جدیدترین خبرها و وعده‌های مسکن و راه

0

طی چهار روز اخیر که این نمایشگاه برگزار شد، قائم‌مقام وزیرراه و شهرسازی، مشاور عالی وزیر، ۱۳ معاون و سکانداران سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه حمل و نقل و مسکن کشور طی نشست‌های فشرده‌ای علاوه بر اعلام گزارش عملکرد ۱۰۰ روزه خود، خبرها و وعده‌های جدیدی در این دو بخش مهم اقتصادی کشور مطرح کردند.

در چهارمین نمایشگاه راه و شهرسازی که روز گذشته با حضور وزیر راه و شهرسازی به پایان رسید، درباره زیر و بم گذشته و آینده مسکن مهر، کنترل بازار مسکن، جزئیات مسکن اجتماعی و حمایتی، افزایش وام بافت فرسوده و وام مسکن مهر، حذف قرارگاه خاتم و بنیاد مستضعفان از پروژه آزادراه تهران – شمال، آخرین وضعیت برقراری پرواز تهران – واشنگتن، از سرگیری پروازهای ایران – بحرین و …. صحبت شد.

بازار مسکن، آزاد و بدون قیمت دستوری

علاوه بر وزیر راه و شهرسازی که در روزهای اولیه فعالتش به ایسنا گفته بوده برنامه‌ای برای کنترل بازار مسکن ندارد، معاونش در امور ویژه دولت نیز درباره چگونگی کنترل بازار مسکن از سوی دولت همین موضوع را اعلام کرد و گفت که فعلا برنامه‌ای برای کنترل این بخش از سوی دولت نداریم.

وزیر راه و شهرسازی که به قول خود با وجود کسالتش در نمایشگاه حضور یافته بود، با هر گونه قیمت‌گذای و قیمت دستوری در بخش مسکن مخالفت و اعلام کرد: دولت در قیمت‌گذاری مسکن مداخله نمی‌کند.

آخوندی که در آخرین ساعت برگزاری نمایشگاه وارد مصلای امام شده بود، طی بازدید خود اعلام کرد: باید برنامه‌هایی همچون حساب صد امام (ره) فعال و هکاری شهرداری‌ها با دولت بیشتر شود.

نام مسکن مهر در نمایشگاه بود اما نماینده‌ای نداشت!

تحویل و تکمیل واحدهای مسکن مهر از پرنگ‌ترین مسائل مربوط به بخش مسکن بود که مدام از سوی خبرنگاران از مسئولان مربوطه پرسش می‌شد و نهایتا طبق آنچه از سوی قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امر مسکن مهر اعلام شد تا پایان سال ۲۰۰ هزار خانوار متقاضی مسکن مهر خانه‌هایشان را تحویل می‌گیرند.

در حالی که وزرات راه و شهرسازی ادغام شده است و همه فعالیت‌های این وزرات‌خانه در بخش مسکن و راه در کنار یکدیگر است، انتظار می‌رفت امسال نیز همچون سال‌های گذشته شرکت‌های سرمایه‌گذاری مسکن،‌ سازمان ملی زمین و مسکن و شرکت عمران شهرهای جدید که مدیریت‌کننده وضعیت شهرهای جدید و مسکن مهر هستند در این نمایشگاه حضور یابند و دستاوردهای خود را ارائه کنند اما هیچ یک نبودند.

ارائه سه طرح مسکن برای اقشار نیازمند مسکن

حال که دولت نهم و دهم تمام شده و مردم منتظر تکمیل پروژه‌های مسکن مهر هستند، دولت تدبیر و امید علاوه بر اینکه بر تکمیل واحدهای مسکن مهر تاکید دارد؛ سه طرح مسکن اجتماعی، حمایتی و مشارکتی برای دهک‌های مختلف جامعه در نظر گرفته شده که جزئیات آن هنوز کامل نشده و تنها آنچه اعلام شد این بود که مسکن اجتماعی برای دهک‌های یک تا سه در نظر گرفته شده و این افراد می‌توانند واحدهای مورد نظر را به صورت ۱۰ساله اجاره کنند. طرح مسکن حمایتی نیز با استفاده از تسهیلات بانکی ساخته می‌شود و مردم فقط سود این تسهیلات را می‌پردازند.

تولد مسکن اجتماعی تا سه ماه دیگر!

طبق آنچه عبده تبریزی، مشاور مالی وزیر راه و شهرسازی نیز اعلام کرده طی دو – سه ماه آینده جزئیات مسکن اجتماعی اعلام می‌شود.

