بیوگرافی ایرج خدری (بازیگر و بسکتبالیست) +علت فوت

5

ایرج خدری بازیگر ساعت خوش و بسکتبالیست قد بلند درگذشت

پس از گذراندن سال هایی سخت، سرانجام پیشکسوت دوست داشتنی بسکتبال کشورمان درگذشت.
به گفته همسر وی، خدری به دلیل تشدید مشکل تنفسی دچار ایست قلبی شد که با انجام احیا، ضربان قلب به حالت اولیه بازگشت اما سطح هوشیاری خدری پایین بوده و در بیهوشی بسر می برد.
همسر بسکتبالیست ها همسر ایرج خدری بیوگرافی ایرج خدری بیماری بازیگران اخبار بسکتبال

– لحظاتی پیش از بیمارستان امام حسین خبر رسید که ایرج خدری بسکتبالیست ملی پوش سابق سرانجام دار فانی را وداع گفته است. متولد سال ۱۳۵۰ در کرمانشاه بود و هفت سال سابقه حضور در تیم ملی را داشت.

همسر بسکتبالیست ها همسر ایرج خدری بیوگرافی ایرج خدری بیماری بازیگران اخبار بسکتبالاو که سال ۱۳۶۴ بسکتبال را آغاز کرد و خیلی زود به تیم ملی رسید، همدوره بازیکنان نام آشنای آن دوره مانند مصطفی هاشمی، مهران شاهین‌طبع، فرزاد کوهیان و محسن صادق‌زاده بود. سال ۷۷ بود که با مصدومیتی شدید در نهایت بسکتبال و ورزش حرفه ای را برای همیشه کنار گذاشت.

او که همیشه از بی مهری مسئولان باشگاه فتح سپاه، فدراسیون و ورزش کشور گلایه داشت، به اجبار مدتی به طور پیمانکاری در شهرداری و بیمارستان کار کرد اما آن شغل ها هم موقت بود. خودش توضیح می داد که ۴-۵ سالی افسرده شده بود و پایش را از خانه بیرون نگذاشت. در این بین همسرش هم به بیماری MS گرفتار شد. مدتی در دنیای بازیگری حضور داشت. او را در آژانس دوستی، ساعت خوش، علی سنتوری، مختار نامه و چند سریال و فیلم دیگر دیدیم. همسر بسکتبالیست ها همسر ایرج خدری بیوگرافی ایرج خدری بیماری بازیگران اخبار بسکتبال

مردی که کفش هایی با شماره ۵۴ می پوشید، سال های گذشته را به دستفروشی در اطراف میدان امام حسین مشغول بود. گلایه داشت که از همبازیان، از مسئولان و حتی کارگردان های فیلم هایی که برای آن ها بازی کرده بود به جز آقای شاهین طبع و حامد حدادی کسی سراغش را نمی گرفتند.

تحت پوشش کمیته امداد بود اما پولی که از این طریق به حساب آن ها می آمد، حتی نیمی از هزینه آمپول هایی که همسرش باید می زد را تامین نمی کرد. خانه ای که در آن زندگی می کرد، کمکی از یک فرد خیّر بود. دو فرزند دارد که امیر علی ده ساله و فاطیما ۵ سال هستند. این اواخر می گفت که انتظاری از مسئولان ندارد و برای آن ها آرزوی سلامتی دارد.

شامگاه نوزدهم تیر ۱۳۹۵ از بیمارستان امام حسین، خبر رسید که ایرج خدری درگذشت. یادش گرامی.

همسر بسکتبالیست ها همسر ایرج خدری بیوگرافی ایرج خدری بیماری بازیگران اخبار بسکتبال

صحبت‌های زیادی در چند سال گذشته از بلندقامت زمین گیر شده بسکتبال ایران شده است و گزارش‌های زیادی از وضعیت وی در رسانه‌های مختلف منتشر شده، اما آنطور که باید دستی از وی گرفته شود، نشده است.

خودش می‌گوید وقتی یک موضوعی زیاد تکرار ‌شود اثری ندارد و داستان لوث می‌شود و شاید مردم را خسته می‌کند؛ ماجرای من هم همین‌طور است.

ایرج خدری، بسکتبالیست سابق تیم ملی که روزی قد و قامت بلندش هر حریفی را می‌ترساند، دیگر حتی توان ایستادن روی دو پای خود را هم ندارد. به زور و با سختی فراوان روزانه دو ساعت دستفروشی می‌کند تا از این طریق خرج روزانه‌اش را در بیارد و تکیه کلامش این است؛ «خدا را شکر».

