ساخت مسکن مهر به مشکل خورد

0

تسنیم، به گفته دولتی‌ها امروز حدود ۸۰۰ هزار واحد مسکن مهر نیمه‌تمام چشم‌انتظار تزریق منابع مالی برای تکمیل و واگذاری به متقاضیان هستند.

دولت با استناد به وضع اقتصادی کشور می‌گوید پولی برای این کار ندارد و در تلاش است با افزایش سقف تسهیلات مسکن مهر کمبود منابع مالی برای تکمیل پروژه‌ها را از طریق متقاضیان جبران کند. تلاشی که وزیر راه و شهرسازی آنرا از اساس تکذیب کرده است.

عباس آخوندی از مسکن اجتماعی و حمایتی به‌عنوان ۲ برنامه دولت برای مسکن‌سازی نام می برد، اما سازندگان مسکن با تاکید بر این‌که دولت یازدهم پرداخت تسهیلات به انبوه‌سازان را متوقف کرده می‌گویند دولت هیچ برنامه‌ای برای بخش مسکن ندارد.

این‌گونه شده که مسکن چند ماهی است در بلاتکیلفی به سر می‌برد؛ نه خبر امیدوارکننده‌ای در رابطه با تامین منابع مالی پروژه‌های مسکن مهر به گوش می‌رسد و نه این‌که برنامه‌های وزارت راه برای این بخش رونمایی شده است. مسئولان و دست‌اندرکاران این بخش تنها به اعلام کلیات مسکن اجتماعی بسنده کرده‌اند.

*بخش مسکن تعطیل شد

رئیس انجمن انبوه‌سازان با بیان این‌که دولت برنامه‌ای برای بخش مسکن کشور ندارد و همه چیز را تعطیل کرده است، گفت: چرا وام ساخت و خرید مسکن تعطیل شده است. چرا در چهار ماه اخیر بانک‌ها یک ریال هم به انبوه‌سازان وام نداده‌اند. دولت نمی‌خواهد در بازار دخالت کند ولی چرا به بخش خصوصی انگیزه نمی‌دهد، چرا مشوق نمی‌دهد.

مجتبی بیگدلی با اشاره به بی‌برنامگی دولت در بخش مسکن، اظهار کرد: ۵، ۱۰ و ۲۰ روز بی‌برنامگی دولت در بخش مسکن اشکالی ندارد، اما چهار ماه است که دولت هیچ برنامه‌ای ندارد، ضمن آن‌که همه چیز را تعطیل کرده‌اند.

وی تاکید کرد: وزارت راه مدت‌هاست که برنامه مسکن اجتماعی را مطرح کرده و بر مزیت‌های آن تاکید دارد اما این در حالی است که رسانه‌ها هم اطلاعات چندانی از این پروژه ندارند علی‌رغم آن‌که لشگر ۳۰ تا ۴۰ هزار نفری از کارشناس تا مدیرکل در وزارت راه و شهرسازی وجود دارد.

وی گفت: «فردای» رکود که تقاضاها روی هم انباشته شد همه سدها شکسته می‌شود و شاهد یک سونامی قیمتی در بازار مسکن خواهیم بود که همه چیز را با خودش خواهد برد.
وی افزود:‌ دو سال در کشور مسکن‌سازی نداشته‌ایم، علاوه بر این‌ به تقاضا هم پاسخ داده نشده و مشکلات کنونی به وجود آمده است.

بیگدلی با اشاره به این‌‌که دولت دهم در اواخر عمر درگیر کارهای حاشیه‌ای شد، افزود:‌به همین دلیل مسکن در کشور ساخته نشد و چنانچه بی برنامگی دولت یازدهم نیز در این زمینه ادامه داشته باشد سال آینده شاهد سونامی افزایش قیمت‌ها در بازار مسکن خواهیم بود، سونامی که همه چیز را با خودش می‌برد.

*درایت و تفکر دولت بیشتر شده است

این در حالی است که یک کارشناس مسکن بر این باور است که توقف طرح مسکن مهر هیچ تاثیری در روند ساخت‌وساز مسکن بخش خصوصی نداشته است.

