بیوگرافی گلنوش سبقت الهی (تیرانداز المپیکی)

0
گلنوش سبقت الهی متولد ۱۳۶۹ اهل اصفهان و در رشته تپانچه مشغول فعالیت است وی در مقطع کارشناسی برق می باشد  و از نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۱۶ در ریودوژانیرو برزیل است.

گلنوش سبقت‌اللهی در مسابقات قهرمانی آسیا و توزیع سهمیه المپیک، در دهلی نو هندوستان با قرار گرفتن در جایگاه چهارم فینال تپانچه ده متر بانوان، و به سبب سهمیه گرفتن تیراندازان تایوان و کره جنوبی در مسابقات قبلی، موفق به کسب سهمیه بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۱۶ گردید.

گلنوش نخستین بانوی اصفهانی بود که موفق به کسب سهمیه المپیک شد. همچنین برای نخستین بار یک تیرانداز ایرانی در بخش تپانچه سهمیه این مسابقات مهم را به دست می‌آورد.

گلنوش سبقت الهی دختر اهل اصفهان تاریخ ساز شد

با کسب نخستین سهمیه تاریخ ایران در بخش تپانچه بانوان

یک سهمیه المپیکی دیگر برای بانوان ورزشکار. این‌بار نامی که کمتر شنیده بودیم و کمتر روی آن حساب می کردیم افتخارآفرینی کرد؛ گلنوش سبقت الهی در تیراندازی با تپانچه بادی.

ورزش بانوان فدراسیون تیراندازی تیم تیراندازی بانوان بیوگرافی گلنوش سبقت الهی

در آخرین مرحله از مسابقات تیراندازی کسب سهمیه المپیک ۲۰۱۶ ریو در هند گلنوش سبقت الهی در رشته تپانچه ۱۰ متر بانوان و در رقابت با ۴۵ تیرانداز دیگر با ۱۲۷٫۲ امتیاز در مکان چهارم ایستاد و با این نتیجه سومین سهمیه تیراندازی المپیک را برای ایران کسب کرد. پیش از این نجمه خدمتی و الهه احمدی دو سهمیه برای ایران کسب کرده‌اند.

گلنوش سبقت‌الهی پس از این موفقیت بزرگ در گفت‌وگو با پنج حلقه درباره کسب سهمیه المپیک ۲۰۱۶ ریو گفت: نمی‌توانم درباره احساسی که دارم صحبت کنم و اصلا حالم قابل وصف نیست. فقط می‌توانم بگویم بسیار خوشحالم که توانستم به عنوان یک بانوی ایرانی سهمیه مهم‌ترین رقابت‌های بین المللی ورزشی را بگیرم.

سبقت الهی در ادامه گفت: رقابت‌های هند بسیار سنگین بود و با تمرین و آمادگی و البته کمک اطرافیان موفق شدم به هدفم که حضور در المپیک بود برسم. امیدوارم از این پس هم شرایط به‌گونه‌ای پیش برود که بتوانم در المپیک نتیجه خوبی بگیرم.

این برای نخستین بار بود که یک بانوی ایرانی در بخش تپانچه موفق به کسب سهمیه المپیک می‌شد. سیدمهدی ‌هاشمی، رئیس فدراسیون تیراندازی هم با اشاره به این مطلب، پس از درخشش گلنوش سبقت‌الهی در رقابت‌های هند گفت: خوشحالیم که برای نخستین بار بانوان در بخش تپانچه نیز سهمیه المپیک گرفتند. به علاوه برای نخستین‌بار ۳ سهمیه نخست رشته تیراندازی به نام بانوان ثبت شده و من این موضوع را به بانوان جامعه ورزش تبریک می‌گویم و امیدوارم تا پایان این مسابقات تعداد سهمیه‌های تیراندازی افزایش یابد.

رئیس فدراسیون تیراندازی با اشاره به سهمیه بانوان در تیراندازی گفت: در دوره گذشته المپیک در بخش تپانچه مردان یک سهمیه و در تفنگ بادی بانوان دو سهمیه کسب کردیم اما در این دوره تا اینجای کار هر ۳ سهمیه به نام زنان ثبت شده است و من این موضوع را به فال نیک می‌گیرم.

سایت جهانی فدراسیون تیراندازی در ابتدای ماه ژوئن رده‌بندی تیراندازان را اعلام کرد. در این رده‌بندی نتایج تیراندازان در مسابقات جام جهانی مونیخ تاثیر داشته است. براساس آخرین اعلام فدراسیون جهانی تیراندازی الهه احمدی که تا چندی پیش جایگاه اول رنکینگ جهانی فدراسیون جهانی تیراندازی را در اختیار داشت اکنون با نزدیک شده به بازی‌های المپیک ریو هر ماه از جایگاه خود دو یا سه پله سقوط می‌کند. الهه احمدی در آخرین رنکینگ تیراندازی جهان در تفنگ بادی ۱۰ متر زنان از رده ششم به رده نهم سقوط کرد. نجمه خدمتی و مه‌لقا جام‌بزرگ با دو و هفت پله سقوط در رده‌های سیزدهم و ۴۳ ایستادند. در این رده‌بندی نمایندگان چین صربستان و مکزیک در رده‌های اول تا سوم قرار گرفتند.

رده‌بندی جهانی تیراندازان در سایر رشته‌ها به شرح زیر است:

تپانچه ۱۰ متر زنان:

۱- اوکراین

۲- چین

۳- صربستان

۵۳ – گلنوش سبقت‌اللهی (۵  پله صعود )

۸۱- الهام هریجانی ( ۱۲ پله صعود )

۵۰ متر سه وضعیت زنان:

۱- کرواسی

۲- آلمان

۳ – ایتالیا

۱۱- مه‌لقا جام‌بزرگ

۲۶ – نجمه خدمتی ( ۳۲ پله صعود )

۳۹ – الهه احمدی ( ۱۰ پله صعود )

لازم به ذکر است؛ در تپانچه ۲۵ متر زنان نیز گلنوش سبقت‌اللهی، هانی رستمیان و بهناز غلامی به ترتیب در رده‌های ۷۴، ۸۹ و ۱۱۵ قرار گرفتند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