این روزها همسر او هم دچار بیماری MS شده و می‌گوید وضعیت چندان خوبی ندارد، روزانه ۱۸ عدد قرص می‌خورد و به تازگی از بیمارستان مرخص شده است. هزینه درمان او هم بالا است و ماهانه باید یک آمپول تزریق کند که حدود ۶ میلیون هزینه آن است که با کمک کمیته امداد به یک و نیم میلیون رسیده است.

نیم روزی را با او گذراندیم تا از مشکلات وی از نزدیک مطلع شویم. وقتی به منزلش در شرق تهران رسیدیم، استقبال بسیار خوبی داشت و با چهره‌ای گشاده ما را به حضور پذیرفت. نمی‌تواند حتی برای ثانیه‌ای ثابت بایستد و هنگام راه رفتن نیز لنگان لنگان می‌رود.

با وجود سختی‌هایی که داشت، دقایقی را برایمان از زندگی‌اش و مشکلات آن گفت؛ مشکلاتی که شاید یک فرد سالم هم از عهده آن برنیاید.

*چطور شد که سراغ بسکتبال رفتید؟

سال ۶۴ بود که بسکتبال را آغاز کردم و در همان اوایل در استان قهرمان شدیم و بلافاصله به تیم ملی جوانان و امید دعوت شدم. به خاطر اینکه شرایط فیزیکی خوب داشتم و قد من ۲ متر و ۸ سانتی متر بود، خیلی زود انتخاب می‌شدم. نکته جالب توجه این بود که اول به تیم بزرگسالان دعوت شدم و پس از آن به رده‌های پایین‌تر رفتم. با تیم ملی جوانان هم به ژاپن رفتیم و پنجم شدیم.

همسر بسکتبالیست ها همسر ایرج خدری بیوگرافی ایرج خدری بیماری بازیگران اخبار بسکتبال

* تیم ملی بزرگسالان هم بودید؟

با توجه به اینکه بسکتبال در آن زمان چندان مطرح نبود، مسابقه بین المللی چندانی نداشتیم و اردوها برگزار می‌شد که محمود پورشرفی مربی‌مان بود.

* بازیکنان هم دوره‌ای شما چه کسانی بودند؟

مربیان فعلی مانند مصطفی هاشمی، مهران شاهین‌طبع، فرزاد کوهیان و محسن صادق‌زاده هم دوره من بودند که در این بین فقط آقای شاهین‌طبع جویای احوالم بوده و هست. حامد حدادی هم ۲ بار به ملاقاتم آمده است.

* چه زمانی وارد لیگ شدید؟

من اواسط دهه هفتاد در بندرعباس با مادرم زندگی می کردم که با تیم فتح قرارداد بستم و گفتن برایت خانه می‌گیریم که به تهران بیایید و این اتفاق هم افتاد و آمدیم و پس از چند ماه بازی سال ۷۷ بود که در مسابقات قهرمانی کشور در مشهد وقتی توپ را وارد سبد کردم، با کمر به زمین خوردم و دچار مصدومیت شدم.

همسر بسکتبالیست ها همسر ایرج خدری بیوگرافی ایرج خدری بیماری بازیگران اخبار بسکتبال

*بعد از مصدومیت چه اتفاقاتی افتاد؟

با وجود اینکه وضعیت خوبی را نداشتم مسئولان تیم فتح قرارداد را یک طرفه فسخ کردند و گفتند خانه‌ای که در اختیارتان است را هم باید تخلیه کنید. همان زمان پزشکان به من اعلام کردند که شاید با یک حرکت ساده هم دچار قطعی نخاع شوم. با وجود اینکه در مسابقات سوم شده بودیم، حتی مدال و حکم مرا هم ندادند و هیچ خبری از مسئولان تیم فتح نبود.

* شکایتی نکردید؟

چرا دنبالش بودم و فدراسیون هم رفتم، اما متاسفانه سستی کردند و نتیجه‌ای نداد. مشحون رئیس فدراسیون بود که پیگیری کردم و آنها هم نامه زدند، اما به جایی نرسید. به ریاست جمهوری و بیت رهبری هم نامه نوشتم که تنها بیت رهبری بود که نامه‌ای را به کمیته امداد ارسال کرد و نتیجه داد.

* عمل‌های جراحی‌تان هم تاثیری نداشت؟

متاسفانه چندین عمل انجام دادم، اما هیچ کدام تاثیرگذار نبود. آخرین عملم هم سال ۸۲ بود که نتیجه‌ای نداشت  و پزشکان گفتند به خاطر عمق آسیب دیدگی که داشتی، نمی‌توان کاری کرد.

