اصغر بیچاره در آمریکا درگذشت +بیوگرافی و زمان تشییع

0

علت مرگ اصغر بیچاره ،اصغر بیچاره (۲۲ خرداد ۱۳۰۶ تهران – ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ لس آنجلس) عکاس، بازیگر و کارگردان ایرانی بود. از او به‌عنوان قدیمی‌ترین عکاس سینمای ایران یاد می‌شود. بیچاره بزرگترین آرشیو عکس ایران را در اختیار داشت.

معاونت هنری وزارت ارشاد با تایید این خبر در کانال خبری خود اعلام کرد که  طی تماسی که با خانواده این هنرمند داشته‌اند، اعلام شده است  پیکر آن مرحوم پس از انجام تشریفات قانونی با انتقال به ایران در قطعه هنرمندان آرام می‌گیرد. این هنرمند عکاس در چند سال گذشته در آمریکا زندگی می‌کرد. زمان و مکان تشییع و خاکسپاری این هنرمند به زودی اعلام می شود.
همسر اصغر بیچاره فرزندان اصغر بیچاره علت مرگ بازیگران خانواده اصغر بیچاره تشییع جنازه بازیگران بیوگرافی اصغر بیچاره

زندگی‌نامه

اصغر بیچاره در ۱۳۰۶ (یا ۱۳۰۹) در تهران به دنیا آمد. او از ۱۱ سالگی به عنوان کارگر ساده در عکاسی به کار مشغول شد، پس از چند سال در لاله‌زار تهران مغازه‌ای باز کرد که به زودی تبدیل به پاتوق هنرمندان و نویسندگان معروف آن زمان شد.

نخستین بار با گرفتن کپی از تمام عکس‌های فیلم دختر لر برای عبدالحسین سپنتا فیلمنامه‌نویس این فیلم، رسماً وارد دنیای هنر شد. سپس با آشنایی با تئاتر، افزون بر عکاسی از نمایش‌ها، گاه در بعضی از آنها هم به بازی پرداخت. چند سال بعد با گروه دوبله مرتضی حنانه و حسین سرشار در ایتالیا همکاری کرد. او عکاسی را از سال ۱۳۲۳ آغاز کرد.

فعالیت‌های عکاسی

بیچاره در نمایشگاه‌های مختلف عکس و عکاسی در ایران و دیگر کشورهای جهان حضور داشته است. او بزرگترین آرشیو عکس سینما و تئاتر ایران را در خانه خود گرد آورده است. او در موزهٔ شخصی‌اش دوربین‌هایی از قدیمی‌ترین عکاسان ایران مانند دوربین «ماشاءالله خان عکاسباشی» را نگهداری می‌کند. بیچاره ۳ جلد کتاب دربارهٔ تاریخ سینمای ایران نگاشته است. او افزون بر عکاسیِ ۳۸ فیلم، سابقه بازی در ۲۳ فیلم سینمایی را نیز در کارنامه دارد.

همسر اصغر بیچاره فرزندان اصغر بیچاره علت مرگ بازیگران خانواده اصغر بیچاره تشییع جنازه بازیگران بیوگرافی اصغر بیچاره

بازیگری

فیلم‌هایی که بیچاره در آن‌ها به بازی پرداخته است:

  1. دم صبح (۱۳۸۴)
  2. بانوی من (۱۳۸۱)
  3. زیستن (۱۳۸۰)
  4. مزاحم (۱۳۸۰)
  5. نان و عشق و موتور ۱۰۰۰ (۱۳۸۰)
  6. بوی کافور، عطر یاس (۱۳۷۸)
  7. جنگجوی پیروز (۱۳۷۷)
  8. چهره (۱۳۷۴)
  9. افسانه دو خواهر (۱۳۷۳)
  10. ای ایران (۱۳۶۸)
  11. ناخدا خورشید (۱۳۶۵)
  12. امشب اشکی می‌ریزد (۱۳۵۷)
  13. کلام حق (۱۳۵۶)
  14. کوسه جنوب (۱۳۵۶)
  15. رفیق (۱۳۵۴)
  16. عمو فوتبالی (۱۳۵۴)
  17. قفس (۱۳۵۳)
  18. تنها مرد محله (۱۳۵۱)
  19. قلندر (۱۳۵۱)
  20. زمین تلخ (۱۳۴۱)
  21. گربه وحشی (۱۳۴۱)
  22. یکی بود یکی نبود (۱۳۳۸)
  23. لیلی و مجنون (۱۳۳۵)

دیگر فعالیت‌های او

همسر اصغر بیچاره فرزندان اصغر بیچاره علت مرگ بازیگران خانواده اصغر بیچاره تشییع جنازه بازیگران بیوگرافی اصغر بیچاره

اصغر بیچاره، نویسنده و کارگردان فیلم مستند «سَنَد زنده» در سال ۱۳۵۹ بوده است. او همچنین در سینمای ایران به عنوان تهیه‌کننده، فیلم‌بردار و سایر بخش‌ها نیز فعالیت داشته است.

