پدر داماد احمدی نژاد: وقتی می گویند ویرانی های دولت نهم، احمدی نژاد می خندد و ناراحت می شود

1

سردار احمد خورشیدی در گفتگویی تفصیلی با «انتخاب» از انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ و احتمال کاندیداتوری محمود احمدی نژاد سخن گفت.

دختر احمدی نژاد داماد محمود احمدی نژاد خانواده احمدی نژاد بیوگرافی مهدی خورشیدی آزاد بیوگرافی سردار احمد خورشیدی

پدر داماد احمدی نژاد در عین حال که می گوید که حمایت اصولگرایان از احمدی نژاد را بعید می داند اما از مذاکرات برخی چهره های این جریان با رئیس جمهور سابق خبر می دهد.

وی می گوید: نه احمدی نژاد دنبال جذب اصولگرایان است، نه اصولگرایان به دنبال او هستند. تفکر احمدی نژاد این است که جناح خیلی نقشی ندارد و همه از جناح ها گذشته اند.

خورشیدی معتقد است اگر احمدی نژاد کاندیدای انتخابات شود، او و روحانی به دور دوم می روند و نهایتا احمدی نژاد پیروز میدان می شود.

متن کامل گفتگوی تفصیلی «انتخاب» با خورشیدی در زیر می آید:

به عنوان اولین سوالم، با توجه به اینکه سه سال از عمر دولت می گذرد، آیا آقای روحانی توانسته به وعده هایی که داده است، جامه عمل بپوشاند؟

خورشیدی: آقای روحانی ۱۴۶ شعار و وعده انتخاباتی در حوزه اقتصاد داده بود و همۀ اینها به اقتصاد و معیشت مردم مربوط می شود که اکثر این وعده ها را گفته بود ظرف چندماه عملیاتی می کند. همچنین گفته بود من آنچنان مردم را غرق در ثروت می کنم که نیاز به یارانه ۴۵ هزار تومانی نداشته باشند و در سال اول بخش وسیعی از بیکاری را حل خواهم کرد یا تحصیلکرده های بیکار را شاغل خواهم کرد. ولی تا به امروز این وعده ها محقق نشده است. متاسفانه سیاستی که آقای روحانی در بحث اقتصادی انتخاب کردند، سیاستی بود که الزاماتش دست خودش نبود و دست طرف مقابل بود که هیچ گونه تعهدی ندارد. ایشان آمدند سیاست داخل را کاملاً به سیاست خارجی و بخصوص آمریکایی ها گره زدند و به قول هایی که آنها داده بودند توجه کردند ولی به دلسوزی مردم و منتقدان توجه نکردند و دیدیم الان به جایی رسیدیم که برجام شد هیچ، و آن زحماتی هم که در طول این ۳ سال خودشان و تیم هسته ای کشیده بودند به باد رفت. در حال حاضر ما در اجماع هستیم و می بینیم که اکثریت مردم نظر کاملاً منفی نسبت به عملکرد ایشان دارند. آقای روحانی به طور قطع در سال ۹۶ پیروز نخواهد بود.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز اعلام کرده، که ما سال آینده از آقای روحانی حمایت می کنیم و برخی از اصولگرایان دیگر نیز همین اعتقاد را دارند. تحلیل تان از این موضوع چیست.

خورشیدی: اولاً آقای مصباحی مقدم این حرف را تکذیب کرد و جامعه روحانیت هم اعلام کردند نظر خود ایشان است. مساله دوم ، مردم چقدر به جامعه روحانیت و احزاب اصولگرا و اصلاح طلب گرایش دارند؟ اینها چقدر نقش دارند؟ احزاب ۵۰، ۱۰۰ نفری که هیچ نقشی در سازماندهی افکار مردم ندارند، چه کار می توانند کنند؟ الان جامعه از اصولگرایی و اصلاح طلبی عبور کرده است. درست است که الفاظ جدیدی آمده است اما در هر صورت شما این احزاب را در جامعه دارای جایگاه قابل اعتنایی نمی بینید و اینها جایگاهی ندارند مانند جمعیت ایثارگران، رهپویان، حزب اصلاح-طلبان ملت. اینها در جامعه هیچ نقشی ندارند. آیا جامعه منتظر این است که ببیند آقای صادق خرازی چه می گوید؟! آقای حسین فدایی یا آقای صادق خرازی در بین مردم چه جایگاهی دارند؟! مردم منتظرند که اینها حرف بزنند بعد بروند دنبال حرف اینها؟! اصلا اینطور نیست.

مسئله دیگر این است که در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده، جاذبه های شخصیت، مناظره ها، برنامه ها،و…خیلی نقش دارد و حرف اول را می زند. اطرافیان و حمایت این فرد یا آن فرد از یک شخصیت و کاندیدای ریاست جمهوری خیلی اثر ندارد. در سال ۹۲ حرف ها و شعارهای آقای روحانی رای آورد و آقای هاشمی و رئیس دولت اصلاحات اگرچه نقش داشتند ولی آنچنان که گفته می شود نقش نداشتند و شعارهایی که آقای روحانی می داد خودش هم می دانست عملیاتی نمی شود.

