طرح نهایی کامران بختیاری برای لباس المپیک +عکس

0

طرح نهایی لباس کاروان المپیک ایران در ریو ۲۰۱۶ مشخص شد.

کمرون زیگزال طراحی لباس المپیک طراح لباس بیوگرافی کامران بختیاری اینستاگرام کامران بختیاری

instagram kamran bakhtiyari

کامران بختیاری یکی از موفق ترین طراحان لباس و صاحب برند کمرون زیگزال است. ویژگی اصلی کمرون زیگزال اختصاصی بودن تمام اتفاقاتی است که به آن مربوط می‌شود. از طراحی پارچه و لباس گرفته تا ارائه‌ی خدمات به مشتریان.کامران بختیاری طراحی لباس افراد مشهور بسیاری از جمله محمدرضا گلزار را برعهده داشته است.

در که باز می‌شود یک حیاط دلباز و استخری آبی که به لطف فصل بهار سبزتر و زیباتر شده است توجهمان را جلب می‌کند. از پله‌ها بالا می‌رویم. راهرو را که رد می‌کنیم یک سرسرای چشم‌گیر انتظارمان را می‌کشد لباس‌های بانوان رنگ‌به‌رنگ و متنوع با طراحی خاصی چیده شده و چند پله که به پایین می‌رود ما را به پوشاک مردانه می‌رساند. یک اتاق پرو بزرگ با نورپردازی زیبا تکمیل‌کننده‌ی فروشگاهی این‌ چنینی است. پله‌های بالایی هم ما را به یک نشیمن گرم می‌رساند تا با خیال راحت روی مبل‌هایش لم بدهیم و با ورق زدن کاتالوگ‌های متنوع محبوب‌ترین لباسمان را انتخاب کنیم. اینجا عمارت کمرون زیگزال است برندی جهانی با طراحان ایرانی. اگر می‌خواهید با شیوه‌ی کار کم‌ نظیر این برند بیشتر آشنا شوید ادامه مطلب را از دست ندهید.

ویژگی اصلی کمرون زیگزال اختصاصی بودن تمام اتفاقاتی است که به آن مربوط می‌شود. از طراحی پارچه و لباس گرفته تا ارائه‌ی خدمات به مشتریان. فرض کنید که شما به‌ عنوان خریدار وارد این مجموعه می‌شوید. از ابتدای ورودتان یک طراح لباس و یک کارشناس پوشاک همراهتان می‌شوند تا در انتخاب رنگ و مدل مناسب و حتی طراحی مجدد و خاص لباس شما یاری‌تان کنند. بله شما برای اولین می‌توانید لباستان را خودتان طراحی کنید به‌ این‌ ترتیب آن نمونه‌ای از لباس را که پسندیده‌اید با مشاوره‌ی دو کارشناس می‌توانید تغییر دهید. در همان لحظه به‌ صورت گرافیکی این تغییرات بر روی لباس و صفحه‌ی کامپیوتر اعمال می‌شود تا بعدازآن مراحل دوخت و غیره را طی کند.

به اینجا ختم نمی‌شود. در کمرون زیگزال از تمام مدل‌ها یک عدد طراحی و دوخته‌ شده پس اگر شما آن‌ یک نفری باشید که لباس را تهیه می‌کنید آن لباس به‌ صورت منحصر به‌ فرد متعلق به شما می‌شود نامتان به همراه یک کد شناسایی در قسمتی از لباس دوخته می‌شود و هر بار با وارد کردن آن کد اختصاصی در سایت می‌توانید لباستان را در فضای مجازی هم ببینید. نه‌ فقط طراحی لباس‌ها بلکه طراحی پارچه‌ها و اکسسوار یا همان افزونه‌ها نیز عموماً توسط خود کمرون زیگزال انجام می‌شود که نشان از یک نتیجه‌ی کاملاً اختصاصی و منحصربه‌فرد برای خریدار دارد.

این مجموعه امتیاز دیگری هم دارد و آن‌ هم ارائه‌ی محصولات در قالب چهار فصل است. فرقی نمی‌کند در چه فصلی باشید شما برای تمام فصول می‌توانید لباس مناسبتان را انتخاب کنید. کیفیت بسیار بالای پارچه‌ها را به‌جرات می‌توان مهم‌ترین ویژگی لباس‌های کمرون زیگرال دانست.

