جمشید ارجمند درگذشت +بیوگرافی و علت فوت

0

جمشید ارجمند نویسنده و منتقد سینما در روز ۲۳ تیر ماه درگذشت.

آتوسا قلم‌فرسایی از دوستان جمشید ارجمند با تایید خبر به ایسنا گفت: ایشان دو ساعت قبل حوالی ساعت ۹ صبح چهارشنبه ۲۳ تیر ماه بر اثر ایست قلبی درگذشت.

همسر جمشید ارجمند تشییع جمشید ارجمند بیوگرافی لیلا ارجمند بیوگرافی جمشید ارجمند بیوگرافی آتوسا قلم فرسایی بیماری هنرمندان
آتوسا قلم فرسایی

به گفته‌ی او؛ ارجمند از دو ماه قبل به دلیل عفونت در بیمارستان شهدای تجریش  بستری بود و در همین بیمارستان درگذشت.

قلم‌فرسایی اعلام زمان تشییع را به بعد موکول کرد.

همسر جمشید ارجمند تشییع جمشید ارجمند بیوگرافی لیلا ارجمند بیوگرافی جمشید ارجمند بیوگرافی آتوسا قلم فرسایی بیماری هنرمندان

جمشید ارجمند  اسفندماه به علت مشکلات قلبی در بیمارستان قلب تهران بستری شده بود و پس از بهبود نسبی در نوروز اما ۱۹ فروردین باردیگر به علت نارسایی قلبی و وخامت حالش به بیمارستان قلب برده شد و دوباره به منزل برگشت اما دوباره به بیمارستان رفت.

این نویسنده و منتقد از دهه ۳۰ فعالیت نوشتاری‌اش را آغاز کرد و در مجله «ستاره سینما» و سایر مجلات نقد فیلم مطلب می‌نوشت و با منتقدانی همچون پرویز دوائی همدوره بود.

او چندین کتاب مهم – نزدیک به ۲۰ عنوان – را از زبان فرانسه به فارسی ترجمه کرده و در زمینه ویرایش هم فعالیت داشته است.

دوره دوجلدی درباره چند سینماگر، درباره سینما، فیلم‌ ساختن، سینماگر، دستور خط و نگارش، دست‌نامه‌ شیوه نگارش، گربه روی شیروانی داغ و ۲۱ فیلم-قصه دیگر از آثار جمشید ارجمند است.

همسر جمشید ارجمند تشییع جمشید ارجمند بیوگرافی لیلا ارجمند بیوگرافی جمشید ارجمند بیوگرافی آتوسا قلم فرسایی بیماری هنرمندان

در فروردین ۹۵ ، لیلا ارجمند دختر جمشید ارجمند منتقد پیشکسوت درباره انتقال پدرش از بیمارستان به منزل گفت: پدرم به دلیل مشکلات قلبی دو شب در بیمارستان بستری بود اما پزشک متخصص ایشان گفت که در شرایط فعلی کاری از دست مان برنمی آید به همین خاطر ترجیح دادیم پدر را به منزل بیاوریم.

وی افزود: از هوشنگ گلمکانی که دوست دیرینه پدر من است بسیار تشکر می کنم که اطلاع رسانی کردند و مردم را در جریان حال پدر گذاشتند. من به ایشان بسیار ارادت دارم و بابت محبتی که داشتند از ایشان قدردانی می کنم. البته باید به این نکته اشاره کنم که دلیل انتقال پدر به منزل مشکل مالی نبوده است.

لیلا ارجمند در پایان گفت: متاسفانه در برخی از بیمارانی که دچار عارضه قلبی می شوند مشکلات مغزی هم پدیدار می شود و ترکیب این دو مساله درمان را برای پزشکان مشکل می کند. بعد از اینکه پزشک متخصصپدرم گفت فعلا روند درمانی خاصی نمی توانیم انجام دهیم پدر را به منزل آوردیم و بعد از تزریق سرم های پی در پی در حال حاضر توانستیم با تغذیه سالم پدر را در شرایط بهتری مراقبت کنیم.

لیلا ارجمند، متولد سال ۱۳۴۶ در تهران است. او فارغ‌التحصیل مترجمی زبان فرانسه و ادبیات نمایشی از دانشکدهٔ هنرهای زیبا دانشگاه تهران است. فعالیت حرفه‌ای مطبوعاتی را به‌عنوان نویسنده و مترجم از سال ۱۳۷۰ آغاز کرد و این همکاری تاکنون با مجلات سینمایی و هنری ادامه دارد.

