تحلیل بازار بورس امروز / بازگشت پالایشی ها تا کجا؟!

0
با اتمام ساعات معاملات روز دوشنبه ۹۲.۰۹.۱۸ شاخص بازار اول ( تالار اصلی ) با ۱۳۸ واحد افت به رقم ۶۳۸۳۱ واحد رسید. عکس این وضعیت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعی) شاهد هستیم بطوریکه شاخص تالار فرعی در این روز با ثبت ۱۶۹۰ واحد افزایش عدد ۱۶۱۶۲۲ واحد را تجربه کرد. شاخص کل بورس نیز در روز جاری با ۱۵۹ واحد رشد به رقم ۸۵۳۰۹ واحد رسید.

همچنین در این روز پالایش نفت بندرعباس با ۱۵۵ واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل معدنی و صنعتی گل گهر با ۱۱۰ واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با ۱۰ واحد افزایش به رقم ۸۶۹ واحد رسید.

در این شرایط امروز پالایش نفت تهران با ۲ واحد رشد شاخص فرابورس بیشترین تأثیر مثبت را برجا گذاشت و در مقابل هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه با ۱ واحد کاهش آن، بیشترین تأثیر منفی را بر این نماگر در پی داشت.

گفتنی است ارزش کل معاملات این روز به رقم ۴۷۵۵ میلیارد ریال رسید.

به گزارش بورس نیوز، توجه سرمایه گذاران از ابتدای روز جاری دوباره به سهام پالایشی ها معطوف شد و این امر به تشکیل صف های خریداران در نمادهای معاملاتی گروه مذکور انجامید.

این روند صعودی در شرایطی سهام شرکت های فعال در صنعت پالایشگاهی را در برگرفت که معلوم نیست حرکت جدید آنها تا کجا ادامه می یابد و باید منتظر ماند و دید که آیا پالایشی ها دوباره به دوران طلایی خود باز می گردند؟ چراکه پیش از این، زمان پایان روند نزولی اخیر حاکم بر قیمت سهام این گروه نیز معلوم نبود. اما تنها دلیلی که می توان برای شروع این حرکت مثبت در قیمت این سهام مذکور عنوان کرد، افت قیمت آنها و جذاب شدن این سهام برای سرمایه گذاران است.

در گروه پتروشیمی نیز سرمایه گذاران شاهد واگذاری صف های خرید سهام بودند و حتی در برخی نمادها قیمت سهم وارد دامنه نوسان منفی مجاز روزانه شد.

امروز همچنین حجم معاملات سهام در نماد خودرویی ها نیز بالا بود، گرچه طی روز جاری روند منفی در اکثر نمادهای بزرگ این گروه به چشم می خورد. اما به اعتقاد اهالی تالار جنگ میان خریداران و فروشندگان برای سهام خودروسازان همچنان ادامه دار است و تقابل بین خوش بینان نسبت به خروج شرکت های خودرویی از زیان دهی و کسب سود و بدبینان به آینده این صنعت، موجب شده این حجم بالا را در معاملات سهام آنها شاهد باشیم.

طی روز جاری ساختمانی ها نیز با بهبود روند معاملاتی نسبت به روزهای گذشته همراه شدند. بگونه ای که به نظر می رسد نگاه سرمایه گذاران نسبت به وضعیت آتی شرکت های ساختمانی و تحقق سودهای برآوردی آنها تا پایان امسال، همزمان با نزدیک شدن به زمان برگزاری مجامع تقسیم سود شرکت های این گروه تغییر کرده است که در نتیجه اقبال به این سهام را شاهد هستیم.

از این رو سهم های گروه مذکور به صورت دسته جمعی تا تشکیل صف های خریداران و رشد سهم تا سقف قیمت های مجاز روزانه مورد معامله قرار گرفتند.

اما در میان گروه های فعال بورس، فروکش کردن تب آزادسازی منابع مالی مسدود شده دولت از حساب های بانک های خارجی، گروه بانکی را برای مدتی در گوشه ای به دور از هیاهو نگه داشته و شاهد سیر نزولی در نمادهای فعال این گروه هستیم. اهالی تالار معتقدند نقدینگی موجود در بازار بزودی به سراغ این گروه مجدداً خواهد آمد.

گروه معدنی و سنگ آهنی نیز با طرح دوباره وضع عوارض بر صادرات سنگ آهن و تعیین ۱۸۰۰ میلیارد تومان بهره مالکانه معادن در بودجه سال آتی کل کشور، امروز با افزایش ریسک تأثیرگذار بر خود، معاملات سهام را پیگیری کردند. بطوریکه امروز فروشندگان برای خروج از سهام این گروه در صف نشستند. در خصوص موضوع مذکور، دولت معتقد است با وضع عوارض صادرات برای سنگ آهن، صادرات برخی سنگ های کم عیار به شدت کاهش می یابد.

اما در میان تک نمادها می توان به معاملات مپنا اشاره داشت، چراکه صف های خرید برای سهم مذکور در ادامه معاملات روزهای قبل امروز نیز مشاهده شد. این در حالی است که طبق قانون، به دلیل عدم انجام معامله به اندازه حجم مبنا طی شش روز گذشته، سهم امروز بایستی مشمول قانون رفع گره معاملاتی می شد و این موضوع موجبات نارضایتی سرمایه گذارانی را فراهم ساخته که این روزها نقدینگی خود را در حالی برای خرید این سهم در صف های خرید نگه داشته اند که در نهایت موفق به خرید آن نیز نمی شوند. سهامداران فعلی آن نیز به دلیل عدم برقراری تعادل معاملاتی و رسیدن سهم به قیمت واقعی آن شکایت دارند که در اسرع وقت و در گزارش هایی مجزا، به صورتی مفصل به این موضوع خواهیم پرداخت.

در اکثر نمادهای کاشی و سرامیک نیز که امسال حرکت های مناسبی را در رشد قیمت سهام از خود به نمایش گذاشتند، امروز روند منفی در قیمت ها غالب بود. هرچند “کترام” و “کحافظ” همچنان در سقف مجاز قیمت ها روز کاری خود را پشت سر گذاشتند.

در مجموع معاملات امروز بورس با کلیتی مثبت و با برگشت نمادهای پالایشی به صدر بازار پایان یافت و به نظر می رسد صنایع مختلف به دنبال مشخص شدن جزییات بودجه پیشنهادی دولت و آثار احتمالی آن، بعد از این حرکت های جدیدی را متناسب با چشم انداز آتی خود دنبال کنند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