کمرون زیگزال طراحی لباس المپیک طراح لباس بیوگرافی کامران بختیاری اینستاگرام کامران بختیاری

کامران بختیاری، طراح ایرانی و صاحب برند کمرون زیگزال

اگر در طراحی لباستان اصالت و مدرنیته را در کنار هم می‌خواهید به قطع می‌توانید روی این برند حساب باز کنید. نمادهای معماری اسلیمی و تذهیب مانند شکل‌های مدوری که در معماری ایرانی به چشم می‌خورد به‌خوبی با نشانه‌های طراحی مدرن هماهنگ شده‌اند تا هم هویت و اصالت ایرانی در نظر گرفته‌ شده باشد و هم مزایای طراحی‌های روز دنیا.

این نکته هم شنیدنی است که چهره‌های مطرحی از دنیای هنر و ورزش طراحی‌های اختصاصی کمرون زیگزال را بر تن می‌کنند.

با کامران بختیاری طراح اصلی این برند به گفت‌ و گو نشستیم. مرد جوانی که به دنبال آرزوهایش رفته  و تا همین امروز از آن‌ها دست نکشیده است. او از سال‌های پر فراز و نشیب گذشته برایمان گفت و آینده‌ای که به آن امید دارد.

اولین جرقه‌های خلق کمرون زیگزال در سال ۲۰۰۴ در ذهن من زده شد. زمانی که لباسی را از برندی اسم‌ورسم‌دار می‌خریدم و با کمک خیاط محله آن را به شکلی درمی‌آوردم که خودم می‌خواستم و وقتی همان لباس‌ها را در جمعی می‌پوشیدم همه جذب تمایز چشم‌گیر آن با سایر لباس‌های موجود در بازار می‌شدند. از همان زمان کار طراحی لباس را در لندن به‌ صورت کوچک آغاز کردیم و بعدتر با اشتیاق و انگیزه‌ی مضاعف به‌پیش رفتیم.

اسم کمرون زیگزال الهام گرفته‌ شده از اسم خودم و نوعی دوخت بود که در طراحی لوگوی برند، آن را در نظر داشتیم. تاکنون چندین کالکشن با موضوعات مختلف توسط کمرون زیگزال ارائه شده که هرکدام توانست برای خود طرفداران پر و پا قرصی پیدا کند. برای مثال می‌توان به پرشین کالکشن، آرمی کالکشن و هاسکی کالکشن اشاره کرد.

از روزی که این برند مطرح شد دوست داشتم فضایی را فراهم کنم تا جوان‌های با استعداد و خلاقی را که بستری برای شکوفا شدنشان وجود ندارد جذب کنم که شکر خدا این اتفاق افتاد. در حال حاضر گروه‌های جداگانه‌ای برای طراحی لباس و اکسسوار، طراحی پارچه، عکاسی و تبلیغات و طراحی گرافیکی که از جوانان ایرانی تشکیل شده است با کمرون زیگزال همکاری می‌کنند که تعداد تقریبی‌شان ۵۰ نفر است و امیدوارم روزبه‌روز بر تعدادشان افزوده شود.

نکته‌ای که همیشه سعی داشتم در کمرون زیگزال به آن توجه شود منحصر به‌ فرد بودن نتیجه‌ کار و کیفیت بالای آن بوده است. در دنیای صنعتی امروز که اکثر کارها توسط دستگاه‌های ماشینی انجام می‌شوند ما لباس‌هایی عرضه می‌کنیم که به‌ صورت تک و با دقت و ظرافت زیادی دست‌دوزی می‌شوند.  

برای آینده برنامه‌های بسیاری داریم. نزدیک‌ترین آن، برنامه‌ای ویژه برای معرفی جدیدترین کالکشن کمرون زیگزال یعنی کالکشن خلیج فارس است و بعد از آن هم حضور در فشن شوی میلان. کمرون زیگزال تا روزی که زنده است یک شعبه خواهد داشت و تمام محصولات آن‌ هم به‌اندازه‌ هم‌اکنون خاص و منحصر به‌ فرد باقی می‌ماند.

کمرون زیگزال طراحی لباس المپیک طراح لباس بیوگرافی کامران بختیاری اینستاگرام کامران بختیاری

یکی از کت های طراحی شده کامران بختیاری بر تن میلاد کی مرام

گفتگو با کامران بختیاری طراح لباس و صاحب برند کمرون زیگزال

برند کمرون زیگزال با تولید لباس های مردانه، فضایی متفاوت در پوشش مردان ایرانی به وجود می آورد. کمرون زیگزال برندی است که کامران بختیاری سال ۲۰۰۸ در کشور انگلستان به ثبت جهانی رسانده است، با وجود این در تمام این سال ها خانه ای قدیمی در شمال تهران محل تولید و ارائه محصولات این برند بوده است. بختیاری با اعتقاد به حفظ اصالت ایرانی به تولید مجموعه ای از لباس های مردانه اقدام کرده که مشتریان خاص خود را دارد. در یک بعداز ظهر پاییزی به ساختمان کمرون زیگزال رفتیم و با کامران بختیاری، طراح لباس، و مسیحا شجاعی، مدیر هنری مجموعه گفت و گو کردیم.

