بیوگرافی مریم شیرزاد (گوینده و دوبلور) +همسرش

6

مریم شیرزاد، دوبلر و گوینده‌ی رادیو. متولد سال ۱۳۳۸ در تهران. تحصیلات در رشته جهانگردی. مریم شیرزاد همسر امیرهوشنگ زند است و سینا زند پسرشان است.

مریم شیرزاد فعالیت هنری خود را با گویندگی در برنامه کودک رادیو شروع کرد و بعد از انقلاب و از سال ۱۳۵۹ جذب دوبله شد. گویندگی در نقش اوشین در سریال سالهای دور از خانه، در نقش شازده کوچولو و در نقش آن شرلی در سریال رؤیای سبز از کارهای مریم شیرزاد می‌باشد.

همسر مریم شیرزاد همسر امیرهوشنگ زند مهمانان خندوانه بیوگرافی مریم شیرزاد بیوگرافی سینا زند بیوگرافی امیرهوشنگ زند اینستاگرام خندوانه اسامی دوبلورهای ایران
مریم شیرزاد و استاد منوچهر اسماعیلی
  • شرکت در دوبله همزمان در جشنواره فیلمهای کودک و نوجوان اصفهان چندین دوره
  • گویندگی در رادیو از ۱۳۴۸ تا ۱۳۵۹ دربرنامه کودک.
  • واحد نمایش رادیو
  • برنامه عصر بخیر تهران (زنده)
  • رادیو پیام اجرا و نویسندگی

امیرهوشنگ زند (۱۳۳۲ – تهران) مدیر دوبلاژ، دوبلور و مترجم ایرانی است. او دوبلهٔ حرفه‌ای را از سال ۱۳۴۰ با فیلم نقاب آهنین آغاز کرد. و هم‌چنین در دوبلهٔ انیمیشن پسر دریا، اولین انیمیشنی که در ایران دوبله شد، نیز حضور داشت.

همسر مریم شیرزاد همسر امیرهوشنگ زند مهمانان خندوانه بیوگرافی مریم شیرزاد بیوگرافی سینا زند بیوگرافی امیرهوشنگ زند اینستاگرام خندوانه اسامی دوبلورهای ایران

زند فارغ‌التحصیل از مدرسهٔ فیلم لندن درسال ۱۳۵۷ خورشیدی (۱۹۷۸ میلادی) می‌باشد. هم‌چنین او مدرک لیسانس فیلم‌سازی از انستیتو هنر سان‌فرانسیسکو دریافت کرده است.

خانواده مریم شیرزاد

همسر وی مریم شیرزاد میباشد.پسرش سینا زند، دوبلر می‌باشند.سینا زند به انگلیس مهاجرت کرده و به شبکه ماهواره ای جم پیوسته و مشغول به دوبله در این شبکه میباشد.

مریم شیرزاد از سال ۱۳۵۰ فعالیت حرفه‌ای خود را با ورود به رادیو آغاز کرد و سپس گوینده برنامه کودک رادیو شد. وی در سال ۵۸ به عرصه دوبله رسید و به طور رسمی کار خود را در این حوزه شروع کرد. شاید خیلی‌ها صدای خانم شیرزاد را با اوشین، و آن شرلی بشناسند، اما نکته‌ای که مطرح است حضور سالیان طولانی این دوبلور و گوینده در این حیطه است و اینکه در این مدت به نسبت سایر رقبایش حضور قابل قبولی داشته است.

*خانم شیرزاد اولین فیلمی که شما دوبله آن را انجام دادید، چه کاری بود؟

-مسافر کوچولو اولین فعالیت حرفه‌ای من در حوزه دوبله بود و بعد از آن سریال «سالهای دور از خانه» و کاراکتر اوشین که هنوز هم مردم در صفحات اجتماعی از علاقه خود به این شخصیت و همچنین سریال صحبت می‌کنند.

*شما در آغاز به کار در حرفه دوبله سریال و فیلم‌های شاخصی را دوبله کردید،‌طوری که شاید برای هم دوره‌ای‌هایتان هیچوقت اتفاق نمی‌افتاد!

