چگونه ام دی اف (MDF) خوب را بشناسیم؟ +قیمت

1

ام‌ دی ‌اف (MDF) یا همان فیبر با تراکم متوسط، از الیاف و ضایعات چوب ساخته شده که به رزین آغشته است و تحت‌تاثیر گرما و فشار، به هم می‌چسبد.‌ این محصول قابلیت روکش‌شدن دارد که به زیبایی و دوام آن، به‌خصوص در محیط‌هایی مانند آشپزخانه می‌افزاید. این ماده برای قرنیزها نیز بسیار مناسب است؛ زیرا صاف و یکنواخت است و معایب چوب را ندارد. همچنین پیچ و تاب بر نمی‌دارد و به هم فشرده، صاف، سفت و بدون گره است و به‌راحتی خم نمی‌شود.

قیمت کابینت ام دی اف قیمت ام دی اف دکوراسیون کابینت آشپزخانه دکوراسیون آشپزخانه بهترین ام دی اف

انواع ام دی اف

مهدی باقری، کارشناس فروش ام‌ دی ‌اف وارداتی، در مورد انواع ام ‌دی ‌اف به ساختمان گفت: «ام‌ دی ‌اف یا از نوع ((Thin) نازک (با قطر ۸/۱، ۵/۲، ۴ تا ۶ میلی‌متر) است که در ساخت کف کشوها، پشت کابینت‌ها، رویه درها، تمام روسازی‌ها مانند دیوارکوب‌ها، پوشش‌های سقف، غرفه‌های نمایشگاهی، صنایع اتومبیل‌سازی، رویه لاستیک زاپاس (یدک) پشت صندلی، رویه در، تولید تخته‌های انحنادار و… کاربرد دارد.‌«

وی ادامه داد: «نمونه ام‌ دی ‌اف (Thick) ضخیم (۳۰ تا ۴۵ و ۴۵ تا ۶۰ میلی‌متر) و در ساخت سازه‌های معماری، ستون‌ها، پایه‌های میز، طاق‌ها، رویه‌کاری (کابینت)، کف نیمکت و کلاً مواردی که صفحات ضخیم و بزرگ با خواص ماشین‌کاری (به‌ویژه عمیق) مسطح و با سطوح صاف کاربرد دارد.»

این واردکننده افزود: «ام ‌دی ‌اف نوع سوم، ام ‌دی ‌اف (Low Formaldehyde) با فرمالدئید کم است. مقدار انتشار فرمالدئید از ام‌ دی‌ اف معمولی بسته به نوع چسب و مقدار آن کمی متفاوت است. انتشار فرمالدئید ام ‌دی ‌اف نباید بیشتر از ۳۰ میلی‌گرم تا ۱۰۰ گرم در هر متر‌مربع (کلاس E2 طبق استاندارد) باشد. این کلاس ام ‌دی‌ اف قابل کاربرد در بسیاری از مبلمان داخل خانه است؛ ولی تهویه مناسب در محل استقرار آنها نیز باید وجود داشته باشد تا فرمالدئید را از محیط خارج سازد. در بعضی موارد لازم است ام ‌دی ‌اف با فرمالدئید کمتر، یعنی با حداکثر انتشار فرمالدئید ۹ میلی‌گرم تا ۱۰۰ گرم (استاندارد E2) استفاده شود. اکنون در بازار، ام ‌دی‌ اف ـ E2 به‌عنوان ام‌ دی ‌اف استاندارد معمولی در آمده ‌است. ام ‌دی ‌اف‌های با فرمالدئیدهای کمتر و حتی بدون فرمالدئید هم در صورت سفارش مشتری قابل تولید است. ام ‌دی ‌اف با فرمالدئید کم در مکان‌هایی که تهویه به‌خوبی انجام نمی‌شود، مرطوب و گرم است یا ساکنان آن احتیاجات و درخواست‌های خاص دارند؛ مثل مدرسه‌ها، بیمارستان‌ها و… ‌. همچنین در موزه‌ها و محل‌های نمایش نیز از ام ‌دی ‌اف کم فرمالدئید برای کاستن از خوردگی فلزات استفاده می‌شود.»