نقش مدیر هنری در یک مجموعه چیست؟

شجاعی : وقتی یک برند شروع به فعالیت می کند باید در عرصه های عمومی ظاهر شود و در زمینه تبلیغات کار کند و این بخش به مدیر هنری برمی گردد. تبلیغات بیشترین نقش را در معرفی یک برند دارد چون زمان مردم بسیار کم است و دیدن تبلیغات شهری، رسانه ای و.. به آنها کمک می کند برند و محصول مورد علاقه خود را پیدا کنند. در اصل تبلیغات قلب یک سیستم است و اگر در جایگاه درست برای یک برند تبلیغ شود، می تواند آن را خوب معرفی کند. این وظیفه مدیر هنری مجموعه است که کارهای تبلیغاتی را بر اساس نوع محصول و محل ارائه آن شکل دهد. در واقع بیننده باید با توجه به عکس های محصول متوجه شود که این لباس توسط چه افراد و در چه جایگاهی می تواند استفاده شود.

چه افرادی جامعه هدف تبلیغات برند کمرون زیگزال هستند؟

شجاعی : این برند برای افراد خاص و کسانی که جرات لباس پوشیدن دارند طراحی می شود. مشتریان ما خواننده ها، بازیگران و سایر کسانی هستند که می خواهند در جامعه متفاوت باشند. به همین دلیل در میان برندهای مختلف ایرانی و خارجی که فعال هستند و لباس های رسمی و ساده تولید می کنند، این مجموعه برای افرادی که می خواهند خاص باشند کار می کند. افرادی مانند محسن یگانه، مرتضی پاشایی، رضا یزدانی، امین حیایی، علی کریمی و… مشتریان ما هستند و به جز آنها افرادی هم هستند که شهرت ندارند اما می خواهند خاص بپوشند.

کمرون زیگزال طراحی لباس المپیک طراح لباس بیوگرافی کامران بختیاری اینستاگرام کامران بختیاری

کت و شلوارهای مردانه طراحی شده کامران بختیاری صاحب برند کمرون زیگزال

در تبلیغات خود چه نکاتی را در نظر می گیرید؟

شجاعی : در تبلیغات طبق عقاید و طرز فکر خودمان رفتار می کنیم و همین موضوع باعث ارائه کار متفاوت می شود. ما با توجه به فرهنگ خودمان کار می کنیم و نمی خواهیم فرهنگ های خارجی را در ایران رواج دهیم، بلکه به آنچه داریم افتخار می کنیم و از المان هایی استفاده می کنیم که از بافت تمدن خودمان آمده و مردم با آن آشنا هستند. می خواهیم اصالت خودمان را به دنیای خارج نشان دهیم چون هنر در طول تاریخ همیشه تاثیرگذار و ماندگار بوده و از هر دوره تاریخی تنها چیزی که باقی مانده آثار هنری آن است. ما در مجموعه های مختلف مانند “پرشین کالکشن” با توجه به فضای خاص طرح ها آنها را در فضاهایی عکاسی کردیم که بافت ایرانی را به مردم نشان دهد و به این وسیله می خواهیم به مردم جهان نشان دهیم مردمی با تمدن چندهزارساله هستیم. الان برندهای خارجی مانند دولچه گابانا هم به دنبال گذشته رفته اند و می خواهند تمدن خود را نشان دهند، به همین دلیل سراغ طرح های کلیسایی رفتند تا از اصالت خود سخن بگویند.

آقای بختیاری چه طور وارد کار طراحی لباس شدید؟

بختیاری : من در انگلستان زندگی می کردم و آنجا دو سال دوره طراحی لباس را گذراندم. وقتی به ایران آمدم با توجه به اینکه از کودکی به کار لباس علاقه داشتم تصمیم گرفتم نمایندگی یک برند خارجی را بگیرم. آن زمان با یک برند ایتالیایی مذاکره کردم اما گفتند به ایران نمایندگی نمی دهند. بعد از آن تصمیم گرفتم برندی برای خودم داشته باشم و با استخدام چند طراح برند کمرون زیگزال را تاسیس کردم. اسم برند هم بر اساس نام خودم و زیگزال که یک نوع دوخت است شکل گرفت. از همان زمان کار را شروع کردیم و الان ۸ سال است مشغول هستیم.