به گفته وی تا پایان سال وضعیت صندوق پس‌انداز مسکن نیز مشخص می‌شود چراکه وزیر راه و شهرسازی طی نامه‌ای به بانک مرکزی خواستار آزادسازی صندوق‌های‌ پس‌انداز شده است.

تکمیل خانه‌های مهر اولویت اول دولت

طبق آخرین گفته‌های مسئولان مسکنی، به زودی نتیجه نهایی مسکن اجتماعی و حمایتی از سوی وزیر راه و شهرسازی اعلام می‌شود و حال به دنبال تامین خطوط اعتباری برای این طرح هستند.

اما تکمیل واحدهای مسکن مهر مورد تاکید مسئولان وزرات راه و شهرسازی است و پس از تکمیل این پروژه، اولویت بعدی اجرای طرح مسکن اجتماعی و حمایتی خواهد بود.

اعلام قیمت نهایی مسکن ویژه پس از یکسال کش و قوس

یکی دیگر از طرح‌های نیمه تمام مسکنی دولت دهم مسکن ویژه بود که پس از گذشت یکسال و با توجه به پیش‌فروش ۲۵۶۰ واحد مسکونی طبق این طرح، نهایتا بهای خرید هر واحد مسکن ویژه تهرانسر در این نمایشگاه ۲۹۳ میلیون تومان اعلام و گفته شد خرید و فروش این واحدها پس از انعقاد قرارداد اصلی مجاز است.

مدیرکل اداره راه و شهرسازی که مدتی بود به سوالات و ابهامات در این زمینه پاسخ نداده بود، شرایط پرداخت اقساط متقاضیان مسکن ویژه را اعلام کرد و از سرعت گرفتن ساخت‌وساز مسکن ویژه در پی تغییر پیمانکارن آن خبر داد.

اختصاص وام مقاوم‌سازی بافت فرسوده برای اولین بار

ایزدی که مدیریت شرکت عمران و بهسازی شهری ایران را بر عهده دارد، از اعطای وام مقاوم‌سازی بافت فرسوده برای اولین بار در کشور خبر داد و گفت به زودی میزان و زمان اعطای این تسهیلات اعلام می‌شود.

تدوین سند ملی بازآفرینی شهری پایدار تا یک ماه آینده از دیگر وعده‌های این معاون وزیر بود که در این نمایشگاه اعلام شد.

از “م” تا “ر” مسکن مهر گفته شد!

در چهارمین نمایشگاه راه و شهرسازی درباره بخش مسکن بیشتر به مسکن مهر و جزئیات آن پرداخته شد و ۱۰۹۵ میلیارد تومان اعتبار تزریقی به این طرح طی دولت یازدهم اعلام شد.

همه آنچه به عنوان مشکلات مسکن مهر بود نیز مطرح و قرار شد مورد رسیدگی قرار گیرد.

همچنین آخرین وضعیت واحدهای مسکونی ساخته و تحویل داده شده و آنچه قرار است تحویل داده شود تشریح و اعلام شد هر هفته تعدادی از خانه‌های مهر به متقاضیان تحویل داده می‌شودو این روند تا دو سال و نیم آینده ادامه دارد.

راه‌اندازی مراکز علمی و تخصصی راه و شهرسازی؛ خبری دیگر

به عقیده رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ایجاد راه و مسکن نیاز به تجریبات علمی دارد به گونه‌ای که برای تحقق این امر چهار پژوهشکده در این مرکز تشکیل شد.

محمد شکرچی‌زاده از ایجاد پژوهشگاه ساختمان، حمل و نقل، اقتصاد حمل و نقل و معماری و شهرسازی در این نمایشگاه خبر داد و گفت که ماموریت جدید این مرکز تدوین مقررات ملی است که وزارت راه و شهرسازی به این مرکز واگذار کرده است.

منتفی شدن فعالیت قرارگاه خاتم در آزادراه تهران – شمال، مهمترین خبر حمل و نقلی نمایشگاه

آزادراه تهران – شمال که پروژه تاریخی وزارت راه و شهرسازی محسوب می‌شود و هشت وزیر به خود دیده است، پس از حذف همکاری بنیاد مستضعفان در آن، اینک خبر منتفی شدن فعالیت قرارگاه خاتم دراین پروژه مطرح شد.

وزیر راه نیز آخرین وضعیت آزادراه تهران – شمال را اینگونه توصیف کرد که دستور فعال شدن کارگاه‌های آزادراه تهران – شمال داده شده و تمام مذاکرات با پیمانکاران صورت گرفته است.