 قیمت کابینت ام دی اف قیمت ام دی اف دکوراسیون کابینت آشپزخانه دکوراسیون آشپزخانه بهترین ام دی اف

مزایا و مضرات ام‌دی‌اف (MDF)

سجاد بشیری، واردکننده ام‌ دی ‌اف، در مورد مزایای این کالا به ساختمان گفت: «این ترکیب در برابر رطوبت مقاومت بسیاری دارد؛ بنابراین برای مکان‌های مرطوب منطقی است.»

وی گفت: «ام ‌دی ‌اف عایق صوت و حرارت است و به علت اینکه مواد تشکیل‌دهنده آن از ضایعات دورریختنی چوب است، در دنیا طرف‌داران خوبی دارد و به نوعی مورد علاقه دوستداران محیط زیست است.»

وی در مورد مزایای دیگر ام ‌دی ‌اف گفت: «داشتن خصوصیات فیزیکی و مکانیکی مقاوم‌تر از مصالح دیگر، قابلیت شکل‌پذیری، لبه‌های صاف قابلیت انجام روسازی‌های مختلف همچون انواع روکش‌های چوبی و غیرچوبی، رنگ‌آمیزی و غیره، پایداری ابعاد و مقاومت در برابر فشرده‌شدن، زیبایی ظاهری، طبیعت ملایم و ظریف و حالات شبیه به چوب و در نهایت، قیمت مناسب آن است.»

بشیری در مورد مضرات و معایب این کالا گفت: «آنچه ام‌ دی ‌اف (MDF) را کمی برای سلامتی خطرناک می‌کند، فرمالدئید به‌کار‌رفته در رزینی است که ذرات چوب را به یکدیگر می‌چسباند. از این‌ رو، سازمان‌های استاندارد و فعالان ایمنی و بهداشت کار، به سازندگان این ترکیبات توصیه می‌کنند از مقدار کمتری فرمالدئید در رزین‌ها استفاده کنند.»

وی در این مورد تصریح کرد: «البته بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده این کالا، از اندازه استاندارد این ماده استفاده می‌کنند؛ اما به‌طور کلی، بخارات (به دلیل دمای تبخیر پایین) این ماده در ایجاد آسم و اختلالات تنفسی و در حادترین موارد به ایجاد سرطان کمک می‌کند. بنابراین، از خریداران می‌خواهیم از برندهای غیر‌معروف و ارزان استفاده نکنند و به‌ویژه در اتاق کودک که عبور و مرور هوا در آن کم است، از این کالا استفاده نکنند.»

این ترکیبات با بخار‌شدن می‌توانند موجبات آلودگی هوای خانه را فراهم کنند و اختلالات تنفسی خفیفی را در افراد و به‌خصوص کودکان و سالمندان به وجود آورند. وی در نهایت تاکید کرد: «بیشتر شرکت‌ها، واردکننده ام‌ دی‌ اف هستند؛ بنابراین باید توجه شود از چه کشوری و با چه قیمتی وارد می‌شود. به عبارتی، اگر متوسط قیمت ام ‌دی ‌اف وارداتی خیلی ارزان باشد، بدون تردید کالای معتبری نیست.»

ام‌دی‌اف در شرایط عادی خطرناک نیست

محمد اکبری‌راد، فعال ساختمانی، در مورد مضرات ام ‌دی ‌اف گفت: «ممکن است فرمالدئید ام‌ دی‌ اف برای سازندگان، تولیدکنندگان و فعالان این صنعت مضر باشد؛ اما در حالت و دمای عادی هیچ مشکلی برای خریداران ندارد.»

وی در این باره افزود: «زمانی این ماده در داخل ام ‌دی ‌اف شروع به فعالیت می‌کند که دمای ام‌ دی ‌اف بالاتر برود؛ یعنی اگر نور خورشید یا هر گرمای دیگری به‌طور مستقیم به ام ‌دی ‌اف بتابد، باعث این مشکل شود؛ اما در شرایط عادی هیچ مشکلی ندارد.»