همسر اصغر بیچاره فرزندان اصغر بیچاره علت مرگ بازیگران خانواده اصغر بیچاره تشییع جنازه بازیگران بیوگرافی اصغر بیچاره

اصغر بیچاره عکاس پیشکسوت سینمای ایران ساعاتی قبل بر اثر ابتلا به سرطان حنجره درگذشت.

علت مرگ اصغر بیچاره عکاس ایرانی ساکن آمریکا چه بود؟

مسعود زنده روح کرمانی، رییس هیات مدیره انجمن عکاسان اعلام کرد دو روز پیش از آخرین وضعیت سلامتی اصغر بیچاره عکاس ایرانی که در آمریکا زندگی می‌کند، مطلع شده‌اند. خبرگزاری مهر: مسعود زنده روح کرمانی، رییس هیات مدیره انجمن عکاسان اعلام کرد دو روز پیش از آخرین وضعیت سلامتی اصغر بیچاره عکاس ایرانی که در آمریکا زندگی می‌کند، مطلع شده‌اند.
این روزها خبرهای خوبی از وضعیت جسمانی اصغر بیچاره (ژوله) عکاس، بازیگر سینما و تئاتر ایران به گوش نمی رسد. این هنرمند پیشکسوت که به سرطان حنجره مبتلاست این روزها در آپارتمانش در آمریکا با این بیماری دست و پنجه نرم می کند و چون دور از کشور است و فرزندی هم ندارد که بتواند اخبار این هنرمند را به صورت رسمی اعلام کند بعضا خبرهای نادرست درباره وضعیت سلامت وی مطرح می‌شود.
به همین منظور با مسعود زنده روح کرمانی، رییس هیات مدیره انجمن عکاسان درباره وضعیت این هنرمند و اطلاع انجمن از حال وی گفتگویی داشتیم که وی به ما گفت: به دلیل اینکه این هنرمند عکاس در آمریکا زندگی می کند امکان دسترسی ما به او کم است اما از طریق یک رابط از حالش با خبر هستیم. آخرین خبر ما مربوط به ۴۸ ساعت گذشته است که متاسفانه خبر از وخامت حال ایشان می دهد.
وی ادامه داد: متاسفانه در این میان شایعه‌هایی هم به وجود آمد که صحت ندارد و باید برای سلامت ایشان دعا کنیم.
رییس هیات مدیره انجمن عکاسان درباره جایگاه اصغر بیچاره در هنر عکاسی ایران توضیح داد: اصغر بیچاره بیشترین کارش در زمینه عکاسی سینما بود و فیلم‌های بسیاری را عکاسی کرد و چند کتاب هم چاپ کرد، اما از همه مهمتر اینکه بازیگر خوبی هم در تئاتر و سینما بود و نکته دیگر کلکسیونی است که از دوربین ها و ادوات عکاسی دارد که خانه او را تبدیل به یک موزه کرده است که البته توسط خودش نگهداری می شد و کاش شهرداری در این سال‌ها اقدام به سرمایه گذاری روی آن می کرد چون وقتی در خانه اصغر بیچاره قدم می زنید انگار تاریخ عکاسی را مرور می کنید.
اصغر بیچاره ۲۲ خرداد ۱۳۰۶ در تهران به دنیا آمد و از ۱۱ سالگی بعنوان کارگر ساده در عکاسی به کار مشغول شد و بعد در لاله زار مغازه‌ای باز کرد.
وى سپس داوطلب شد تا عکس‌هاى فیلم «دختر لر» را براى کپى کردن به آلمان ببرد و بعد به تئاتر و سینما کشیده شد. اصغر بیچاره خانه خود را در خیابان کوشک به فیلم‌های قدیمی سپرد و حدود ۴۰۰ فیلم در آن فیلمبرداری شد.
از او به عنوان قدیمی‌ترین عکاس سینمای ایران یاد می‌شود. اصغر بیچاره در حال حاضر بزرگترین آرشیو عکس و بزرگترین کلکسیون دوربین‌هاى عکاسى قدیمى از جمله دوربین نخستین عکاس ایران، ماشاءالله خان عکاس باشى را در اختیار دارد.
همچنین اصغر بیچاره سه جلد کتاب درباره تاریخ سینمای ایران نگاشته است. او افزون بر عکاسی ۳۸ فیلم، سابقه بازی در ۲۳ فیلم سینمایی را نیز در کارنامه دارد.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