* شنیدیم همسرتان هم با بیماری دست و پنجه نرم می‌کند. وضعیت او چگونه است؟

متاسفانه مشکلاتی که برای من پیش آمد برای او هم دردسرساز بود و به خاطر ناراحتی‌ها و استرس‌هایی که داشت، دچار بیماری MS شد و ۱۱ سال است که در بستر بیماری افتاده است. بیماری او حاد است و روزانه ۱۸ قرص مصرف می‌کند و ماهانه یک آمپول هم می‌زند که ۶/۵ میلیون قیمت آن است. البته کمیته امداد در این زمینه کمک زیاد می‌کند که باید از مسئولانش تشکر ویژه کنم.

* غیر از بسکتبال چه شغل دیگری داشتید؟

در حین اینکه بسکتبال بازی می‌کردم قهرمان پرتاب وزنه استان هرمزگان بودم و بوکس را هم در حد حرفه‌ای دنبال می‌کردم. دو سه جلسه هم در تمرین پرسپولیس تست دروازه بانی دادم و سال ۷۳ بود که عابدینی مدیرعامل باشگاه گفت که قبول شدی و بیا ادامه بده، اما  عشقم بسکتبال بود.

* پس از مصدومیت چه کاری می‌کردید؟ درآمدتان از کجا بود؟

آنقدر از لحاظ روحی به هم ریخته بودم که شاید باورتان نشود، اما ۴، ۵ سال پایم را از خانه بیرون نگذاشتم. مستمری که از کمیته امداد می‌گرفتم، خرج زندگی‌ام می‌کردم و از یکی دو جای دیگر هم کمک می‌کردند. پس از آنکه به شرایط عادت کردم دنبال کار گشتم و مدتی در بیمارستان و شهرداری کار کردم، اما دائمی نبود و متاسفانه پیمانکار عوض شد و ما را تعلیق کردند.

همسر بسکتبالیست ها همسر ایرج خدری بیوگرافی ایرج خدری بیماری بازیگران اخبار بسکتبال

* چطور وارد بازیگری شدید؟

سال ۶۶ بود که به طورت اتفاقی یک آگهی در روزنامه دیدم که برای یک نقش مردی بالای دو متر می‌خواستند و وقتی رفتم در تست قبول شدم و کار آغاز شد و در فیلم دایان باخ نقش اصلی بودم. بعد از این به خاطر سابقه‌ای که داشتم در فیلم‌های دیگری مانند من زمین را دوست دارم، آژانش دوستی، اُ مثبت علی سنتوری، مختارنامه و چند طنز ورزشی کار کردم.

* درآمدی هم برایتان داشت؟

با توجه به اینکه تایم بازی های من کم بود در آمد چندانی نداشت و به خاطر علاقه‌ام بازی کردم.

* از بازیگران یا کارگردانانی که با آنها کار می‌کردید، سراغی از شما می‌گیرند؟

متاسفانه هیچ کدام.

* اگر به گذشته برگردید باز هم بسکتبال را ادامه می‌دهید؟

حتما، چون عاشق بسکتبال بوده و هستم. تا زمانی که ورزش می‌کردم از خیلی چیزها بیمه بودم. سختی‌ها و تمرین‌های زیادی را در ورزش دیدم و زمانی که برای بوکس تمرین می‌کردم حتی جای خواب هم نداشتم و روی پله‌های سیمانی ورزشگاه شیرودی استراحت می‌کردم و شب‌ها به خانه پسر خاله‌ام می‌رفتم. با وجود اینها باز هم علاقه زیادی به ورزش داشتم. هیچ پولی هم در میان نبود، اما تعصب و عشق به ورزش حرف اول را می‌زد.

* آن زمان که ورزش می‌کردید، کفش و لباس‌تان را چگونه تهیه می‌کردید؟

شماره پای من ۵۴ بود و زمانی که بازی می کردیم مانند الان نبود که همه چیز پیدا شود و مدتی را بدون کفش بسکتبال بازی می‌کردم تا اینکه برای مسابقات چیزی شبیه کفش را با برادرم درست کردیم و کسی هم متوجه نشد. پس از اینکه برای مسابقات جوانان به ژاپن رفتیم با پول خودم دو جفت کفش خریدم و مدتی پوشیدم.

*برخلاف قدم، آدم بسیار احساسی هستم

زمانی که بازی می‌کردم به تمام هم تیمی‌هایم عشق می‌ورزیدم و آنها را خیلی دوست داشتم و بیشتری ناراحتی من هم از این بود که خیلی زود فراموشم کردند. باید از بچه‌های بندرعباس باید تشکر کنم که یک مسابقه به خاطر من برگزار کردند و همان موضوع تاثیر خوبی در روحیه من و خانواده‌ام داشت.

شاید از لحاظ مالی در مضیقه باشم و شرایط بدی داشته باشم، اما واقعا برایم ارزشی ندارد و بیشتر از حمایت مادی دنبال حمایت معنوی هستم. خدا روزی رسان است، اما این بی توجهی‌ها واقعا سخت است. بعد از پخش چند گزارش، از خارج تماس‌هایی داشته‌ام که آنجا بروم، اما کشورم را دوست دارم. حتی پیشنهاد داده بودند که ادامه زندگی‌ام را به کانادا بروم، اما قبول نکردم و گفتم درد من این چیزها نیست.