-از این موضوع بسیار خوشحالم که اغلب کارهایی که دوبله کردم از بهترین آثار زمان خود شده‌اند. الان که در مورد آن زمان صحبت می‌کنم،‌برایم شبیه خوابی شیرین است که مثل واقعیت برایم ملموس نیست. به هر حال همه اینها برایم خوشایند است چراکه پایه کاریم با همین کارها شروع شد. همانطور که خودتان هم به آن اشاره کردید، تمام کارهایی که من در این سالها انجام دادم به طرز عجیبی با موفقیت روبرو شدند و من نسبت به همه آنها همین حس را دارم. ضمن اینکه می‌دانم که خیلی راحت هم می‌شد کارم برای مخاطب و مردم جذاب نباشد و به عبارتی نگیرد! اما خدا را شاکرم که همه چیز به خوبی پیش رفت. این موضوع را قبول دارم که داستان اوشین بسیار جذاب بود،‌ اما به خاطر انتخاب‌های درست و به جای خانم علو (مدیر دوبلاژ سریال) اغلب مردم هنوز این سریال را در خاطر دارند.

*خاطره‌انگیزترین کارهایی که در این سالها انجام دادید،‌چه برای خودتان و چه برای مخاطب چه کارهایی بودند؟

-تمام کارهایم را دوست دارم،‌اما از بین همه آنها آن شرلی، ناوارو، سارا در مدار صفر درجه و مریم مقدس از بهترین کارهایم بودند. در حال حاضر و بعد از مدت زمانی که در این حوزه کار کردم،‌ به سختی کارمان در دوبله پی بردم یعنی زمان که می‌گذرد با کار بیشتر و پیشرفت در کار ،متوجه می‌شوید اینکه فقط بگویید و سینک بگویید نیست،باید طوری بگویید که با عکس و زندگی و نقش یکی باشد.

*فکر نمی‌کنید علاوه بر اینکه شما از همان ابتدا کار خود را به خوبی بلد بودید،‌ اما عنصری به نام شانس نیز در جایگاه کاریتان دخیل بوده است؟!

-به عقیده من خدا با من بوده و کمک کرده و آن شانس هم که شما می گویید، توجه و التفات خداوند بوده است که مرا در این جایگاه به خوبی قرار داده است. درادامه هم انتخاب درست مدیر دوبلاژها و اعتمادی که به من کردند و همچنین نقش‌های اصلی را به من سپردند نیز در این میان تاثیر به سزایی داشته است. یادم هست در سریال «مدار صفر درجه» نقش سارا،‌ انتخاب درست بهرام زند بود که مرا در جای خوبی قرار داد.

همسر مریم شیرزاد همسر امیرهوشنگ زند مهمانان خندوانه بیوگرافی مریم شیرزاد بیوگرافی سینا زند بیوگرافی امیرهوشنگ زند اینستاگرام خندوانه اسامی دوبلورهای ایران

*اما هر چقدر هم انتخاب‌ها و شانس در موفقیت یک هنرمند تاثیر داشته باشند،‌ناخودآگاه علاقه وی نیز به آن حیطه به چشم می‌آید.

-بله، علاقه فاکتور بعدی در موفقیت کارهایم هست. از همان شروع به کار بدون اغراق می‌گویم که عاشقانه کار می‌کردم و زمانیکه به کاری دعوت می‌شدم، فکر می‌کردم واقعا به بهشت دعوت شدم و اصلا این احساس را نداشتم که برای ضبط برنامه به استودیو دعوت شدم. الان هم به هنرجوهایم می‌گویم که دوبله ، هنر است و ماندگاری هنر ، مستلزم عشق است و عاشق بودن به آن هنر.

*در حال حاضر هنرجوهای شما و در کل علاقه‌مندان به این حیطه چقدر با زمانِ شما تفاوت دارند؟

-بسیار می‌شنوم که جوانها مدام می‌گویند ما عاشق دوبله هستیم،‌اما من عشق واقعی که در خودم و هم دوره‌هایم بود را در آنها کمتر دیده‌ام چراکه به محض ورود بجای اینکه سعی کنند گوینده شوند، می‌خواهند فی الفور گوینده باشند. فرق بسیار است بین این شدن و آن بودن. هیچ حلوایی نشد استاد کار، تا که شاگرد شکر ریزی نشد.

