جسد لیلا اسفندیاری کجاست؟ +عکس

0
لیلا اسفندیاری که برای صعود به قله‌های گاشربروم ۱و۲ که به این کوهستان رفته بود، در دومین تلاش خود، در ساعت ۱۴:۱۵ظهر جمعه مورخ ۳۱ تیر ۱۳۹۰ (۲۲ ژوئیه ۲۰۱۱) موفق می‌شود قله گاشربروم ۲ را صعود کند.
به پنجمین سالمرگ لیلا اسفندیاری کوهنورد زن ایرانی نزدیک می شویم.

گاشربروم 1 و 2 زنان کوهنورد حوادث واقعی بیوگرافی لیلا اسفندیاری

به گزارش جام جم، لیلا اسفندیاری کجوری راد کوهنورد ایرانی بود که تیر ماه سال ۱۳۹۰ در کوه گاشربروم ۲ واقع در سقوط کرد و کشته شد. او در هنگام مرگ چهل و یک سال داشت. اما مرگ لیلا یک مرگ عادی نبود، او پیش از این حادثه پیش بینی چنین اتفاقی را کرده بود. اسفندیاری حتی گفته بود اگر چنین اتفاقی برایش افتاد اجازه دهند پیکر بی جانش در همان ارتفاعات برای همیشه باقی بماند تا در راه رسیدن به هدفش جاودانه شود و واقعا هم چنین شد….

گاشربروم 1 و 2 زنان کوهنورد حوادث واقعی بیوگرافی لیلا اسفندیاری

لیلا که بود؟
لیلا اسفندیاری در بهمن ماه سال ۱۳۴۹ در خانواده ای مرفه به دنیا آمد. او که روحیاتی جنگجویانه داشت از همان کودکی خاص بود. این خاص بودن باعث شد تا سخت گیری ها و محدودیت های پدرش را تاب نیاورد تا وقتی به سن جوانی رسید با پیدا کردن کار در یک کارخانه دستمال زندگی مستقلی را تشکیل دهد. یکی از بزرگ ترین آرزوهای لیلا تحصیل در رشته حقوق بود اما زمانی که با والدینش زندگی می کرد پدرش هرگز به او اجازه تحصیل در این رشته را نداد. لیلا البته از همان کودکی علاقه خود را به کوهنوردی هم نشان داده بود تا اینکه کار به جایی رسید که او روزانه هفت ساعت تمرین می کرد.

درک نمی کنیم چرا و چگونه اما مرگ در ارتفاقات آرزوی لیلا بود، لیلایی که به حال سامان نعمتی همیشه غبطه می خورد چرا که این کوهنورد در قله نانگاپاربات سقوط کرد و جان خود را از دست داد.

به هر حال لیلا در یکی از شاخص‌ترین صعودهای خود موفق شد به قله دشوار نانگاپاربات صعود کند، صعودی که از سوی فدراسیون کوهنوردی ایران هرگز پذیرفته نشد. اما پس از مرگش بارها از این صعود یاد شد.

وی در طول دوران ورزشی‌اش ۲ بار مجبور به جراحی دیسک کمر خود شد ولی با کمک پزشک متخصص دوباره به کوهنوردی حرفه‌ای بازگشت.

گاشربروم 1 و 2 زنان کوهنورد حوادث واقعی بیوگرافی لیلا اسفندیاری

روز حادثه…
لیلا اسفندیاری که برای صعود به قله‌های گاشربروم ۱و۲ که به این کوهستان رفته بود، در دومین تلاش خود، در ساعت ۱۴:۱۵ظهر جمعه مورخ ۳۱ تیر ۱۳۹۰ (۲۲ ژوئیه ۲۰۱۱) موفق می‌شود قله گاشربروم ۲ را صعود کند. اما در حین فرود دقایقی بعد در بازگشت تیمی (۶ مرد و لیلا) از قله به سمت کمپ ۳، در حدود ساعت دو نیم بعد از ظهر به دلیل خستگی و از دست دادن تعادل خود از مسیر دشوار یخی زیر قله سقوط می‌کند و در حدود ارتفاع۷۸۰۰ متری در مکانی خارج ازمسیر در میان صخره‌ها، بین دو شیب یخی متوقف می‌شود.

او به دوستان و بستگان خود به صورت زبانی می‌گفت اگر در کوه جان خود را از دست دادم همان جا بگذارید بمانم نمی‌خواهم دیگران به خاطر من جانشان را به خطر بی اندازند، می‌خواهم بام جهان آرامگاه ابدی ام باشد. جسد وی در اذر ماه ۱۳۹۴ به صورت سالم و یخ زده پیدا شد اما بنا به وصیتش برای همیشه در همان جا باقی ماند.

این تنها تصویری است که از پیکر لیلا اسفندیاری ثبت شده است.

گاشربروم 1 و 2 زنان کوهنورد حوادث واقعی بیوگرافی لیلا اسفندیاری
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