* مسابقات لیگ برتر بسکتبال یا تیم ملی را دنبال می‌کنید؟

آنقدر مشکلات درمانی و مشغله‌های کاری زیاد است که وقتی ندارم. باور کنید بیشتر وقت ما در بیمارستان‌ها برای درمان خودم و همسرم سپری می‌شود و گاهی با هم که به بیمارستان می‌رویم خودمان از این وضعیت خنده مان می‌گیرد.

* در حال حاضر درآمدتان از کجاست؟

هزینه‌های درمانی‌مان را کمیته امداد می‌دهد و صندوق حمایت از قهرمانان هم ما را بیمه تکمیلی کرده است. همسرم به دلیل حاد بودن بیماری فقط باید داروهای خارجی مصرف کند که هر ماه چیزی حدود ۷۰۰ هزار تومان می‌شود. با توجه به وضعیت جسمانی‌ام و اینکه نمی توانم سر پا بایستم روزانه دو، سه ساعت دستفروشی می‌کنم و کار دیگری نمی‌توانم انجام دهم.

صندوق حمایت از قهرمانان تنها جایی است که به سراغم آمده است و همین صندوق کمک بلاعوض به من کرده و وامی هم به بنده پرداخت کرده و هفته گذشته نیز از سوی آنها مورد تجلیل قرار گرفتم.

همسر بسکتبالیست ها همسر ایرج خدری بیوگرافی ایرج خدری بیماری بازیگران اخبار بسکتبال

*وضعیت منزل‌تان چگونه است؟

یکی از بهترین خیرینی که دیدم صاحب خانه‌مان است که ۱۰-۱۲ سال است که خانه را در اختیار ما قرار داده و مبلغ ناچیزی را کرایه می‌دهیم.

* چند فرزند دارید؟

امیرعلی ۱۰ ساله و فاطیما ۵ ساله دو فرزندم هستند.

* با وضعیتی که برایتان به وجود آمده اجازه می‌دهید امیرعلی یا فاطیما سمت بسکتبال یا ورزش دیگری بروند؟

مشکلی ندارم و هر ورزشی خودشان دوست داشته باشند، می‌روند. البته از زمانی که فهمیده‌اند پدرشان بسکتبالیست بوده و مدال و مقام هم دارد، خیی خوشحال هستند و شرایط را هم درک می‌کنند که الان این وضعیت برایم پیش آمده است.

* انتظاری از مسئولان فدراسیون بسکتبال یا وزارت ورزش دارید؟

هیچ انتظاری ندارم و امیدوارم همیشه سالم و سلامت باشند. آن زمان که باید کمکی‌ می‌شد، اتفاقی نیفتاد و الان دیگر عادت کرده‌ایم. دنیا همیشه به یک روال نیست و بالا و پایین زیادی دارد. یکی از دوستانم می‌گفت انقدر مصاحبه نکن و دیگر فایده‌ای ندارد.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

نظرات شما ( 5 )
  1. ماهان می گوید

    جاش سبز.حیف این همه استعداد که اینجوری از چشم و یاد برن.
    آقایونی که شاکین چرا بازیکن به پیراهن عرق ندارند، به بازیکن وفادار نیستید که بهتون عرق ندارند.
    روحش شاد

  2. اکبر می گوید

    خدا رحمتش کنه
    خوابیدی بدون لالایی و قصه
    بگیر آسوده بخواب بی درد و غصه
    دیگه کابوس زمستون نمیبینی
    توی خواب گلای حسرت نمیچینی
    دیگه خورشید چهرت نمیسوزونه
    جای سیلی های باد روش نمیمونه
    دیگه بیدار نمیشی با نگرونی
    یا با تردید که بری یا که بمونی
    رفتی آدمکا رو جا گذاشتی
    قانون جنگل زیر پا گذاشتی

  3. ناشناس می گوید

    عدم رسیدگی مسئولین واقعا تاسف انگیز است.با امام حسین محشور شوی انشاالله.صلوات

  4. دریایی می گوید

    … ببخش که کاری ازم ساخته نبود برات همشهری…
    لعنت بر کسانی که در جایگاه های مدیریت می نشینند ولی نیم نگاهی به درد و رنج مردم پایین ندارند…
    با اباعبدالله محشورشی و فرزندانت خوشبخت شوند ان شا الله…
    یا علی

  5. محمد می گوید

    جای تاسف داره واقعا، قهرمان همیشه قهرمانه
    خدا روحشو قرین رحمت قرار بده