* از چه طریقی متوجه استعداد خود شدید؟

-دوستی داشتم که همسایه ما بود و به این دلیل که خود ترانه‌های کودک می‌خواند، اغلب با یکدیگر ترانه‌های کودک را می‌خواندیم، او به من گفت که صدای خوبی داری و مرا به رادیو معرفی کرد،اما باید بگویم قبل از پیشنهاد او من بطور عجیبی به رادیو و گویندگی علاقه‌مند بودم.

همسر مریم شیرزاد همسر امیرهوشنگ زند مهمانان خندوانه بیوگرافی مریم شیرزاد بیوگرافی سینا زند بیوگرافی امیرهوشنگ زند اینستاگرام خندوانه اسامی دوبلورهای ایران

*ماندگارترین آثاری که دوبله کردید،‌کدام‎‌ها بودند؟

-آن شرلی هم نسخه کارتونی و هم سریالش از ماندگارترین دوبله‌هایم بود.

*تا به حال برایتان پیش آمده که در حیطه دوبله کاری را دوست داشته باشید انجام دهید،‌اما امکانش فراهم نشده و به فرد دیگری سپرده شده باشد؟

– نمی‌خواهم جنبه گلایه پیدا کند و به همین خاطر ترجیح می‌دهم نگویم، اما فقط به گفتن یک جمله بسنده می‌کنم و آن هم اینکه باید نقش را به نقشگوی درست آن سپرد. در غیر اینصورت مدیون مصرف کننده‌های میلیونی آن فیلم خواهیم شد.

*در حال حاضر امکاناتی که برای دوبلورهایمان در اختیارشان گذاشته می‌شود،را در قیاس با گذشته چطور ارزیابی می‌کنید؟

-تکنولوژی رو به پیشرفت است، اما احساس همیشه احساس است و هیچگاه تغییری نمی‌کند. به عقیده من فردی که در حیطه دوبله و گویندگی فعالیت می‌کند، تکنولوژی نباید برایش اهمیت بیش از حد لزوم پیدا کند. باید سعی کند تا احساسات خود را محفوظ نگه دارد و سرعت تکنولوژی به احساساتش لطمه نزند.

*چقدر به این موضوع باور دارید که یک دوبلور باید بازیگری هم بلد باشد؟

-از همان اوایل که شروع به کار کردم،‌ همین نظر را داشتم و اکنون به یقین رسیدم و در این باره مطمئن هستم، فردی که از گویندگی در رادیو به دوبله می‌آید، در کار خود موفق‌تر خواهد بود، چراکه الفبای دوبله را به خوبی می‌داند و با لحن و بیان‌های مختلف به خوبی آشنا است. در مورد خودم هم به این دلیل که گویندگی رادیو را پشت سر گذاشته بودم، در واقع ناخواسته سریعتر دانسته‌های دوبله را آموختم. بارها هم در این زمینه به هنرجوهایم گفتم که فردی که بدون پیشینه رادیویی به سمت دوبله می‌آید باید دوره آموزش دوبله را بیشتر و عمیق تر از سایرین بیاموزد .به نوعی دوبله، دوبله را بیاموزد!

همسر مریم شیرزاد همسر امیرهوشنگ زند مهمانان خندوانه بیوگرافی مریم شیرزاد بیوگرافی سینا زند بیوگرافی امیرهوشنگ زند اینستاگرام خندوانه اسامی دوبلورهای ایران

*اینطور که پیداست کلاس‌های گویندگی نیز برگزار می‌کنید؟

-بله،مدتی است که برای علاقه‌مندان به این حیطه کلاسهایی را برگزار می‌کنم و هیچ وقت هم به آنها وعده مدرک و کار ندادم و سعی ام بر این است که تجارب ۴۵ ساله‌ام را، عصاره‌وار تقدیمشان کنم.