دختر احمدی نژاد داماد محمود احمدی نژاد خانواده احمدی نژاد بیوگرافی مهدی خورشیدی آزاد بیوگرافی سردار احمد خورشیدی

با این اوصاف، بالاخره شما معتقدید اصولگرایان از دکتر روحانی حمایت می کنند یا خیر؟

خورشیدی: یک بخشی بله، یک بخشی مانند مصباحی مقدم، لاریجانی و باهنر همراه او هستند ولی آنها نقش زیادی ندارند و نمی توانند رای او را تقویت بکنند. آقای روحانی فقط می تواند یک کار قدرتمند اقتصادی را استارت بزند. اگر ایشان واقعا روشش را اصلاح کند و از مردم عذرخواهی کند و کار درست اقتصادی انجام بدهد، مردم به او اعتماد می کنند. مردم ما قدرشناس هستند و به نظرم این تنها راهی است که ممکن است یک مقدار فضا را تعدیل کرد. به هرحال من راهی نمی بینم، نه برای ایشان و نه برای خیل عظیم اصولگرایان که صف بستند که اگر آقای روحانی رای نیاورد، بیایند. هیچ کدام از اینها رای نمی آورند، اگر آقای احمدی نژاد بیاید اوضاع فرق می کند و تحلیل، تحلیل دیگری می شود.

اصولگرایان چهره شاخصی دارند که در انتخابات اینده روی آن سرمایه گذاری کنند؟

خورشیدی: خیر.

امکانش وجود دارد اصولگرایان دوباره از آقای احمدی نژاد حمایت کنند؟

خورشیدی: بعید می دانم.

چرا؟ آقای احمدی نژاد نمی خواهد یا اصولگرایان نمی خواهند؟

خورشیدی: هر دو. بیشتر خود آقای احمدی نژاد. تفکر او این است که جناح خیلی نقشی ندارد و همه از جناح ها گذشته اند و همه این را می دانند. این یافته جدیدی نیست. فکر می کنم، پازل سال ۸۴ به نوعی در حال تکرار است، منتها آدم ها ممکن است تغییر کنند. آن زمان آقای هاشمی بود و الان آقای روحانی است، هر چه جلوتر می رویم بیشتر عملیاتی می شود و خانه ها پر می شود.

چقدر احتمال دارد اقای احمدی نژاد مجددا به انتخابات ورود کند؟

خورشیدی: در حال حاضر ایشان هیچ تصمیمی نگرفته است و آن سخنرانی ها در راستای بازخوانی خط امام و انقلاب است که دو سال است دنبال می کند و هنوز تصمیمی در مورد آمدن نگرفته است.

باتوجه به عملکرد ناخوشایند ایشان، به نظر شما جامعه از ایشان استقبال خواهد کرد؟

خورشیدی: صد درصد شک نکنید. مردم سه قسمت هستند؛ دسته اول، ۱۰، ۱۵ درصدی به صورت کامل موافق انقلاب هستند. ۲۰ درصد به طور کامل مخالف انقلاب هستند. ۷۰ درصد این میانه هستند که قشر خاکستری یا قشر متوسط هستند. در واقع این قشر بیشتر تعیین کننده هستند. سال ۷۶ اینها از رئیس دولت اصلاحات شعار آزادی را پذیرفتند و به ایشان رای دادند، سال ۸۴ شعار بهبود اقتصاد معیشت و عدالت را پذیرفتند و به آقای احمدی نژاد رای دادند و سال ۹۲ تنها سالی بود که نیمی از آنها به آقای روحانی رای دادند و نیمی از آنها به رقیب او رای دادند.

من فکر می کنم، مردم در رابطه با شعارهای آزادیخواهانه بیشتر حرف رئیس دولت اصلاحات را می پسندند. در رابطه با شعارهای اقتصادی و معیشتی هم حرف احمدی نژاد را می پسندند . اگر فرض کنیم الان احمدی نژاد بیاید بگوید تولید و بهبود اقتصادی، مردم می پسندند. من این را دیدم و این کار اتفاق افتاده است، درست همانطور که مردم در حوزه آزادیخواهی رئیس دولت اصلاحات را می پسندند. بحث دوقطبی برحامیان و غیربرحامیان دیگر تمام شد و این اصلاً مطرح نیست. در انتخابات آینده، دوقطبی معیشت و ضدمعیشت بوجود می آید. اگر آقای احمدی نژاد قانع شود که بیاید، من فکر می کنم رای خوبی دارد، یا در مرحله اول یا در مرحله دوم پیروز می شود.

یعنی امکانش هم وجود دارد که قانع نشود؟

خورشیدی: بله.