 قیمت کابینت ام دی اف قیمت ام دی اف دکوراسیون کابینت آشپزخانه دکوراسیون آشپزخانه بهترین ام دی اف

وی تصریح کرد در بازار انواع ام ‌دی ‌اف موجود است که به‌صورت طبیعی و بدون ضرر برای انسان ساخته می‌شوند. در این مورد می‌توان ام ‌دی ‌اف نیشکر را عنوان کرد که به‌صورت کاملاً طبیعی ساخته شده و فاقد هر نوع مواد مضر است.

ام‌دی‌اف واقعی را بشناسید

فریدون وفایی، مجری و نصاب ام ‌دی ‌اف، در مورد راه‌های تشخیص ام‌ دی‌ اف خوب به راهنمای ساخت‌وساز گفت: «بیشتر ام ‌دی‌ اف‌های موجود در بازار، وارداتی‌اند و از کیفیت خوبی برخوردار هستند.»

وفایی در مورد این سؤال که بهترین راه شناسایی ام ‌دی ‌اف از کالاهای مشابه چیست؟ گفت: «ممکن است ام ‌دی ‌اف را با نئوپان اشتباه گرفت، البته مهم‌ترین فرق نئوپان با ام ‌دی ‌اف این است که نئوپان از خرده‌چوب پرس‌شده ساخته می‌شود و ام‌ دی ‌اف از گرد چوب و چسب.»

وفایی افزود: «این کالا کاربرد بسیار زیادی دارد و یک سازنده قادر خواهد بود از قطعات مختلف ام ‌دی ‌اف، کالاهایی مانند کابینت آشپزخانه، انباری، میز مطالعه، میز ناهارخوری، سرویس خواب و کمد کنار تخت‌خواب بسازد. همچنین از آنجا که بافت داخلی ام ‌دی‌ اف از ذرات ریز تشکیل شده است، از پیچ و مهره کردن مداوم آن بپرهیزید؛ زیرا به‌سرعت هرز می‌شود.»

قیمت به روز کابینت آشپزخانه

• کلیه قیمت ها بر حسب میانگین قیمت  فروش در بازار بوده و امکان دارد در شهر های مختلف نسبت به مقدار تفاوت قیمت خرید متریال اولیه و نرخ مصوب اتحادیه و نوع یراق  قیمت ها تا حدودی متغیر باشند.

• قیمت ها بر حسب میانگین قیمت فروش بازار اعلام گردیده است و با قیمت بالاتر یا پایین تر فروختن آنها دلیل بر گران فروش یا ارزان فروش بودن فروشنده نیست.

• قیمت ها با یراق عرف بازار  (ریل ساچمه ای – لولا معمولی – دستگیره تا پنج هزار تومان – صفحه ۳ سانتی لب گرد با  روکش اچ پی ال – ارتفاع هوایی ۹۰ )  و بدنه سفید ام دی اف ملامینه ۱۶ میل با کیفیت سطح A بازار محاسبه شده است.

• ده در صد بابت حمل و نصب به کل فاکتور اضافه خواهد شد ( بر اساس مصوبه اتحادیه بسیاری از شهر ها تحویل در طبقه  همکف انجام شده و حمل از طبقه همکف به طبقات به عهده خریدار می باشد)

• هر متر طول محاسبه شده ، مجموع یک متر زمینی (۶۰%) و یک متر هوایی (۴۰%) می باشد.

  نوع کابینت
میانگین قیمت معامله در بازار

(هزار تومان)