اکنون قطعات دو و سه این آزاد‌راه از بنیاد مستضعفان جدا شده و قرارداد با قرارگاه خاتم نیز به سرانجام نرسید.

به گفته مجیدی – معاون وزیر راه این آزادراه به اعتبار نیاز دارد و براساس آخرین برآورد از قطعات دو و سه نیازمند هشت هزار میلیارد تومان نقدینگی است چرا که این قطعات دارای تونل‌های مهم و پل‌های بزرگی است.

همچینی آخرین میزان راههای کشور در نمایشگاه راه و شهرسازی ۲۲۰ هزار کیلومتر عنوان شد که از این میزان حدود ۱۰۳ هزار کیلومتر راه آسفالت روستایی و بقیه آزاد‌راه، بزرگراه و راه اصلی و فرعی است.

منتفی شدن کنترل محسوس در فرودگاه امام

قائم مقام وزیر راه در امور هوانوردی و هواشناسی نیز در این نمایشگاه از منتفی شدن کنترل محسوس ورودی فرودگاه امام تا پایان سال خبر داد و گفت که هتل فرودگاه بین‌المللی امام خمینی در بهمن جاری راه اندازی می‌شود. همچنین ترمینال زیارتی این فرودگاه نیز به سرعت در حال پیشرفت است به زودی اجرایی می‌شود.

وی آغاز پروازهای ایران – بحرین را تا قبل از اربعین حسینی اعلام کرد.

سرانجام آزادسازی قیمت بلیت هواپیما

اما درباره بحث داغ این روزهای صنعت هوایی مبنی آزادسازی قیمت بلیت هواپیما، اعلام شد که آزادسازی الزاما به معنی گران شدن قیمت نیست بلکه اگر آزادسازی هدایت شده باشد منجر به کاهش قیمت نیز خواهد شد.

همچنین آخرین شرایط برقراری پرواز مستقیم ایران – آمریکا اینگونه تشریح شد که این کار نیاز به مقدماتی دارد و تعاملات و همکاری‌هایی در رابطه با مباحث فنی و اقتصادی بین ایرلاین‌ها صورت گرفته است. از طرف دیگر مجوزهای سیاسی در این زمینه نیاز است که همه این کارها در حال انجام است و مقدمات لازم فراهم خواهد شد.

قائم مقام وزیر راه زمان انجام این پروازها را منوط به اعلام آمادگی کامل بخش دولتی دانست و گفت که بخش‌های مربوطه نیز به سرعت مسائل سیاسی این موضوع را دنبال می‌کنند و به طور کلی این موضوع مشکلی ندارد و امیدواریم این پرواز برقرار شود.

توافقات حمل و نقلی ایران با ترکیه

رییس سازمان راهداری که هفته گذشته ریاست هیأت ایرانی برای شرکت در نشست حمل و نقلی ترکیه را بر عهده داشت، در این نمایشگاه دستاوردهای این نشست را تشریح کرد و گفت: حجم تردد سالانه بیش از ۲۴۰ هزار سفر در مرزهای مشترک، حضور هر دو کشور در سازمان‌ها و کریدورهای ترانزیتی بین المللی و منطقه‌ای از جمله کریدورهای تراسیکا، شمال و جنوب و حضور هر دو کشور در سازمان اقتصادی اکو نشانگر نقش فعال آنها در حمل ونقل بین المللی جاده ای و منطقه‌ای است.

کشاورزیان موضوعات مورد بحث در این نشست را مابه التفاوت سوخت، حجم تردد کامیون‌ها و اتوبوس‌های دو طرف به قلمرو یکدیگر، انتخاب روش‌های مناسب و منطقی در تعیین تعادل در آنها، موضوع حمل و نقل مسافری و صدور مجوزهای مربوطه، افزایش حجم تردد در مرز بازرگان – گوربلاغ با توجه به تقاضا و ترافیک موجود در مرز، بارگیری کامیون‌های خالی دو طرف از مبادی طرف مقابل، مشکلات تردد در مرز مشترک ایران با ترکمنستان به دلیل پذیرش کم طرف ترکمنی و صدور مجوز بارگیری جهت کامیون‌های ایرانی از بنادر ترکیه و فروش سوخت بدون مالیات به کامیون‌های ایرانی در خروج از ترکیه به مقصد کشورهای اروپایی مواردی بودند که دو طرف با بررسی تمامی جوانب نسبت به تک تک آنها تصمیمات لازم را اخذ کردند، اعلام کرد.