نظر آقای احمدی نژاد درباره دولت اقای روحانی چیست؟

خورشیدی: باید از خودشان بپرسید. طبیعی است که ایشان انتقاداتی دارند همین انتقاداتی که من الان گفتم ایشان یا هر کسی دیگر این انتقادات را دارد.

آقای احمدی نژاد کماکان دوستی خود را با آقای مشایی حفظ کرده است؟

خورشیدی: رابطه خانوادگی که دارند اما آقای مشایی براساس اخبار موثقی که من دارم یک ناراحتی شدید چشمی پیدا کرده اند. پزشک گفته است که ایشان نباید دچار استرس شود و دیگر در فضای سیاسی نیستند. الان آقای مشایی در دفتر ولجنک هم نیست و دنبال این مسائل سیاسی هم نیستند و کارهای تحقیقی و پژوهشی را انجام می دهد.

کماکان جلسات دفتر ولنجک اقای احمدی نژاد پابرجا است؟

خورشیدی: فکر نمی کنم.

خودتان در جلسات شرکت می کنید؟

خورشیدی:خیر.

اگر اصولگرایان به آقای احمدی نژاد پیشنهاد کاندیداتوری دهند، او قبول می کند؟

خورشیدی: شاید قبول کند. خبرهایی هم ما شنیدیم که ممکن است یک ارتباطاتی ایجاد شود.

یعنی اصولگرایان این تمایل را نشان داده اند؟

خورشیدی: برخی از افراد.

کدام حزب؟

خورشیدی: من به طور نمونه بگویم، مثلا نمایندگان مجلسی که در این دوره نیستند. خیلی از آنها ارتباط دارند و بعضی از اصولگرایان که قبلا کمتر می آمدند الان بیشتر ارتباط دارند، ولی این را بگویم که افراد اثرگذار اصولگرا پبشقدم این موضوع شدند.

آقای احمدی نژاد در این مورد نظرشان چیست؟

خورشدی: اگر احساس احمدی نژاد این باشد که می تواند خدمت کند قطعاً کوتاهی نخواهد کرد. البته یک پارامتر مهم هم خواست مردم است و اگر مردم بخواهند و زمینه کاری وجود داشته باشد نه تنها آقای احمدی نژاد بلکه هر شخص دیگری پا به میدان خواهد گذاشت.

وقتی آقای احمدی نژاد می شنوند دولت یازدهم اعلام می کند دولت نهم و دهم خرابکاری و ویرانی زیادی به جا گذاشته، چه واکنشی نشان می دهد؟

خورشیدی: بعضی اوقات می خندد و بعضی اوقات ناراحت می شود و می گوید انصاف نیست . خیلی از حرف های آقای روحانی واقعاً انصاف نیست.

نظر آقای احمدی نژاد درباره برجام چیست؟

خورشیدی:نمی دانم. هر نظری مقام معظم رهبری درباره برجام دارند فکر می کنم اکثریت انقلابی ها بپذیرند. برجام ضمن اینکه نقاط مثبتی دارد، نقاط منفی هم دارد که البته بیشتر از نقاط مثبت است.

این امکان وجود دارد اصولگرایان یک بار دیگر روی کاندیداهای سال ۹۲ سرمایه گذاری بکنند؟

خورشیدی: ممکن است. البته سال ۹۲ را نمی توان خیلی قوی بیان کرد. ولی کاندیدای سال ۸۴ احتمال دارد.

از بین کاندیداهای سال ۸۴ ، به اضافه آقای روحانی چه کسی رای می آورد؟

خورشیدی: پیش بینی ام این است که دوقطبی یا سه قطبی بوجود خواهد آمد. آقای روحانی است با آقای احمدی نژاد و یک نفر دیگر از اصولگرایان . در این وضعیت پیش بینی من این است که هیچ کدام از این افراد، اگر این روندی که الان وجود دارد ادامه پیدا کند، رای به دست نخواهند آورد. نظریه دوم من این است که انتخابات بین آقای احمدی نژاد و آقای روحانی به دور دوم کشیده می شود و فکر می کنم آقای روحانی حریف آقای احمدی نژاد نمی شود، اگر سه مرحله ای هم شود باز همین اتفاق می افتد. من مجددا عرض می کنم آن قشر میانه را یادتان باشد که ۷۰ درصد دغدغه هایی را دارند که آقای احمدی نژاد می تواند این دغدغه ها را نمایندگی کند و آقای روحانی نمی تواند.

نظر آقای احمدی نژاد درباره اصولگرایان چیست؟

خورشیدی: نظرشان مشخص است. احمدی نژاد به هر کسی که دغدغه مردم را دارد، چه اصولگرا، چه اصلاح طلب، احترام می گذارد و هر کسی دغدغه مملکت و کشور را ندارد مورد علاقه او نیست.

منبع: انتخاب

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1 نظر
  1. علی م می گوید

    با عرض سلام واحترام ، زنده باد سردار خسته ناپذیر وطن ، زنده باد احمدی نژاد ، مرگ بر ضد ولایت فقیه