جمشید ارجمند (۲۴ دی ۱۳۱۸ تهران – ۲۳ تیر ۱۳۹۵ تهران) مترجم ایرانی و منتقد سینمایی بود.

همسر جمشید ارجمند تشییع جمشید ارجمند بیوگرافی لیلا ارجمند بیوگرافی جمشید ارجمند بیوگرافی آتوسا قلم فرسایی بیماری هنرمندان

زندگینامه جمشید ارجمند

جمشید ارجمند در خیابان لاله‌زار، کوچهٔ پیرنیا ۲، روبه‌روی سینما کریستال به دنیا آمد. خیلی زود در ۱۲ سالگی در آغاز دهه سی و دولت محمد مصدق به عضویت حزب پان ایرانیست درآمد. بعد از کودتای ۲۸ مرداد با وسایل ابتدایی به چاپ اعلامیه می‌پرداخت اما فعالیت‌های سیاسی او را خیلی زود به فعالیت‌های فرهنگی کشاند و در تابستان ۱۳۳۳ کار در مجله فردوسی زیر نظر ناصر نیرمحمدی آغاز کرد. در همین سال چاپ چند شعر نو در مجله فردوسی و راهنمایی‌های اسماعیل شاهرودی و نصرت رحمانی او را با ادبیات نوین فارسی آشنا کرد.

مرگ مادرش در ۱۳۳۷ طی حادثه‌ای در جلوی چشمان‌اش و مرگ پدر در دو سال بعد زندگی مشقت‌باری را به او تحمیل کرد اما وی توانست با سخت‌کوشی بر مشکلات فایق آید و به دانشگاه برود و هم‌زمان در مجلهٔ فردوسی به مدیریت نعمت‌الله جهانبانویی و ستارهٔ سینما به سردبیری پرویز نوری به کار ترجمه و انتشار مقاله بپردازد.

در ۱۳۴۰ به دلیل فعالیت‌های سیاسی در چارچوب جبهه ملی دو بار دستگیر و در زندان قزل‌قلعه زندانی شد. در سال ۱۳۴۱ در تظاهرات دانشجویی مورد ضرب و جرح شدیدی قرار گرفت.

سال ۱۳۴۲ سال پرباری برای ارجمند بود در این سال از دانشکدهٔ حقوق فارغ‌التحصیل شد و با روشنک کشاورز، فرزند سید محمدعلی کشاورز سخنگوی جبهه ملی دوم، ازدواج کرد. تحصیل فوق‌لیسانس مدیریت اداری را آغاز کرد که البته ناتمام ماند. در همین سال در مؤسسهٔ تحقیقات اقتصادی با سمت محقق استخدام شد که امکان تحقیق و سفر به مناطق مختلف ایران و انتشار پژوهش‌هایش در فصلنامه تحقیقات اقتصادی را برای‌اش فراهم آورد. نخستین فرزندش در سال بعد ۵ مرداد ۱۳۴۳ به دنیا آمد که به یاد محمد مصدق نام او را «محمد» گذاشت. چهار سال بعد در آذر ۱۳۴۶ دخترش لیلا به دنیا آمد. در این سال‌ها هر چند دو سال را در سربازی گذراند اما به فعالیت‌های مطبوعاتی و ترجمه و تألیف و نقد سینمایی نیز پرداخت و در سال ۱۳۴۵ مجمع منتقدان فیلم در بنیانگذاری کرد و در همین سال به عنوان عضو هیئت داوران منتقدان سینمایی در جشنوارهٔ فیلم کودک و نوجوان انتخاب شد.

در ۱۳۴۸ به فرانسه رفت تا مطالعات تخصصی در دورهٔ دکترای سیکل سوم دانشگاه اکس-مارسی، رشته اقتصاد و تبلیغات جهانگردی را پی بگیرد. در همین سال ترجمه نخستین کتاب‌اش را به پایان برد و با بازگشت به کشور در سال بعد، به فعالیت‌های گسترده و مداوم به ترجمه و تألیف پرداخت. بعد از انقلاب بهمن ۱۳۵۷ در سال ۱۳۵۸ کار در هیئت تحریریه روزنامه هفتگی طنز «آهنگر» به سردبیری منوچهر محجوبی را آغاز کرد و با تعطیلی این هفته‌نامه در سرویس خارجی روزنامه بامداد شروع به کار کرد که این روزنامه هم تعطیل شد و او در روزنامه میزان مشغول کار شد و این روزنامه هم به سرنوشت آن دو نشریه دچار شد و به کام تعطیلی رفت.

