بیماری “کلاستروفوبیا” ترانه علیدوستی چیست که نمی‌تواند سوار مترو و اتوبوس شود!

0

ترانه علیدوستی در صفحه توئیترش از بیماری حادی که دچار شده، سخن گفت و اذعان کرد به خاطر این بیماری به ندرت می تواند سوار مترو یا اتوبوس شود.

همسر ترانه علیدوستی کلاستروفوبیا بیوگرافی ترانه علیدوستی بیماری ترانه علیدوستی بیماری بازیگران اینستاگرام ترانه علیدوستی
ترانه علیدوستی بازیگر سینما و تلویزیون در پست های صفحه توئیترش از ابتلا به بیماری کلاستروفوبیا خبر داد و اذعان کرد به دلیل مبتلا بودن به این بیماری به ندرت می تواند سوار مترو و اتوبوس یا آسانسور بدون آینه شود.
ویدئویی که از بد شدن حال ترانه علیدوستی در میان جمعیتی که به استقبال عوامل فیلم فروشنده در فرودگاه رفته بودند منتشر شد، بهانه ای شد تا کاربران دلیل آن را از وی جویا شوند و او در پاسخ به سوالات آنها پرده از بیماری خود برداشت.

همسر ترانه علیدوستی کلاستروفوبیا بیوگرافی ترانه علیدوستی بیماری ترانه علیدوستی بیماری بازیگران اینستاگرام ترانه علیدوستی

تنگناهراسی یا ترس از محیط بسته یا “کلاستروفوبیا” (به انگلیسی: Claustrophobia) به ترس از گیر کردن در یک مکان تنگ و راه گریز نداشتن در مکان‌های تنگ گفته می‌شود. تنگناهراسی شدید اغلب به عنوان یک اختلال اضطراب دیده می‌شود و می‌تواند به وحشت‌زدگی بینجامد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که ۵ تا ۷ درصد از مردم جهان دچار تنگناهراسی هستند ولی تنها درصد کمی از آن‌ها از درمان روانپزشکی برخوردار شده‌اند.

قرارگرفتن داخل دستگاه تصویربردای MRI می‌تواند علایم را شعله‌ور کند.

هراس شدید و بیمارگونه از احساس تنگنا و نداشتن راه فرار که معمولاً در محیط‌های بسته و شرایط خاصی مثل حضور در بین جمعیت‌های شلوغ و فشرده و یا گیر افتادن در آسانسور ایجاد می‌شود.

اتاق‌های کوچک و یا قفل‌شده، تونل، آسانسور، مترو، جمعیت‌های شلوغ هریک به تنهایی می‌تواند محرکی برای شروع علایم باشد. فردی که در مواجهه با یکی از این شرایط دچار بروز علایم می‌شود، معمولاً در مواجه با سایر شرایط نیز دچار این حالت می‌شود.

علایم

  1. احساس ترس شدید از گیرافتادن و محدودیت
  2. ترس شدید از خفه‌شدن
  3. تمایل شدید به رفتن به مکان‌ها باز
  4. اضطراب و نگرانی
  5. احساس تنگی‌نفس

نشانه‌ها

  1. نفس‌نفس‌زدن (تاکی‌پنه)
  2. تپش‌قلب (پالپیتیشن)
  3. تعریق
  4. ضعف

درمان فاز حادبیرون آوردن فرد از شرایط محرک بهترین درمان است. برای مثال بیرون آوردن از محل شلوغی و تراکم جمعیت. در فاز حاد تجمع در اطراف فرد تشدید کننده علایم است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