان، فدراسیون فوتبال این کشور نگران است که مناقشه بر سر نابرابری حقوق، این تیم را به حاشیه ببرد.تیم فوتبال زنان آمریکا یکی از بخت‌های مسلم کسب قهرمانی در المپیک تابستانی امسال در ریودوژانیرو برزیل محسوب می‌شود.

موضوع نابرابری دستمزد زنان و مردان در آمریکا سال‌هاست که مورد اعتراض نهادهای مدافع حقوق زنان است؛ به طوری که هر سال این نهادها یک روز را در آمریکا به عنوان “روز برابری حقوق زنان با مردان” اعلام می‌کنند.

این روز که هر سال تاریخ آن متفاوت است اشاره دارد به مدت زمانی که یک زن سفیدپوست در آمریکا باید بیشتر کار کند تا بالاخره دستمزدش برابر همکار هم رتبه مردش (سفیدپوست) در سال گذشته شود.

برای مثال، این روز در سال آینده (۲۰۱۷) روز چهارم آوریل اعلام شده است و این به آن معنی است که یک زن سفیدپوست آمریکایی باید تا روز چهارم ماه آوریل سال ۲۰۱۷ کار کند تا مجموع دستمزدش در سال ۲۰۱۶ و سه ماه و چهار روز سال ۲۰۱۷ (اول ژانویه تا چهارم آوریل) برابری کند با دستمزد سال ۲۰۱۶ یک مرد سفیدپوست که سمت شغلی مشابهی با او داشته است.

این تفاوت در مورد زنان غیرسفیدپوست بیشتر هم گزارش شده است. برای مثال، یک زن سیاه‌پوست باید تا ماه ژوئن سال آینده کار کند و به همین ترتیب یک زن لاتین‌تبار تا ماه اکتبر ۲۰۱۷ باید کار کند تا جمع دستمزدش برابر دستمزد همکار هم رتبه مردش در سال ۲۰۱۶ شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