برخلاف آنچه در طراحی لباس ایران می بینیم فعالیت اصلی شما در زمینه لباس مردانه است. چه دلیلی باعث شد به این سمت گرایش داشته باشید؟

بختیاری : چون همیشه برای خودم طراحی می کنم و کار فعلی من هم ادامه همان طراحی ها است. به لباس زنانه هم چندان علاقه ای ندارم و فکر می کنم در ایران امکان کار روی لباس مردانه بیشتر است و دست طراح بازتر است. البته ما لباس زنانه هم داریم اما لباس های مردانه ما است که در جهان شناخته شده و حرفی برای گفتن دارد و در همه دنیا مشتری داریم.

طرح های شما چه ویژگی خاصی دارند؟

بختیاری : من در هر فصل با توجه به حال خودم طراحی می کنم. هر وقت فکری ذهنم را درگیر می کند شروع می کنم به کار کردن بر اساس آن و در نهایت یک مجموعه شکل می گیرد. مثلا وقتی “پرشین کالکشن” را طراحی کردم زمانی بود که در دنیا بر علیه ایران صحبت می شد و فیلم های ضد ایرانی ساخته شد که ایران را حقیر نشان می داد. من از این کار خوشم نیامد و دوست داشتم کاری کنم که نشان دهم ایران با آنچه آنها نشان می دهند تفاوت دارد. ویژگی اصلی برند ما طرح های خاص آن است و تک تک لباس ها حرفی برای گفتن دارند. در مجموعه ما اصلا لباس ساده وجود ندارد و حتی ساده ترین کار ما در فروشگاه های دیگر یک کار خاص حساب می شود.

کمرون زیگزال طراحی لباس المپیک طراح لباس بیوگرافی کامران بختیاری اینستاگرام کامران بختیاری

لباس های طراحی شده کامران بختیاری برای المپیک ریو ۲۰۱۶ صاحب برند کمرون زیگزال

نقش دار بودن لباس های شما باعث می شود فقط افرادی که جسارت خاصی دارند بتوانند آنها را بپوشد. فکر می کنید استفاده از این لباس ها چه جایگاهی در جامعه ما دارد؟

بختیاری : این موضوع به شخصیت افراد برمی گردد، عده ای دوست دارند تک باشند و عده ای می خواهند شبیه دیگران باشند. آدمها باید آزاد باشند که هر طور می خواهند لباس بپوشند. ما هم این انتخاب را برای کسانی که می خواهند متفاوت باشند فراهم کردیم و هر کس جسارت آن را دارد با توجه به ویژگی های ظاهری خود از این لباس ها استفاده می کند. اما خاص پوشیدن هم باید در حدی باشد که با شرایط جامعه هماهنگ باشد، مثلا بعضی از کت ها را ممکن است من در ایران نپوشم ولی در خارج از کشور بپوشم. این موضوع بستگی به فضایی یا مناسبت خاصی که در آن قرار می گیرید دارد. در سال های اخیر برنامه هایی مانند همایش یا رونمایی آثار هنرمندان به وجود آمده است که محلی برای گردهم آیی آنهاست و به نظر من یک خواننده یا بازیگر در صورتیکه خودش علاقه مند باشد باید لباس های خاصی بپوشد که با مردم عادی فرق کند.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : طرح های زیبای طراح لباس محمدرضا گلزار برای لباس کاروان ایران + عکس

برای این نوع افراد بر اساس کار آنها لباس طراحی می کنید یا از لباس های آماده شما استفاده می کنند؟

بختیاری : گاهی خواننده خودش را دست من می سپارد و می گوید هرچه می خواهی طراحی کن. من هم بر اساس اینکه صحنه اجرا، آهنگ ها و فضای کار چه طور است و با توجه به رنگ پوست و اندام او برایش لباس طراحی می کنم و این کار معمولا خوب جواب می دهد. اما بعضی افراد خودشان می گویند چه می خواهند و ما بر همان اساس کار می کنیم.

تا به حال در مسابقه یا نمایش زنده لباس شرکت کرده اید؟

بختیاری : پیشنهادهای زیادی داشتیم اما تا به حال در هیچ برنامه ای شرکت نکردیم. من همچنان در حال یادگیری و رفع اشکال هستم و فعلا سعی می کنم به چیزی که می خواهم برسم و بعد در آن برنامه ها شرکت کنم.