*معمولا زمانیکه پای درد دل گوینده و دوبلورها می‌نشینیم، از روند نزولی دوبله برایمان می‌گویند. شما در اینباره صحبتی ندارید؟

-من همیشه می‌گویم که اگر بخواهیم قیاس کنیم،‌باید شرایط را هم در نظر بگیریم. در گذشته خط داستانی عمده فیلم‌ها برگرفته از زندگی‌های واقعی بود. عشق، شادی و غم را با هم داشت. متاسفانه در حال حاضر اغلب فیلم‌ها خشن و غیر واقعی و سرشار از انواع خشونت هاست. البته نظر و سلیقه شخصی من است و بر صحتش هم اصراری ندارم، اما من این دست فیلم‌ها را دوست ندارم و باید بگویم فیلم‌هایی که ما در گذشته دوبله می‌کردیم، لطیف و عاشقانه‌تر بود.

*در حال حاضر در رادیو مشغول هستید و یا دوبله؟ اگر پیشنهادی برای دوبله داشته باشید،‌انجام می‌دهید؟

-تا پایان سال گذشته در رادیو مشغول بودم، و رادیو را خیلی دوست دارم. امیدوارم پیشنهادی از طرف کار در رادیو دریافت کنم .در مورد بخش دوم سوالتان هم باید بگویم بله،‌اگر پیشنهاد شود قبول می‌کنم.

*به نسبت گذشته کم کارتر شده اید،‌ این ترجیح و اولویت خودتان است و یا اینکه پیشنهادها زیاد مورد دلخواهتان نیست؟

-کم کارتر شدم،‌اما گله‌ای ندارم،‌چراکه نسل جدید باید کار کنند و باید بگویم از شرایط پیش آمده واقعا راضی هستم.

همسر مریم شیرزاد همسر امیرهوشنگ زند مهمانان خندوانه بیوگرافی مریم شیرزاد بیوگرافی سینا زند بیوگرافی امیرهوشنگ زند اینستاگرام خندوانه اسامی دوبلورهای ایران

مدیریت دوبله

الیور تویست، سفیدبرفی، آلیس در سرزمین عجایب، چارلی و کارخانه شکلات سازی، دشمن حکومت، قدرت مطلق، داستان برانکس یا محله برونکس، وطنم آفریقا، اسم من خان است، ماموران ابی پوش، بازگشت خوشبختی، دیوید کاپرفیلد و داستان اسباب بازی ۳

برنده بهترین دوبلور

برای گویندگی در فیلم سیمارون

رادیو و تلویزیون

سردبیر و کارگردان و مجری – بازیگر برتامه‌های زنده رادیویی شهر مهربانی و رنگین کمان در رادیو تهران و اجراهای زنده در شبکه تلویزیونی تهران با خواندن غزلیات حافظ و اشعار دیگر شعرا. در حال حاضر اجرای برنامهٔ آوای امواج در رادیو تهران انجام می‌دهند که جمعه‌ها از ۱۶تا۱۸ پخش می‌شود.

فعالیت‌ها به عنوان گوینده نقش‌ها

سریال های مریم شیرزاد

نام مجموعه در نقش به جای
سال‌های دوراز خانه اوشین
قصه‌های جزیره سارا استنلی سارا پلی
ناوارو یولان دختر ناوارو
رؤیای سبز ان شرلی
بازگشت خوشبختی مویی در سه مقطع سنی نقش کودکی -جوانی- میانسالی
تاجر پوسان دانی یونگ
عامل ناشناخته لیندسی دانر نانسی ان ساکویچ

کارتون

شاهزاده روم بانو ملیکا
آن شرلی دختری با موهای قرمز آن شرلی
جزیره ناشناخته سرندی پیتی
مسافر کوچولو یا شازده کوچولو مسافر کوچولو

