واکنش علیرضا علیفر به سوتی امیر دولاب در ویکی پدیا! +فیلم سوتی

0

سرهنگ علیرضا علیفر باری دیگر خبرساز شد. گزارشگر قدیمی فوتبال ایران که منتقد جدی دفاع ۴ نفره خطی است و برای این انتقادهاش از دفاع خطی ، حسابی نامش مطرح شده ، این بار در گزارش بازی لهستان و ایرلند شمالی ، مثل روال همیشگی اش ، در اطلاعات ابتدایی بازی اش سعی کرد مشخصات استادیوم شهر نیس فرانسه را بگوید و چون همیشه اسم آرشیتکت این ورزشگاه را هم گفت. او گفت این استادیوم را «دولاب امیر» ساخته. ساعتی بعد اما این خبر مثل بمب در فضای مجازی پیچید. چتی از پسری به نام امیر دولاب در فضای مجازی دست به دست می شد که در آن به دوستش گفته بود چون می دانسته سرهنگ از ویکی پدیا اطلاعاتش را می گیرد ، وقتی متوجه شده بازی را گزارش می کند، به بخش ویرایش ویکی پدیا رفته و اسم سازنده ورزشگاه را تغییر داده و نام خودش را گذاشته.

اینگونه اسم این پسر جوان در گزارش بازی آورده شد. همه از سوتی بزرگ سرهنگ علیفر گفتند و حالا او درباره این ماجرا برای خبرآنلاین توضیح می دهد:«من هم این ماجرا را شنیده ام و می دانم که حسابی در فضای مجازی درباره اش حرف می زنند و می گویند سوتی بزرگ یا اسم هایی مثل این. به نظرم اصلا اتفاق عجیب و غریبی نیست. فکر می کنم همه گزارشگر های دیگر دنیا هم برای اینکه بتوانند اطلاعات مربوط به مسابقه ای که قرار است گزارش کنند را از سایت های مرجع اطلاعاتی در دنیا می گیرند. یکی از این منابع سرشناس هم همین ویکی پدیا است. من هم مثل خیلی های دیگر از همین طریق اطلاعات را می گیرم. خب من عادت دارم که برای هر بازی ، اطلاعات مربوط به ورزشگاه را تا حتی مهندس سازنده اش بگویم. به هر حال زندگی پر است از تجربه کردن. گاهی یک سری از تجربه ها رایگان بدست می آیند ، گاهی هم این تجربیات هزینه ای دارند. »

او این عبارت را می گوید و توضیح می دهد:«به هر حال من نمی دانستم که می شود این اطلاعات سایت مرجعی مثل ویکی پدیا را ویرایش کرد. برای همین وقتی پرینت اطلاعات مربوط به ورزشگاه را گرفتم و مطالعه کردم ، در گزارش هم از آنها استفاده کردم. حالا این وسط یک جوانی که خواسته شوخی کرده باشد یا دوست داشته که اسمش در گزارش زنده یک بازی مهم گفته شود ، کمی شیطنت کرده و کمی هم از ذکاوت و خوش ذوقی اش استفاده کرده ، رفته اطلاعات مربوط به نام سازنده ورزشگاه را تغییر داده و اسمش هم گفته شده. یک مقدار هم این مسئله در فضای مجازی برای مردم جذاب شده است. خب اینکه مردم از این اتفاق لبخندی بزنند ، خیلی اتفاق بدی هم نیست و من هم فکر نمی کنم اتفاق خیلی بدی افتاده باشد. از این آقای امیر دولاب هم اصلا دلخور نیستم و حتی اگر با هم روبرو شویم ، رویش را می بوسم و با هم عکس یادگاری هم می گیریم.»

اما آیا برای علیفر این سئوال پیش نیامده بود که اسم امیر دولاب خیلی ایرانی است؟ خودش می گوید:«نه اصلا. فرانسه پر است از مهاجران عربی و آسیایی . اسم را که دیدم ، گفتم حتما یکی از همین پناهنده های عربی است که به این کشور رفته اند. باز هم می خواهم در این باره تاکید کنم هرآدمی در هر جای دنیا ، وقتی اطلاعاتی را می خواهد ، نمی تواند برود توی لندن یا واشنگتن و مثلا از مسئول فلان ورزشگاه ، اسم سازنده اش را بپرسد. الان منبع همه مردم ، اینترنت است که یکی از مهمترین منابع انترنتی هم می شود ویکی پدیا.حالا یک نفر خواسته اسمش را در تلویزیون بشنود ، یک ذوقی به خرج داده ،شده این اتفاق. همین آقای امیر دولاب را از دستش ناراحت نیستم. هیچ کس نمی تواند برود از سرپرست استادیوم ، اسم سازنده ورزشگاه را بگیرد و مطمئن باشد که آنچه می گوید قطعا درست است بگیرد.در آن بازی ۹۰ دقیقه گزارش کردم ، یک اشتباه فنی نداشتم. تپق نزدم و کاملا مسلط صحبت کردم.این ها مهم هستند که لحاظ شوند.»

سوتی های علیرضا علیفر سوتی گزارشگران ورزشی سرهنگ علیفر بیوگرافی علیرضا علیفر

علیرضا علیفر (سرهنگ علیفر) گزارشگر دیدار تیم های لهستان و ایرلند شمالی از سری مسابقات یورو  ۲۰۱۶ بود.
وی که به طور معمول در گزارش هایش از اطلاعات ویکی پدیا استفاده می کند این بار مرتکب اشتباه عجیبی در جریان گزارش خود شد که به احتمال زیاد می توان آن را اشتباه سال گزارشگران صدا و سیما لقب داد.
وی به اشتباه نام مهندس ناظر ورزشگاه آلیانز ریویرا را فردی ایرانی خطاب کرد که مورد تعجب همگان شد.
حال یک کاربر در با انتشار متن بالا صفحات اجتماعی مدعی شده از آنجا که اطلاع داشته قرار است گزارش بازی ایرلند – لهستان با سرهنگ علیفر باشد به صفحه ویکی پدیا استادیوم نیس رفته و نام مهندس ناظر استادیوم را به شخص دیگری تغییر داده است.
 از قضا علیفر نیز به مانند همیشه اطلاعات استادیوم را از ویکی پدیا چک کرده و نام مهندس ناظر استادیوم را به اسم دلخواه وی به بینندگان تلویزیونی معرفی کرد.
اطلاعات صحیح ورزشگاه:
سوتی های علیرضا علیفر سوتی گزارشگران ورزشی سرهنگ علیفر بیوگرافی علیرضا علیفر
سوتی های علیرضا علیفر سوتی گزارشگران ورزشی سرهنگ علیفر بیوگرافی علیرضا علیفر
این برای نخستین بار نیست که سرهنگ علیفر در گزارشات خود دچار اشتباه می شود و پیش از این نیز نام گرت بیل را به اشتباه باله معرفی کرده بود.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