پزشکان نیما طباطبایی را به تلافی سخنان مهرجویی جراحی نکردند؟!

0

پس از انتقادهای مطرح شده نسبت به عملکرد پزشکانِ متخلف که شدیدترین این انتقادات توسط داریوش مهرجویی سینماگر پیشکسوت کشورمان مطرح شد، خبرهایی در خصوص عدم جراحی یکی از سینماگران جوان مطرح شده است؛ اتفاقی که اکنون این پرسش را در پی داشته که آیا وقوعش به خبر بیانیه جراحان مبنی بر عدم جراحی سینماگران ارتباط دارد؟!

به گزارش تابناک؛ سلسله وقایعی که برای نیما طباطبایی کارگردان مستند «من ناصر حجازی هستم» و خواهرزاده رویا تیموریان، رخ داده، این پرسش را پیش آورده که آیا پزشکان تیغ را برای سینماگران از رو کشیده‌اند و سلامت بیمار، ابزار درمان شده‌ است؟ برای درک ماجرا دو روایتی که تاکنون از این اتفاق توسط دو رسانه منتشر شده را بخوانید:

در همین زمینه ابتدا مهر گزارش داد، رویا تیموریان خویشاوند نزدیک نیما طباطبایی کارگردان مستند «من ناصر حجازی هستم» که دو روز پیش به دلیل عارضه مغزی در بیمارستان بهمن بستری شد درباره حال و روز این کارگردان جوان گفت: خواهرزاده‌ام دو روز پیش به دلیل سردردهای شدید به بیمارستان مراجعه کرد اما متاسفانه به جز داروهای مسکن هیچ درمان دیگری برایش در نظر نگرفتند.

وی افزود: ولی بعدا طبق تشخیص پزشکان مشخص شد او به عارضه تومور مغزی دچار شده و قرار بود امروز تحت عمل جراحی قرار بگیرد اما از شب گذشته هیچ جراحی بر بالینش حاضر نشد و ما با کمک دکتر برزویه پزشک بیمارستان ایرانمهر توانستیم او را به این بیمارستان منتقل کنیم. در حال حاضر با پیگیری مجدانه پرسنل، آزمایش های لازم گرفته شده و منتظر جواب هستیم تا در اسرع وقت بیمارمان را به اتاق عمل ببرند.

تیموریان با اشاره به اینکه مادر نیما طباطبایی ایران نیست، بیان کرد: در این دو روز شرایط بسیار سختی بر ما گذشت و من از دکتر برزویه و همه کسانی که در بیمارستان ایرانمهر هستند نهایت تشکر را دارم که با ما همکاری کردند. متاسفانه بیمارستان بهمن با ما نامهربانی کرد و کمک های بابک برزویه عکاس مطبوعاتی و پدرشان به دادمان رسید.

جراحان یک هنرمند را به تلافی سخنان مهرجویی جراحی نکردند؟!

پزشکان متخلف بیوگرافی نیما طباطبایی بیماری نیما طباطبایی بیمارستان بهمن

از سوی دیگر سینما سینما گزارش داد، نیما طباطبایی مستندساز جوان کشورمان دچار عارضه مغزی شد ولی جراحی او با حواشی همراه بود. این کارگردان جوان درپی عارضه مغزی به یکی از بیمارستان های غرب تهران منتقل شد که بنا به شنیده ها تا نیمه شب دیشب، به رغم وخامت حالش هیچ پزشکی حاضر به عمل او نشد.

به گفته نزدیکان طباطبایی، پرسنل این بیمارستان تخصصی اعلام کرده اند که دستگاه سی تی اسکن برای وزن بالا ندارند و حتی از در اختیار قرار دادن آمبولانس نیز خودداری کردند. همچنین به همراهان بیمار گفته شده که پزشک جراح نداریم. طباطبایی که از ظهر دیروز به آن بیمارستان منتقل شده بود، حوالی نیمه شب گذشته به ناچار، به بیمارستان ایرانمهر منتقل شد و قرار است امشب توسط دکتر برزویه جراحی شود.

پس از درگذشت عباس کیارستمی و حواشی فراوانی که درپی بحث خطای پزشکی درگرفت و موجب تقابل و مجادله میان پزشکان و هنرمندان شد. داریوش مهرجویی در مراسم ترحیم کیارستمی حمله تندی به جراحان کیارستمی کرد و پس از آن چند پزشک پاسخ دادند و یکی از پزشکان بیمارستان جم نیز با پلاکاردهای عجیبی در واکنش به مهرجویی خبرساز شد. وزیر بهداشت نیز گروهی را مامور رسیدگی به این پرونده کرد که نتایج بررسی های نهایی آنان هنوز اعلام نشده است.

شنیده های موثق حاکی از آن است که بیانیه صنفی تندی هم از سوی جراحان آماده شده بود تا از این پس رسما هیچ هنرمندی مورد عمل جراحی قرار نگیرد که با پادرمیانی وزیر بهداشت و پس از یک جلسه طولانی این بیانیه منتشر نشد.

حال مشخص نیست برخورد اخیر با نیما طباطبایی پیرو حواشی مربوط به درگذشت کیارستمی است یا دلایل دیگری دارد. نیما طباطبایی که فرزند مرحوم غلامرضا طباطبایی و خواهرزاده رویا تیموریان است اخیرا با مستند «من ناصر حجازی هستم» درگروه هنروتجربه حضور داشت.

به گزارش «تابناک»، اگر هریک از دو روایت فوق الاشاره و به خصوص روایت دوم حقیقت داشته باشد، انتظار می‌رود نهادهای قضایی به ماجرای تنظیم بیانیه ورود کنند و تمامی تنظیم کنندگان و عوامل دست اندرکار در این پروژه شناسایی و از کار برکنار شوند. همچنین انتظار می‌رود وزیر بهداشت و درمان پزشکی رسماً به دلیل پرده پوشی و عدم اخراج تمامی پزشکان دخیل در تنظیم این رسوایی، از ملت ایران عذرخواهی کند.

بدون تردید پزشکی که لحظه‌ای در خیال خود به عدم درمان حتی یک بیمار به عنوان «اقدام تلافی جویانه» می‌اندیشد و با تعابیری نظیر Case selection، این رفتارش را توجیه می‌کند، صلاحیت پوشیدن لباس سفید پزشکی را ندارد. با توجه به موضع‌گیری برخی پزشکان در شبکه‌های اجتماعی پس از اعتراض مهرجویی مبنی بر اینکه او را درمان نخواهند کرد، تنظیم این بیانیه دور از انتظار نیست.

در نهایت با توجه به روایت‌های منتشر شده درباره علی طباطبایی انتظار می‌رود مدعی العموم وارد شود و به طور دقیق به بررسی روند درمان بپردازد تا اگر اقدامات خطایی نظیر عدم جراحی به صورت تعمدی صورت پذیرفته، با پزشکان مقصر و مدیریت بیمارستان که نظارت درستی نداشته، برخورد لازم صورت پذیرد. نظارت سخت در این مرحله، می‌تواند بازدارندگی بالایی داشته باشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