آیا اسحاق جهانگیری به برادرش هم از این توصیه ها می کند؟

0

اسحاق جهانگیری در اظهارنظری گفته که رغبت برخی خانواده‌ها به مصرف کالای خارجی آفتی برای تولید داخلی است.

 میکا مال کیش مدیرعامل گروه مالی گردشگری شرکت پارس میکا کیش سوابق مهدی جهانگیری سوابق اسحاق جهانگیری ثروت مهدی جهانگیری برادر اسحاق جهانگیری

در حالیکه فرهنگ سازی در امر مصرف کالاهای داخلی به جای استفاده از کالاهای مشابه خارجی از سوی مقامات و مسئولان مورد تاکید قرار می گیرد و برای خانواده های ایرانی نسخه حمایت از تولید ملی را تجویز می کنند اما نزدیکترین افراد به این مقامات هیچ وقعی به این شعارها نمی نهند و از عمده مصرف کننده های کالاهی خارجی در کشور هستند.

در همین زمینه اسحاق جهانگیری، معاون اول اصلاح طلب رئیس جمهور در جلسه شورای فرهنگ عمومی، رغبت و تمایل برخی خانواده ها به مصرف کالای خارجی را یک آفت برای تولید داخلی دانست و افزود: “اینکه مقام معظم رهبری بر مصرف تولیدات داخلی تاکید دارند بدین خاطر است که بدون حمایت از تولید کنندگان داخلی، بخش تولید و اقتصاد کشور به حرکت درنخواهد آمد.”

این بخش از سخنان معاون اول دولت تدبیر و امید بسیار حائز اهمیت و مهم است و آفت خواندن مصرف کالای خارجی در ایران به طور حتم یک معضل عمده و آفتی برای تولیدکنندگان داخلی است، اما آیا معاون اول دولت این ضرب المثل را شینده اند: «اول یک سوزن به خود بزنید بعد یک جوال دوز به دیگران». مهدی جهانگیری، مدیرعامل گروه مالی گردشگری، برادر اسحاق جهانگیری، یکی از فعالین اقتصادی کشور است که در سال های اخیر توانسته رشد چشمگیری در حوزه اقتصادی کشور داشته باشد!

نگاهی به گروه مالی گردشگری نشان می دهد که این گروه متشکل از دهها شرکت ریز و درشت از جمله بانک گردشگری، شرکت اقتصادی نگین گردشگری ایرانیان، شرکت گسترش صنایع و معادن ماهان، شرکت گروه سرمایه گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران، گروه مهندسی صنعت نفت و گاز لاوان، مجتمع فولاد صنعت بناب، بیمه آرمان و… می باشد. گروهی که در سایر بازارهای مالی و سرمایه ای دستی بر آتش دارد و بسیاری از پروژه های هتل سازی، ساختمان سازی، اقامتگاه های بین راهی و تفریح گاه ها را در سراسر کشور در حال اجراء دارد و یا برنده اصلی مزایده های دولتی در اجرای چنین پروژه هایی است.

اما آنچه که به موضوع بحث مربوط می شود استفاده از کالاهای داخلی به جای کالاهای خارجی در خانواده های ایرانی است که این موضوع را اسحاق جهانگیری مورد گوشزد برای خانواده های ایرانی قرار داده اند، کسی که به عنوان رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی نیز فعالیت می کند. در بسیاری از پروژه های در حال اجراء یا به بهره برداری رسیده برادر معاون اول رئیس جمهور به جای کالای داخلی از کالای خارجی استفاده می شود و با افتخار نیز این موارد در تبلیغات شرکت های گروه مالی گردشگری به مخاطبان ارائه می شوند. به عنوان نمونه شرکت سرمایه گذاری انبوه سازی پارس میکا کیش، یکی از شرکت های کوچک گروه مالی است که در معرفی خود عنوان داشته: “از یک دهه گذشته با هدف توسعه و بهبود کیفیت فضاهای تجاری، اداری، تفریحی و مسکونی و همچنین بالابردن استانداردهای کمی و کیفی زندگی مدرن شهری، تأسیس و شروع به فعالیت کرده است. فعالیت این شرکت در حوزه ساختمان و ابنیه است. با توجه به پتانسیل بالای جزیره کیش در جذب گردشگران داخلی و خارجی، شرکت میکا کیش بر آن شده تا با احداث سازه‎هایی با امکانات و استانداردهای بین المللی، گامی مهم درجهت توسعه این صنعت بردارد.”

در حالیکه در ایران بسیاری از کالاها و مواد اولیه ساختمان سازی با کیفیت های متنوع تولید می شوند، ولی بسیاری از پیمانکاران از جمله شرکت میکا کیش، تمایلی به استفاده از این نوع مصالح ندارند و آن را از خارج وارد می کنند. مجتمع برج های مسکونی میکا کیش، به عنوان یکی از پروژه های این شرکت، در معرفی مشخصات ساختمان های خود با افتخار استفاده از مصالح و لوازم خارجی را اعلام کرده است. از جمله کاشی کاملا خارجی، لوله های آلمانی، کلیدهای برق اروپایی،  شیرآلات و یراق آلات  اروپایی، آبگرمکن خارجی و آشپزخانه مجهز به یخچال فریزر، اجاق گاز، هود و لباسشویی خارجی. حال این تنها بخشی از استفاده از کالاهای خارجی است که در داخل کشور نیز تولید می شوند.

میکا مال کیش مدیرعامل گروه مالی گردشگری شرکت پارس میکا کیش سوابق مهدی جهانگیری سوابق اسحاق جهانگیری ثروت مهدی جهانگیری برادر اسحاق جهانگیری

نکته آنکه در حالی اسحاق جهانگیری به استفاده خانواده های ایرانی از کالای داخلی برای رونق تولید ملی تاکید دارد که یکی از نزدیکترین افراد به وی یعنی برادش، مهدی جهانگیری که مدیریت عاملی بسیاری از شرکت های گروه مالی گردشگری را برعهده دارد یا عضو هیات رئیسه آن می باشد، گوش شنوایی برای شنیدن نصیحت های برادر بزرگتر در استفاده از کالای داخلی ندارد!

میکا مال کیش مدیرعامل گروه مالی گردشگری شرکت پارس میکا کیش سوابق مهدی جهانگیری سوابق اسحاق جهانگیری ثروت مهدی جهانگیری برادر اسحاق جهانگیری

شاید این موضوع در نگاه نخست ساده و حاشیه ای باشد اما باید این اصل را در نظر گرفت که کسانی در امر اقتصاد مقاومتی و الگوهای حمایت از تولید داخلی و ملی فعال هستند یا می شوند، بیشترین باور را به این حوزه های استراتژیک داشته باشند و ابتدا نگاهی به سبک و زندگی خود و اطرافیان نزدیک خود بکنند و سپس برای مردم کشور نسخه پیچی و نصیحت پراکنی کنند!

میکا مال کیش مدیرعامل گروه مالی گردشگری شرکت پارس میکا کیش سوابق مهدی جهانگیری سوابق اسحاق جهانگیری ثروت مهدی جهانگیری برادر اسحاق جهانگیری

منبع : فرهنگ نیوز

http://www.farhangnews.ir/content/208175

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