چرا محصولات شما فقط در همین محل ارائه می شوند؟

بختیاری : عده زیادی از ما می پرسند که چرا شعبه دیگری افتتاح نمی کنیم، اما با وجود اینکه امکان این کار برای ما فراهم است دوست دارم به شکل محدود کار کنم. اگر شعبه زیاد شود باید محصولات بیشتری تولید کنیم و این موضوع کیفیت کار را پایین می آورد. من زمانی این کار را شروع کردم که همه دنیا به سمت زندگی ماشینی و تولید انبوه رفته بود و کار دست و انسانی از بین رفته بود، اما برخلاف این موج، من کاری کردم که ارزش کار دست دوز و کار روی لباس را بالا ببرم. لباس های ما دست دوز است و روی بیشتر آنها کار دست انجام می شود. وقتی تیراژ بالا برود کار صنعتی می شود اما من دوست دارم به این شکل کار کنم.

مشتری ها چگونه از محصولات شما استفاده می کنند؟

بختیاری : ما برای هر فصل یک مجموعه طراحی می کنیم و تعداد مشخصی کت، شلوار و… در رنگ بندی مختلف طراحی شده و به مشتری ها پیشنهاد داده می شود. گزینه دیگر برای کسانی است که خودشان می خواهند خلاقیتی به کار ببرند، آنها می توانند در مدل های ما پارچه ها را تغییر دهند. مرحله دیگر برای کسانی است که می خواهند طرح را عوض کنند و خودشان طراحی کنند. من خودم همیشه این مشکل را داشتم که چیزهایی را که در ذهنم بود در فروشگاه ها پیدا نمی کردم، پس لباس آماده را می خریدم و پیش خیاط می بردم تا آن را به دلخواه من عوض کند. برای همین کسی که چیز خاصی در ذهن دارد می تواند به ما بگوید تا مطابق طرح مورد نظرش لباس را طراحی کرده و بدوزیم.

کمرون زیگزال طراحی لباس المپیک طراح لباس بیوگرافی کامران بختیاری اینستاگرام کامران بختیاری

یکی از تی شرت های طراحی شده کامران بختیاری صاحب برند کمرون زیگزال

در صنعت مد حرف اصلی را کار گروهی می زند، در مجموعه شما تا چه حد به این موضوع اهمیت داده می شود؟

بختیاری : حرف اصلی در کار ما کار گروهی است. مانند یک زنجیر هستیم و هر جای سیستم که مشکل داشته باشد بقیه افراد با آن برخورد می کنند یا کمک می کنند که مشکل حل شود. چون همه گروه ها از گروه دوخت تا فروش باید بهترین کار را انجام دهند تا کار خوب پیش رود. تیم ما خیلی جوان است و به غیر از خیاط ها که افراد با تجربه ای هستند، بقیه افراد جوانان با استعدادی هستند که قسمتی از کار را به آنها سپردم.

شجاعی : کل سیستم کار ما بر اساس کار گروهی است و هر فرد درصدی از کار را پر می کند. اگر یک نفر بخواهد همه کارها را انجام دهد انرژی زیادی از او گرفته می شود و در نهایت کار کاملی نمی تواند ارائه دهد. اما اگر هر فرد در یک زمینه صد در صد انرژی بگذارد آن بخش به بهترین شکل انجام می شود و یک تیم حرفه ای به وجود می آید که باعث پیشرفت یک مجموعه بزرگ می شود. تمام مجموعه های بزرگ از بخش های کوچکی تغذیه می شوند که وقتی در کنار هم قرار می گیرند یک کار بزرگ را شکل می دهند.

چه آینده ای برای طراحی لباس ایران پیش بینی می کنید؟

بختیاری : ایرانیان همیشه نشان داده اند که اگر بخواهند کاری انجام دهند در هر زمینه ای قوی هستند. در صنعت مد دست ما تا حدودی بسته است چون تابه حال در این زمینه وارد نشدیم و مسئولین لزوم این کار را در کشور ما حس نکرده بودند. اما اگر فضا باز باشد حتما می توانیم در این زمینه هم موفق باشیم. البته بعضی افراد هم هستند که بیراهه می روند و فضای کار را خراب می کنند. ما باید توجه داشته باشیم که اگر بخواهیم دنباله رو آنچه غرب به کل دنیا در مورد فشن می گوید باشیم قطعا اشتباه می کنیم. آنها می خواهند چیزهای خاصی را در ذهن مردم کنند، اما اگر از آنها تقلید نکنیم خودمان بهترین استعدادها را داریم. از طرف دیگر باید دست ما از نظر مجوز نمایش زنده و… باز باشد تا بتوانیم با رعایت خط قرمزهای جامعه اسلامی کار خودمان را بکنیم.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