جریمه پروژه‌های ناقص

به گفته رییس سازمان راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای نگهداری حدود ۲۰۰ هزار کیلومتر راه در سطح کشور حداقل ۶۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد اما اعتبار موجود هزار میلیارد تومان است.

از دیگر خبرهای این نمایشگاه جریمه پروژه‌های دارای نقص بود که رییس آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک اعلام کرد.

بر این اساس اگر کیفیت پروژه‌ها کم باشد و نواقص جزئی باشند رفع نقص می‌شوند اما اگر نقایص کلی و پروژه بی‌کیفیت باشند دستور تخریب توسط ناظر داده می‌شود.

افزایش ظرفیت شبکه هوایی و متعادل‌تر شدن قیمت‌ها، دورنمای صنعت هوایی

طبق آنچه رییس سازمان هواپیمایی کشوری در چهارمین نمایشگاه راه و شهرسازی اعلام کرده لغو تحریم صنعت هوایی باعث افزایش تعداد صندلی‌ هواپیما، متعادل‌تر شدن قیمت خدمات حمل و نقل هوایی می‌شود.

به گفته جهانگیریان براساس توافقنامه ژنو بخش قابل توجهی از ۱۰۵ هواپیمای زمین‌گیر کشور که به علت نبود قطعه و تعمیرات اساسی دچار مشکل شده‌اند، می‌توانند با تهیه قطعات یدکی دوباره به شبکه پروازی کشور بازگردند.

جهانگیریان اعلام کرده که برداشته شدن تحریم‌ها می‌تواند شامل حال آن دسته از شرکت‌های هواپیمایی ایرانی هم باشد که هدف تحریم قرار نگرفته‌اند. همچنین این رفع تحریم شامل حال ایران‌ایر نیز می‌شود.

اضافه شدن ۲۰۰ واگن باری به شبکه ریلی کشور

در چهارمین نمایشگاه راه و شهرسازی قرارداد خرید ۲۰۰ واگن باری لبه بلند بین شرکت ریلی سیرپرداز و واگن‌سازی کوثر منعقد شد که این تعداد ناوگان ظرف شش ماه آینده به شبکه ریلی کشور اضافه می‌شود.

ارزش این قرارداد ۴۵۰ میلیارد ریال است و قرار است تا شش ماه آینده ۲۰۰ دستگاه واگن باری به ناوگان شبکه ریلی کشور اضافه شود که این ۲۰۰ دستگاه ظرفیت حمل و نقل بار در شبکه ریلی کشور را ۲.۵ درصد افزایش می‌دهد و حدود ۱۶ میلیون لیتر صرفه‌جویی در مصرف گازوئیل به همراه دارد.

بازهم راههای روستایی منتظر تخصیص اعتبار

به گفته معاون راههای روستایی وزارت راه و شهرسازی سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای راههای روستایی کشور حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان است که هنوز در بودجه‌های سنواتی این مبلغ اعمال نشده و در حال حاضر هنوز یک ریال هم تخصیص نیافته است.

حسین میرشفیع گفت که برای آسفالت‌کردن سالانه حدود ۱۰ هزار کیلومتر راه روستایی آمادگی داریم اما باید بودجه مورد نیاز به این موضوع اختصاص یابد.

مدیر کل ترانزیت و حمل‌ و نقل سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو نیز در حاشیه این نمایشگاه تصریح کرد: کشور ما در موقعیت بسیار مناسب استراتژیکی قرار گرفته و این در حالی است که در کنوانسیون‌ها خیلی فعال نیستیم و حتی کنوانسیون ریلی نداریم درصورتیکه این موضوع هزینه ندارد و فقط حضور فعال می‌طلبد.

به گفته تکیه سادات اخیرا توافق‌نامه‌ای بین چهار کشور حاشیه دریای خزر شامل قزاقستان، ترکمنستان، روسیه و آذربایجان پیرامون بخش بنادر و حمل‌ بار منعقد شده اما کشورمان جزو آن توافق‌نامه نبوده است که توجه به این موضوعات مهم یکی از ضروریات است.

چهارمین نمایشگاه راه و شهرسازی با شعار عملکرد، توانمندی‌ها و ظرفیت‌سازی‌ها به مدت چهار روز از روز ابتدای هفته نهم آذرماه در مصلای امام خمینی با حضور حدود ۳۰۰ شرکت فعال در بخش‌های حمل و نقل و مسکن و شهرسازی آغاز به کار کرد و دیروز ۱۲ آذر پایان یافت.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