آثار سینمایی

نام فیلم به جای در نقش
شوالیه تاریکی برمی‌خیزد ان هتوی
اسکری مووی ۳ آنا فاریس
چهار شگفت‌انگیز جسیکا آلبا
جومانجی بونی هانت
۵۰ قرار اول درو بریمور
حال همه خوب است درو بریمور
افسونگر نیکول کیدمن
جنگ ستارگان: نیرو برمی‌خیزد دیسی ریدلی
مردان ایکس: کلاس اول جنیفر لارنس
روح سوار اوا مندس
انتقام‌جویان اسکارلت جوهانسون
هری پاتر و محفل ققنوس اما واتسون
هری پاتر و شاهزاده دورگه اما واتسون
هری پاتر و یادگاران مرگ – قسمت اول اما واتسون
بیگانه لورتا یانگ
فرشتگان آلوده صورت آن شریدان
ونسان و من ژو
داگویل نیکول کیدمن
کوهستان سرد نیکول کیدمن
پاییز در نیویورک وینونا رایدر
دوبلکس درو بریمور
معما آدری هپبورن
پرستار بتی رنه زلوگر
خانه- فیلم مستند گلن کلوز راوی فیلم
شهرداری بریجیت فوندا
انیگما کیت وینسلت
نقابدارو ناشناس پنه‌لوپه کروز
سفر فلیشیا آیلین کاسیدی
از نفس افتاده جین سیبرگ
تصویر یک بانو نیکول کیدمن
اعترافات یک ذهن خطرناک درو بریمور
ماجرای نیم روز گریس کلی
هملت هلنا بونهام کارتر افلیا
بیلی بت گیت نیکول کیدمن
حال همه خوبست درو بریمور رزی
بانکوک هیلتون نیکول کیدمن
پدینگتون نیکول کیدمن
زندگی ام بدون من سارا پلی ان
زندگی من نیکول کیدمن جیل
لئو ناتالی پورتمن
زندگی دیوید گیل لارا لینی
تهاجم نیکول کیدمن کارول
در بارانداز اوا مری سنت
استخوان‌های دوست داشتنی سوزی سالمون
هوش مصنوعی پسربچه نقش اول فیلم
افعی بهاره رهنما
دیوانه وار زیبا نادری
هدف زیبا نادری
در کمال خونسردی آتنه فقیه نصیری
ملک سلیمان الهام حمیدی
مختارنامه (مجموعه تلویزیونی) حدیث فولادوند
مریم مقدس بهاره رهنما
مریم مقدس شبنم قلی خانی
آبری دیویس امبر تامبلین

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

نظرات شما ( 6 )
  1. م.ا می گوید

    با سلام.آقا یا خانم محترم من ۱ماهه دارم دنبال صداهای خانم مریم شیرزاد میگردم ولی چیزی پیدا نکردم.اگه مثل بقیه از کنار این نظر رد نمیشید یه سایتی،کانالی معرفی کنید که بتونم صداهای ایشون رو از داخلش دانلود کنم.ممنون

  2. رها می گوید

    همسر ایشون دوبلور نیستند و خودشون تکذیب کردند
    همسر شون اصلا آدم دیگه ای هست

  3. دریا می گوید

    سلام. در رابطه با همسر و پسر خانم شیرزاد اشتباه نوشتین. همسر و پسر ایشون اصلا در کار دوبله نیستند. لطفا اصلاح شود.
    با تشکر

  4. احمد می گوید

    این صحبت خود خانم شیرزاد هست که عنوان کرد همسر و پسرش در کار دوبله نیستند:

    http://s9.picofile.com/file/8310099900/Maryam_Shirzad_Hala_Khorshid_.mp4.html

  5. نیما می گوید

    ابتدا بانو مینو غزنوی بهترین صدای دوبله رو دارند و درکنارشون خانم شیرزاد خیلی دل نشینند.اصولا دوبلورهای زن ایران هرکدوم نابغه این کارند.خانم بانو شکوفنده،بانو ناظریان،سرور همه بانو رفعت هاشم پور ووو.چی بگم.از کی بگم از بانو زنده باد ژاله کاظمی با اون بغضی که همیشه توصداش بودو اون استعداد بی نظیرشون.یاد صدای بانو ژاله که می افتم بخدا بغضم می گیره.روحش شاد

  6. مازیار می گوید

    ایشون همسر آقای زند نیستن این مطلب اشتباه س