فردین یزدانی در گفت‌وگو با تسنیم معتقد است که برنامه‌های دولت از جمله ایجاد صندوق‌های پس‌انداز اقدام مثبتی برای خانه‌دار کردن مردم است.

وی با اشاره به این‌که تکمیل پروژه‌های مسکن مهر ۴ سال زمان می‌برد برنامه‌های دولت یازدهم در بخش مسکن را این‌گونه ارزیابی کرد: در حدود چهار ماه اخیر خوشبختانه مقداری درایت و تفکر بیشتری در دولت دیده شده و تأکیداتی در خصوص مسکن کم‌درآمدها و مسکن اجتماعی می‌شود، هرچند باید دید که این طرح به‌چه‌صورت و مکانیسمی تعریف خواهد شد.

وی با تاکید بر این‌که مسکن اجتماعی بحث بسیار خوبی است که به دقت آن بستگی است، گفت: به نظر می‌رسد دوباره تأکیداتی برای فعال شدن سیاست‌های شهرسازی می‌شود که این موضوع گام مثبتی در بخش مسکن به شمار می‌آید.

کارشناس مسکن ادامه داد: اگر دولت بتواند سیاست زمین شهری را با توسعه صندوق‌های پس‌انداز مانند صندوق‌های فرهنگیان، کارگران و… پیوند بزند این موضوع برای این بخش بسیار حیات‌بخش خواهد بود.

با وجود آن‌که اقدامات دولت در بخش مسکن مخالفان و موافقانی دارد، اما واقعیت آن است که در حال حاضر طرح مهر به‌عنوان بزرگترین برنامه مسکن‌سازی ایران با مشکلی به نام کمبود منابع مالی مواجه است.  برای آن‌که بتوان حدود ۸۰۰ هزار واحد نیمه تمام این طرح را تکمیل کرد به حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

اگر هزینه‌های انشعاب آب، برق و فاضلاب را نیز  محاسبه کنیم (هزینه انشعاب گاز را فاکتور می‌گیریم) حدود ۶۰۰۰ میلیارد تومان برای قابل سکونت این واحدها نیاز است. به عبارت دیگر حداقل ۲۶ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است تا واحدهای این طرح از یک «ساختمان» تبدیل به مکانی برای «سکونت» تبدیل شوند.

اما آیا دولت قادر به تامین این میزان اعتبار است. عضو کمیسیون عمران مجلس راهکار حل مشکلات مالی مسکن مهر را تشکیل کمیته‌ای سه جانبه با حضور نمایندگان مجلس، نمایندگان دولت و بانک مرکزی می‌داند.

علی نعمت چهاردولی با تاکید بر این‌که عدم امکان تأمین مالی برای اتمام واحدهای مسکونی مهر به‌شدت مشکل آفرین است وبرای رفع این معضل لازم است که دولت وارد عمل شود.  در حال حاضر بسیاری از واحدهای مسکونی مهر شهرهای مختلف، از جمله شهرهای اطراف پایتخت مانند پردیس و هشتگرد به‌دلیل عدم تکمیل زیرساخت‌ها بدون استفاده مانده است.

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: با توجه به این‌که سیستم بانکی اعلام کرده منابعی برای تزریق اعتبار به پروژه‌های مسکن مهر ندارد و وزیر نیرو نیز تأکید کرده که توان تأمین اعتبار برای تکمیل زیرساخت‌های این پروژه را ندارد بنابراین لازم است که دولت وارد عمل شود و برای حل این مسئله چاره اندیشی کند.

چهاردولی خواستار تشکیل کمیته‌ای مشترک بین نهادهای مرتبط برای حل این مسئله شد و افزود: لازم است کمیته‌ای مشترک بین مجلس با حضور اعضای کمیسیون‌های عمران، بودجه، انرژی، نمایندگان دولت و بانک مرکزی تشکیل تا راهکار جایگزینی برای حل بحران تأمین مالی پروژه‌های مسکن مهر اندیشیده شود.

این عضو کمیسیون عمران مجلس تأکید کرد: روش‌هایی نظیر استقراض، فاینانس، استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و… از جمله موضوعاتی است که باید توسط این کمیته مورد بررسی قرار گیرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