کابینت تمام ام دی اف با درب ملامینه ایرانی ۴۴۰ تا ۵۰۰
کابینت تمام ام دی اف با در ب ملامینه ترک ۴۷۰ تا ۵۷۰
کابینت تمام ام دی اف با درب ملامینه اسپانیا ۵۵۰ تا ۶۷۰
کابینت تمام ام دی اف با درب ملامینه اتریش ۵۸۰ تا ۷۰۰
کابینت تمام ام دی اف با درب های گلاس براق ایرانی ۵۰۰ تا ۶۰۰
کابینت تمام ام دی اف با درب های گلاس براق  ترک ساده ۵۵۰ تا ۶۰۰
کابینت تمام ام دی اف با درب های گلاس براق ترک سه بعدی – گلدار- برجسته ۶۰۰ تا ۷۰۰
کابینت تمام ام دی اف با درب پلی گلاس – ترک ( لامی گلاس ) ۷۵۰ تا ۹۰۰
کابینت تمام ام دی اف با درب پلی گلاس – اسپایا و آلمان ( الویک – نیمن ) ۹۶۰ تا ۱,۴۰۰
کابینت تمام ام دی اف با درب ملامینه ایتالیا ( کلیف  – اسکین ) ۸۰۰ تا ۱,۳۰۰
کابینت تمام ام دی اف کلاسیک با درب روکش پی وی سی ممبران یا  وکیوم
ساده
۷۰۰ تا ۹۷۰
کابینت تمام ام دی اف  کلاسیک با درب روکش پی وی سی ممبران یا وکیوم
چند ابزار با تاج،پاخور،زیرچراغی
۹۰۰ تا ۱,۳۵۰
کابینت بدنه ام دی اف با درب ام دی اف روکش چوب ۹۰۰ تا ۱,۷۵۰
کابینت بدنه ام دی اف با درب تمام چوب ۲,۸۰۰ به بالا

    قیمت به روز ام دی اف – mdf

• کلیه قیمت ها بر حسب میانگین قیمت تک فروشی در بازار بوده و امکان دارد درخرید پالتی (عمده)،بسته به نوع فروشنده  و همچنین فاصله محل تولید تا محل فروش قیمت متفاوت باشد.

• قیمت ها بر حسب میانگین قیمت فروش بازار است و با قیمت بالاتر یا پایین تر فروختن آنها دلیل بر گران فروش یا ارزان فروش بودن فروشنده نیست.

متریال
         روکش
ابعاد (میلیمتر)

ضخامت – عرض – طول

میانگین قیمت معامله در بازار

(هزار تومان)

ام دی اف  سفید صابونی – مغز آرین سینا ملامینه براق ۹۰ گرم ۱۶*۱۸۳۰*۳۶۶۰ ۱۴۸ تا ۱۵۵
ام دی اف  سفید صابونی – مغز واناچای تایلند ملامینه براق ۹۰ گرم ۱۶*۱۸۳۰*۳۶۶۰ ۱۶۵ تا ۱۷۲
  ام دی اف  سفید صابونی – مغز پنل پلاس مالزی  ملامینه براق ۹۰ گرم ۱۶*۱۸۳۰*۳۶۶۰ ۱۶۹ تا ۱۷۴
ام دی اف  سفید صابونی – متفرقه  ملامینه براق ۸۰ گرم ۱۶*۱۸۳۰*۳۶۶۰ ۱۴۲ تا ۱۴۵
ام دی اف آریا ملامینه رنگی ۱۶*۱۸۳۰*۳۶۶۰ ۱۸۵ تا ۱۹۰
ام دی اف ایزوفام ملامینه رنگی ۱۶*۱۸۳۰*۳۶۶۰  ۲۰۰ تا ۲۰۵
ام دی اف آسیا ملامینه رنگی ۱۶*۱۸۳۰*۳۶۶۰ ۱۹۵ تا ۲۰۵
ام دی اف آسا ملامینه مات و براق ۱۶*۱۸۳۰*۳۶۶۰ ۱۸۰ تا ۱۸۸
ام دی اف آلفا ملامینه رنگی ۱۶*۱۸۳۰*۳۶۶۰ ۲۲۳ تا ۲۲۶
ام دی اف زیگما ایران های گلاس براق ۱۶*۱۲۲۰*۲۸۰۰ ۱۵۵ تا ۱۹۰
ام دی اف تهران ملامینه مات و چرمی ۱۶*۱۸۳۰*۳۶۶۰ ۱۹۲ تا ۲۲۵
ام دی اف لامی گلاس (LAMI GLOSS) – ترکیه پلی گلاس یک رو براق و
یک رو مات همرنگ
 ۱۶*۱۲۲۰*۲۸۰۰   ۱۸*۱۲۲۰*۲۸۰۰  ۲۶۸ تا ۲۸۰
۲۷۵ تا ۲۹۰
ام دی اف ای جی تی (AGT) – ترکیه های گلاس براق
ساده
۱۶*۱۲۲۰*۲۸۰۰ ۲۰۵ تا ۲۲۰
ام دی اف ای جی تی (AGT) – ترکیه
های گلاس براق
طرح چوب و مات
۱۶*۱۲۲۰*۲۸۰۰ ۲۲۰ تا ۲۳۰
ام دی اف ای جی تی ( AGT ) – ترکیه
های گلاس براق
 برجسته-چرمی-۳D
۱۶*۱۲۲۰*۲۸۰۰ ۲۲۰ تا ۲۶۰
ام دی اف کاستامانو ( kastamonu entegre )- ترکیه ملامینه رنگی ۱۶*۱۸۳۰*۳۶۶۰ ۲۱۸ تا ۲۴۵
ام دی اف تورپن ( teverpan )- ترکیه ملامینه رنگی ۱۶*۱۸۳۰*۳۶۶۰
ام دی اف ایگر ( eegger ) – اتریش   ملامینه رنگی ۱۶*۲۰۷۰*۲۸۰۰ ۳۳۰ تا ۳۶۰
ام دی اف چامسان ( camsan ) – ترکیه ملامینه رنگی ۱۶*۱۸۳۰*۳۶۶۰
ام دی اف فینسا ( finsa ) – اسپانیا ملامینه رنگی ۱۶*۲۱۰۰*۲۸۰۰ ۳۴۰ تا ۳۶۵
ام دی اف یلدیز ( yildiz sunata ) – ترکیه ملامینه رنگی ۱۶*۱۸۳۰*۳۶۶۰ ۲۲۰ تا ۲۴۰
ام دی اف آلویک (  Alvic ) – اسپانیا پلی گلاس یک رو براق و
یک رو مات همرنگ
۱۸*۱۲۰۰*۲۷۵۰ ۶۳۰ تا ۷۰۰
ام دی اف کیلیف ( CLEAF ) ایتالیا ملامینه رنگی ۱۸*۲۰۷۰*۲۸۰۰ ۷۵۰ تا ۸۴۰
ام دی اف لاتو – لاتئو ( Latho ) چوب طبیعی ۱۸*۱۲۲۰*۲۴۴۰ ۱۴۰۰
ام دی اف تری بی ( ۳B ) ایتالیا – براق    –  ۱۸*۱۲۰۰*۲۷۸۰ ۵۵۰ تا ۵۹۰
ام دی اف تری بی ( ۳B ) ایتالیا – سوپر مات   –  ۱۸*۱۲۰۰*۲۷۸۰ ۴۶۰ تا ۵۰۰
ام دی اف تری بی ( ۳B ) ایتالیا – طرح خاص   –  ۱۸*۱۲۰۰*۲۷۸۰ ۷۲۰ تا ۷۸۰
ام دی اف نیمن ( Neiman ) آلمان    پلی گلاس ۱۹*۱۲۰۰*۲۸۰۰  ۵۰۰ تا ۵۴۰
ام دی اف نیمن ( Neiman ) طرح خاص – آلمان  – ۱۹*۱۰۳۰*۲۶۵۵  –
ام دی اف نیمن ( Neiman ) سوپر مات – آلمان ۱۹*۱۰۳۰*۲۶۵۵  –
ام دی اف رها ( REHAU )  کریستال – آلمان ۱۹*۱۳۰۰*۲۸۰۰  ۶۵۰ تا ۷۱۰
  ام دی اف رها ( REHAU )  برلیان  -آلمان ۱۹*۱۳۰۰*۲۸۰۰ ۷۳۰ تا ۷۶۰
ام دی اف ایشیک  (aisik) – ترکیه های گلاس براق ۱۶*۱۲۲۰*۲۸۰۰ ۲۰۸ تا ۲۷۰
ام دی اف روکش پی وی سی PVC – متفرقه پی وی سی ۱۶*۱۲۲۰*۲۴۴۰ ۱۸۰ تا ۲۳۰
ام دی اف فرامید – ایران  – ۱۶*۱۲۲۰*۲۸۰۰ ۲۰۵ تا ۲۱۴
نئوپان سفید(شرکت های داخلی) ملامینه سفید ۱۶*۱۸۳۰*۳۶۶۰ ۱۳۰ تا ۱۳۳
نئوپان رنگی (شرکت های داخلی) ملامینه رنگی ۱۶*۱۸۳۰*۳۶۶۰ ۱۳۵ تا ۱۳۹
نئوپان سفید(شرکت های داخلی) لترون سفید ۱۶*۱۸۳۰*۳۶۶۰ در حال بررسی
فیبر سفید (شرکت های داخلی) ملامینه سفید ۳*۱۸۰۰*۲۴۴۰ ۲۵ تا ۲۸
فیبر رنگی (شرکت های داخلی) ملامینه رنگی ۳*۱۸۰۰*۲۴۴۰ ۲۸ تا ۳۱
صفحه ۳ سانت ایرانی یک لب گرد و دولب گرد اچ پی ال (HPL) ۳۲*۶۰۰*۴۱۰۰ ۱۷۰ تا ۲۴۵
صفحه ۳ سانت ایرانی دو لب گرد
اچ پی ال (HPL) ۳۲*۶۵۰*۴۱۰۰ ۱۸۳ تا ۲۸۵
صفحه ۵ سانت ایرانی یک لب گرد و دولب گرد
اچ پی ال (HPL)
۴۸*۶۰۰*۴۱۰۰ ۲۳۰ تا ۳۰۰
صفحه ۵ سانت ایرانی دولب گرد
اچ پی ال (HPL)
۴۸*۶۵۰*۴۱۰۰ ۲۵۵ تا ۳۴۵
صفحه ۵ سانت چوبین فر یک لب گرد اچ پی ال (HPL) ۴۸*۶۰۰*۴۱۰۰ ۳۲۵ تا ۳۸۵
صفحه ۵ سانت چوبین فر دو لب گرد اچ پی ال (HPL) ۴۸*۶۵۰*۴۱۰۰ ۳۷۵ تا ۴۴۰
ورق ۱۶ میل تمام  پی وی سی – متفرقه بدون روکش ۱۶*۱۲۲۰*۲۴۴۰ ۱۶*۱۲۲۰*۲۸۰۰ ۱۳۵ تا ۱۴۵
۱۵۳ تا ۱۶۵
فیبر ۳ میل تمام پی وی سی – متفرقه بدون روکش ۳*۱۲۲۰*۲۴۴۰ ۴۳ تا ۴۸

نحوه محاسبه قیمت کابینت آشپزخانه :

ردیف نوع کابینت آشپزخانه درصد قیمت کابینت آشپزخانه ابعاد کابینت آشپزخانه
۱ یک متر طول کابینت زمینی ۶۰ درصد قیمت یک متر کابینت ارتفاع کابینت : ۹۰ سانتیمتر
عمق کابینت : ۵۵ سانتیمتر
عرض صفحه : ۶۰ سانتیمتر
۲ یک متر طول کابینت هوایی ۷۰ ۴۰ درصد قیمت یک متر کابینت ارتفاع کابینت : ۷۰ سانتیمتر
عمق کابینت : ۳۰ سانتیمتر
۳ یک متر طول کابینت هوایی ۹۰ ۶۰ درصد قیمت یک متر کابینت ارتفاع کابینت : ۹۰ سانتیمتر
عمق کابینت : ۳۰ سانتیمتر
۴ یک متر کابینت اپن ۹۰ درصد قیمت یک متر کابینت ارتفاع کابینت : ۹۰ سانتیمتر
عمق کابینت : ۵۵ سانتیمتر
عرض صفحه : ۶۰ سانتیمتر
۵ کابینت سرتاسری ۱۸۰ درصد قیمت یک متر کابینت ارتفاع کابینت : ۲۲۰ سانتیمتر
عمق کابینت : ۵۵ سانتیمتر
۶ کابینت ویترینی هوایی ۷۰ ۶۰ درصد قیمت یک متر کابینت ارتفاع کابینت : ۷۰ سانتیمتر
عمق کابینت : ۳۰ سانتیمتر
۷ کابینت ویترینی هوایی ۹۰ ۹۰ درصد قیمت یک متر کابینت ارتفاع کابینت : ۹۰ سانتیمتر
عمق کابینت : ۳۰ سانتیمتر

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1 نظر
  1. محمد می گوید

    شماره تماس میخواستم برای قیمت