همسر جمشید ارجمند تشییع جمشید ارجمند بیوگرافی لیلا ارجمند بیوگرافی جمشید ارجمند بیوگرافی آتوسا قلم فرسایی بیماری هنرمندان

جمشید ارجمند پس از دو بار جراحی قلب در روز ۲۳ تیرماه ۱۳۹۵ بر اثر عفونت و نارسایی قلبی در بیمارستان شهدای تجریش درگذشت.

آثار جمشید ارجمند

تألیف

  1. – ۱۳۵۱ دربارهٔ چند سینماگر(۲و۱)، نشر و پژوهش کتاب جار.
  2. – ۱۳۵۱ در بارهٔ سینما، نشر و پخش کتاب جار.
  3. – ۱۳۵۲فیلم ساختن، انتشارات مروارید.
  4. – ۱۳۵۳ سینماگر، نشر و پخش کتاب جار.
  5. – ۱۳۷۲ دستور خط و نگارش، مرکز مطالعات برنامه‌ریزی و اقتصاد کشاورزی.
  6. دست‌نامهٔ شیوهٔ نگارش، سازمان مدیریت صنعتی.
  7. – ۱۳۷۷ گربه روی شیروانی داغ و ۲۱ فیلم-قصهٔ دیگر، انتشارات روزنه‌کار.
  8. – ۱۳۷۹ میان پرده، گل‌آقا.

ترجمه

  1. – ۱۳۵۱ حقوق نویسنده، آلکساندر سولژنیتسین، انتشارات مروارید
  2. – ۱۳۵۲ جامعه‌شناسی رادیو و تلویزیون، ژان کازنو، انتشارات سروش
  3. – ۱۳۵۴ چهرهٔ عریان آمریکا، روژه کان، سازمان انتشاراتی و فرهنگی ابتکار.
  4. – ۱۳۶۲ جنبش مقاومت ایرلند، روژه خالیگو، انتشارات خوارزمی.
  5. – ۱۳۶۳ نیکلا کوچولو، سامپه (تصویرگر)، گوسینی (نویسنده)، نشر شینلام.
  6. – ۱۳۶۳ دنیای کوچک دن کامیلو، جووانی گوارسکی، نشر تهران فاریاب، چاپ‌های بعد نشر پرواز.
  7. – ۱۳۶۸ تاریخچهٔ رادیو و تلویزیون، پیر آلبر، آندره ژان تودسک، سازمان انتشارات و آموزش انقلاب اسلامی.
  8. – ۱۳۷۷ سنگ قیصر، جستجوی خط مبارزه در آثار مسعود کیمیایی، پیر بالدوکی، بهرام شیراوژن، فرهنگ کاوش.
  9. – ۱۳۷۷ اصفهان، تصویر بهشت، هانری استیرلن (با مقدمهٔ هانری کربن)، نشر و پژوهش فرزان روز.
  10. – ۱۳۷۸ نقد فیلم، (نمونه‌هایی از نقدهای دهه ۱۳۴۰ تا ۱۳۷۰، انتشارات فانوس خیال
  11. – ۱۳۷۹ مینیاتور ایرانی، رنگ‌های نور: آینه و باغ، یوسف اسحاق‌پور، نشر و پژوهش فرزان روز.
  12. – ۱۳۸۰ شوهر مدرسه‌ای، جووانی گوارسکی، نشر کتاب پرواز.
  13. – ۱۳۸۲ آیین هندو و عرفان اسلامی، داریوش شایگان، نشر و پژوهش فرزان روز.
  14. – ۱۳۸۸ ایرانیان، یونانیان و رومیان، یوزف ویسهوفر، نشر و پژوهش فرزان روز.

جمشید ارجمند بیش از صد کتاب را ویراستاری کرده است که تعدادی از آن‌ها عبارت‌اند از: ارض ملکوت: هانری کربن، زوال تمدن سوداگری: رابرت هایل برونر، شمال و جنوب: ویلی برانت، ترس، امید و پیش‌داوری: هرمز همایون پور، ژاپن کشور شماره یک: ازرا وگل، فرشتهٔ عدالت و پاره‌های دوزخ: مهرانگیز کار.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